Gå til innhold

Det store lille problemet med «auto-overklokking»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er da selvfølgelig en fordel at dette i en grad skjer automatisk, for dem som ikke liker å tyne prosessoren for mest mulig kraft selv. Dette skjer da vel også på utvalgte bærbare PCer også? Har selv en MSI, hvor 7700hq kan kan ved bruk av et enkelt grensesnitt skrus ned til rundt 1GH, fra standard frekvens til 3,5GHz eller tvinges til å kjøre i 3.5GHz hele tiden. Så er det mulighet å tyne prosessoren for 100 eller 200 mhz ekstra, om man så vil (noe som er greit med tanke på at CPUen kan undervoltes med 0.15V). Jeg regner jo selvfølgelig med at den forbedra turbofunksjonen på hovedkort styres av mer enn en setning og ser både på strømforbruk, varmeutvikling, last osv før den skrur opp hastighetene.
Angående deres tester, så bør dette helst skrus av, siden dette vil være ganske tilfeldig mtp. CPU kvalitet. I tillegg så synes jeg media bør justere på forbrukernes forvridde meninger om Intel vs AMD CPUer. Jeg har hørt så altfor ofte at IPC til Intel CPUer er så mye bedre enn AMDs, som er vrøvl. Om man faktisk tar seg tid til å sjekke IPC ved en gitt frekvens, for eksempel 3500MHz. Så viser det seg at Intel ligger rundt 5% høyere enn AMD. Er det så ekstremt høyt at Intel skal skrytes opp i skyene hver gang?
Nei.
Frekvensen er da høyere, og det er det som i hovedsak står for høyere èn kjernes ytelse. Det er da deres ansvar å gi oss den informasjonen vi trenger til å utforme riktige meninger, og slik misinformasjon som har blitt spredd over årene (av media generelt) er ikke bra for konkurransen og dermed for oss forbrukere.

Håper dette ikke høres for grettent ut, men jeg håper dere da, om dere tester med denne funksjonen på (og da helst også av), nevner for forbruker at dette ikke nødvendigvis burde ses på garantert ytelse, men heller en tilfeldig bonus opp til en gitt frekvens med økt strømforbruk, varme, viftelyd og mest sannsynligvis kortere livstid (spesielt siden intel kjerner ikke er loddet til varmespreder) ;)

Endret av SamHam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

- Jeg skjønner at dette kan friste for noen, men for meg personlig så ser jeg ikke poenget.

 

Det første jeg gjor da jeg boot'et opp maskinen var å gå inn i "BIOS" og låse "CPU"'en til "Base-Clock".

Og det kommer jeg til å gjøre når jeg bygger nytt oppsett i fremtiden også, om det da fortsatt er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var oppe for en stund siden rundt på nettet. Mener ASUS kom med en ny bios hvor dette var slått av som standard nå? Var noen reviews som gjorde review en gang til når de fant ut av dette. Som du ser på bilde under her, så hadde de på 1500+ Asus som ble sagt ikke var overklokk. Men som de fant ut senere at det var, og derfor måtte teste på nytt. 

1tmqvg1l.jpg


  Endret av -=HellBound=-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi i så fall bry oss om det?

 

Kjør debatt!

Det ideelle for oss forbrukere hadde jo vært 2 (3) testresultater når dere tester en cpu.

 

 1) As intended fra Intel. Stock hele veien med turbo.

(2) Automatisk overklokk fra hovedkort )

 3) Manuell overklokk.

 

Punkt 2 blir mer relevant for testing av hovedkort.

 

Men dessverre har jeg ikke troen på at denne nettsiden har resurser til dette nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

God testmetodikk tilsier at man fjerner flest mulig variabler fra alt annet enn testobjektet. Det er bare slik man får sammenlignbare resultater. Så får man heller gå tilbake til å teste hovedkort i tillegg til prosessorer - det er lesestoff jeg savner helt fra dagene der Abit IC-7 regjerte og prosessorer het Pentium 4.

Endret av Aetius
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er da selvfølgelig en fordel at dette i en grad skjer automatisk, for dem som ikke liker å tyne prosessoren for mest mulig kraft selv. Dette skjer da vel også på utvalgte bærbare PCer også? Har selv en MSI, hvor 7700hq kan kan ved bruk av et enkelt grensesnitt skrus ned til rundt 1GH, fra standard frekvens til 3,5GHz eller tvinges til å kjøre i 3.5GHz hele tiden. Så er det mulighet å tyne prosessoren for 100 eller 200 mhz ekstra, om man så vil (noe som er greit med tanke på at CPUen kan undervoltes med 0.15V). Jeg regner jo selvfølgelig med at den forbedra turbofunksjonen på hovedkort styres av mer enn en setning og ser både på strømforbruk, varmeutvikling, last osv før den skrur opp hastighetene.

Angående deres tester, så bør dette helst skrus av, siden dette vil være ganske tilfeldig mtp. CPU kvalitet. I tillegg så synes jeg media bør justere på forbrukernes forvridde meninger om Intel vs AMD CPUer. Jeg har hørt så altfor ofte at IPC til Intel CPUer er så mye bedre enn AMDs, som er vrøvl. Om man faktisk tar seg tid til å sjekke IPC ved en gitt frekvens, for eksempel 3500MHz. Så viser det seg at Intel ligger rundt 5% høyere enn AMD. Er det så ekstremt høyt at Intel skal skrytes opp i skyene hver gang?

Nei.

Frekvensen er da høyere, og det er det som i hovedsak står for høyere èn kjernes ytelse. Det er da deres ansvar å gi oss den informasjonen vi trenger til å utforme riktige meninger, og slik misinformasjon som har blitt spredd over årene (av media generelt) er ikke bra for konkurransen og dermed for oss forbrukere.

Håper dette ikke høres for grettent ut, men jeg håper dere da, om dere tester med denne funksjonen på (og da helst også av), nevner for forbruker at dette ikke nødvendigvis burde ses på garantert ytelse, men heller en tilfeldig bonus opp til en gitt frekvens med økt strømforbruk, varme, viftelyd og mest sannsynligvis kortere livstid (spesielt siden intel kjerner ikke er loddet til varmespreder) ;)

 

Sant, og overclockinga som skjer er ganske mild, det er ikke akkurat sånn man trenger å kjøre afterburner for å teste stabilitet :p

 

Selv synes jeg det er en grei måte for å få litt ekstra ut av prossessoren for folk flest, ghz er ganske nyttig i spill framdeles.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...