Gå til innhold

ThinkPad er 25 år – Lenovo feirer med stilig retro-utgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt sent ute med jubileumet egentlig. De skulle ha feiret på årsdagen for GRiDcasemodellen de rappet design og konsept fra. Thinkpad er og blir et ripoffprodukt.

 

Forstår ikke helt hva du mener med det, om IBM brukte noen av design elementene som tidligere var populære så havner de bare inn i en lang rekke av produsenter som "inspireres" av hverandres design. Likevell så ser jeg ikke helt hva den første IBM Thinkpad har til felles med GRIDCase. Det er først i 1993 at IBM kom med mange av de "klassiske" thinkpad design elementene, men også dette forandres over tid.

 

Ellers så har Lenovo gjort en god jobb i å videreføre IBM sitt design og ikke minst kvaliteten etter at de kjøpte varemerket i 2005. De har også innførst mange egne design element over årene og har klart å holde produktlinjen aktuell selv i en alder hvor bærbare er synonymt med syltynne chassis og høyoppløste skjermer.

 

Ellers så er komponentene ogdesignet av denne "retromodellen" slående lik Thinkpad T470p. Dette er for øvrig helt naturlig ettersom det er svært vanlig å bare gi en "facelift" av en eksisterende modell når en velger å lage mer spessielle "limited" utgaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Litt sent ute med jubileumet egentlig. De skulle ha feiret på årsdagen for GRiDcasemodellen de rappet design og konsept fra. Thinkpad er og blir et ripoffprodukt.

 

Forstår ikke helt hva du mener med det, om IBM brukte noen av design elementene som tidligere var populære så havner de bare inn i en lang rekke av produsenter som "inspireres" av hverandres design. Likevell så ser jeg ikke helt hva den første IBM Thinkpad har til felles med GRIDCase. Det er først i 1993 at IBM kom med mange av de "klassiske" thinkpad design elementene, men også dette forandres over tid.

 

Ellers så har Lenovo gjort en god jobb i å videreføre IBM sitt design og ikke minst kvaliteten etter at de kjøpte varemerket i 2005. De har også innførst mange egne design element over årene og har klart å holde produktlinjen aktuell selv i en alder hvor bærbare er synonymt med syltynne chassis og høyoppløste skjermer.

 

Ellers så er komponentene ogdesignet av denne "retromodellen" slående lik Thinkpad T470p. Dette er for øvrig helt naturlig ettersom det er svært vanlig å bare gi en "facelift" av en eksisterende modell når en velger å lage mer spessielle "limited" utgaver.

Hva de hadde til felles?

Clamshell

Integrert pekeenhet rmed de røde detaljene (GRiD brukte rollerbar slik du ser enkelte bruker i forkant av tastaturet om de har seneskjedebetennelse e.l.)

Metallchassis (er/var vel en slags magnesiumlegering)

 

Jeg gikk fra GRiD til Thinkpad og har holdt meg til Thinkpad siden den gang. Kopieringen av design var helt åpenbar da jeg undersøkte alternativene den gang da, og det var bare IBM som var såpass grov.

 

Alle andre har selvsagt også kopiert clamshell,

 

IBM og Compaq's "bærbare" alternativer (for meg) med var kofferter med crt og tastaturet som beskyttende lokk foran.

 

Kværner var nok den største brukeren av GRiD i Norge, og betalte såvidt jeg husker 70.000 for innstegsmodellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...