Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utfylling av begjæring og varsel


Uferdig Setnin

Anbefalte innlegg

I denne saken må du fremme en begjæring om utlegg etter Tvangsfullbyrdelsesloven §7-2 bkstv f til namsmannen i xxxxxx, hvor saksøkte bor. 

 

I begjæringen  spør dem etter diverse tall, om jeg vil kreve så mye jeg kan, hva kan jeg lovlig skrive her da? Saksøkte er skyldig 1500kr + renter ifra 09.06.16. I varselet står det oppført salær og omkostninger. Jeg kan vel ta meg krevd 30% av inkassosatsen? Hvor skal jeg føre desse 210krene? Jeg kan vel også ta meg betalt for portoen av brevet eller er det inkl i inkassosatsen?

 

Du kan maksimalt krev deg 5/10 av inkassosatsen, som for 2017 er på kr. 700,- avhengig av hvor mange purringer/Inkassovarsel og betalingsoppfordring du har sendt:

 
• "For purring/inkassovarsel kan du bli krevd 1/10 av inkassosatsen. 
For betalingsoppfordring kan du bli krevd 3/10 av inkassosatsen.
Merk deg at kreditor ikke kan ta betalt for mer enn to purringer og én betalingsoppfordring, eller én purring, deretter ett inkassovarsel og én betalingsoppfordring."
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lovlig purre- og inkassogebyr føres under punkt 2. Disse satsene konsumerer alle utgifter du har hatt til å sende purringen/inkassovarselet, så du kan ikke kreve dette i tillegg. Du kan ikke kreve disse gebyrene hvis du ikke har sendt lovlig purring/inkassovarsel/betalingsoppfordring som tilfredsstiller kravene i inkassoforskriften §§ 1-2 og 1-3.

 

Generelt sett liker jeg ikke den malen, den er litt for tilpasset firma-krever-penger-av-privatperson.

 

Punkt 3 gjelder hvis du tidligere har forsøkt rettslig inndriving (det er altså sakskostnader fra tidligere runder i forliksrådet/hos namsmannen).

 

Punkt 4 er rettsgebyret for utleggsbegjæringen. Kostnader knyttet til utleggsbegjæringen (som f.eks. hvis du har måttet engasjere profesjonell bistand for å sjekke utleggsbegjæringen din) kan også kreves dekket her, men det kan som regel ikke kreves dekket mer enn ett rettsgebyr (sakskostnadsforskriften § 2, merk unntak i § 3). Har du ikke mottatt noen bistand er det kun rettsgebyret som kommer inn her - 1783,- kr.

 

Punkt 5 gjelder kostnader hvis saksøkte bestrider kravet og saken må opp for forliksrådet. Punkt 5.1 er rettsgebyr for forliksrådet (som du blir fakturert), 1049,- kr. For å vurdere om du kan kreve møtegebyr (etter tvisteloven § 6-13 (1) ©) må man vurdere om du har personlig møteplikt. For at du skal ha krav på dekning av saksforberedende rettshjelp må du ha hatt slike utgifter.

 

Hvis du vil flå saksøkte så mye du kan, så ber du en profesjonell se over utleggsbegjæringen din på "no cure no pay"-vilkår eller lignende mot maksimal dekning av saksomkostninger. Dette er ikke penger du vil kunne få utbetalt, så du vil ikke tjene på det. Da vil du kunne kreve at motparten hoster opp mellom 1311 og 6556 kr til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gira på å tjene penger Krikkert?

 

Det gikk rett ifra Forbrukerrådet til begjæring så jeg tror ikke Punkt 4 og 5 er relevant? Sistgang var det noe heelt annet som skjedde men det er så å si samme sak.

 

Hva er differansen imellom Salær og Omkostninger?

 

Salær = inkassogebyrer o.l.

 

Omkostninger = Punkt 4 og 5?

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

For egen del er jeg praktisk talt fullbooket ut oktober, så hvis du ønsker mine tjenester hadde det antagelig drøyd en stund med utleggsbegjæring. Beklager.

 

Punkt 4 er relevant fordi du må betale staten for utleggsbegjæringen. Punkt 5 er relevant fordi ved et § 7-2f-krav har saksøkte krav på forliksrådsbehandling, og du må da oppgi hvilke kostnader du krever dekket hvis saksøkte krever slik behandling.

 

Forskjellen mellom salær og omkostninger er kostnadens art. Salær er kostnader til (prosessfullmektigens) arbeid, mens omkostninger er sakens direkte kostnader. Rettsgebyret man må betale til staten er en omkostning, mens fakturaen fra prosessfullmektigen for å skrive utleggsbegjæringen er salær. Inkassogebyrer er omkostninger (men hvis inkassobyrået skriver betalingsoppfordringer og utleggsbegjæring er kostnadene til dette salær).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...