Gå til innhold

Tesla utsetter Semi-lansering – skylder på Model 3-trøbbel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veit du om noen andre nystartede bilprodusenter som kan vise til de børstallene Tesla har?

Når ble børstall et tegn på et godt produkt og når klarte noen sist å produsere en kvalitetsbil i USA?

 

Selv om Tesla har vært innovative så taper de penger og de vil antagelig tape enda mere når resten av industrien klarer omstille seg. Som investeringsobjekt er det bare spørsmål om hvor lenge hype, ønsketenkning og politisk korrekthet vil klare å stå imot økonomiske realiteter.

Endret av robertaas
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Veit du om noen andre nystartede bilprodusenter som kan vise til de børstallene Tesla har?

Når ble børstall et tegn på et godt produkt og når klarte noen sist å produsere en kvalitetsbil i USA?

 

Selv om Tesla har vært innovative så taper de penger og de vil antagelig tape enda mere når resten av industrien klarer omstille seg. Som investeringsobjekt er det bare spørsmål om hvor lenge hype, ønsketenkning og politisk korrekthet vil klare å stå imot økonomiske realiteter.

Nå er det jo slik at Tesla som en nykommer har enorme investeringer fremfor seg. Mye av dette er allerede gjort, og det gjennom emisjoner. Men at Tesla nok vil trenge mer kapital fremover ser jeg ikke bort ifra.

 

Det du glemmer er at Tesla faktisk tjener penger på bilene allerede. Regnskapsmessig så har Tesla bransjen beste inntjening per solgte modell.

 

At totalen blir negativ kommer av de nevnte investeringene. Og det er jo ikke noe sjokk for investorer heller. De har jo vist at disse investeringene kommer, og det er derfor det er hentet inn mer kapital. 

 

Nå har det vært skrudd sammen bra mange biler av høy kvalitet i USA. Både enkelte USA modeller, men også av asiatiske merker. Så at amerikanerne kan skru bil er det lite tvil om.

 

At flere amerikanske merker kjørte seg selv ned i det sorte hull den gang de faktisk tjente gode penger på bilene som ble produsert er en helt annen ting. Dengang var det aldri nok overskudd, og når de store på 70 tallet og utover 80 årene stadig brukte sparekniven både i produksjon og på materialkvalitet så ble resultatet som forventet. Fallende kvalitet i sluttproduktet.

 

Likevel, i en toppsjefs livssyklus så var kortsiktig gevinst i form av sparte lønninger, lavere materialkostnad per solgte bil mer enn godt nok til å utløse gigantbonuser på toppledelse, og høy men kortsiktig aksjegevinst for investorer mens de som virkelig kjente bransjen så realiteten og shortet.

 

Men det har vært skrudd gode biler både før og etter Detroit ble et finansprosjekt for eliten og siviløkonomene.

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...