Gå til innhold

Belgiske myndigheter sier at «loot boxes» er gambling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra! Nå må de være litt forsiktig hvordan det håndteres. Gambling i seg selv er jo en litt skyggelagt praksis, men et forbud som de sikter seg inn på her, ville blitt vanskelig å gjennomføre, samt hatt ringvirkninger utenfor målet. Største problemet med disse praksisene i spill er at de utnytter sårbare barn og fostrer en avhengighet i en tidlig fase. Det har også selvfølgelig en negativ effekt på kvaliteten til produktet.

 

Men så utrolig deilig at spill miljøet endelig får noen lovorganer som beskytter og skal utforske saken hos en svært utsatt gruppe forbrukere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med packs i Ultimate Team som Fifa og Madden? Dette er jo også big business hvor du kan putte inn ekte penger og utfallet er helt tilfeldig.

 

Ser de tjener ca $800M årlig, og dette kun på Ultimate Team. Jeg er en av synderne, har sikkert brukt 8000kr siden FUT startet.

Lenke til kommentar

Hva med samlekort?

 

Ren gambling, må bli forbudt i Europa.

Nettauksjon? Nope, ingen angrerett og man vet ikke tilstanden til det man kjøper.

Skrapelodd, nettpoker, lotto, betting på nett? Ban sidene og ban staten som driver gamblingen fra hele Europa.

De +/-4000 spillene som alt har et type lootbox/cardpack system f.eks HeartStone, CS og SW Battlefront 2? Ban spillere med europeisk IP så de ikke kan bli tatt av gamblingbasillen.

 

Dette er en ikke-sak. Om en uke er det glemt og ingenting vil bli gjort.

Er man gammel nok til å ha et kredittkort man kan bruke ubegrenset på nett så er man enten gammel nok eller har rike nok foreldre til at dette blir overformynderi eller uproblematisk.

Lenke til kommentar

 

Hva med samlekort?

 

Ren gambling, må bli forbudt i Europa.

Nettauksjon? Nope, ingen angrerett og man vet ikke tilstanden til det man kjøper.

Skrapelodd, nettpoker, lotto, betting på nett? Ban sidene og ban staten som driver gamblingen fra hele Europa.

De +/-4000 spillene som alt har et type lootbox/cardpack system f.eks HeartStone, CS og SW Battlefront 2? Ban spillere med europeisk IP så de ikke kan bli tatt av gamblingbasillen.

 

Dette er en ikke-sak. Om en uke er det glemt og ingenting vil bli gjort.

Er man gammel nok til å ha et kredittkort man kan bruke ubegrenset på nett så er man enten gammel nok eller har rike nok foreldre til at dette blir overformynderi eller uproblematisk.

Gambling er ikke ulovlig, det er bare regulert ved et lovverk og begrenset til de over 18 år. Spørsmålet her er om å betale for tilfeldig gevinst i spill er gambling, og det er det åpenbart. Burde det ha 18-års grense som all annen gambling? Ja, det tror jeg er lurt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Dette er spennende, får håpe det blir noe lovverk ut av det også :)

 

Og noe pirk men: Det heter "Belgiske", ikke "Beligske", Gamer.no :p

 

Herrefred! :( Retta blunderen nå.

Takk for det :) En annen liten ting er noe jeg ser stadig mer blir gjort på norsk, og det er store bokstaver når man bruker nasjonaliteter som adjektiv, som i setningen ovenfor: "Som vi skrev forrige uke har Belgiske myndigheter den siste tiden gått «loot box»-praksisen i spill i sømmene. " Har dette blitt vanlig praksis? Jeg trodde alltid det het Belgia som land, men "belgiske myndigheter", på samme måte som jeg er norsk og ikke Norsk. Påvirket av engelsk kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dette er spennende, får håpe det blir noe lovverk ut av det også :)

 

Og noe pirk men: Det heter "Belgiske", ikke "Beligske", Gamer.no :p

Herrefred! :( Retta blunderen nå.

Takk for det :) En annen liten ting er noe jeg ser stadig mer blir gjort på norsk, og det er store bokstaver når man bruker nasjonaliteter som adjektiv, som i setningen ovenfor: "Som vi skrev forrige uke har Belgiske myndigheter den siste tiden gått «loot box»-praksisen i spill i sømmene. " Har dette blitt vanlig praksis? Jeg trodde alltid det het Belgia som land, men "belgiske myndigheter", på samme måte som jeg er norsk og ikke Norsk. Påvirket av engelsk kanskje?

 

 

Nei, her også har jeg begått språksynd. Jeg bruker å være obs på distinksjonen, men her har jeg feilet. Rettet det nå. Takk. :)

Endret av Arodem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil jo være lett for selskap å "lure seg rundt" når man sjeldent betaler direkte for boksene. Som regel kjøpes in-game valuta av noe slag, som igjen kan brukes på ting, som loot boxes.

Samtidig er det ikke direkte relatert til gambling siden man aldri "taper", men får varierende "verdi" tilbake igjen.

Uansett er jeg helt enig i at det er noe tull som burde stoppes, men føler ikke å dra det under gambling lovverket er en lur vei å gå. Der er også manga advokater flinke til å finne smutthulla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva med samlekort?

 

Ren gambling, må bli forbudt i Europa.

Nettauksjon? Nope, ingen angrerett og man vet ikke tilstanden til det man kjøper.

Skrapelodd, nettpoker, lotto, betting på nett? Ban sidene og ban staten som driver gamblingen fra hele Europa.

De +/-4000 spillene som alt har et type lootbox/cardpack system f.eks HeartStone, CS og SW Battlefront 2? Ban spillere med europeisk IP så de ikke kan bli tatt av gamblingbasillen.

 

Dette er en ikke-sak. Om en uke er det glemt og ingenting vil bli gjort.

Er man gammel nok til å ha et kredittkort man kan bruke ubegrenset på nett så er man enten gammel nok eller har rike nok foreldre til at dette blir overformynderi eller uproblematisk.

 

 

Gambling er ikke ulovlig, men det er regulert. Håper EU gjør noe, disse store selskapene kjører jo på gang på gang, de drar strikken så jævlig langt, så til slutt må man inn med lover. (se feks roamingpriser)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det vil jo være lett for selskap å "lure seg rundt" når man sjeldent betaler direkte for boksene. Som regel kjøpes in-game valuta av noe slag, som igjen kan brukes på ting, som loot boxes.

Samtidig er det ikke direkte relatert til gambling siden man aldri "taper", men får varierende "verdi" tilbake igjen.

Uansett er jeg helt enig i at det er noe tull som burde stoppes, men føler ikke å dra det under gambling lovverket er en lur vei å gå. Der er også manga advokater flinke til å finne smutthulla.

 

Jeg tror du undervurderer de som lager lovverks evne til å vite som slike smutthull. Disse smutthullene kan man bruke med "normal gambling" også, allikevel bugner det ikke av norske selskaper som bruker de. (sier ikke at smutthull ikke finnes, men at man kan unngå mye av det om man virkelig vil)

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...