Gå til innhold

Nissan har solgt 1600 av nye Leaf i Norge - på tre uker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det ble registrert 2000 Tesla i september alene. 1600 reservasjoner virker ikke da så veldig imponerende.

1600 reservasjoner på en bil ingen kunder har fått prøve eller sett er jo imponerende.

Tesla hadde vel 400.000+ reservasjoner. Så 1600 blekner litt.

Lenke til kommentar

Hva med strømnettet? Er det ingen planer om oppgraderinger der? Alle kan jo ikke sette bilen på lading samtidig. Og når skal jeg få råd til en el-bil, med 4x4 og rekkevidde som min nåværende bil har? Som regel kjøper jeg biler mellom 50-100 tusen. Har ikke økonomi til annet. Og jeg må ha plass til bagasje og barnevogn

Lenke til kommentar

 

 

Det ble registrert 2000 Tesla i september alene. 1600 reservasjoner virker ikke da så veldig imponerende.

1600 reservasjoner på en bil ingen kunder har fått prøve eller sett er jo imponerende.

Tesla hadde vel 400.000+ reservasjoner. Så 1600 blekner litt.

Hade Tesla virkelig 400000+ bestillinger i Norge??

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med strømnettet? Er det ingen planer om oppgraderinger der? Alle kan jo ikke sette bilen på lading samtidig. Og når skal jeg få råd til en el-bil, med 4x4 og rekkevidde som min nåværende bil har? Som regel kjøper jeg biler mellom 50-100 tusen. Har ikke økonomi til annet. Og jeg må ha plass til bagasje og barnevogn

Er det en selvfølge at du skal ha råd til en 4*4 da?

 

Men eg ser for meg at du kan få kjøpe en godt brukt 4*4 med din bils rekkevidde engang på 2030 tallet :D

Endret av Villfaren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med strømnettet? Er det ingen planer om oppgraderinger der? Alle kan jo ikke sette bilen på lading samtidig. Og når skal jeg få råd til en el-bil, med 4x4 og rekkevidde som min nåværende bil har? Som regel kjøper jeg biler mellom 50-100 tusen. Har ikke økonomi til annet. Og jeg må ha plass til bagasje og barnevogn

 

Det finnes områder med gammelt nett, men da er det fint at Elbilen tvinger nettselskapene til å utføre moderniseringer. Men Elbilen er ikke verre enn at man setter på vaskemaskinen eller oppvaskmaskinen.

NVE har gjentatte ganger beroliget oss med at det er nok strøm til alle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Det ble registrert 2000 Tesla i september alene. 1600 reservasjoner virker ikke da så veldig imponerende.

1600 reservasjoner på en bil ingen kunder har fått prøve eller sett er jo imponerende.

Tesla hadde vel 400.000+ reservasjoner. Så 1600 blekner litt.

Litt imponerende dersom man i tillegg forventer kort leveringstid. Litt.
Lenke til kommentar

Man trenger flere ladeplasser i byen, for både hybrider og elbiler. Foreløpig har de derimot for kort rekkevidde, en tur på Autobahn i Tyskland kan tømme en P100 Tesla på 12 minutter i 200 km/t. Da spiller det ingen rolle at rekkevidden er lang til bykjøring, eller småturer rundt i landet.

Er en grunn til at elbiler bare selger bra her i lille Norge. I utlandet lar det seg rett og slett ikke gjøre. 

Selv eiere i Oslo har jo måttet selge sine elbiler grunnet ingen muligheter for lading. Du bor midt i sentrum og har bare gateparkering. Hvor skal du lade? Må kjøre rundt i en time etter jobb for å finne en hurtiglader, for så å dra hjem og parkere. Håpløst.

Og i Tyskland vil jo mange som bruker motorvei ha en "autobahn-cruiser", og da er elbil fort et dårlig valg som du sier.

 

Likt blir det jo i byer som Berlin, Roma, Barcelona, osv. Gateparkering med ingen muligheter for lading. Så klart blir det helt uaktuelt for mange da.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Hehe nei. 

Er mange steder i dag enten nettet eller trafoen til byggefeltene allerede er skrudd opp. ergo, kan ikkje alle skru lade samtidig

 

Det aller meste av ladingen skjer om natten, og da vil en bil i gjennomsnitt trekke ca 800W (ved ti timer lading). Det er det mange som er overraskende lite. Denne korte filmen forklarer hvorfor nettet stort sett takler nattlading helt bra.

https://youtu.be/u804_lh8S80

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hehe nei. 

Er mange steder i dag enten nettet eller trafoen til byggefeltene allerede er skrudd opp. ergo, kan ikkje alle skru lade samtidig

Det aller meste av ladingen skjer om natten, og da vil en bil i gjennomsnitt trekke ca 800W (ved ti timer lading). Det er det mange som er overraskende lite. Denne korte filmen forklarer hvorfor nettet stort sett takler nattlading helt bra.https://youtu.be/u804_lh8S80

Tja, så du den filmen?

Her er det snakk om ett kø system!

 

Først, utsagnet var " alle kan sette på lading kl 20.00"

 

Og svaret her er NEI!

 

Ytterst få har ett køsystem når det gjelder ladere.

 

Nettet FREM til byggefeltene sine trafoer etc er ofte allerede skrudd opp mot maksimalt tillatt overskridelser da de blei bygd under dimensjonert.

 

Feks slik der eg eg bor. Byggefelt fra 2011, alt nytt relativt dyre kåker, masse elbil type tesla og egolf til bil nr 2.

 

 

Allerede idag er vi farlig nær sikringen. Søkte om å legge inn mer tilgjengelig effekt, og svaret var nei. Det var ikkje nok kraft i hinn enden. Veeeldig vanlig i følge bkk i bergen.

 

For å ikkje snakke om store deler av beegensom fortsatt sitter bak 10a sikringer.

 

Nei, her tar du nok feil.

Det tar laaang tid før alle kan slå på lading kl 20.00.

Lenke til kommentar

 

 

Det ble registrert 2000 Tesla i september alene. 1600 reservasjoner virker ikke da så veldig imponerende.

1600 reservasjoner på en bil ingen kunder har fått prøve eller sett er jo imponerende.

Tesla hadde vel 400.000+ reservasjoner. Så 1600 blekner litt.

400.000 reservasjoner bare i Norge. Ikke verst.

Du må ikke blande tall i verden med tall i Norge, vi er et særdeles lite land :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...