Gå til innhold

TEST: Xiaomi Mi Mix 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kinesiske brandene har lært å ta seg betalt de siste årene. Dyrere enn en S8+... Det som har vært tiltrekkende med de kinesiske merkene er at de har levert topp hardware til en lavere pris. Her ser jeg ingen lavere pris.

 

Toppmodellene har galoppert opp i pris de siste årene. Men for 3990,- får jeg nå en vannavstøtende mobil med 64GB internlagring og støtte for opp til 2TB lagring totalt. Da skal det ganske mye til før jeg er villig til å betale det dobbelte for en mobil som tross alt bare kjører et mobilt OS.

 

Jeg forventer uansett en revolusjon på operativsystem i løpet av de neste fem årene. Android er for fokusert på bruk på en enkel, frittstående hardware-enhet, og det vil komme en vridning mot abonnementsbasert grensesnitt på tvers av enheter. Google selv jobber jo på minst to nye OS nå, og da er det naturlig å tenke at man ikke blir like fokusert på touch/app/enhet, men går over på AI/skill/cloud.

 

Men man kan vel trygt gå ut fra at det får man ikke se før denne konkrete modellen er godt pensjonert, så det er vel ingen grunn til å holde tilbake for de som ønsker å bruke så mye nå. Men for dyrt for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Den dagen Xiaomi eller en av de andre kinesiske produsentene klarer å sette inn et skikkelig bra kamera, skal jeg vurdere dem. Ikke før det. 8000 kr og kamera i billigklassen, det blir bare for dumt.

Lenke til kommentar

Nils Petterson: Nei, det er slett ikke bevist. Fjorårsmodellen blåste alt annet - uavhengig av produsent - ut av vannet. Og det er fortsatt en del kult med denne her - brukeropplevelsen er upåklagelig, og keramikk i materialene gjør at den blanke baksiden er uvanlig holdbar. Den mangler bare en egen spydspiss i form av funksjon eller egenskap som ikke konkurrentene har. De to verste tingene Mi Mix 2 kan beskyldes for er som nevnt i testen; svakere kamera enn konkurrentene og litt anonym på egenskaper.

Selv om denne har svakere batteritid enn den episke i originalen ville nok også denne kjempet hardt om topp 3 i fjor høst. Det er bare så veldig mye mer å velge i denne høsten :)

Kvaliteten på telefonen har vi ikke sagt noe om - men hvis den speiler fjorårsmobilen er holdbarheten svært bra. Originale Mi Mix er blant telefonene jeg har brukt mest de siste årene (vi kjøpte inn referanseeksemplaret). Foruten et par riper fra safirglasset i et iPhone-kamera er den speile blank og plettfri fortsatt. Slik jeg behandler telefoner over tid er det tilnærmet mirakuløst at den holder seg så godt.

Endret av fjarle
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Den dagen Xiaomi eller en av de andre kinesiske produsentene klarer å sette inn et skikkelig bra kamera, skal jeg vurdere dem. Ikke før det. 8000 kr og kamera i billigklassen, det blir bare for dumt.

Huawei har gode kameraer i sine toppmodeller. At enkelte telefoner har bedre kameraer, betyr ikke at det du finner i Huawei er dårlig. De har nok ligget foran iphone en stund nå, men når vel ikke helt opp til de beste fra Samsung og Pixel. Men kamera er jo bare en av funksjonene...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Bare navnene Xiaomi og Huawei er nok til å holde seg langt unna. Klinger enda værre enn Samsung.

I et annet forum sa jeg at kinesiske mobiler fikk navn som tydet på at en katt hadde gått over tastaturet. Da ble jeg kalt rasist.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

 

Bare navnene Xiaomi og Huawei er nok til å holde seg langt unna. Klinger enda værre enn Samsung.

 

:-) Må le/skrike av slike tåpelige kommentarer :-(

Kina kommer med biler til over 300.000 kr snart til Europa, tør du å kjøpe Kina bil til den prisen som har fått slakt i kollisjons tester? Jeg må le/skrike av slike latterlige kommentarer ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bare navnene Xiaomi og Huawei er nok til å holde seg langt unna. Klinger enda værre enn Samsung.

 

Har Mercedes fått kontroll på de rustproblemene nå da? :)

Har Kina biler fått kontroll på kollisjonssikkerhet da? Kina biler har fått slakt over hele verden i en kollisjon. Å kjøre en Kina bil er som russisk rulett ? Endret av Nils Petterson
Lenke til kommentar

 

Bare navnene Xiaomi og Huawei er nok til å holde seg langt unna. Klinger enda værre enn Samsung.

I et annet forum sa jeg at kinesiske mobiler fikk navn som tydet på at en katt hadde gått over tastaturet. Da ble jeg kalt rasist.

Er vel stengt tatt mer pinyin sin feil enn kinesernes feil. Kineserne lager jo navnene sine først og fremst på kinesisk i motsetning til de fleste andre som velger engelske navn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...