Gå til innhold

Spotify har innført studentpriser også i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som en norsk student er det ikke alltid like lett å fullføre denne godkjenningen. Jeg lastet opp et bilde av studentbeviset mitt siden jeg ikke kunne finne noen andre dokumenter som følger alle kravene deres. Dette ble ikke godkjent i første omgang, men etter en samtale med kundeservice, så ble det godkjent allikevel.

Lenke til kommentar
Gjest member-455415

Spotify er virkelig skamløse mennesker som gir artistene så lite og allikevel tar så mye penger selv. De får til og med de verste kommers-musikkselskap-gjerrigknark-mogulene til å virke gavmilde. Hvordan forventer i grunn folk at de skal få bra musikk i verden når de ikke betaler for den? Det er et godt spørsmål. Man må tenke litt på livet til artister også, fordi hvis ikke de får nok penger så må de jobbe heltid ved siden av, og får aldri nok tid i livet sitt til å dedikere det helt og holdent til musikk. På YouTube er det i hvert fall mulighet for at folk kan bli millionærer. PewDiePie tjener jo helt ellevilt latterlige beløp der. Så selv om mange blir utnyttet, hvis man får seg en egen kanal så kan man tjene mæd flus, bror. Lol.

 

På en annen side kan man kanskje si at; vel, når det er så vanskelig å tjene penger på musikk som nå så må folk også lage noe vilt bra for å tjene penger. Så at det i seg selv får folk til å gi mer av seg selv og strekke seg lenger. Men problemet med den tankegangen er at investorer gjerne vil ha tilbake 2-3 ganger det de investerer minst. Og det er det nesten ikke håp for for de aller fleste artister nå om dagen. Så det å bygge seg opp fra scratch er vanskelig, og bare for å få selge på Itunes så må man ha TJUE jævla album i porteføljen til plateselskapet sitt. Det er i grunn jævlig dårlig. Det burde heller vært et selvpubliseringssystem som Amazon har for e-bøker. Fordi det å få seg 20 album på et plateselskap er ikke bare bare. Så det er en veldig effektiv måte å presse de små aktørene helt ut av pengetjeningsnivået. Itunes er jo stedet man MÅ være for å ha sjans i det hele tatt til å tjene penger på musikk, og det noen glorifiserer med at folk kan kjøpe bare én og én sang, er akkurat det som gjør det vanskelig å tjene penger. Fordi back in the day så måtte vi kjøpe et helt album bare på grunn av én eneste sang. Mens nå kjøper folka bare den ene hitlåta på albumet.

 

Så det gjør det utrolig vanskelig å tjene penger, fordi den låta koster kanskje 1,5 dollar, hvorav 40-60 prosent går til plateselskapet. Bare for å kunne tjene penger som låtskriver nå om dagen så må man skrive i gjennomsnitt EN internasjonal hit i måneden bare for å tjene en gjennomsnittlig Mækkern-lønn. Det sier seg selv at det er nesten umulig.

 

Så det ender med at det det er størst sannsynlighet for når man gir ut musikk i Norge om dagen for eksempel er offentlig ydmykelse på YouTube og i sosiale medier samt at man ikke får jobb av de überkonservative folka som for eksempel synes du har et for frilynt forhold til sex og alkohol. Så det det er størst sannsynlighet for når man gir ut musikk i Norge nå om dagen det er at man ødelegger alle fremtidige karrieremuligheter i alle norske businesselskaper som bare ansetter menneskets svar på dresserte og friserte kongepudler nå om dagen.

 

Så det Spotify driver med er utrolig stygt egentlig. De gjør seg selv rike og er til og med verre enn plateselskapene var før i tiden. Folk må jo tenke litt også, og noen hevder at musikk BURDE være gratis til og med. Men musikk er komplisert å lage bra og hvis de beste artistene ikke får dedikert livet sitt til å lage musikk kan vi bare glemme å få bra musikk i fremtiden også. Nå om dagen så er det sånn enten eller. Enten er du steinrik popartist eller så jobber du heltid i barnehage som barnehage-rocker. Barnehage-rockerne er noen av de mest tragiske folka as. Haha.

Lenke til kommentar

Jeg fikk aktivert dette for en drøy måned tilbake. Oppdaget det med en tilfeldighet.

 

 

Som en norsk student er det ikke alltid like lett å fullføre denne godkjenningen. Jeg lastet opp et bilde av studentbeviset mitt siden jeg ikke kunne finne noen andre dokumenter som følger alle kravene deres. Dette ble ikke godkjent i første omgang, men etter en samtale med kundeservice, så ble det godkjent allikevel.

 

Både jeg og dama fikk dette godkjent på under en time. Tok kun bilde av studentbeviset, ingen krav til semesterkort etc. 

 

Hva med uføre/eldre?
Noen av de har mindre inntekt enn studenter

 

En gjennomsnittlig hybel koster rundt 4500,- pr mnd. I snitt får vel en heltidsstudent utbetalt ca. 8000 kr. Har virkelig uføre/eldre mindre enn dette å rutte med? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg kunne virkelig tenkt meg å stifte en familie og hatt familieabonnement.

Om man er seks stykker blir det kr. 25,- pr. pers.

 

Noen som vet om dette faktisk funker så lenge plotter inn samme adresse?

Lenke til kommentar

Jeg kunne virkelig tenkt meg å stifte en familie og hatt familieabonnement.

Om man er seks stykker blir det kr. 25,- pr. pers.

 

Noen som vet om dette faktisk funker så lenge plotter inn samme adresse?

Du trenger ikke skrive inn adresse. På "hovedabbonementet" skriver du inn de brukernavnene du vil legge til i "familien". Så får de en e-post de må klikke på og vipps så er de med i "familieabbonementet" ditt.

 

Kan like gjerne være en gjeng med venner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan forventer i grunn folk at de skal få bra musikk i verden når de ikke betaler for den? Det er et godt spørsmål. Man må tenke litt på livet til artister også, fordi hvis ikke de får nok penger så må de jobbe heltid ved siden av, og får aldri nok tid i livet sitt til å dedikere det helt og holdent til musikk.

[...]

 

Så det Spotify driver med er utrolig stygt egentlig. De gjør seg selv rike og er til og med verre enn plateselskapene var før i tiden. Folk må jo tenke litt også, og noen hevder at musikk BURDE være gratis til og med. Men musikk er komplisert å lage bra og hvis de beste artistene ikke får dedikert livet sitt til å lage musikk kan vi bare glemme å få bra musikk i fremtiden også.

 

Hovedproblemet er vell at folk flest ikkje er villig til å betale det det kostar for høg kvalitet med profesjonelle artistar som brukar årevis på å forberede seg, når billigalternativet som er hobbyartistane som øver litt på fritida produserer god nok musikk.

 

I dag så er konkurransen mellom artistane svært stor fordi ein treng ikkje store summar eller gode avtalar med eit plateselskap for å publisere musikken sin. Denne konkurransen påvirker også forbrukerane sin betalingsvilje då det er så mange gratis eller billikgalternativ som er tilgjengeleg.

 

Dette har også ført til at dei verdiane som produksjon og distribusjon av musikk faktisk generer så blir dei svært skeivt fordelt. Der ein håndfull artistar tjener astronomiske summar og mesteparten av artistane kjem seg aldri over hobbynivået.

Lenke til kommentar
Gjest member-455415

 

Barnehage-rockerne er noen av de mest tragiske folka as. Haha.

Hvorfor er de det?

Fordi de vil egentlig være hardcore rockere som lever det harde rockelivet på veien med backstage-parties, brakfyll og groupies. Men istedenfor jobber de med den barnsligste og minst tøffe jobben som fins. Det er to motpoler. Det er ikke akkurat legit rock n roll å jobbe i barnehage. Så istedenfor å leve hardcore rocker-livet jobber de i barnehage og spiller taperblues på hybelen sin med tam Pokal-øl.

Endret av member-455415
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...