Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Salvesen: Dette med ansiktslåser varierer litt - og jeg har selv satt opp S8 og Note flere ganger. På sitt beste er ansiktslåsen drivende kjapp - men utsatt for svak belysning, og det skal ikke så veldig svak belysning til heller. På sitt verste er det veldig 50/50 om den tar. Du kan si det avhenger litt av utgangspunktbildet man har tatt - men samtidig - det iPhone gjør er å stadig legge til informasjon til det bildet, så du vil i praksis unngå slikt trøbbel. Og i tillegg virker den både når det er lyst (når Samsungs ansiktslås virker) og når det er mørkt (når Samsungs irislås virker). Hadde Samsungs løsning kunnet veksle mellom disse hadde den vært vesentlig kvassere.

 

Soseks: Hvis du ser på testarkivet vårt tror jeg du skal lete en stund bakover i tid før den første tiern dukker opp, altså. Men på sett og vis kan jeg kanskje forstå inntrykket litt - for det er høye karakterer i fleng omtrent hver vår og hver høst - altså i lanseringssesongen. Da kommer det et knippe toppmodeller på rad og rekke, og når ting koster over 6000 kroner er de veldig sjelden virkelig dårlige. Så da får vi ganske mange mellom 7 og 9 på skalaen.

 

Men dette er fortsatt (såvidt jeg kan erindre) årets aller første mobil-tier :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Geitetveiten: Minuspunktene er ting det er greit å være klar over. Og den er svinaktig dyr - så det er ikke sikkert dette er telefonen for alle. Men bruker man telefonen svært mye, og er opptatt av den - lever den i hvert fall opp til prisen. Det er også årsaken til "Helt rått"-merking fremfor det sedvanlige "Anbefalt"-merket. For den er ikke anbefalt for alle - den er anbefalt for dem som kan tenke seg å knuse sparegrisen for noe ekstra spesielt.

Av de øvrige punktene er det egentlig bare punktet om portrettmodusen som virker ørlite grann svakere enn før som er mer ett trekk enn noe man bør vite om. Listene våre er ikke regnestykker :)

Endret av fjarle
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hmm, her er det sprik mellom anmelderne. TheVerge for eksempel, sier at Face ID oppleves som veldig miljøavhengig. At forskjellige typer innendørs, og spesielt kraftig utendørslys, kan gjøre at den rett og slett ikke virker. Og at dersom en f. eks. barberer av seg skjegget, så vil sensoren lures. De sier også at en må holde telefonen kunstig opp mot ansiktet sitt, fra en unaturlig nær avstand, for at det skal fungere. Dette for å ikke nevne at fordelen med fingeravtrykk-sensor var at en kunne låse opp telefonen fra alle vinkler. Stemmer det virkelig at dere fikk til å låse opp telefonen liggende på bordet, med FaceID? Det mente f. eks. TheVerge igjen at ikke var mulig. Kudos hvis Tek er den som har rett her. 

 

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe denne, men var for mange ting jeg følte var rare. Leppen på skjermen, designet som helhet, kamera som nok ikke er like bra som Pixel 2 sitt (og plausibelt kun på høyde med S8 tross prisforskjellen?). Likevel, fantastisk om de har truffet spikeren her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Agentspoon: Det er fryktelig rart. Jeg har prøvd i alle tilgjengelige typer lys jeg har hatt - fordi jeg har hørt rykter om slike påstander. Jeg leser ikke andres tester før vi publiserer våre egne - for å ikke gå i flokkfella.

 

Men selv med den kraftigste flombelysningen innendørs jeg klarte å oppdrive (relativt kraftig videolyskaster) fungerte Face ID helt utmerket. Jeg har prøvd å låse opp telefonen på strak arm og på helt nært hold - uten å ha problemer. Og ja, å låse opp fra bordet går helt fint, men ikke hvis du sitter på barkrakk over et japansk "gulvbord". Det er nok på grensen til hva som går likevel - og med telefonen en halvmeter til høyre for meg på bordet, går det definitivt ikke.

 

Det er to forbehold jeg må ta her. A) Ikke har vi opplevd noen ekstreme solskinnsdager i testperioden - og det er nok det som er den største ildprøven av alle. B) Jeg har ikke langt hår, og er bare unntaksvis skjeggete - antakeligvis er jeg et ganske enkelt tryne å få Face ID til å gjenkjenne. Det sagt ble flerdagersstubber tatt midt i testperioden uten at FaceID ble påvirket. At den virker med hodet på puten imponerer meg også. Men folk med store briller, langt hår eller kraftige skjegg kan ha en annen opplevelse. Selv om Apple selv sier at det ikke skal være tilfelle - deres unntak er kun for enkelte typer briller med UV-belegg på.

 

JonTj: Som nevnt over - det er greit å være klar over det. Et minuspunkt er ikke nødvendigvis et konkret trekk. Det betyr i denne sammenhengen; kjøp riktig størrelse telefon med det samme, for du kan ikke utvide.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Bare min mening her, men burde ikke en telefon som får karakter 10, ha 0 minus-punkter? Eller ihvertfall ikke inneholde såpass grove punkter som "Svinaktig dyr"? Skulle tro at et slikt punkt ville trukket karakteren ned, men det ser ikke ut som minuspunktene har noe å si for karakteren.

 

Enig, det burde ikke være mer enn -en- minus for å få 10/10.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jævlig bra! Håper på flere gode anmeldelser og et vanvittig salg. Skulle egentlig ønske at det var enda flere nye ting eller oppfinnelser med X, for har Apple egentlig funnet opp noe revolusjonerende her? Nei.

 

Skal ikke ha den engang, for jeg er en sucker for Android, men dette driver konkurransen videre. Sykt bra for alle merker! Bare å gjøre klart popcornet, vente på alle gode innleggene her inne og se fram til neste års S9 :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

The Verge var langt mer kritisk til Face id. Ute i sterkt lys var den veldig dårlig, butikker med godt lys slet den. Men inne var den ekstremt god. Teorien de kom med var mye ir forstyrrelser utendørs.

 

Utenom dette ser det ut som en uslåelig telefon. Skulle ønske de solgte cpu'en sin til Samsung og Google, for å kunne nytes med Android. Men det skjer vel ALDRI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at den er dyr gjer ikkje telefonen dårlegare i seg sjølv. Det har sjølvsagt sin plass i ei kost/nytte-vurdering, men prisen kunne sånn sett ha vore 500 000 kroner (håpar Apple ikkje les dette og får idear for neste modell), og det ville fortsatt ha vore den beste telefonen tek.no hadde testa.

 

Berre so det er sagt, eg synest dette er ein absurd pris å betale for ein mobiltelefon. Eg er ingen fan av Apple, og synest generelt at produkta deira i stor grad er overprisa jåleri.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Soseks: Hvis du ser på testarkivet vårt tror jeg du skal lete en stund bakover i tid før den første tiern dukker opp, altså. Men på sett og vis kan jeg kanskje forstå inntrykket litt - for det er høye karakterer i fleng omtrent hver vår og hver høst - altså i lanseringssesongen. Da kommer det et knippe toppmodeller på rad og rekke, og når ting koster over 6000 kroner er de veldig sjelden virkelig dårlige. Så da får vi ganske mange mellom 7 og 9 på skalaen.

 

10/10 = Perfekt. iPhone X er ikke perfekt. Kravene burde vært satt slik at det ble et  større sprik. Ja, toppmodeller er toppmodeller, men det virker nesten som om toppmodellene får karakter basert på pris. Etter min erfaring så er budsjettmobiler mer verdige 10/10 rett og slett fordi man får mer for pengene. Pris i forhold til hva man får bør gjenspeile karakteren.

 

Greit nok med en tier her og der, men det er sjelden fortjent etter hva jeg leser utifra deres egne tester. Minussidene må vektlegges mer.

 

I mine øyne så bør dere sette skalaen fra null til hundre så et minus blir et minus. Meningsløst med minuser når det kreves førtito av dem for å trekke ned en karakter.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...