Gå til innhold

GUIDE: Sammenligning av musikkstrømmetjenester Hvilken musikkstrømmetjeneste bør du velge? Forskjellene er større enn vi trodde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er egentlig godt fornøyd med tidal. God lydkvalitet og offline som fungerer bra.
Bare man hopper over forside forslagene med mye rart, (dårlig musikk i mine øyne) så finner man det meste.

Ved å trykke "norsk" så får man opp stort sett alt av nye album som utgies i Norge.

Endret av per parker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Google er mitt valg pga muligheten for å laste opp egen musikk. Dette fungerer helt smertefritt, i motsetning til Spotify. Men jeg savner mulighet for å spille av musikk i høyere kvalitet, og kunne tenkt meg flere manuelle innstillinger, som f.eks equalizer og crossfade. Skulle også gjerne vært en funksjon som gjorde at all musikken ble avspilt med samme volumstyrke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men, er du interesert i de små gruppene må dere hole dere så langt unna Tidal som dere kan komme da de ikke støtter "fri spirit music" what so efver.

 

Du vil ikke finne nye og interessante grupper der, kun de som betaler mest mulig for å få best mulig visning.

 

Tja. finner stort sett alt av "små" norske band på listen over nye album. Bruker stort sett å last ned de fleste nye album og høre i gjennom. Det er mye bra og en del ymse kvalitet, men det er jo mange album som kommer hver måned av artister jeg aldri har hørt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan fant dere tallene for antall artister/sanger hver enkelt tjeneste har?

 

Mener på ingen måte Google Play Music er perfekt, men ifølge mine erfaringer har de et vesentlig større bibliotek enn Spotify. Musikk fra Asia (selvsagt ikke mainstream i Norge/Europa, men allikevel veldig viktig for mange) er Spotify bransjens dårligste på, og selv de klart mest populære artistene mangler. Det samme gjelder også enkelte norske artister fra litt smalere musikksjangre.

 

For en som reiser mye, er også Spotify håpløst da de har det desidert mest rigide geo-block systemet jeg har vært borti.

 

Noen som ver hvordan Tidal funker utenfor Europa?

Lenke til kommentar

Men, er du interesert i de små gruppene må dere hole dere så langt unna Tidal som dere kan komme da de ikke støtter "fri spirit music" what so efver.

 

Du vil ikke finne nye og interessante grupper der, kun de som betaler mest mulig for å få best mulig visning.

Høres rart ut, finner stadig ny obscure elektronica som er veldig bra der, samt elektronisk undergrunnsmusikk fra 80 tallet fram til i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Testen glemmer å nevne samme at google kan gi samme mulighet som spotify connect. Jeg har chromecast koblet i hjemmekinoreceiveren og da får man lyd i stereoanlegget eller som multichannel med album og artistinfo på TV. Lyden kan da også reguleres via appen på telefon eller nettbrett. Synes derfor testen burde nevnt chromecast som et alternativ til spotify connect. Det er en enkel og go måte å få lyden gjennom hjemmekinoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikker på at Spotify ikke har opplastning? Jeg har nå flere sanger lagret lokalt på pcen som automatisk dukker opp i samme spillister på mobilen...

 

Jo Spotify har dette. Og lokale sanger kan organiseres på lik linje som online innhold. Plasseres i spillelister sammen med annet innhold etc. De vil også synkroniseres mellom de andre enhetene, forutsatt at de ikke ligger i "lokalt" mappen.

Lenke til kommentar

"160 – 320 kbit/s (OGG)"

Ogg er ikke en codec, men en kontainer. Spotify bruker vorbis i en ogg-kontainer.

Spotify har dessuten flere kvaliteter. På apper (desktop, android, ios):

Normal quality - 96kbps ogg vorbis (ikke tilgjengelig på desktop)

High quality - 160kbps ogg vorbis

Extreme quality - 320kbps ogg vorbis

 

På webklienten:

128kbps aac (Spotify free)

256kbps aac (Spotify premium)

 

Kilde:

https://support.spotify.com/us/article/high-quality-streaming/

Endret av o-l-a-v
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Brukt Spotify i vel 9.10 år nå, tror jeg? Er endel jeg kunne ønsket annerledes. Aller først, opplastet musikk. Også skulle jeg gjerne sett at en fikk valget når det kom til lydkvalitet. Er ikke sikkert mange ville valgt feks flac, men å gi kundene valget ville vært supert. 

 

Tidal har jo lossless musikk. Men det har heller ikke opplastet musikk. 

 

Så da må en på Google eller Deezer. Deezer har jo skutt seg selv i kneet, de leverer tapsfri lyd kun på utvalgt hardware. De har altså latt seg friste av å inngå avtaler med hardware bransjen om eksklusivitet. Da hjelper det lite at de tilbyr opplastet musikk. 

 

Så er det jo google da. Selveste satan blitt. Selskapet som startet opp som en gjeng entusiaster som leverte det brukerne ønsket til å levere kun det som betalende klienter ønsket  - selv om det går på tvers av ønskene til brukerne. Helt ærlig så kunne det ikke falt meg inn å betalt en eneste krone til google. Det søppelselskapet har penger nok, og slik de ser ut nå så kommer det ny fork av android og da kan vi vinke farvel til grådige google. 

 

Nei en får klare seg med spotify og SD card for den spesielle musikken inntil videre. Er ikke andre tjenester jeg vil prioritere over spotify ennå. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...