Gå til innhold

Intel setter inn flere ressurser i Coffee Lake-produksjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tek, artikkelen deres gjenspeiler ikke kilden som er brukt her. Dere skriver at det settes inn en fabrikk i Kina for å hjelpe fabrikken i Malaysia med produksjonen. Men ingen CPUer blir produsert i hverken Kina eller Malaysia. Det er steder hvor CPUene testes og pakkes. De faktiske CPUene blir laget i Irland, Israel, USA osv. (/de som gir Intel mest skattelette av i-land).

 

Så det blir feil å kalle det for prosessorfabrikker, fordi det er det ikke.

Lenke til kommentar

Tek, artikkelen deres gjenspeiler ikke kilden som er brukt her. Dere skriver at det settes inn en fabrikk i Kina for å hjelpe fabrikken i Malaysia med produksjonen. Men ingen CPUer blir produsert i hverken Kina eller Malaysia. Det er steder hvor CPUene testes og pakkes. De faktiske CPUene blir laget i Irland, Israel, USA osv. (/de som gir Intel mest skattelette av i-land).

 

Så det blir feil å kalle det for prosessorfabrikker, fordi det er det ikke.

Hei,

 

Selve waferen blir riktignok ikke produsert på en slik «Assembly and Test factory», men det er så avgjort en fabrikk i seg selv. Her blir waferen delt opp i kjerner, montert på kretskort, satt på varmespreder, testet, sortert og pakket.

 

En litt gammel film som beskriver prosessen kan du finne her:

Lenke til kommentar

 

Tek, artikkelen deres gjenspeiler ikke kilden som er brukt her. Dere skriver at det settes inn en fabrikk i Kina for å hjelpe fabrikken i Malaysia med produksjonen. Men ingen CPUer blir produsert i hverken Kina eller Malaysia. Det er steder hvor CPUene testes og pakkes. De faktiske CPUene blir laget i Irland, Israel, USA osv. (/de som gir Intel mest skattelette av i-land).

 

Så det blir feil å kalle det for prosessorfabrikker, fordi det er det ikke.

Hei,

 

Selve waferen blir riktignok ikke produsert på en slik «Assembly and Test factory», men det er så avgjort en fabrikk i seg selv. Her blir waferen delt opp i kjerner, montert på kretskort, satt på varmespreder, testet, sortert og pakket.

 

En litt gammel film som beskriver prosessen kan du finne her:

 

Vel, det blir vel gjerne litt av et tolkningsspørsmål. Men waferene som du sier kommer dit er jo det som er den faktiske CPUen. Selvfølgelig ubrukelig i seg selv uten å være kuttet opp og pakket, så den kan kobles til et hovedkort, men likevel. 

 

Det jeg mente var egentlig bare at jeg synes "prosessorfabrikk" var noe unyansert i forhold til både kilde og faktisk det andre som står skrevet i artikkelen. Da artikkelen beskriver det som gjøres på fabrikken som pakking og testing. Fabrikk er jeg ikke uenig at det er. Bare hvilken type fabrikk, altså en «Assembly and Test factory» og ikke en prosessorfabrikk. 

 

Litt som med Samsungs batterier fra Samsung SDI. Var mye uklarhet rundt det med Note 5. Samsungs batterier har jo alltid "Cell made in Korea, asembeled in Vietnam". Og det viste seg jo at Note 5 solgt i Kina, som altså var "asembeled in China" av et annet selskap ikke hadde problemene som de fleste hadde som ble pakket av et (koreansk) selskap i Vietnam.

 

Og det å produsere grunnproduktet, men teste og pakke et annet sted er svært vanlig praksis selv innenfor samme selskap innenfor elektronikk. Så derfor føler jeg at hvis folk vil sette seg inn og er interessert i de problemene her, så er det at fabrikkene for testing og pakking er helt separate fra de som lager selve CPUen. For som Anandtech påpeker er det rimelig sjeldent at testing og pakking trenger mer ressurser, da det er den "lette" delen av produksjonen. 

 

Ikke at jeg mener Anadtech er så mye bedre og jeg vil at dere skal skrive som Anadtech altså. Jeg synes forklaringen ellers her var veldig bra med binning og slikt, som Anandtech ikke forklarer siden de har mer nisjemarkedet med teknisk interesserte lesere. Jeg følte bare at det var noe upresist som kan føre til at folk misforstår hvordan dette fungerer. 

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk enig med Lunaris her. En som skumleser kan få feilaktig inntrykk av at de har opprettet produksjonskapasitet også for wafer'e, noe de altså ikke har gjort i Kina eller i Malaysia.

 

Ellers har jeg valgt å legge neste CPU-kjøp på is, etter den dårlige lanseringskapasiteten. Det kom veldig fort fram at de hadde produksjonskapasitetproblematikk. Altså en nesten papirlansering av Coffee lake dette.

 

Da venter jeg heller, siden jeg klarer meg noen måneder til. Fikk på plass en Skylake mobil-CPU som var godt brukt i en bærbar heller. Selv om den ikke kan rigges for ordentlig gaming, så klarer jeg meg som sagt noen måneder. Er ikke så ihuga gamer lengre.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...