Gå til innhold

Hyundais nye el-SUV får over 500 km rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Så, med gode sommertemperaturer snakker vi drøye 40 mil? Og en halvering av dette igjen om vinteren, drøye 20 mil? Må enda en dobling til av (vinter)kapasiteten før jeg kan gå for ren elbil.

........hehe :roll:

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Så, med gode sommertemperaturer snakker vi drøye 40 mil? Og en halvering av dette igjen om vinteren, drøye 20 mil? Må enda en dobling til av (vinter)kapasiteten før jeg kan gå for ren elbil.

 

Hyundai har hittil hatt korrekte estimater hvis man ser på Ioniq modellen. Tesla derimot .....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så, med gode sommertemperaturer snakker vi drøye 40 mil? Og en halvering av dette igjen om vinteren, drøye 20 mil? Må enda en dobling til av (vinter)kapasiteten før jeg kan gå for ren elbil.

 

Regn 20 grader som den ideele temperaturen for dagens batteriteknologi.

Trekk fra 1% rekkevidde for hver 4 grader over 20 grader (mulig dette er løst i de nyeste batteriene).

Trekk fra 1% rekkevidde for hver 2 grader under 20 grader.

Varme kjøling trekker 1,5kW.

Forbruk i 80km/t på flat vei uten vind/varmeapparat/kjøling med vinduene lukket 0,14kWh/km.

Forbruk i 60km/t på flat vei uten vind/varmeapparat/kjøling med vinduene lukket 0,10kWh/km.

Akselerasjon og ujevn hastighet trenger energi.

Oppoverbakker trenger mer energi enn fordelen av nedoverbakker. Ekstra forbruk på 2kWh per 400 meter oppover kontra 1 - 1,35 kWh redusert forbruk per 400 meter nedover. Er det både 300 meter opp og ned på turen går det altså med 0,5-0,75kWh ekstra i forhold til flat vei.

Rekkevidden øker med 1,5% per 300 meter over havnivå.

Tunge biler, vann/snø/slush på veien øker forbruket.

 

Med disponibelt 33,6kWh fra batteriet ved -15 grader vil man kanskje ha en maksimal rekkevidde på 130 165 km.

 

Edit: tastet feil på kalkulatoren.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så, med gode sommertemperaturer snakker vi drøye 40 mil? Og en halvering av dette igjen om vinteren, drøye 20 mil? Må enda en dobling til av (vinter)kapasiteten før jeg kan gå for ren elbil.

Hyundai har hittil hatt korrekte estimater hvis man ser på Ioniq modellen. Tesla derimot .....

  

 

Så, med gode sommertemperaturer snakker vi drøye 40 mil? Og en halvering av dette igjen om vinteren, drøye 20 mil? Må enda en dobling til av (vinter)kapasiteten før jeg kan gå for ren elbil.

Halvering er å overdrive mye. Man kan trekke fra 6-7 mil fra 40.

Ja, vi får se. Den dagen en normalt priset el-bil bikker 40, og i alle fall 50, vinter-mil med normal kjøring og bruk så er jeg klar for å ta steget.

 

Tallene mine var ikke helt tatt ut av lufta. Da jeg sjekket for et par-tre år siden så var det omtrent slik man tenkte. 80% av oppgitt NEDC og så en halvering av dette om vinteren. Det har stemt relativt bra for min fars e-up (kommer vel noe lengre enn halvparten på vinteren, dog) og det stemmer på en prikk for min A3 e-tron. Men med vesentlig større batteri så blir jo det relative forbruket av spesielt aircondition mye mindre. Og så har vel produsentene gjort seg noen erfaringer. Det går rett vei i alle fall!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så, med gode sommertemperaturer snakker vi drøye 40 mil? Og en halvering av dette igjen om vinteren, drøye 20 mil? Må enda en dobling til av (vinter)kapasiteten før jeg kan gå for ren elbil.

 

Halvering er å overdrive mye. Man kan trekke fra 6-7 mil fra 40.

Det er veldig avhengig av føre. På fine vinterveier så går det greit, men i slaps eller snøstorm så har du i verste fall 1/3 del av rekkevidden. Man må også huske at motoren ikke genererer varme så varmeapparatet må lage varme selv. Det tar også en del strøm.

 

På en annen side så har denne så lang rekkevidde at det ikke burde være et problem.

Lenke til kommentar

 

 

Så, med gode sommertemperaturer snakker vi drøye 40 mil? Og en halvering av dette igjen om vinteren, drøye 20 mil? Må enda en dobling til av (vinter)kapasiteten før jeg kan gå for ren elbil.

Halvering er å overdrive mye. Man kan trekke fra 6-7 mil fra 40.
Det er veldig avhengig av føre. På fine vinterveier så går det greit, men i slaps eller snøstorm så har du i verste fall 1/3 del av rekkevidden. Man må også huske at motoren ikke genererer varme så varmeapparatet må lage varme selv. Det tar også en del strøm.

 

På en annen side så har denne så lang rekkevidde at det ikke burde være et problem.

Nå gikk vel prosentvis en større andel av de små batteriene til oppvarming av kupeen. Men det betyr selvsagt ikke at de trekker prosentvis like mye fra de nye og større batteriene.

 

Sannsynligvis er tallene for faktisk forbruk til oppvarming like eller endog litt mindre, pga bedre isolering enn de første blikkboksene hadde, så prosenttallet vil nok gå kraftig ned.

 

Om de faktiske forbrukstallene er litt større, så er det selvsagt fordi bilen kjører endel lengre per lading. Men prosentvis så vil det nå fremdeles være langt mindre enn de første utgavene, og du får flere km ut av batteriene også om vinteren.

 

Elementært om forskjell mellom prosentvise tall og faktiske tall... 

 

;-)

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Dersom bilen er på størrelse med Ampera-E, så er dette en veldig kompakt SUV (aka pensjonistbil) og ikke en familiebil.

 

Ampera-E er en bil i B-segmentet (les: Fiesta, Polo etc) med innvendig passasjerplass som en liten bil i C-segmentet (Focus, Golf etc) fordi den utnytter plassen bedre. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

35-40 mil med 15 minus og varmeapparat på? Begynner og nærme seg nå. Gi meg 10-15 mil til i sikkerhetsmargin så kan jeg kjøre på hytta. Med hengerfeste og stasjonsvognplass ala f.ex. Avensis så er det snart et reelt alternativ.

 

Ikke ha for store forhåpninger, det er få mellom  dere som absolutt må kjøre direkte i 50-60 mil med henger å 100 unger. De bilene er det ikke stort nok marked for :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...