Gå til innhold

ANMELDELSE: Ys VIII: Lacrimosa of Dana


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fått inntrykk av at Ys-serien har gått litt nedenunder etter The Oath in Felghana og Origins ja. Har ikke spilt verken Ys VII eller dette, men etter hva jeg har sett av VII høres det ut som dette er litt i samme bane. Nå var vel aldri historie seriens sterkeste side - selv i Oath in Felghana, som er et fantastisk spill, var den mildt sagt syltynn og klisje-fyllt, men det hadde lite å si fordi gameplayet var steinsolid.

 

Musikken (noe av den i alle fall) høres jo for så vidt ganske kul ut, men om den passer til spillet er en annen sak (jeg vet ikke, ettersom jeg ikke har spilt det) og at den kan bli litt anmasende i for store doser tviler jeg ikke på.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg synes historien i svært mange JRPGs er ganske oppskrytt, det er ikke så mange av de som er spesielt bra.

 

AtW

 

Sant det. Utrolig mange slitte klisjeer som preger både JRPG-sjangeren og manga/anime (som de ofte er inspirert av) generelt.

 

Ikke at dette er et problem som er utelukkende forbeholdt japanske media. Spillindustrien (og film-industrien for den saks skyld) ellers sliter jo også med dette, bare med litt andre klisjeer.

Lenke til kommentar

Ys-serien har aldri basert seg på å ha en sterk historie. Fokuset har vært på gameplayet og kan kanskje best sammenlignes med Zelda, som også er actionrollespill med en tynn, klisjepreget historie der gameplayet sørger for at du har det moro. De eldre Ys-titlene er noe av det beste som er laget i sin sjanger og jeg anbefaler absolutt å teste de som ligger ute på Steam eller GoG, og kanskje spesielt Ys: Oath in Felghana.

 

Nå har ikke jeg prøvd Ys VIII ennå men jeg vil påpeke at denne anmeldelsen skiller seg drastisk fra gjennomsnittet (85 av 100 på Meta), så jeg vil anbefale å ikke avskrive spillet kun på bakgrunn av denne anmeldelsen. Jeg stusser spesielt over kritikken av musikken, da den utfra hvordan anmelder har beskrevet den er akkurat som den alltid har vært i Ys, og serien har vært kjent for å ha fantastisk musikk.

 

Jeg må innrømme at jeg synes historien i svært mange JRPGs er ganske oppskrytt, det er ikke så mange av de som er spesielt bra.

 

AtW

 

Enig, men det gjelder egentlig alt. Å skrive en god, nyskapende historie er utrolig vanskelig og det er langt mellom dem i alle media. Det er litt lettere å tilgi i et spill enn i en bok eller tv-serie da spill har to bein å stå på (story og gameplay).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å skrive en god, nyskapende historie er utrolig vanskelig og det er langt mellom dem i alle media.

Sant nok.

Utbredt problem det er.

Spesielt når spill i tillegg skyter seg i foten ved å prøve å fokusere på historien fremfor gameplay.

 

Når det gjelder spill syns jeg det er best at historien holdes mest mulig i bakgrunnen og ikke kommer i veien for gameplay. Jo mer dialog og cutscenes som er valgfrie, jo bedre - i allefall for gjenspillbarheten.

Lenke til kommentar

"Om dette er det beste JRPG-sjangeren har å by på, er vi i trøbbel."

 

Dragon Quest XI, Kingdom Hearts 3, Project Octopath, Golf Story, Ni No Kuni 2, Xenoblade 2, nytt Tales under utvikling, nytt Shin Megami Tensei... Tror vi sier sjangeren lever i bestevelgående. :) V har jo også det glimrende Etrian Odysse V om noen dager, skjønt det er vel mer dungeon crawler enn JRPG. Men bra er det.

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du glemte å nevne Legend of Heroes-franchisen (Trails in the Sky- og Trails of Cold Steel- trilogien), som er kanskje det beste som er kommet ut av historiedrevne, tradisjonelle, turbaserte JRPGer i det siste. Siste kapittel i ToCS er under oversettelse nå.

 

At JRPG-sjangeren har trøbbel er et mantra som er blitt gjentatt ofte de siste årene. I denne artikkelen sitt tilfelle tror jeg det er mest en clickbait-ish overskrift for jeg vet at anmelder har relativt god oversikt over sjangeren, men faktum er at det fortsatt lages masse gode JRPGer. De er ikke blant titlene som får mest omtale og det skaper nok et falsk inntrykk hos mange som kun hører om JRPGer når det kommer et nytt Final Fantasy.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

"Om dette er det beste JRPG-sjangeren har å by på, er vi i trøbbel."

 

Dragon Quest XI, Kingdom Hearts 3, Project Octopath, Golf Story, Ni No Kuni 2, Xenoblade 2, nytt Tales under utvikling, nytt Shin Megami Tensei... Tror vi sier sjangeren lever i bestevelgående. :) V har jo også det glimrende Etrian Odysse V om noen dager, skjønt det er vel mer dungeon crawler enn JRPG. Men bra er det.

 

Gleder meg til de som kommer til PS4, altfor mange som kun kommer til 3DS som jeg ender opp med å ikke spille. Golf Story ser også helt amaze ut.

Lenke til kommentar

Du glemte å nevne Legend of Heroes-franchisen (Trails in the Sky- og Trails of Cold Steel- trilogien), som er kanskje det beste som er kommet ut av historiedrevne, tradisjonelle, turbaserte JRPGer i det siste. Siste kapittel i ToCS er under oversettelse nå.

 

At JRPG-sjangeren har trøbbel er et mantra som er blitt gjentatt ofte de siste årene. I denne artikkelen sitt tilfelle tror jeg det er mest en clickbait-ish overskrift for jeg vet at anmelder har relativt god oversikt over sjangeren, men faktum er at det fortsatt lages masse gode JRPGer. De er ikke blant titlene som får mest omtale og det skaper nok et falsk inntrykk hos mange som kun hører om JRPGer når det kommer et nytt Final Fantasy.

Legend of Heroes er bra, men har vært ute ganske lenge. (Bortsett fra det siste, tror jeg.) De jeg nevnte er spill som er under utvikling eller lokalisering (DQXI har vært ute en stund i Japan, for eksempel). Golf Story er et unntak, da det er ute til Switch. Men jeg tok det med fordi det ikke bare er et bra JRPG, men også rimelig unikt. Som tittelen antyder er dette et golfspill kombinert med et JRPG. Så det meste er JRPG, men du spiller golf hele veien. Sprøtt, men bra. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...