Gå til innhold

iPhone 8 vil være den siste iPhonen med fingersensor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er den om natta? Greier den å lese av ansiktet i mørket?
Hvordan blir det om kjerringen peker den mot ansiktet mens eg sover?
Greier den å skanne ansiktet fra ein vinkel eller må eg holde den rett foran meg, mens den scanner?

Kjempe lyst på i-X, men er skeptisk mtp hvor praktisk det er.

Lenke til kommentar

Hvordan er den om natta? Greier den å lese av ansiktet i mørket?

Hvordan blir det om kjerringen peker den mot ansiktet mens eg sover?

Greier den å skanne ansiktet fra ein vinkel eller må eg holde den rett foran meg, mens den scanner?

 

Kjempe lyst på i-X, men er skeptisk mtp hvor praktisk det er.

 

IR fungerer også om natta, om det er det den bruker.

eller så har den jo lyskilde.

du må se på kamera før den bruker ansiktet.

Lenke til kommentar

For et par år siden ble jo HP beskyldt for å være rasistiske da webkameraene deres ikke klarte å følge ansiktene til mørkhudede personer i mørke rom. Håper for Apple sin del de klarer å omgå det hvis dette blir en realitet.

 

Den ser ikke ansiktet med vanlig kamera.

Den gjenkjenner det med andre sensorer. Den skal også kunne skille om du har på deg briller, får skjegg, blir eldre osv.

Lenke til kommentar

Hvordan blir det om kjerringen peker den mot ansiktet mens eg sover?

 

Reknar med at telefonen også kan åpnast utan samtykke.

Dette er forsåvidt også ei sikkerheitssvakheit ved fingeravtrykksensor, men der er ein marginalt tryggare for misbruk sidan fingeren må berøre sensoren og dermed er det ein viss sjangs for at du våkner.

Om ansiktsskcanneren fungerer slik som det er antyda så vil ein kunne låse opp telefonen til nokon som søv utan å vekke dei.

 

Det mest positive eg kan sjå er at med 3d-scanning så kan ein ikkje lure ansiktsgjennkjenninga med å berre vise eit bilde av telefoneigaren.

Lenke til kommentar

 

Hvordan blir det om kjerringen peker den mot ansiktet mens eg sover?

 

Reknar med at telefonen også kan åpnast utan samtykke.

Dette er forsåvidt også ei sikkerheitssvakheit ved fingeravtrykksensor, men der er ein marginalt tryggare for misbruk sidan fingeren må berøre sensoren og dermed er det ein viss sjangs for at du våkner.

Om ansiktsskcanneren fungerer slik som det er antyda så vil ein kunne låse opp telefonen til nokon som søv utan å vekke dei.

 

Det mest positive eg kan sjå er at med 3d-scanning så kan ein ikkje lure ansiktsgjennkjenninga med å berre vise eit bilde av telefoneigaren.

 

Det er vel større problem til "kjente" folk, om de har sin telefon stjålet. Då kan både 3D printing/maske brukes til å lure kamera.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan blir det om kjerringen peker den mot ansiktet mens eg sover?

Reknar med at telefonen også kan åpnast utan samtykke.

Dette er forsåvidt også ei sikkerheitssvakheit ved fingeravtrykksensor, men der er ein marginalt tryggare for misbruk sidan fingeren må berøre sensoren og dermed er det ein viss sjangs for at du våkner.

Om ansiktsskcanneren fungerer slik som det er antyda så vil ein kunne låse opp telefonen til nokon som søv utan å vekke dei.

 

Det mest positive eg kan sjå er at med 3d-scanning så kan ein ikkje lure ansiktsgjennkjenninga med å berre vise eit bilde av telefoneigaren.

Det er vel større problem til "kjente" folk, om de har sin telefon stjålet. Då kan både 3D printing/maske brukes til å lure kamera.

Nei det er ikke mulig. Apple jobbet med «Hollywood» som produserer de mest realistiske maskene. I motsetning til Samsungs løsning så er denne mye mer avansert. Med fingersensor så er det 1/50 000 sjangs at andre kan åpne iPhonen din. Med Faceid så er det 1/1 000 000 sjangs.

Lenke til kommentar

For et par år siden ble jo HP beskyldt for å være rasistiske da webkameraene deres ikke klarte å følge ansiktene til mørkhudede personer i mørke rom. Håper for Apple sin del de klarer å omgå det hvis dette blir en realitet.

lol, tviler faktisk ikke. Ja det er vel HP sin feil at mørkhudede er vanskeligere å se i mørket enn hvite  :lol:

 

Uansett, som det ser ut for meg så går ikke denne nye teknologien på kontraster, men fysisk dybde, altså den lager et 3D kart over ansiktet ditt. Så den vil nok mest sannsynlig ikke bry seg stort hvilken hudfarge du har.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvordan blir det om kjerringen peker den mot ansiktet mens eg sover?

Reknar med at telefonen også kan åpnast utan samtykke.

Dette er forsåvidt også ei sikkerheitssvakheit ved fingeravtrykksensor, men der er ein marginalt tryggare for misbruk sidan fingeren må berøre sensoren og dermed er det ein viss sjangs for at du våkner.

Om ansiktsskcanneren fungerer slik som det er antyda så vil ein kunne låse opp telefonen til nokon som søv utan å vekke dei.

 

Det mest positive eg kan sjå er at med 3d-scanning så kan ein ikkje lure ansiktsgjennkjenninga med å berre vise eit bilde av telefoneigaren.

Det er vel større problem til "kjente" folk, om de har sin telefon stjålet. Då kan både 3D printing/maske brukes til å lure kamera.
Nei det er ikke mulig. Apple jobbet med «Hollywood» som produserer de mest realistiske maskene. I motsetning til Samsungs løsning så er denne mye mer avansert. Med fingersensor så er det 1/50 000 sjangs at andre kan åpne iPhonen din. Med Faceid så er det 1/1 000 000 sjangs.

https://youtu.be/KX5jNnDMfxA

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så langt jeg har skjønt brukes IR; og kamera har også IR belysning (som man ikke kan se); dermed vil det fungere like greit på natta (uten lys) som med lys. Skulle systemet få trøbbel kan man også bruke vanlig PIN-kode (som er failover for fingertrykksavlesning når den feiler). Må si at jeg har klokketro på denne teknologien. Helt problemfri blir den neppe i starten, men tror teknologien har kommet så langt at det løses fortløpende via softwareoppdateringer.

Lenke til kommentar

Så langt jeg har skjønt brukes IR; og kamera har også IR belysning (som man ikke kan se); dermed vil det fungere like greit på natta (uten lys) som med lys. Skulle systemet få trøbbel kan man også bruke vanlig PIN-kode (som er failover for fingertrykksavlesning når den feiler). Må si at jeg har klokketro på denne teknologien. Helt problemfri blir den neppe i starten, men tror teknologien har kommet så langt at det løses fortløpende via softwareoppdateringer.

 

Helt problemfri blir den neppe som du sier, den var ikke engang problemfri under demoen. Og IR fungerer vel også dårligere i mørket? Men joda, den vil sikkert fungere ganske bra, men godt nok til at fingeravtrykk ikke er nyttig? Litt mer skeptisk.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes eigentleg også at det er rart at ein ikkje fokuserer meir på å bruke fleire biometriske låsesystem samtidig?

Dersom telefonen blei laga slik at du måtte holde fingeren på fingeravtrykksensoren for å aktivere IR-kameraet som scanner ansiktet, så ville vell det gitt langt betre sikkerheit enn å kun fjerne ein type lås til fordel for eit anna system?

Lenke til kommentar

Fordi når noe er "trygt nok", så er det jo liten vits i å gjøre telefonen mindre brukervennlig ved å legge på mange ekstra lag med sikkerhet.

 

Man kunne sikkert laget en telefon som krever ansiktsgjenkjenning, irisscanning, talegjenkjenning, fingeravtrykk og en 20-sifret kode for å komme inn. Men hva er poenget med det for den vanlige bruker?

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...