Gå til innhold

Microsoft slutter å produsere Kinect


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet var at MS hadde mange kule planer før de lanserte XBONE, men noen (relativt) få men høylytte klarte å lage så mye blest og styr at MS reverserte disse. Men det er forsåvidt litt deres egen skyld da de ikke var veldig flinke, nok en gang, til å fortelle hvorfor de gjorde som de gjorde, og når ballen først rullet var PR-avdelingen for svak eksternt og for sterk internt.

 

Spesielt tydelig har var kravet om at spill ikke ble låst til en bruker slik MS planla. Dette høres jo veldig logisk ut, man vil kanskje byttelåne plater etc. Men MS hadde som alternativ bakt inn et system der et gitt antall (husker ikke hvor mange) venner kunne dele plater seg i mellom digitalt. Altså, om en venn kjøpte spill X, kunne du også spille dette spillet gratis. Nå kunne bare en av vennene spille det samtidig, men likevel, det var et alternativ til å låne bort plater som jeg gjerne hadde tatt.

 

Det ble litt mer trikky å selge brukt, men igjen, hadde gladlig ofret dette for alternativet.

 

Neste steg var å ikke gjøre kinect mandatory. Igjen klarte ikke folk å se mulighetene, og igjen klarte ikke MS å selge dem inn. Gjengangeren var at de som var skeptiske til dette ikke ville spille med hele kroppen. Det folk ikke evnet å se var at kinect også kunne brukes som en del av spill med vanlige kontrollere. Eksempelvis kunne man legge inn støtte som minner om TrackIR. Altså, om du sladder gjennom en sving og ser rett inn i rekkverket kunne du ved å vri litt på hodet i det virkelige liv se ut sideruta på bilen ingame.

 

Men skal utvikler legge inn slikt, så må også nok brukere kunne ta i bruk funksjonen, og spesielt viktig er det at det blir likt for alle i MP. Med en gang dette ikke var tilfellet raknet det hele.

 

Å spille med kinect er forøvrig svært undervurdert, og det slår meg at mange klager over at XBONE ikke har nok familie og party spill av typen man ser hos Nintendo og Sony, men folk har seg selv å takke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... dvs at Norges nyeste sykehus ikke har vært spesielt heldig med sin teknologi-partner ...

 

https://www.tek.no/artikler/norges-neste-storsykehus-fylles-med-spennende-teknologi/164162

 

Kinect i denne sammenheng var vel i utgangspunktet bare et proof of consept som gjorde at sykehuset med en relativt liten investering kunne teste faktiske effekter ved et slikt system. De har altså ikke gjort annet enn å spare masse penger i forhold til andre løsninger som kan gjøre det samme.

 

Når det gjelder mobil er jeg enig i at MS burde fortsatt å produsere minst to modeller, en 6 serie og en 9 serie, frem til de lander på en fremtidig mobilstrategi.

Lenke til kommentar

Neste steg var å ikke gjøre kinect mandatory. Igjen klarte ikke folk å se mulighetene, og igjen klarte ikke MS å selge dem inn.

Sant. Men det er konsekvensen av at Microsoft ikke vil la kundene tenke ut egne løsninger eller tilpasse dette til eget bruk, de vil helst ha full kontroll på Kinect. (premissleverantør) Noe som de har lov til, siden det er deres system, men det må vel være måter på graden av formynderi?

 

jeg mener at dette i seg selv begrenser spredingen av Kinect, pga at bruksområdet blir begrenset til hva Microsoft tillater. Bra for dem, men ikke for samfunnet og kreativheten.

 

XBONE

 

Denne her måtte jeg google, og det er et hysterisk morsom nickname!

1a0.png

Lenke til kommentar

Kinect i denne sammenheng var vel i utgangspunktet bare et proof of consept som gjorde at sykehuset med en relativt liten investering kunne teste faktiske effekter ved et slikt system. De har altså ikke gjort annet enn å spare masse penger i forhold til andre løsninger som kan gjøre det samme.

 

"Proof of concept"? Kan ikke si jeg har sett dette nevnt noe sted. Min forståelse av Prood of concept er at du installerer dette på et rom for å teste - ikke at du installerer det på hele sykehuset og baserer driften på dette. Nå må du starte en ny prosess for å finne en ny løsning. Denne må integreres, installeres og testes med eksisterende løsning - i et sykehus som er operativt. Dette krever tid og ressurser. Dvs at alle kostnader for å utrede, teste, integrere og kjøpe Kinect-løsningen er bortkastet. Hvis jeg hadde vært IT-sjef så hadde jeg vært rasende over å måtte bytte ut løsningen etter drøye 2 år!

Lenke til kommentar

 

Kinect i denne sammenheng var vel i utgangspunktet bare et proof of consept som gjorde at sykehuset med en relativt liten investering kunne teste faktiske effekter ved et slikt system. De har altså ikke gjort annet enn å spare masse penger i forhold til andre løsninger som kan gjøre det samme.

"Proof of concept"? Kan ikke si jeg har sett dette nevnt noe sted. Min forståelse av Prood of concept er at du installerer dette på et rom for å teste - ikke at du installerer det på hele sykehuset og baserer driften på dette. Nå må du starte en ny prosess for å finne en ny løsning. Denne må integreres, installeres og testes med eksisterende løsning - i et sykehus som er operativt. Dette krever tid og ressurser. Dvs at alle kostnader for å utrede, teste, integrere og kjøpe Kinect-løsningen er bortkastet. Hvis jeg hadde vært IT-sjef så hadde jeg vært rasende over å måtte bytte ut løsningen etter drøye 2 år!

Så vidt meg bekjent gikk ikke sykehuset til MS og spurte om de hadde en løsning til dette formålet. De kjøpte en masse firbrukerutstyr og testet ut en løsning basert på dette. Det fungerte bra, og de bygde det ut litt, men det er fremdeles mer et proof of consept enn en løsning egnet for skarp drift i lengden, nettopp fordi det ikke foreligger noen maskinvareleveranse rettet mot formålet.

 

Hvem skulle du som IT-sjett vært rasende på? Deg selv?

 

Nå finnes det imidlertid tilpassede løsninger som gjør det samme, spesielt tilpasset formålet. Men det er klart at dette nok vil gi et annet kostnadsbilde.

Lenke til kommentar

 

 

Hvem skulle du som IT-sjett vært rasende på? Deg selv?

 

Nei. Gjett en gang til ...

 

 

Jeg gjetter ikke. De har i alle tilfeller ikke noen grunn til å være rasende på MS.

 

Det er som om de skulle tatt i bruk ett eller annet som kjører på Linux på PS3 for så å oppdage at Sony etter hvert droppet support for dette.

 

Dette er i praksis leketøy. Du baserer ikke driften din på leketøy, du leker deg. Det er det de har gjort, lekt seg og utviklet et kult konsept.

Lenke til kommentar

 

Dette er i praksis leketøy. Du baserer ikke driften din på leketøy, du leker deg. Det er det de har gjort, lekt seg og utviklet et kult konsept.

 

 

Det ble ihvertfall ikke presentert som et lekesykehus eller kult konsept av Microsoft ("...innovative technology to improve doctors’ and patients’ lives ...")

:

https://customers.microsoft.com/en-us/story/ostfold-hospital-health-azure

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

 

 

Dette er i praksis leketøy. Du baserer ikke driften din på leketøy, du leker deg. Det er det de har gjort, lekt seg og utviklet et kult konsept.

 

 

Det ble ihvertfall ikke presentert som et lekesykehus eller kult konsept av Microsoft ("...innovative technology to improve doctors’ and patients’ lives ...")

:

https://customers.microsoft.com/en-us/story/ostfold-hospital-health-azure

 

At MS lager en historie om hva sykehuset har gjort endrer vel ingen ting. Jeg skrev aldri at det var et lekesykehus, jeg skriver at produktet er en leke som de har lekt seg og fått til noe veldig kult med, som fungerer, og som koster lite penger.

 

Dette sykehuset er ikke det eneste som bruker kinect, det er mange sykehus og universiteter etc. som har brukt kinect, det er til og med løsningsleverandører som bruker kinect, men det er fremdeles utenfor scopet til sensoren og bruken den var tiltenkt. Det finnes imidlertid nå mange enheter som har samme funksjonalitet, og flere er på vei. MS har banet vei, nå vil andre overta innenfor akkurat dette segmentet.

 

MS kunne sikkert fortsatt å produsere kun for helse, men prisen ville da blitt veldig forskjellig, og jeg ser ikke noen grunn til at MS skal konkurrere med andre aktører i dette produktsegmentet, det ville vært meningsløst.

 

De kunne sikkert sett at MS fortsatte å produsere kinect, men de har ingen grunn til å være rasende.

Lenke til kommentar

 

 

Hvem skulle du som IT-sjett vært rasende på? Deg selv?

Nei. Gjett en gang til ...

 

 

Jeg gjetter ikke. De har i alle tilfeller ikke noen grunn til å være rasende på MS.

 

Det er som om de skulle tatt i bruk ett eller annet som kjører på Linux på PS3 for så å oppdage at Sony etter hvert droppet support for dette.

 

Dette er i praksis leketøy. Du baserer ikke driften din på leketøy, du leker deg. Det er det de har gjort, lekt seg og utviklet et kult konsept.

 

Det er på ingen måte et leketøy. Det har en hel haug med potensielle applikasjoner fra billig motion capture, til 3D mapping av rom, til VR og AR applikasjoner, til drone applikasjoner, til en rekke typer forskning, til CV for roboter og maskiner i industrien, osv.

 

Dette er et TOF kamera som står i en helt egen klasse når det gjelder pris og tilgjengelighet.

 

Så selv om MS vil droppe det til Xboks, så kunne de vel ha fortsatt å produsere det til PC og andre applikasjoner. De har jo tross alt allerede betalt for utviklingen av det, og de har allerede en produksjonslinje for det. Så og fortsette å produsere det om enn i et mindre omfang for andre kunder enn Xboks spillere skulle man da tru at er mer lønnsomt enn å bare kaste utviklingskostnadene i dass.

 

 

Det finnes imidlertid nå mange enheter som har samme funksjonalitet, og flere er på vei. MS har banet vei, nå vil andre overta innenfor akkurat dette segmentet.

Jaha? Som hvem da? Finn meg et TOF kamera med en slik pris og tilgjengelighet sim kinect 2 takk.

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvem skulle du som IT-sjett vært rasende på? Deg selv?

Nei. Gjett en gang til ...

 

 

Jeg gjetter ikke. De har i alle tilfeller ikke noen grunn til å være rasende på MS.

 

Det er som om de skulle tatt i bruk ett eller annet som kjører på Linux på PS3 for så å oppdage at Sony etter hvert droppet support for dette.

 

Dette er i praksis leketøy. Du baserer ikke driften din på leketøy, du leker deg. Det er det de har gjort, lekt seg og utviklet et kult konsept.

 

Det er på ingen måte et leketøy. Det har en hel haug med potensielle applikasjoner fra billig motion capture, til 3D mapping av rom, til VR og AR applikasjoner, til drone applikasjoner, til en rekke typer forskning, til CV for roboter og maskiner i industrien, osv.

 

Dette er et TOF kamera som står i en helt egen klasse når det gjelder pris og tilgjengelighet.

 

Så selv om MS vil droppe det til Xboks, så kunne de vel ha fortsatt å produsere det til PC og andre applikasjoner. De har jo tross alt allerede betalt for utviklingen av det, og de har allerede en produksjonslinje for det. Så og fortsette å produsere det om enn i et mindre omfang for andre kunder enn Xboks spillere skulle man da tru at er mer lønnsomt enn å bare kaste utviklingskostnadene i dass.

 

 

Det finnes imidlertid nå mange enheter som har samme funksjonalitet, og flere er på vei. MS har banet vei, nå vil andre overta innenfor akkurat dette segmentet.

Jaha? Som hvem da? Finn meg et TOF kamera med en slik pris og tilgjengelighet sim kinect 2 takk.

 

Nå har du gått glipp av hva denne diskusjonen egentlig handler om. MS har ikke solgt seg inn som partner i en leveranse som dette sykehuset er avhengige av, og IT-sjefen har ingen grunn til å være rasende på MS for at de slutter med Kinect. Det er de selv som har valgt å kjøpe hyllevare og lage en løsning basert på dette, som også mange andre har gjort.

 

For selv om det er avansert teknologi så er og blir XBOX og tilbehøret Kinect leketøy. Kinect hadde fra MS en funksjon og et scope, MS har ikke noen intensjoner om å operere innenfor det eller de segmentene vi har snakker om med dette kameraet. Vi skal heller ikke glemme at Kinect er en del av en større pakke som inkluderer XBOX og spill i en bransje som ofte sjonglerer med hvor inntjeningen gjøres, altså de kan selge en ting med tap for å tjene noe et annet sted. Det er overhode ikke sikkert MS økonomisk sett er spesielt tjent ved at dette kamera kjøpes til helt andre formål.

 

Skulle de så skifte fokus til markedet som her omtales, og ikke lenger selge det som en leke, så har man plutselig helt andre krav, og prisen vil også kjapt bli noe helt annet. Det er komplette løsninger for helse som gir tilsvarende funksjonalitet som kan kjøpes i dag.

 

Om du leser innleggene ovenfor vil du også se at jeg er veldig klar på at man må forvente helt andre priser.

Lenke til kommentar

Microsoft har på ingen måte lagt opp til at kinect kun skal brukes til xboks og spill. Tvert imot så har de laget PC adaptere og utviklerverktøy og api'er og gått til store lengder for å legge til rette for at andre skal kunne utnytte seg av deres teknologi til andre formål. Og dette har de også lagt ut offentlig for at flest mulig skal ha enkel tilgang til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...