Gå til innhold

På iPhone X-jakt i utlandet – lønner det seg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde en hendelse for to år siden da jeg skulle til London for og kjøpe iphone til meg pappa og fetteren min. Jeg dro ned dagen før lanseringen og sto i kø ett døgn for og sikre meg telefonen først. Jeg kjøpte tre stykker og kom på flyplassen, gikk på grønt men da stoppet tollerne meg. de åpnet kofferten og tok de tre splitter nye iphonene jeg hadde kjøpt. Som ikke det var nok så fikk jeg også en bot på 9000kr så alt i alt kostet turen meg over 30.000kr. Så for alle dere som drar til utlandet for og kjøpe iphone. Toll den for all del inn! :p

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

De fleste vil jo kjøpte den i utlandet når de allerede er der, og unngå momsen.

Er det noen som kjøper telefonen i utlandet uten å være der...?

Du unngår ikke momsen likevel. Skal du tilbake til Norge må den momses inn.

Jeg tror han refererte til at det er mange som lar være å deklarere selv om de er pliktige.

Lenke til kommentar

Tek.no - her glemmer dere jo helt at om en handler i f.eks. Tyskland får en jo refundert mva, da blir regne stykket annerledes.

Men ja, i neste omgang er det jo riktig at en verdi over 6000 kr. ikke kan tas med til Norge uten å betale mva.

Men si meg, hvor mange som reiser blir spurt om å vise kvittering på sin Iphone? Ingen, så i realiteten kan en fint kjøpe ny Iphone med refunsjon av mva, uten den helt store risiko, selv om en blir stoppet i Toll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tek.no - her glemmer dere jo helt at om en handler i f.eks. Tyskland får en jo refundert mva, da blir regne stykket annerledes.

Men ja, i neste omgang er det jo riktig at en verdi over 6000 kr. ikke kan tas med til Norge uten å betale mva.

Men si meg, hvor mange som reiser blir spurt om å vise kvittering på sin Iphone? Ingen, så i realiteten kan en fint kjøpe ny Iphone med refunsjon av mva, uten den helt store risiko, selv om en blir stoppet i Toll.

 

Hei.

Vi har tatt høyde for at du kan få tysk mva refundert i vårt regnestykke.

 

Norsk lovverk sier imidlertid at du skal betale moms på 25% for verdisaker fra utlandet som overstiger 6000 kroner når du bringer dem inn i Norge. At mange ikke opplyser om dette er selvsagt helt riktig, og om en velger å gjøre dette kan en selv enkelt regne ut sin besparelse (ved å omgå lovverket) fra regnestykket vi har satt opp.

Lenke til kommentar

 

 

De fleste vil jo kjøpte den i utlandet når de allerede er der, og unngå momsen.

Er det noen som kjøper telefonen i utlandet uten å være der...?

Du unngår ikke momsen likevel. Skal du tilbake til Norge må den momses inn.

Jeg tror han refererte til at det er mange som lar være å deklarere selv om de er pliktige.
Det gjør det ikke mer lovlig..
Lenke til kommentar

 

 

 

De fleste vil jo kjøpte den i utlandet når de allerede er der, og unngå momsen.

Er det noen som kjøper telefonen i utlandet uten å være der...?

Du unngår ikke momsen likevel. Skal du tilbake til Norge må den momses inn.

Jeg tror han refererte til at det er mange som lar være å deklarere selv om de er pliktige.
Det gjør det ikke mer lovlig..

 

Nei, men det er ingen som har sagt det heller. Den MÅ ikke momses inn, men det er ulovlig å la være.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

 

 

 

De fleste vil jo kjøpte den i utlandet når de allerede er der, og unngå momsen.

Er det noen som kjøper telefonen i utlandet uten å være der...?

Du unngår ikke momsen likevel. Skal du tilbake til Norge må den momses inn.

Jeg tror han refererte til at det er mange som lar være å deklarere selv om de er pliktige.
Det gjør det ikke mer lovlig..

 

 

Det er mye som ikke er lovlig, som folk gjør hver dag.

 

Det er også mye som ikke er lovlig, som allikevel ikke er uetisk.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
  • Liker 2
Lenke til kommentar

TULL OG TØYS ! Kjøper du denne i USA er den billigere enn oppgitt her, DESSUTEN er både norsk moms og salgsskatt bare tøv, dette betaler du ikke en krone for. Du kjøper telefonen der borte, setter SIM-kortet ditt i og vipps..... Skal man derimot kjøpe og bestille denne fra USA og få den tilsendt, kommer disse avgiftene. Dem står da ikke klare og spør alle og enhver på grensen om man har kjøpt telefon i landet man kommer ifra...... Mye å spare å kjøpe i USA.....og støtte får man uansett, like mye om man har kjøpt den i USA eller her hjemme....Apple er behjelpelig like mye !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...