Gå til innhold

Google slipper egen maskinvarepakke for videosamtaler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går det ikke an å få en rimelig laptop PC til å fungere, bare å få på plass et 4K-kamera da, med Hangouts ??

 

Uten en ekstern høyttaler/mikrofon kombo, er det problematisk å få tilfredsstillende ekko-kansellering. Mulig det er flere praktiske problemer med det også, men det er ihvertfall én problemstilling som jeg kjenner godt.

Lenke til kommentar

Men webkamera uansett oppløsning kan ha en god og grei ekkokanselerende mikrofon på seg. Ser ikke helt problemstillingen til laptop. Lyd kan gjerne gå digitalt via USB-plugg, og det gir ofte betydelig ekkokansellering å gå digitalt, framfor 90-tallets analoge mikrofontilnærminger inn på lydkortet..

Lenke til kommentar

Men webkamera uansett oppløsning kan ha en god og grei ekkokanselerende mikrofon på seg. Ser ikke helt problemstillingen til laptop. Lyd kan gjerne gå digitalt via USB-plugg, og det gir ofte betydelig ekkokansellering å gå digitalt, framfor 90-tallets analoge mikrofontilnærminger inn på lydkortet..

 

Problemet jeg ofte opplever, er f.eks. i Skype samtaler med folk som bruker mikrofonen og høyttalerne som er innebygget i laptopen deres. Resultatet er da at jeg hører meg selv i ekko, via høyttalerne og mikrofonen deres. Jeg forstår ikke helt hvorfor digital lyd skulle hjelpe på dette. Ekkokanselering fungerer vel som oftest ved at lydkortet lager en motfase til lydstrømmen min (som går ut på høyttaler) og trekker dette fra på mikrofonsignalet, men uten en kjent avstand mellom høyttaler og mikrofon, så er det vanskelig å matche disse signalene.

 

I hvert fall er det slik jeg har sett for meg problemstillingen, men det er kanskje feil?

Lenke til kommentar

Ok, så kjøp en møteromsmic da vel til laptop'en? Denne kommer med USB:
 
https://www.komplett.no/product/751375/datautstyr/nettverk/videokonferanse/logitech-bcc950-conferencecam?gclid=EAIaIQobChMIm6HQ6bKi1wIVQcYbCh1pkA8DEAQYASABEgIP1PD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CLy1sfayotcCFYOGsgoda8wBug&gclid=EAIaIQobChMIm6HQ6bKi1wIVQcYbCh1pkA8DEAQYASABEgIP1PD_BwE&gclsrc=aw.ds#productinfo
 
Ellers kan man fint google "møteroms mikrofon", og få en skokk med produkter å velge mellom.

 

 

Men webkamera uansett oppløsning kan ha en god og grei ekkokanselerende mikrofon på seg. Ser ikke helt problemstillingen til laptop. Lyd kan gjerne gå digitalt via USB-plugg, og det gir ofte betydelig ekkokansellering å gå digitalt, framfor 90-tallets analoge mikrofontilnærminger inn på lydkortet..

 
Problemet jeg ofte opplever, er f.eks. i Skype samtaler med folk som bruker mikrofonen og høyttalerne som er innebygget i laptopen deres. Resultatet er da at jeg hører meg selv i ekko, via høyttalerne og mikrofonen deres. Jeg forstår ikke helt hvorfor digital lyd skulle hjelpe på dette. Ekkokanselering fungerer vel som oftest ved at lydkortet lager en motfase til lydstrømmen min (som går ut på høyttaler) og trekker dette fra på mikrofonsignalet, men uten en kjent avstand mellom høyttaler og mikrofon, så er det vanskelig å matche disse signalene.
 
I hvert fall er det slik jeg har sett for meg problemstillingen, men det er kanskje feil?

 


Når ble Skype for menigmann-programvaren, en god målestokk for kvalitets videokonferanse. Det er dessuten kjøpt opp av Microsoft på godt og vondt. At du har problemer i Skype kan skyldes så mange forskjellige scenario. Har du prøvd fra en annen maskin, prøv i et konkurrerende videosamtaleprogramvare? Det kan fort bli en del feilsøkingssteg før du har funnet "synderen".

 

Edit:

Som du selv hinter om, så kan motparten i andre enden ha dårlig utstyr. Prøvd å kjøpe inn bedre mikrofon til dem, f.eks.? Det jeg tror er et stort problem, er at brukere av PC bare tar til takke med den mikrofonløsningen som er blitt gitt dem/presentert dem.

 

Jeg har selv prøvd analog og digital mikrofon, omkring år 2000. Det er som natt og dag, eller har ihvertfall et kjempepotensiale til å bli det med kvalitetsutstyr.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har selv prøvd analog og digital mikrofon, omkring år 2000. Det er som natt og dag, eller har ihvertfall et kjempepotensiale til å bli det med kvalitetsutstyr.

Lyden er analog, og mikrofonene som fanger opp lyden er analog. Så har man en AD-converter et sted som sampler lyden. AD-converteren kan sitte i mikrofonen, et eksternt eller internt lydkort. Det er eksempler på at interne lydkort utsettes for støy fra f.eks. strømforsyning og derfor gir suboptimal lyd, men bortsett fra det så kan det være gode eller dårlige AD-convertere uavhenigig av hvilket produkt den er plassert i, selv om en AD-converter på et hovedkort i PCen vanligvis er av lavere kvalitet enn en som sitter i f.eks. et eksternt lydkort.

 

Poenget med mikrofon og høyttaler i en enhet (gjelder både Logitech BCC950 du lenket til og Google-enheten i artikkelen) er, som Leftie sier, at når avstand mellom mikrofon og høyttaler er kjent, så er det enkelt å trekke lyden som går ut på høyttaleren fra lyden som kommer inn på mikrofonen. Man kan ha avanserte algoritmer som forsøker å fjerne ekko og bare delvis klarer det, eller man kan ha kjent avstand og enkel algoritme som enkelt tar bort ekko. Så kan fortsatt kvalitet på komponenter påvirke kvalitet, samt at romklang fortsatt bør tas bort uten å kjenne avstander.

Lenke til kommentar

Når ble Skype for menigmann-programvaren, en god målestokk for kvalitets videokonferanse. Det er dessuten kjøpt opp av Microsoft på godt og vondt. At du har problemer i Skype kan skyldes så mange forskjellige scenario. Har du prøvd fra en annen maskin, prøv i et konkurrerende videosamtaleprogramvare? Det kan fort bli en del feilsøkingssteg før du har funnet "synderen".

 

Edit:

Som du selv hinter om, så kan motparten i andre enden ha dårlig utstyr. Prøvd å kjøpe inn bedre mikrofon til dem, f.eks.? Det jeg tror er et stort problem, er at brukere av PC bare tar til takke med den mikrofonløsningen som er blitt gitt dem/presentert dem.

 

Jeg har selv prøvd analog og digital mikrofon, omkring år 2000. Det er som natt og dag, eller har ihvertfall et kjempepotensiale til å bli det med kvalitetsutstyr.

Jeg tror nok vi prater litt forbi hverandre.

 

For min egen del er det Skype for Business det er snakk om, og jeg har ikke noe annet valg enn å benytte dette. Jeg forstår at en bedre kvalitets mikrofon vil gi bedre kvalitet på lyden, men utfordringene jeg har møtt på, har stort sett gått på ekko-problematikk. Derfor har jeg utelukkende endt opp med å kjøpe kombinasjonsenheter, slik som Jabra Speak 510 eller tilsvarende Logitech utstyr, som sjølvsagt løser det problemet (og omgår problemet med dårlig kvalitet på innebygget hardware).

 

Men poenget mitt med det første innlegget mitt, var egentlig at en laptop som alternativ til dedikert hardware, byr på kjente og ukjente problemstillinger. Når man allikevel må "kjøpe seg ut av" disse problemene, så ender man uansett opp med en kombinasjon av flere hardwareenheter, og sjøl om det kanskje er litt billigere enn en ferdigløsning à la det Google her presenterer, så er ikke nødvendigvis opplevelsen like sømløs og intuitiv.

Lenke til kommentar

Men poenget mitt med det første innlegget mitt, var egentlig at en laptop som alternativ til dedikert hardware, byr på kjente og ukjente problemstillinger. Når man allikevel må "kjøpe seg ut av" disse problemene, så ender man uansett opp med en kombinasjon av flere hardwareenheter, og sjøl om det kanskje er litt billigere enn en ferdigløsning à la det Google her presenterer, så er ikke nødvendigvis opplevelsen like sømløs og intuitiv.

 

 

Det gjenstår vel å evt. testes da. Dersom man får en mikrofon til la oss si kr 3000 for formålet, som kanskje også har kamera (muligens ikke 4K). Kanskje en kan vente til en USB 3.1 eller thunderbolt-koblet finnes på markedet (har ikke sjekket). Så vil ihvertfall ikke 4K være noe problem å hente inn i PC. En får gjerne nye og brukte PC-er fra en omtrentlig kr 2000,-. Og det behøver ikke å være dårlige saker for den prislappen. Om en i tillegg strekker seg for å få noe av det nyere, så er en på en kr 3500 til en 8-9 tusen. Da har man en rimelig god hardware å takle en så simpel arbeidsoperasjon. Da gjenstår bredbåndskvaliteten og om mottaker i andre ende har tilsvarende bra utstyr og bredbånd.

 

Samt hvilke servere dere skal igjennom (Microsoft sine), og hvor god koden i programvaren er. Google beskriver Hangouts mot dette utstyret. Så det kan jo åpne for at "sjefen" vurderer alternativ programvare. Eller er kunde sjefen her kanskje?

 

Slik jeg har beskrevet ting så har man 2 eller 3 bokser, mens Google sin løsning har svært mange bokser. Google har en ferdigløsning, men jeg vil likevel tørre å kalle den rådyr i forhold til hvilken hardware du sitter igjen med, og at du kanskje er låst til Google utenom.

 

La oss bryte ned det over på en Laptop da:

 

- berøringsskjerm, JA

- skjermenhet JA

- kamera med 4K-oppløsning - Må skaffes

- Chromebox - JA, du har sannsynligvis MYE bedre CPU og GPU i Laptop'en

- høytalermikrofon - NEI, men kan sannsynligvis skaffes. Her er det noen viktige valg en må gjøre seg, mhp. hvilken kvalitet man kan leve med.

 

a) en god møteromsmikrofon + bare nytte de innebyggede tynne Laptop-høytalerne (kan nok gå og være tilfredsstillende for mange)

 

b) forsøke å skaffe en tilsvarende multibox for møteromsbruk

 

c) sikkert flere mulige komboer, men jeg gidder ikke å bruke tid og energi på å klekke dem ut nå

 

 

 

speakerbox_34_01.280x202.jpg

Google's høytalermikrofon

 

Da sitter en igjen med minst 1 færre enheter, kanskje enda færre enheter alt etter Laptop-valg en gjør seg?

 

Den Komplett chromebox'en har en CPU som heter Intel Celeron 3215U

Det er ganske tynne saker i forhold til hva man kan få for pengene i en Laptop. Nå vet jeg jo ikke hvilken Asus Chromebox som Google har gått for, og det er egentlig mindre interessant, da poenget er gitt her likevel.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...