Gå til innhold

Microsoft innrømmer at den mobile Windows-plattformen er «død»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er faktisk trist. Den beste mobile plattformen er død. :(

 

Ja, uten tvil den beste plattformen! Det er raskt, intuitivt og responsivt uavhengig av maskinvare og bruk. Eksempelvis er min lumia 640 så og si like rask i dag som da jeg kjøpte den for 2,5 år siden.

 

Har på tross av dette et håp om at det skal komme en surface phone, men tviler mer og mer. :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eksempelvis er min lumia 640 så og si like rask i dag som da jeg kjøpte den for 2,5 år siden.

En iPhone 2G er fremdeles like rask som den var når den var ny i 2007. Enhetene blir ikke tregere, men softwaren blir mer krevende. Og siden Microsoft ikke akkurat har vært rause med oppdateringer til WinPhone, er det klart at de vil føles omtrent like raske fremdeles.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Eksempelvis er min lumia 640 så og si like rask i dag som da jeg kjøpte den for 2,5 år siden.

En iPhone 2G er fremdeles like rask som den var når den var ny i 2007. Enhetene blir ikke tregere, men softwaren blir mer krevende. Og siden Microsoft ikke akkurat har vært rause med oppdateringer til WinPhone, er det klart at de vil føles omtrent like raske fremdeles.

Kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen, har oppdatert den jevnlig 2 til 3 ganger i året, og kjører nå siste versjon av windows 10 mobile. Jeg har altså en helt annen os en da jeg kjøpte telenfonen (var da windows phone 8.1), og telefonen er like rask den dag i dag. Det var ikke tilfellet med min samsung S3, ble seig som sirup etter 2-3 års bruk, og synes og husstandens S7 viser samme problemet etter 1 års bruk. Mitt inntrykk er altså den at Microsoft har vært mye flinkere til å programmere sitt OS enn Android (Apple har jeg få liten erfaring med til å uttale meg noe om når det gjelder langtidsbruk). Og således kan en få både billige og raske telefoner.

Endret av UUB826T8
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nokia døde fordi de ikke ville bli med på Android-toget. De ville ikke når toget stod på stasjon, de ville ikke når toget begynte å rulle, og de nektet i alle fall å bli med når toget allerede var ute av stasjonen. I mellomtiden begynte andre å ta seg opp på hardware hvor Nokia fast og bestemt brukte alle sine ressurser på å utvikle software ingen ville ha.

 

Misforstå meg rett, jeg var like glad i min 3310 som alle andre, men det er synd å se at et så potent selskap drives rett i dass av sta ledelse :<

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nokia døde fordi de ikke ville bli med på Android-toget. De ville ikke når toget stod på stasjon, de ville ikke når toget begynte å rulle, og de nektet i alle fall å bli med når toget allerede var ute av stasjonen. I mellomtiden begynte andre å ta seg opp på hardware hvor Nokia fast og bestemt brukte alle sine ressurser på å utvikle software ingen ville ha.

 

Misforstå meg rett, jeg var like glad i min 3310 som alle andre, men det er synd å se at et så potent selskap drives rett i dass av sta ledelse :<

Godt sagt og formulert. Du fikk sagt det jeg hadde på tunga og egentlig mente.

Lenke til kommentar

Som jeg har skrevet mange ganger tidligere her på forumet så kom ikke dette som en overraskelse. Windows 10 mobile ville forsvinne, og det har nå MS også bekreftet.

 

Men at MS har gitt opp "Windows on Phone" er ikke nødvendigvis helt riktig. Jeg skrev et lengere innlegg om dette under digis artikkel om samme sak, så jeg skal ikke gjøre det her, men MS satsning på det modulære Windows Core OS, CShell, Windows on ARM, UWP og PWA tilsier at de legger alt for mye arbeid som går mot små portable enheter til at dette betyr at de gir opp.

 

I stede for å ha en versjon av Windows på mobil, og en på datamaskiner, jobber de mot en versjon som kan kjøre på begge, samt så og si alt annet, fra konsoller til IOT enheter, smartklokker med mer. Det overrasker meg veldig om dette ikke betyr at MS eller noen andre lanserer en mobil med Windows 10. Se nevnte artikkel for mer utfyllende innlegg.

 

Personlig synes jeg MS' visjoner by far er de mest spennende. Bare så synd de ikke evner å selge det. Det overrasker meg også at sider som TEK ikke bruker et ord på disse tingene, de skriver jo all slags tullerykter og spekulasjoner om iPhone samme hvor lite det er.

 

Om MS faktisk gjør alvor av det de jobber med vil det være det største mobile steget siden Apple omdefinerte hva mobiltelefoni er for noen år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fryktelig dumt, mobile operativ systemer er nok et "duopol", det mest negative som kan skje i et marked, hvorav to produsenter holder i alle korta, bestemmer priser, bremser innovasjon osv..Akkurat som AMD og Intel, når AMD først lanserte Intel dødare, tok det 2 måneder så hadde "plutselig" Intel noe bedre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Eksempelvis er min lumia 640 så og si like rask i dag som da jeg kjøpte den for 2,5 år siden.

En iPhone 2G er fremdeles like rask som den var når den var ny i 2007. Enhetene blir ikke tregere, men softwaren blir mer krevende. Og siden Microsoft ikke akkurat har vært rause med oppdateringer til WinPhone, er det klart at de vil føles omtrent like raske fremdeles.

 

Kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen, har oppdatert den jevnlig 2 til 3 ganger i året, og kjører nå siste versjon av windows 10 mobile. Jeg har altså en helt annen os en da jeg kjøpte telenfonen (var da windows phone 8.1), og telefonen er like rask den dag i dag. Det var ikke tilfellet med min samsung S3, ble seig som sirup etter 2-3 års bruk, og synes og husstandens S7 viser samme problemet etter 1 års bruk. Mitt inntrykk er altså den at Microsoft har vært mye flinkere til å programmere sitt OS enn Android (Apple har jeg få liten erfaring med til å uttale meg noe om når det gjelder langtidsbruk). Og således kan en få både billige og raske telefoner.

 

Min gamle Nokia Lumia 630 fikk to oppdateringer fra jeg kjøpte den Juli 2014 til i dag. Den skulle også få Windows 10, men Microsoft ombestemte seg. Min Huawei P8 Lite har i hvertfall fått fem oppdateringer, den seneste i juli 2017. Den har riktignok ikke nyeste Android (den har Android 6), men den har de nyeste sikkerhetsoppdateringene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meego var fabelaktig. Windows Phone er fabelaktig. Intuitivt og enkelt å personalisere.

 

Jeg har ikke prøvd Windows Phone, og jeg har ikke prøvd MeeGo, men Meegos forgjenger Maemo var fabelaktig. Det tok Android flere år før jeg følte de hadde tatt igjen Maemo. Man vinner ikke OS-markedet på OS-et alene. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Eksempelvis er min lumia 640 så og si like rask i dag som da jeg kjøpte den for 2,5 år siden.

En iPhone 2G er fremdeles like rask som den var når den var ny i 2007. Enhetene blir ikke tregere, men softwaren blir mer krevende. Og siden Microsoft ikke akkurat har vært rause med oppdateringer til WinPhone, er det klart at de vil føles omtrent like raske fremdeles.
Kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen, har oppdatert den jevnlig 2 til 3 ganger i året, og kjører nå siste versjon av windows 10 mobile. Jeg har altså en helt annen os en da jeg kjøpte telenfonen (var da windows phone 8.1), og telefonen er like rask den dag i dag. Det var ikke tilfellet med min samsung S3, ble seig som sirup etter 2-3 års bruk, og synes og husstandens S7 viser samme problemet etter 1 års bruk. Mitt inntrykk er altså den at Microsoft har vært mye flinkere til å programmere sitt OS enn Android (Apple har jeg få liten erfaring med til å uttale meg noe om når det gjelder langtidsbruk). Og således kan en få både billige og raske telefoner.
Min gamle Nokia Lumia 630 fikk to oppdateringer fra jeg kjøpte den Juli 2014 til i dag. Den skulle også få Windows 10, men Microsoft ombestemte seg. Min Huawei P8 Lite har i hvertfall fått fem oppdateringer, den seneste i juli 2017. Den har riktignok ikke nyeste Android (den har Android 6), men den har de nyeste sikkerhetsoppdateringene.

Dette var en gjennomgangstone. Mange mobiler skulle få nye versjonen, helt til de lanserte. Da var det mer eller mindre bare siste toppmodell.

 

Valgte klokelig å ikke hoppe på MS-mobil etter min første Android smarttelefon. Men startet med Q-tec og HTC, inkludert gode gamle Diamond.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

 

 

 

 

Eksempelvis er min lumia 640 så og si like rask i dag som da jeg kjøpte den for 2,5 år siden.

En iPhone 2G er fremdeles like rask som den var når den var ny i 2007. Enhetene blir ikke tregere, men softwaren blir mer krevende. Og siden Microsoft ikke akkurat har vært rause med oppdateringer til WinPhone, er det klart at de vil føles omtrent like raske fremdeles.
Kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen, har oppdatert den jevnlig 2 til 3 ganger i året, og kjører nå siste versjon av windows 10 mobile. Jeg har altså en helt annen os en da jeg kjøpte telenfonen (var da windows phone 8.1), og telefonen er like rask den dag i dag. Det var ikke tilfellet med min samsung S3, ble seig som sirup etter 2-3 års bruk, og synes og husstandens S7 viser samme problemet etter 1 års bruk. Mitt inntrykk er altså den at Microsoft har vært mye flinkere til å programmere sitt OS enn Android (Apple har jeg få liten erfaring med til å uttale meg noe om når det gjelder langtidsbruk). Og således kan en få både billige og raske telefoner.
Min gamle Nokia Lumia 630 fikk to oppdateringer fra jeg kjøpte den Juli 2014 til i dag. Den skulle også få Windows 10, men Microsoft ombestemte seg. Min Huawei P8 Lite har i hvertfall fått fem oppdateringer, den seneste i juli 2017. Den har riktignok ikke nyeste Android (den har Android 6), men den har de nyeste sikkerhetsoppdateringene.

Dette var en gjennomgangstone. Mange mobiler skulle få nye versjonen, helt til de lanserte. Da var det mer eller mindre bare siste toppmodell.

 

Valgte klokelig å ikke hoppe på MS-mobil etter min første Android smarttelefon. Men startet med Q-tec og HTC, inkludert gode gamle Diamond.

 

 

Sånn som Android i og for seg.

Lenke til kommentar

Nokia døde fordi de ikke ville bli med på Android-toget. De ville ikke når toget stod på stasjon, de ville ikke når toget begynte å rulle, og de nektet i alle fall å bli med når toget allerede var ute av stasjonen. I mellomtiden begynte andre å ta seg opp på hardware hvor Nokia fast og bestemt brukte alle sine ressurser på å utvikle software ingen ville ha.

 

Misforstå meg rett, jeg var like glad i min 3310 som alle andre, men det er synd å se at et så potent selskap drives rett i dass av sta ledelse :

 

Ja, du har rett. Da Elop vedtok å lansere Windows, som de fleste oppegående personer på det tidspunktet forstod var en failure, ville det vært smartere å velge android den gang eller si ja til Windowsoppkjøpet som en slags sluttpakke ')

Lenke til kommentar

Jeg var spesielt interessert i Nokias fall, mye fordi jeg mener både tek-bloggerne, qt-Knut og Serpentbane framstiller det uriktig. Så da er dere advart om at min framstilling her er forskjellig fra de vanligere framstillingene. 

 

Hvis jeg skal tolke de forskjellige sidene i Nokia-saken må det bli omtrent slik som dette: 

 

2010: 

- Markedet vokste rekordraskt og Nokia klarte ikke utnytte dette. Deres marginer sank mens andres markedsandeler skøyt i været. 

- Styret var ikke fornøyd med omstillingen til Symbian. 

- Det var strid mellom de som ville gå videre med Linux/Maemo og de som forsvarte Symbian. 

- Styret var ikke fornøyd med framdriften til Maemo. 

- Maemo-gjengen hoppet i seng med Intel for å lage MeeGo. 

- Den første planlagte MeeGo-modellen, N9, hadde hardware-problemer med det komplekse tastaturet og ble scrappa. Ytterligere forsinkelse.

- Styret hentet inn Elop for å røske opp i organisasjonen og få fram endring. Se på hans CV, endring/avslutting er hans spesialitet. 

 

2011:

- Elop brukte noen måneder i organisasjonen før han gjorde seg opp en mening om at intern organisasjon var dysfunksjonell. Dette gjenspeiler nok styrets mening. 

- Verd å merke: siste kvartal i 2010 solgte Nokia rekordmange telefoner målt i antall. Misnøyen med Symbian hadde ikke gjort seg utslag i tapte salg. Dette pleier å bli oversett, siden markedandelen var i fritt fall.

- Med styrets støtte ga han opp Symbian og MeeGo. 

- Februar 2011: Vendepunkt, men ikke helt etter planen. Hans "burning platform" memo ble lekket. Dette avliva i praksis melkekua Symbian da retail, bloggere og kjøpere ikke ville ta i Nokia-produkter. Dette var en ren katastrofe. 

- Februar 2011: Enten det var planlagt eller en reaksjon av lekkasjen gikk så Elop på scenen og annonserte at Nokia skulle gå over til Windows-telefoner. De skulle selge 1 Windows-telefon for hver Symbian-telefon. Det ville gitt en vanvittig økning for Windows Phone. 

- Microsoft og Nokia gikk sammen og skreiv avtaler. Mange penger og patenter skiftet hender. 

- Men Nokia hadde ikke hadde noen Windows-telefoner å selge. Det tar tid å lage en telefon. I mellomtiden stupte salget av Symbian.

- MeeGo-telefonen N9 kom, solgte over forventning og fikk positive omtaler. 

- Markedet tvinnet tomler. Salget av Symbian-telefoner stupte. Fortsatt ingen Windows-telefoner. 

- En defensiv Elop erklærte at MeeGo skulle forbli død uavhengig av salgstall.

- Høsten kom, og med det fikk Elop den første Windows-prototypen å vifte med. Det var en omlakkert N9. 

- Resten er Windows Phones kjente historie. 

 

Det er noen ting i min tolkning som er annerledes enn andres. Noen hater Elop og noen frikjenner ham, men jeg mener styret og panikk-hastverk får for liten fokus i historien. 

 

1: Nei, Iphone drepte ikke Nokia. Get your numbers right. Ja, Symbian var regnet som gammeldags og alle tek-bloggere slaktet Symbian inklusive Symbian^3. Men alle bloggere overså samtidig at telefonene solgte som varmt hvetebrød. Symbian fikk ikke til touch og var ikke kult, men det var billig og mange millioner brukere over hele verden var i utgangspunktet fornøyde Nokia-brukere fra før av. I siste kvartal 2010 solgte altså Nokia laaaaaaangt flere telefoner enn f.eks. Apple. Og tallet var stigende. Det siste der er så vannvittig oversett i historien. Da Elop kom med plattform-notatet var ikke Nokia bare verdens største produsent av telefoner målt i antall solgte telefoner, men etter et par noe svakere år var faktisk antall solgte telefoner stigende. Det er sant at markedsandelen var i fritt fall, fordi med Android vokste det totale markedet eksplosivt raskt, og Nokia klarte ikke utnytte dette. Men salget falt ikke på dette tidspunktet. Det ville startet falle uansett, men Burning Platform-memoet satte på en bråstopp over natten/kvartalet som Apple og Android ikke hadde klart selv etter tre år med smartere telefoner.  

 

2: Nei, Elop var ikke en trojansk hest. Man må nok si det var styret som satte kniven i Symbians rygg. De visste hvem de ansatte. I motsetning til Microsoft. 

 

3: Nei, Elop gjorde ikke det eneste riktige. Han viste en plansje som antydet en 1:1 overgang fra Symbian til Windows Phone. Han var på bærtur.

 

4: Burning platform-memoet ødela virkelig alt for Nokia. Det ble ikke tid til en kontrollert overgang. Symbian gikk fra å ha svært høye salgstall med svak vekst til å ha svært stort fall i salgstallene på ett eneste kvartal. Man kan ikke gå inn og tro man automatisk skal få solgt 100 millioner telefoner på en helt ny plattform, bare fordi man kunne det på den gamle. Overgangen må gjøres kontrollert. 

 

5: En kontrollert overgang med en mer naturlig vekst i den nye plattformen kunne ha virket. Avhengig om man har sansen for MeeGo, Android eller Windows Phone, så skulle overgangen vært håndtert slik som Nokia tidligere hadde presentert overgangen fra Symbian^3 til MeeGo. Elop og Nokia skulle valgt en plattform som de hadde en gradvis overgang til, slik som de hadde begynt på med Maemo og MeeGo. De skulle sluppet en og to toppmodeller med den nye plattformen som var for de avanserte brukerne, og så øket utvalget der mens de gradvis dempet satsingen på Symbian. I MeeGo-platformen kunne man faktisk fått med seg brukere fra Symbian også, siden Symbian^3 hadde qt-baserte apper som var kompatible med MeeGo. Og det kunne man på Android også, med å lage et qt-lag, men Microsoft nektet. 

 

Når historien nå er satt, er det jo ikke sikkert at en kontrollert overgang til Windows Phone ville vært bedre for Nokia på sikt. Men de hadde helt klart klart å melke ut mange flere millioner dollar av markedet dersom de hadde fortsatt etter den først planlagte strategien med å bytte OS i toppmodellene først. Da hadde de ikke mistet innkjøperne, og mister man innkjøperne til de store kjedene, får man ikke solgt noen verdens ting. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Nokia døde fordi de ikke ville bli med på Android-toget. De ville ikke når toget stod på stasjon, de ville ikke når toget begynte å rulle, og de nektet i alle fall å bli med når toget allerede var ute av stasjonen. I mellomtiden begynte andre å ta seg opp på hardware hvor Nokia fast og bestemt brukte alle sine ressurser på å utvikle software ingen ville ha.

 

Misforstå meg rett, jeg var like glad i min 3310 som alle andre, men det er synd å se at et så potent selskap drives rett i dass av sta ledelse :

 

Kunne ikke sagt det bedre selv...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...