Gå til innhold

ANMELDELSE: Football Manager 2018


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En sidenote her;
Bør ikke anmeldere slår hardere ned på re-releases / produkter som ikke evner å fornye seg? Spillserier er en bra ting, og å forbedre produktene som kommer etter er jo også en kjempebonus. Men, når man ser på spillserier som kommer ut med nesten årlige utgivelser og som bringer få eller ingen direkte nyheter / nytolkninger synes jeg det burde trekkes. Hva med assets som resirkuleres år etter år, men allikevel tar den samme prisen på spillet som første spill hvor man utviklet hele fundamentet fra bunn av?

Mulig jeg her er urettferdig, og kommentaren er nok mer ment som en generell komentar til spillserier og anmeldere, men synes vi i 2017 bør vektlegge kreativitet og nyskapning mere enn å belønne utviklere som pøse ut "trygge" utgivelser med samme assets / fundament, og på samme tid straffe de som gjør det motsatte.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klarer ikke ha det gøy med FM lenger. Det har rett og slett blitt for mye jobb. Hvor man på gode gamle CM2 kunne gjøre unna en sesong hver kveld er man nå heldig dersom man klarer å unnagjøre pre-season på en kveld.

 

FM Touch ble utviklet på grunn av det. Det går endel kjappere å spille. Personlig synes jeg FM Touch er litt for strømlinjeformet, men tror mange fans av de gamle spillene vil like det bedre enn meg.

Lenke til kommentar

En sidenote her;

Bør ikke anmeldere slår hardere ned på re-releases / produkter som ikke evner å fornye seg? Spillserier er en bra ting, og å forbedre produktene som kommer etter er jo også en kjempebonus. Men, når man ser på spillserier som kommer ut med nesten årlige utgivelser og som bringer få eller ingen direkte nyheter / nytolkninger synes jeg det burde trekkes. Hva med assets som resirkuleres år etter år, men allikevel tar den samme prisen på spillet som første spill hvor man utviklet hele fundamentet fra bunn av?

 

Mulig jeg her er urettferdig, og kommentaren er nok mer ment som en generell komentar til spillserier og anmeldere, men synes vi i 2017 bør vektlegge kreativitet og nyskapning mere enn å belønne utviklere som pøse ut "trygge" utgivelser med samme assets / fundament, og på samme tid straffe de som gjør det motsatte.

 

Det du tar opp her er en veldig reel problemstilling når jeg skal sette karakter på disse spillene år etter år.

 

Jeg anser det ikke som min jobb å "straffe" utviklerne på noen måte, og det er heller ikke min rolle å tvinge frem innovasjon. Jeg må vurdere det spillet som foreligger og så lenge Football Manager 2018 fortsatt er et bra spill så kan jeg ikke gi det strykkarakter fordi det ligner veldig på det forrige, og det før der igjen.

 

Men det er klart at det blir en vurderingssak om hvorvidt det blir mindre gøy å spille fordi det er en gjentakelse av det man har spilt tidligere. Der er sånn sett Football Manager ganske "heldige" i det at det er såpass store endringer i fotballverden fra år til år som gjør at det blir nye opplevelser hvert år, på tross av at de ikke endrer rammeverket sitt.

 

Jeg kan heller ikke gjøre en vurdering hvorvidt spillet er "verdt pengene" da dette alltid vil være svært subjektivt for forbrukeren. Jeg kan etterlyse mer innovasjon i anmeldelsen, og jeg kan gjøre det ganske tydelig for leserne at dette er stort sett det samme som i fjor, men til syvende og sist er det forbrukerne som må bruke sin makt til å presse frem endringer dersom man er misfornøyd med produktet.

 

Det er i hvert fall slik jeg velger å tolke min rolle som anmelder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg, og "å straffe" er nok litt feil utrykk fra min side. Mener mer at det bør gjøres større trekk i karakter for latmannsskap i industrien. Ikke slakt, men en tydliggjøring gjennom anmeldelse og karaktergivning. 

Jeg er ikke i tvil om at spill som dette er underholdende for fansen, men jeg synes allikevel at utviklere som resirkulerer tidligere arbeid med minimal nyskapning bør trekkes litt for dette (og nei, stryk er ikke et alternativ, spillene er fortsatt gode). Eller er selve håndtverket, altså spillets fundament noe som ikke vektlegges i særlig grad i karakterer? (igjen, dette er spørrende, ikke kverrulerende eller klaging på karakterer generelt).

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

 

Klarer ikke ha det gøy med FM lenger. Det har rett og slett blitt for mye jobb. Hvor man på gode gamle CM2 kunne gjøre unna en sesong hver kveld er man nå heldig dersom man klarer å unnagjøre pre-season på en kveld.

 

FM Touch ble utviklet på grunn av det. Det går endel kjappere å spille. Personlig synes jeg FM Touch er litt for strømlinjeformet, men tror mange fans av de gamle spillene vil like det bedre enn meg.

Jeg har kost meg i uendelig mange timer med FM Touch 2015 på mitt Xperia Z3 Compact Tablet, og følte det var akkurat som du sier, et spill mer rettet mot de som spilte CM på 90-tallet også.

 

Det går veldig fort, og klarer fint en sesong på et par dager eller til og med en dag om jeg spiller veldig mye.

 

Mistet dessverre nettbrettet mitt for et par måneder siden, så har gått til innkjøp av et nytt Huawei MediaPad M3 (Foretrekker Xperia, men betaler ikke 3x så mye for et nettbrett som er over 2 år eldre enn det fra Huawei, selv om det allikevel kanskje er bedre), og skal kjøpe FM Touch 2018 så snart det kommer ut, 25. November.

 

Kjøpte FM 2017 til fullversjon PC, men det ble ikke helt den store opplevelsen for min del. Et nettbrett er jo perfekt å ha med seg på tur, fly, i senga, sofaen eller hvor som helst, og da blir totalopplevelsen mye bedre for min del kontra å sitte klistret foran en PC. Og synes det var mer enn nok valg man kunne ta med FM Touch 2015 også.

Lenke til kommentar

Som stor fan av denne spillserien synes jeg dette er en ganske bra anmeldelse. Den svarer på mye av det jeg lurer på i forhold til årets spill. Jeg er konservativ og vil ikke ha for store endringer i serien. Det er jo slik det har vært tidligere som har fått meg til å bruke mange timer på spillet.

 

Helt enig i at det begynner å bli slitsomt med alle ekstraoppgavene man får. Ansette et helt støtteapprat og fornye deres kontrakter er rett og slett kjempekjedelig. Joda, man kan delegere det bort, men spesielt som manager for småklubber vil man ikke nødvendigvis ta sjansen på dette da man er nødt for å få mest mulig igjen for hver eneste krone.

 

De nye funksjonene som team briefing før kamp osv er kule funksjoner, men litt usikker på hvor mye de har å si. Fra før av har man jo pressekonferanse og team talks man også helst bør ta seg av selv. Så det gjør jo bare at det blir ytterligere med pre-match grind.

 

Fortsatt veldig usikker på om jeg liker dette bedre enn 2017 versjon som etter min mening har vært det beste FM noesinne.

Lenke til kommentar

Er enig med flere over her, syntes "fullversjonen" blir for overlesset med alt for mye dilldall som egentlig bare er unødvendig og til irritasjon som gjør at alt føles helt utrolig tregt hvor du må dedikere mye tid til mye tullball uten større betydning og som ikke er spesielt interessant.

 

FM Touch er fint og flott, men den har begrenset database og støtter ikke editor/modifiserte databaser som setter en rimelig stor demper på gleden for min del da jeg elsker å spille med databaser som åpner opp for spill med norske lag nedover i divisjonsystemet som 3-5. divisjon.

Lenke til kommentar

En ting er i alle fall sikkert: Ting tar tid. Selv om jeg bruker mange av de samme innstillingene som fra i fjor kjenner jeg at det tar lengre tid i år.

 

Når det gjelder overganger og slikt så er den nye scouting-saken litt mye kanskje, men en ting er bra; det er lettere å få tilbud fra agenter. Selv om man lunker rundt i lavere divisjoner, slik jeg gjør. Det er også greit at en del tar kontakt, og da trykker man bare scout og går videre. Liker også det faktum at de har en slags tallnummerering på hvor gode de man har scoutet på er. Så kan man vurdere om man inviterer til Trial eller ikke. Merker at det fremdeles ikke er (med mine noe begrensede speidere) 100% sammenheng mellom dette tallet og statsene til spillerne.

 

Det jeg ikke likte var at når man tar vanlig player search så må man "velge pakker" for å få opp spillere. Er ikke helt sikker på hvilken pakke som tilsvarer et søk der de fleste som er på listen er interessert i å gå til meg.

 

Hierarkiet er en god idé, men dette bør kanskje trimmes litt. Jeg begynte som ganske fersk manager med Concord Ranger nederst i den engelske divisjonen. Etter å ha gjort det ok der får jeg tilbud om en Jobb for Glenavon i Nord-Irland. Jeg takker ja og begynner i den klubben. Gjør det ganske godt her også slik at alle andre ting peker veldig grønt (stemning i laget, støtte fra supportere) men får alikevel bekymringsmeldinger fra styret om at jeg har "mistet garderoben". Det var ikke de største stjernene i dette laget, men mange av spillerne hadde ikke tillit til mine egenskaper (på bakgrunn av omdømmet mitt eller noe) eller var enig med de andre i at jeg ikke var tilliten verdig. En eller to var indifferent. Her kunne det nok trimmes litt slik at de mugne spillerne ser det at man gjør bra ting og reagerer med overraskelse og glede på at det går an trass i manglende omdømme.

 

Det er heller ikke alle hierarki-tipsene jeg forstår. Jeg blir bedt om å få tak i flere influental players, men jeg er ikke sikker på hva som utgjør en influental player. Er det leadership (leadership het jo influence tidligere)? Er det stats? Er det fame? Her er spillet veldig lite hjelpsomt og burde kanskje kommet med et forslag: "influental player like..."

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...