Gå til innhold

Microsoft og Facebook har bygget ny kabel over Atlanteren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mer korrekt, kabelen er 6030 kilometer lang, å går fra Virginia Beach til Bilbao, Spania.

Den veier rett i overkant av 4,650,000 kilo, altså 4650 metriske tonn.

 

For ordens skyld, siden det blandes inn hvaler i dette, så er gjennomsnittsvekten til en blåhval 140 000 kilo, eller 140 tonn, altså veier kabelen litt mer enn 33 gjennomsnittlige blåhvaler.

 

 

Det skulle tatt seg ut om en slik kabel veide.4,65 millioner tonn, eller om en blåhval veide nesten 140 000 tonn.

 

Kapasiteten er helt riktig 160 terabit per sekund.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

 

4,65 millioner kilogram.

Ikke helt det samme som tonn.

Faktisk ca en tusendel bare.

34 blåhvaler på opptil 200 tonn hver blir 6800 tonn, og er laangt fra de 4,65 millioner tonn som artikkelen snakker om.

 

 

 

- Skurret litt der ja...

Tydelig at dem har tatt utgangspunkt i en amerikans artikkel/raport.

 

Det er mer logisk å si 1 g, 1 kg, 1 tonn, 1 kilotonn, 1 megatonn, 1 gigatonn, etc, etc...

På den måten hindrer man forvirring.

 

Som du påpekte så er det forskjell på 4,650 megatonn og 4,650 kilotonn.

 

Blåhval eksempelet får ikke jeg heller til å stemme uansett hvilke måte jeg snur og vender på det.

 

4,650 kilotonn = 23,250 Blåhvaler(200 tonn per hval.)

4,650 megatonn = 23250 Blåhvaler(200 tonn per hval.)

 

Så hvordan 34 passer inn aner ikke jeg.

Nærmeste jeg kommer er...

 

4,650 kilotonn = 34 Blåhvaler(Grovt regnet 137 tonn per hval.)

 

 

 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg forventer ikke lenger at journalistene i tek/digi kan skrive, regne eller oversette fra engelsk til norsk. Til at hell ble trolig ikke begrepet "billion" brukt i originalartikkelen.

Lenke til kommentar

Til sammenligning så er Skagerrak 4 kablen som ble lagt ned for noen år siden ca 128 km lang og veier 6-7000 tonn. Det var en HVDC kabel. Det ble også lagt ved fiber kabel der som ble surret fast til HVDC kabelen med noe nylån-tråd lignende greier, men den har jeg ikke noe konkret data om. Dimensjonen var mye mindre, høres ut som "tykk hageslange" kan være en passende beskrivelse for den også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Et teknisk magasin er forunderlig nok blitt tråden for kranglefanter. Lykke til.

Et teknisk magasin er forunderlig nok blitt befolket av journalister som ikke kan skrive eller regne, og heller ikke aner hva de skriver om. Gud hjelpe.

Lenke til kommentar
(...) men har ikke Tek en person som jobber med korrektur (eventuelt at en annen i redaksjonen skal lese før publisering)?

 

Slik forsvant da fra hele markedet tidlig på nittitallet en gang.

 

Stort spenn på nivået av kommentarer også. Betraktninger rundt språk og grammatikk trekker ikke akkurat ned. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...