Gå til innhold

TEST: Altibox-dekoder 2017 – Huawei Q22


Anbefalte innlegg

Fra jeg gikk fra Get til Altibox for litt over to år siden, har jeg ved flere anledninger kontaktet både dem og Viken Fiber for å høre om det er mulig å legge til History Channel eller musikkanaler. Enten som en del av basispakken, eller som ekstra kanalpakker. Hver gang rullerer de samme svarene: De skal ta med innspillet videre, de har ingen planer om dette på, og History Channel vil aldri komme siden de tilbyr Viasat History. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra jeg gikk fra Get til Altibox for litt over to år siden, har jeg ved flere anledninger kontaktet både dem og Viken Fiber for å høre om det er mulig å legge til History Channel eller musikkanaler. Enten som en del av basispakken, eller som ekstra kanalpakker. Hver gang rullerer de samme svarene: De skal ta med innspillet videre, de har ingen planer om dette på, og History Channel vil aldri komme siden de tilbyr Viasat History. 

 

Dette har jeg selv etterspurt flere ganger, desverre er det kun CD som har History Channel og Viasat History kan ikke sammenlignes engang, Når det gjelder musikk kanaler så hadde det vært greitt med Vh1 kanalene.

Lenke til kommentar

Den nye løsningen til Altibox har en stor svakhet som er helt uakseptabel, men som testerne dessverre ikke nevnte.

 

Problemet er at Altibox transkoder alt innhold som skal lagres (opptak/programarkiv) til en betydelig lavere bitrate (i enkelte tilfeller til langt under halvparten) enn det originalt ble sendt med. Bildekvaliteten lider kraftig av dette, og jeg lurer på hvorfor dette ikke ble nevnt. Det har også en annen fryktelig plagsom bieffekt, og det er at spoling i opptak fungerer svært dårlig. Bildeoppdateringsfrekvensen er så lav at man ikke rekker å stoppe før man har spolt altfor langt, spesielt på høyere spolehastigheter.

 

Dette kan enkelt observeres på følgende måte. Prøv først å pause og spole tilbake i en livesending på en kanal som har brukbar bitrate (f.eks TV2). Legg merke til flyten i spolingen, og at den er helt kurant. Prøv så å gå tilbake noen timer i programarkivet på samme kanal, og spol i et opptak. Legg merke til hvor utrolig dårlig spolingen fungerer.

 

Årsaken er at når man spoler i live TV, så spoler man i den originale strømmen med høy bitrate, mens når man spoler i et opptak så er det en transkodet versjon med dårlig bitrate man får.

 

Dette er rett og slett ikke godt nok, og Altibox bør få all mulig negativ publisitet for dette inntil de retter det opp. Det vil koste mer diskplass og det vil gi mer trafikk i nettet deres, men det skal de være bygget for å tåle! Den reduserte bildekvaliteten er svært tydelig, og spesielt på litt større TVer. Det gir bl.a ganske mye "smearing" i ensfargede flater, og i mine øyne er det skikkelig plagsomt.

Endret av mroek
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den nye løsningen til Altibox har en stor svakhet som er helt uakseptabel, men som testerne dessverre ikke nevnte.

 

-----

 

Dette er rett og slett ikke godt nok, og Altibox bør få all mulig negativ publisitet for dette inntil de retter det opp. Det vil koste mer diskplass og det vil gi mer trafikk i nettet deres, men det skal de være bygget for å tåle! Den reduserte bildekvaliteten er svært tydelig, og spesielt på litt større TVer. Det gir bl.a ganske mye "smearing" i ensfargede flater, og i mine øyne er det skikkelig plagsomt.

 

Såpass. Med andre ord såpass mange feil/svakheter med denne løsningen at jeg holder meg til nett-TV en stund til...

Lenke til kommentar

Jeg gjorde en kjapp test nå. På TVNorge sendte de "Mitt kjøkken ruler", og jeg fant ut at bitraten på live-sendingen lå på ca 15 Mbit/s, altså ganske bra. Så gikk jeg inn i programarkivet og valgte en eldre episode og sjekket igjen. Da ser jeg en bitrate på noe under 6 Mbit/s, så altså hadde live-sendingen ca 2.5 ganger så høy bitrate som opptaket.

 

Det er dramatisk mye dårligere, og visuelt sett er det svært tydelig.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde en kjapp test nå. På TVNorge sendte de "Mitt kjøkken ruler", og jeg fant ut at bitraten på live-sendingen lå på ca 15 Mbit/s, altså ganske bra. Så gikk jeg inn i programarkivet og valgte en eldre episode og sjekket igjen. Da ser jeg en bitrate på noe under 6 Mbit/s, så altså hadde live-sendingen ca 2.5 ganger så høy bitrate som opptaket.

 

Det er dramatisk mye dårligere, og visuelt sett er det svært tydelig.

Du får spørre altibox på facebook om hvorfor det er slik :)

Lenke til kommentar

 

Jeg gjorde en kjapp test nå. På TVNorge sendte de "Mitt kjøkken ruler", og jeg fant ut at bitraten på live-sendingen lå på ca 15 Mbit/s, altså ganske bra. Så gikk jeg inn i programarkivet og valgte en eldre episode og sjekket igjen. Da ser jeg en bitrate på noe under 6 Mbit/s, så altså hadde live-sendingen ca 2.5 ganger så høy bitrate som opptaket.

 

Det er dramatisk mye dårligere, og visuelt sett er det svært tydelig.

Du får spørre altibox på facebook om hvorfor det er slik :)

 

 

Det er ikke noe vits. Jeg vet hvorfor det er slik, spørsmålet er jo om/når de faktisk har tenkt å gjøre noe med dette.

Lenke til kommentar

@maanemann: Nei, det vises ikke noe sted. Jeg har sett på selve datastrømmen inn til dekoderen. Siden dataene er kryptert, så kan det nok være noe ekstra overhead som også er med i tallene (men antakelig neglisjerbart).

 

Sett på router/fw eller utility ala WireShark?

 

Jeg synes det er litt synd egentlig at ikke TV'er/receivere kan vise dette. Jeg savner det samme om type lydsignal; Dolby Stereo, DD5.1, DTS og hvis ikke hvilken bitrate og hvor manage kanaler. Jeg snakker nå generelt om receivere og TV'er.

Lenke til kommentar

 

@maanemann: Nei, det vises ikke noe sted. Jeg har sett på selve datastrømmen inn til dekoderen. Siden dataene er kryptert, så kan det nok være noe ekstra overhead som også er med i tallene (men antakelig neglisjerbart).

 

Sett på router/fw eller utility ala WireShark?

 

Jeg synes det er litt synd egentlig at ikke TV'er/receivere kan vise dette. Jeg savner det samme om type lydsignal; Dolby Stereo, DD5.1, DTS og hvis ikke hvilken bitrate og hvor manage kanaler. Jeg snakker nå generelt om receivere og TV'er.

 

 

Kjører alt gjennom eget utstyr, så jeg kan se på trafikken med Wireshark, ja.

Ellers er jeg helt enig med deg, den typen informasjon burde det vært mulig å velge å vise. Youtube-appen på TVen min har f.eks støtte for "Stats for nerds", hvor man får nettopp slik info.

Lenke til kommentar

Det er en kostnad de bør ta. Kundene betaler jo ikke akkurat småpenger i abonnement heller.

Om vi sier at en kanal sender 12 Mbit/s i snitt, så blir det ca 130 GB i døgnet, og dermed en knapp TB i uken. Multipliser det med antall kanaler, og du har ukesbehovet for lagring til programarkivet.

 

Om de har 40 kanaler i programarkivet, så blir det altså rundt 40 TB lagring. Det er jo bare peanuts i dag. Jada, jeg ser bort fra en hel masse her (redundans etc), men poenget er at det tross alt ikke er så ekstreme mengder vi snakker om. Med dagens opplegg så oppnår de en drøy halvering av dette lagringsbehovet, men det går tildels kraftig ut over bildekvaliteten. Det er en uakseptabel tradeoff, synes jeg.

Lenke til kommentar

Fint at dette kommer frem. De fleste skjønner at det må være redusert bitrate av hensyn til lagring, men det er lett å glemme i all blesten rundt det nye produktet.

 

Jeg huser det var stor overgang å begynne å se streaming av filmer f.eks. Så blir man vandt til det, inntil man en sjelden gang kjøper seg en bluray og ser hvor stor forskjell det er i kvalitet mellom bluray/streaming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...