Gå til innhold

TEST: Sony WH-1000X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Iķke så viktig mwn likevel. Rett skal være rett. Trykket i ett fly når man flyr er ikke høyere men LAVERE enn ved havsnivå. Som det alltid er ved høyere høyder. Trykkkabinen i flyet gjør likevel forskjellen mindre enn om du klatret på en fjelltopp like høyt. Men det er uansett lavare trykk inni flyet.

 

Og så en liten til... At testeren ikke behøvde trykkutligne på denne turen har ingenting med hodetelefonene å gjøre da disse ikke utgjør et trykkammer for ørene. Så det er bare helt tilfeldig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I artikkelen står det, sitat:

"Trykket når du flyr er nemlig en god del høyere enn om du står med beina trygt plantet på jorda. Er du på tur i eldre fly er forskjellen større enn om du flyr nyere fly som for eksempel Dreamliner eller A380."

 

Dette er bare tull. Kabintrykket i passasjerfly varierer en del fra flytype til flytype, det er riktig, men trykket er ALLTID LAVERE enn på bakken. Typisk tilsvarer trykket en høyde over havet på mellom 1800 og 2400 meter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

VG-journalisten sier "jeg pleier å måtte utlikne trykk jevnlig når jeg flyr". Han mener å holde for nesen og blåse ikke sant? Hodetelefonene hjelper jo selvsagt ikke mot det, men motlyden genereres annerledes i tynnere luft.

 

Ja, denne trykkpåstanden virker merkelig, klokkene er vel ikke tette? Da burde man jo umiddelbart få et ganske ubehagelig trykkforskjell og luft som siver ut når man tar av seg klokkene.

 

Ellers hadde det vært interessant å vite hva de gjør annerledes med motlyden, klarer ikke helt å skjønne hva det endrer ved første øyekast, en mikrofon måler jo trykkforskjellen fra omgivelsestrykket, hva er det som er annerledes i lavere trykk? Er det lydhastigheten de kompenserer for?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg syntes nå ikke det er vanskelig å betjene de i det heletatt. Det tar noe litt tilvenning, men ikke mye.

 

Synes heller ikke det tok noe lang tid. Blitt veldig glad i de touch kontrollene. Dobbeltrykk for pause, og med FM player podcast appen får man satt opp så sveip til venstre (rewind) spoler feks 15 sek tilbake i Podcasten og Sveip til høyre det motsatte. Sammen med NFC er det utrolig brukervennlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke for å være i overkant negativ men jeg syntes disse testene går veldig lite i dybden. Disse støtter altså SBC, AAC, aptX, aptX HD og LDAC. Altså mer enn de fleste andre hodetelefonene på markedet og nå blir jo LDAC endel av Android med Android 8 aka Oreo.

 

Syntes det er ganske så spesielt at man ikke gjør det minste forsøk på å faktisk teste slike aspekter ved trådløse hodetelefoner? Hva med å faktisk teste om dere merker noen forskjell på SBC, AAC, aptX, aptX HD og LDAC? Hva med å teste rekkevidde, og da også rekkevidde på de forskjellige osv..?

 

Det er et par elementer som definerer trådløse hodetelefoner og skiller disse ifra hverandre. Hva folk vektlegger mest vil jo være subjektivt, men at dere ikke gjør et forsøk på å teste og sammenligne de forskjellige trådløse overføringene og heller ikke tester ting som opplevd maksimal rekkevidde osv på trådløse hodetelefoner er egentlig ganske så dårlig da det er en nokså essensiell informasjon for mange og kan virkelig være en avgjørende faktor når man sammenligner forskjellige modeller.

 

Dere tar heller ikke for dere hvordan den kan synkronisere og kobles mellom flere forskjellige enheter. Selv har jeg B&O BeoPlay H7 og H9 som dere varmt anbefaler og disse er jo helt håpløse om du stadig beveger deg mellom enheter da du må sette de i parringsmodus nærmest hver gang du ønsker å bytte fra en enhet til en annen. Sammenligner vi med Bose QC35 eller Apple AirPods med W1-chip (om du har Appleenheter) så kan du gå fra en enhet til en annen helt sømløst. Bose QC35 lar deg til og med spille fra flere kilder samtidig også plukker den automatisk opp den aktive enheten uten at du må foreta deg noe som helst.

 

Dette er jo også høyst relevante og elementere deler av bruksopplevelsen til trådløse hodetelefoner som ikke blir vektlagt i anmeldelsene overhodet. Virker som dere nærmest tester trådløse hodetelefoner akkurat som dere tester de med kabel. Dere fokuserer på design og passform, lydkvalitet og støydemping. Men alt som har med den trådløse opplevelsen er jo en ganske så essensiell del av disse produktene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

VG-journalisten sier "jeg pleier å måtte utlikne trykk jevnlig når jeg flyr". Han mener å holde for nesen og blåse ikke sant? Hodetelefonene hjelper jo selvsagt ikke mot det, men motlyden genereres annerledes i tynnere luft.

 

Ja, denne trykkpåstanden virker merkelig, klokkene er vel ikke tette? Da burde man jo umiddelbart få et ganske ubehagelig trykkforskjell og luft som siver ut når man tar av seg klokkene.

 

Ellers hadde det vært interessant å vite hva de gjør annerledes med motlyden, klarer ikke helt å skjønne hva det endrer ved første øyekast, en mikrofon måler jo trykkforskjellen fra omgivelsestrykket, hva er det som er annerledes i lavere trykk? Er det lydhastigheten de kompenserer for?

 

AtW

Ja helt sikkert noe relatert til lavere lydhastighet, men akkurat hva som er annerledes vet jeg ikke. Bølgelendgen forandrer seg også, så det kan hende at den måler oppfattet frekvens feil (og dermed går motlyden ut av fase) hvis den ikke også kompenserer for trykk.

 

Forresten, hvis klokkene var tette ville de bare blitt dyttet utover av trykket. Og hvis de presset innover, ville trykket gått andre veien, gjennom trommehinnen og ut bihulene - det ville ikke vært spesielt digg.

Lenke til kommentar

Verdt å merke seg at enheten ikke støtter lossless lydformat over Bluetooth. (ref: https://www.sony.com/electronics/headband-headphones/wh-1000xm2/specifications).Bare codec'ene SBC, AAC, aptX, aptX HD og LDAC. aptX HD er det nermeste man kommer, men er fortsatt et komprimert format.

"bare" er vel å ta litt i er det ikke? Hvor mange andre trådløse headsett med støykansellering er det som støtter såpass mye som det disse gjør egentlig? Det støtter HI-Res lydfiler i form av LDAC, som såvidt jeg vet er vesentlig bedre enn "vanlig"?

 

 

Lenke til kommentar

1000X%20forside.300x169.jpg

To nye funksjoner står på menyen – men om du trenger dem er en helt annen sak.

 

TEST: Sony WH-1000X

 

 

Ikke for å være i overkant negativ men jeg syntes disse testene går veldig lite i dybden. Disse støtter altså SBC, AAC, aptX, aptX HD og LDAC. Altså mer enn de fleste andre hodetelefonene på markedet og nå blir jo LDAC endel av Android med Android 8 aka Oreo.

 

Syntes det er ganske så spesielt at man ikke gjør det minste forsøk på å faktisk teste slike aspekter ved trådløse hodetelefoner? Hva med å faktisk teste om dere merker noen forskjell på SBC, AAC, aptX, aptX HD og LDAC? Hva med å teste rekkevidde, og da også rekkevidde på de forskjellige osv..?

 

Det er et par elementer som definerer trådløse hodetelefoner og skiller disse ifra hverandre. Hva folk vektlegger mest vil jo være subjektivt, men at dere ikke gjør et forsøk på å teste og sammenligne de forskjellige trådløse overføringene og heller ikke tester ting som opplevd maksimal rekkevidde osv på trådløse hodetelefoner er egentlig ganske så dårlig da det er en nokså essensiell informasjon for mange og kan virkelig være en avgjørende faktor når man sammenligner forskjellige modeller.

 

Dere tar heller ikke for dere hvordan den kan synkronisere og kobles mellom flere forskjellige enheter. Selv har jeg B&O BeoPlay H7 og H9 som dere varmt anbefaler og disse er jo helt håpløse om du stadig beveger deg mellom enheter da du må sette de i parringsmodus nærmest hver gang du ønsker å bytte fra en enhet til en annen. Sammenligner vi med Bose QC35 eller Apple AirPods med W1-chip (om du har Appleenheter) så kan du gå fra en enhet til en annen helt sømløst. Bose QC35 lar deg til og med spille fra flere kilder samtidig også plukker den automatisk opp den aktive enheten uten at du må foreta deg noe som helst.

 

Dette er jo også høyst relevante og elementere deler av bruksopplevelsen til trådløse hodetelefoner som ikke blir vektlagt i anmeldelsene overhodet. Virker som dere nærmest tester trådløse hodetelefoner akkurat som dere tester de med kabel. Dere fokuserer på design og passform, lydkvalitet og støydemping. Men alt som har med den trådløse opplevelsen er jo en ganske så essensiell del av disse produktene.

Dette er veldig viktig, og absolutt noe dere i TEK burde ha tatt opp.

 

Samtidig bør dere også klargjøre hva det er dere tester hodetelefonene sammen med, da f.eks en Sony Xperia-telefon som støtter Hi-Res lyd vil/bør kunne gi bedre lyd enn hva tilfellet er med andre telefoner osv.  Bare det kan jo være en enorm stor faktor for alle de som har en Sony-telefon, om det f.eks står mellom disse og et annet merke.

Lenke til kommentar

Som flere her, så lurer jeg også på om det er mulig å være tilkoblet flere blåtann-kilder samtidig? Jeg leverte tilbake mine MDR-1000X på grunn av mangelen av å kunne være tilkoblet flere kilder. I jobb-sammenheng, så bruker jeg et 'dårlig' headset som er tilkoblet både mobil og pc, men dette var ikke mulig med MDR-100X (på en enkel måte iallfall)

Lenke til kommentar

Ikke for å være i overkant negativ men jeg syntes disse testene går veldig lite i dybden. Disse støtter altså SBC, AAC, aptX, aptX HD og LDAC. Altså mer enn de fleste andre hodetelefonene på markedet og nå blir jo LDAC endel av Android med Android 8 aka Oreo.

 

Syntes det er ganske så spesielt at man ikke gjør det minste forsøk på å faktisk teste slike aspekter ved trådløse hodetelefoner? Hva med å faktisk teste om dere merker noen forskjell på SBC, AAC, aptX, aptX HD og LDAC? Hva med å teste rekkevidde, og da også rekkevidde på de forskjellige osv..?

 

Det er et par elementer som definerer trådløse hodetelefoner og skiller disse ifra hverandre. Hva folk vektlegger mest vil jo være subjektivt, men at dere ikke gjør et forsøk på å teste og sammenligne de forskjellige trådløse overføringene og heller ikke tester ting som opplevd maksimal rekkevidde osv på trådløse hodetelefoner er egentlig ganske så dårlig da det er en nokså essensiell informasjon for mange og kan virkelig være en avgjørende faktor når man sammenligner forskjellige modeller.

 

Dere tar heller ikke for dere hvordan den kan synkronisere og kobles mellom flere forskjellige enheter. Selv har jeg B&O BeoPlay H7 og H9 som dere varmt anbefaler og disse er jo helt håpløse om du stadig beveger deg mellom enheter da du må sette de i parringsmodus nærmest hver gang du ønsker å bytte fra en enhet til en annen. Sammenligner vi med Bose QC35 eller Apple AirPods med W1-chip (om du har Appleenheter) så kan du gå fra en enhet til en annen helt sømløst. Bose QC35 lar deg til og med spille fra flere kilder samtidig også plukker den automatisk opp den aktive enheten uten at du må foreta deg noe som helst.

 

Dette er jo også høyst relevante og elementere deler av bruksopplevelsen til trådløse hodetelefoner som ikke blir vektlagt i anmeldelsene overhodet. Virker som dere nærmest tester trådløse hodetelefoner akkurat som dere tester de med kabel. Dere fokuserer på design og passform, lydkvalitet og støydemping. Men alt som har med den trådløse opplevelsen er jo en ganske så essensiell del av disse produktene.

 

Tek sine tester er noe av de mest useriøse. Spesielt på tver. Jeg leser de kun for å lese. Men leter jeg etter seriøs info og bedømmelse av et produkt, ja da bruker jeg andre. Dette ser man gå igjen i flere produktgrupper, hvor feil info, mangel på viktig info og direkte feil informasjon skjer om og om og om igjen. Enten er de alt for kjapp med å teste, eller så er testerene langt fra så utdannet som de skulle vært. Føler det gikk rett ned med dette nettstedet etter vg tok over. Ikke mange bra slike sider i norge. Det eneste som er dårligere er iavisen.

Lenke til kommentar

Stikkordet med lyd er at det er fryktelig individuelt. Mange skryter jo veldig av lyden på Bose QC35 og personlig så liker jeg ikke lyden på de i det hele tatt. Den gjør noe med vokaler som jeg rett og slett misliker som ødelegger hele lydopplevelsen for meg, men fremdeles så er det veldig mange som liker de ekstremt godt.

 

Momentum AE har god lyd, men har temmelig laber ANC og de er relativt store og tunge samtidig som de har generelt laber blåtannytelse, testet både rev1 og rev2 og begge slet med å ustabil tilkobling selv over veldig korte avstander som gjorde at jeg avskrev de med engang. De føyer seg også inn i rekken av hodetelefoner som har utrolig dårlig behandling av bytte mellom flere enheter, du må jo som oftest sette de i parringsmodus hver gang du skal hoppe fra enhet A til enhet B som er utrolig irriterende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...