Gå til innhold

FEATURE: PC er kongen på haugen for Destiny 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse



 



"– Det ville vore mindre plass, samarbeid og monster å skyte.
Det er ikkje spelet me vil lage."



For noe vissvass fra Bungie...
Det ville vært mindre eyecandy.
De prioriterer grafikk over gameplay på konsoll.



AtW


 

 

- Jeg er ikke direkte uenig i det du sier...
Men når sant ska sies så er ikke "PC-Spill"-produsentene alltid like flinke til å prioritere gameplay dem heller.

Har spilt en hell haug med "PC"-spill opp gjennom årene som ser helt fantastiske ut, relatively speaking of course, men gameplay-wise så var de helt elendige.

Hell!
Jeg har helt ærlig spilt "C=64"-spill med mer substance, innlevelse og morro-faktor.

-----

En av de største(No pun intended!) grunnene til at dette fenomenet er så merkbart på "Console" er at folk flest spiller på en større TV-skjerm.
Og noen til og med via projector og lerret.

I motsettning til folk flest som spiller "PC"-spill, der dem stort sett sitter med mindre "PC"-skjermer.

Spill-produsentene generelt sett tror at folk er dumme.
De har prøvd i årevis å innbilde oss om at hvis ikke et spill ser fantastisk ut så suger det.

Ironisk, men også naturlig nok så har jo dette ført til at "Console"-spill har blitt låst til lavere "Refresh-Rate" på grunn av svakere "HW" enn sine "PC"-tvillinger.
Noe svært mange ser på som en negativ trend.

Lavere oppløsning og høyere "Refresh-Rate" er å foretrekke for mange, i hvert fall i teorien.

Men i praksis...
Nå vil mange ha i både pose og sekk.
Noe som ikke alltid er mulig.
Særlig på "Console", men også på "PC" til en viss grad.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

 

 

 

 

På PC kan man velge hva man foretrekker, men på konsoll er man desverre stort sett låst til det produsenten foretrekker, som dessverre oftest er eye-candy.

Forøvrig er som regel PC-skjermer større i synsfeltet enn TVer.

 

AtW

 

 

 

 

- Ja, jo,...

Det er både synd, men også veldig sant at "Console"-spill er veldig låst når det kommer til settings.

Slik at folk har veldig begreset med valg når det kommer til "Graphics vs Performance".

 

Det er forståelig nok at "PC"-spill kan tyne enda mer "Eye-Candy" ut av spill siden en "PC" har generelt sett mer å gå på HW-wise.

Men det er samtidig merkelig at "Console"-spill ikke gir spillerne muligheten til å gjøre det motsatte.

Med tanke på "HW" begrensningene en "Console" generelt sett har.

 

Er helt enig der...

 

-----

 

Når det kommer til "TV"-skjerm vs PC-skjerm" så er jeg både enig og litt uenig.

 

En "TV"-skjerm med en "Aspect-Ratio" på enten "4:3", "16:9" eller "21:9" har akkurat samme synsfelt som en "PC"-skjerm med samme "Aspect-Ratio" og "Oppløsning".

Eneste untaket er "Screen-Size" og "View-Distance" som har innvirkning på opplevd synsfelt.

Og som kjent så sitter man generelt sett mye nærmere en "PC"-skjerm enn en "TV"-skjerm fordi en "TV"-skjerm er genereltsett mye større enn en "PC"-skjerm.

 

Til sammenligning så ligger forskjellen i at noen få "PC"-skjermer har bredere "Aspect-Ratio" en "TV"-skjerm.

 

Men fortsatt så sitter nok folk flest med de mer vanlig "Aspect-Ratio"-ene som "4:3", "16:9" eller "21:9".

Så fordelen med en "PC"-skjerm sammenlignet med en "TV"-skjerm er veldig liten i så måte.

 

Det er først når man tar høyde for "Refresh-Rate" at "PC"-skjermer stikker av med en klar seier.

 

Men selv en "PC" har sine begrensninger "HW"-wise, så ekstremt høy "Refresh-Rate" er ikke alltid en fordel.

 

En annen fordel en "PC"-skjerm har som ikke en "TV"-skjerm har er "G-Sync" og/eller "Free-Sync", såvidt meg bekjent.

Som hjelper på å gjevne ut avviket mellom "Skjerm" og "HW" generelt sett.

 

Men bortsett fra det så er en "Full-HD"(1920*1080)-Skjerm med "16:9"-"Aspect-Ratio" og 60Hz-"Refresh-Rate" akkurat det samme til "TV" som til "PC" når det kommer til synsfelt.

Med untak av, som nevnt i teksten over, "Screen-Size" og "View-Distance".

Siden "TV"-skjermer er generelt sett en god del større enn "PC"-skjermer.

 

-----

 

NB!...: Det er forskjell på "in-game"-synsfelt som er basert på "Aspect-Ratio" og "oppløsning", og synsfelt som er basert på "Screen-Size" og "View-Distance".

 

-----

Lenke til kommentar

 

 

- En ting jeg bet meg merke i var under i hvert fall et av bilde-eksemplene.

 

"PC-Minimum vs PC-Maximum"

 

Gjelder det bare "Grafikk-tweak"-ene eller er også "oppløsning" tatt med i beregningen?

 

Det vil ha stor innvirkning på både ytelse og ikke minst opplevd grafikk-messig kvalitets intrykk.

 

Selv om ytelse er viktigst for folk flest så hadde det vært greit å få vite.

Lenke til kommentar

- En ting jeg bet meg merke i var under i hvert fall et av bilde-eksemplene.

 

"PC-Minimum vs PC-Maximum"

 

Gjelder det bare "Grafikk-tweak"-ene eller er også "oppløsning" tatt med i beregningen?

 

Det vil ha stor innvirkning på både ytelse og ikke minst opplevd grafikk-messig kvalitets intrykk.

 

Selv om ytelse er viktigst for folk flest så hadde det vært greit å få vite.

 

Hei,

 

Bileta er begge tatt i 1920x1080, med dei preset-innstillingane som utviklaren har laga, altså "Low" og "Highest". Viss det ikkje står presisert oppløysing under biletet er det tatt i 1920x1080 på PC/PS4 og 4K checkerboarding på PS4 Pro.

Lenke til kommentar



 



 



- En ting jeg bet meg merke i var under i hvert fall et av bilde-eksemplene.

"PC-Minimum vs PC-Maximum"

Gjelder det bare "Grafikk-tweak"-ene eller er også "oppløsning" tatt med i beregningen?

Det vil ha stor innvirkning på både ytelse og ikke minst opplevd grafikk-messig kvalitets intrykk.

Selv om ytelse er viktigst for folk flest så hadde det vært greit å få vite.


 




Hei,

Bileta er begge tatt i 1920x1080, med dei preset-innstillingane som utviklaren har laga, altså "Low" og "Highest".
Viss det ikkje står presisert oppløysing under biletet er det tatt i 1920x1080 på PC/PS4 og 4K checkerboarding på PS4 Pro.


 

 

- I see...
Takk for forklaringen/oppklaringen.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Men det egentlige spørsmålet står ubesvart. Er det verdt et kjøp? Jeg sitter litt med inntrykk av at moroa er kortvarig?

 

Jeg klarer rett og slett ikke legge det fra meg, det er bare helt magisk fett å kunne spille dette på PC. Etter flere hundre timer med Destiny 1 på PS4, og nå PC...mus/tast osv, jeg har vel egentlig ikke ord hvor morro dette er. Men alt er vel en smak sak. Jeg har nok blitt helt addicted til Destiny 2 :p Blir nok ikke lei på veldig lenge! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hiver meg på denne, spillet er fantastisk! Har ikke spilt Destiny 1 men jeg er veldig opptatt av gameplay, og lite opptatt av grafikk. Alikevel er jeg meget imponert over grafikken, hvor skalerbart spillet er mtp spesifikasjoner i hardware og dybden i spillet. Det er så mye å utforske! Har akkurat blitt ferdig med story etter flere dager med spilling, og nå er det masse sosiale effekter og sidequests, milestones, forbedinger i gear, finpussing av subclasses, det er et meget godt spill. Verdt alle pengene jeg betalte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter 1,5 måned med Destiny 2 på PS4 gikk jeg forleden over til PC-versjonen. Og Gud bedre for en forskjell! Kan ikke forstå at jeg vasa rundt i den smørja så lenge. Men det sier litt om spillets kvaliteter, mekanikker og gameplay er så gjennomført at jeg ikke kunne vente på PC-versjonen. Og når den kommer går jeg gladelig gjennom levling av alle tre karakterer en gang til. For dette er kvalitet tvers igjennom.

 

Til deg som mistenker lite content: Etter et tresifra antall frydefulle timer har man stort sett Nightfall, raidet og kanskje litt pvp igjen å gjøre akkurat nå. Helst på tre karakterer. Det er altså mulig å leve med Destiny 2 i endgame samtidig som at man har et liv. Og det er positivt. Maskineriet er så velsmurt, særlig raidet gir en fantastisk følelse av mestring (til slutt). Heller kvalitet enn kvantitet. Dessuten er det stadig ting som skjer, universet er dynamisk og i stadig endring.

 

Jeg spår at Destiny 2 vil leve i årevis, kanskje særlig på PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...