Gå til innhold

Windows Phone-plattformen er nå ved veis ende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Harry Kure, Sarpsborg fotballklubb, tar corner. For uinnvidde: dette var the running gag i vitsebladet Konk på 70-tallet. Jeg ville bare ta litt variasjon fra "Bare vent, snart kommer Windows for fullt".

 

Hvis du ikke skjønner det, drit i det.

Lenke til kommentar

Harry Kure, Sarpsborg fotballklubb, tar corner. For uinnvidde: dette var the running gag i vitsebladet Konk på 70-tallet. Jeg ville bare ta litt variasjon fra "Bare vent, snart kommer Windows for fullt".

 

Hvis du ikke skjønner det, drit i det.

 

Vits eller ikke, Windows for mobile enheter vil ikke legges dødt. Rent teknisk sett kan ikke plattformen dø da den i praksis er Windows 10. I praksis kan liv måles i antall brukere, og der jar MS et problem.

 

Dette problemet må MS overkomme, de har ikke noe valg. De må prøve igjen. Problemet er bare at det ikke er produktene som henger etter, men økosystemet.

 

Det er soleklart at høna og egget problematikken ikke løser seg selv. Ingen brulere, ingen utviklere, ingen utviklere ingen apper, ingen apper ingen brukere.

 

MS må bryte denne dødmannsloopen, og de har i grunnen bare en måte å klare det på, og denne muligheten inkluderer ikke WP8.x. Det er ikke noe poeng for MS å fortsette støtte for WP8.

 

Skal MS lykkes må de ha apper. Skal de ha apper må de ha brukere. Og det stedet de har brukere hetet Windows 10 PC. Heldig vis for MS har de allerede plantet to i en maskiner og touch solid på kartet. De har brukere med touchmaskiner som ser ut som nettbrett, som er vant med konseptet applikasjonsbutikk. Og det samme gjelder forsåvidt de med mer tradisjonelle maskiner.

 

Det er derfor vi ikke hører MS snakker så mye til utviklere om Windows på mobil. Det er ikke noe poeng. Det MS først og fremst behøver er UWP applikasjoner som kan friste PC brukeren, uansett formfaktor, til å bruke MS store. Derfor har de også laget en bridge som lar utviklere pakke Win32 applikasjoner i en UWP container. Og dette har nå begynt å rulle ganske bra. Det er mange fordeler med en store med tanke på distribusjon og vedlikehold av applikasjoner, samtidig som brukere som ikke følte seg trygge med programvarenedlasting fra nett fint bruker en store.

 

Men dette hjelper ikke direkte på MS satsing på mobile enheter. MS behøver native UWP applikasjoner. Men med flere apper i MS store, og enormt mange potensielle kunder og stadig flere faktiske brukere i store, så er det også plutselig veldig aktuelt for utviklere og vurdere apper for PC. Spesielt med tanke på W10S. Flere store aktører lager nå apper og spill for UWP. Adobe melder eksempelvis at de satser mye på UWP plattformen fremover.

 

UWP applikasjoner er av natur kryssdevice. Det koster mye tid og resurser å lage en skikkelig app, en plattform med få brukere frister ikke, men å tilpasse en UWP app til å kjøre på flere devicer er en enormt mye mindre oppgave. Lager de først en UWP app som også kan være aktuell på mobil, så vil det være naturlig å legge inn støtte for dette.

 

Og dette har vært, og er fremdeles, MS lange tunge vei inn på mobilmarkedet. Dette arbeidet bærer nå frukter, ting skjer. Utviklere har nå begynt å se på MS store som en aktuell plattform.

 

Windows finnes på så og si alle formfaktorer, det er W10 "nettbrett" helt nede i 8" størrelse. Kommer MS helt i mål med det over er det ingen garanti for at de tar over mobilmarkedet, eller i det hele tatt at de lykkes.

 

Men, for første gang vil de kunne trå inn i mobilmarkedet med et klekket egg. En helt annen forutsetning enn før. Om egget blir en høne gjenstår å se. Men denne rugingen og klekkingen er 100% nødvendig om de skal ha et håp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Vits eller ikke, Windows for mobile enheter vil ikke legges dødt. Rent teknisk sett kan ikke plattformen dø da den i praksis er Windows 10. I praksis kan liv måles i antall brukere, og der jar MS et problem.

 

 

Vits: vi har vel alle fått med oss allerede at det er vanskelig for Serpentbane å få seg til å si at Microsoft har et problem.

Ikke vits: jeg er dypt uenig i at det ikke er vits for Microsoft å snakke med utviklere. Det gjør det utenkelig for disse og potensielt nye utviklere å stole på Microsoft i framtiden.

Vits: Jeg håper det kommer mer ut av forsøket på å kjøre vanlig Windows på mobile enheter. En microPC som det kunne vært manges ultimate mobil/PC hybrid.

Ikke vits: men ikke Windows RT rebranda til Windows S. Full Windows. Og tenk så bra om de gjorde det like hardwareagnostisk som vanlig Windows.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vits eller ikke, Windows for mobile enheter vil ikke legges dødt. Rent teknisk sett kan ikke plattformen dø da den i praksis er Windows 10. I praksis kan liv måles i antall brukere, og der jar MS et problem.

Jeg fant denne:

How to upgrade Windows Phone 8.1 to Windows 10 Mobile

www.thewindowsclub.com/how-to-upgrade-windows-phone-8-1-to-windows-10-mobile

 

Men jeg vet ikke om det gjelder for alle Phone-telefoner.

 

 

Dette problemet må MS overkomme, de har ikke noe valg. De må prøve igjen. Problemet er bare at det ikke er produktene som henger etter, men økosystemet.

Kjernen til Microsoft sin forretningsmodellen er "salg av operativsoftware" og da blir de "nødt" til å ha inkrementelle

oppdateringer for å tvinge kundene til å kjøpe nytt. Det skaper begrensinger for dem selv, spesielt hvis de trenger å endre seg til å tilpasse seg markedet. De tjener penger, det skal de ha, men til hvilket pris? :)

 

Dette her fikk meg til å lure på levetiden hos softwaren til portable enheter, hvilket av Apple, Microsoft, Android har kortest levetid - når blir softwaren foreldret?

 

MS behøver native UWP applikasjoner. (...) Flere store aktører lager nå apper og spill for UWP. Adobe melder eksempelvis at de satser mye på UWP plattformen fremover. (...)Derfor har de også laget en bridge som lar utviklere pakke Win32 applikasjoner i en UWP container. Og dette har nå begynt å rulle ganske bra. Det er mange fordeler med en store med tanke på distribusjon og vedlikehold av applikasjoner

Interessant. Betyr det at "programmer" som installeres på vanlig vis fases ut iforhold til UWP?

Nøyaktig hvor/hvordan skal skillet gå mellom UWP og Programs?

Jeg kan ikke se at dette vil hjelpe folk til å bli "mindre forvirret" av Microsofts produkter...

Note to self: Hold deg unna brukersupport for UWP/Win32. :)

 

Microsoft kunne lagd en emulator for android/apple apps, men da havner ikke pengene i deres lomme.

Lenke til kommentar

 

Vits eller ikke, Windows for mobile enheter vil ikke legges dødt. Rent teknisk sett kan ikke plattformen dø da den i praksis er Windows 10. I praksis kan liv måles i antall brukere, og der jar MS et problem.

 

 

Vits: vi har vel alle fått med oss allerede at det er vanskelig for Serpentbane å få seg til å si at Microsoft har et problem.

Ikke vits: jeg er dypt uenig i at det ikke er vits for Microsoft å snakke med utviklere. Det gjør det utenkelig for disse og potensielt nye utviklere å stole på Microsoft i framtiden.

Vits: Jeg håper det kommer mer ut av forsøket på å kjøre vanlig Windows på mobile enheter. En microPC som det kunne vært manges ultimate mobil/PC hybrid.

Ikke vits: men ikke Windows RT rebranda til Windows S. Full Windows. Og tenk så bra om de gjorde det like hardwareagnostisk som vanlig Windows.

 

Der lurte det seg inn en liten Leif ja.

 

Jeg tror du missforsto litt. Jeg skrev at det ikke var/er noen vits i å snakke med utviklere om Windows Phone/Windows 10 mobile i den grad at MS ønsker at utviklere satser på applikasjonsutvikling for Windows Store. Til det er markedsandelene for små. Derfor har MS tatt ett steg tilbake og vurdert hvordan de skal bryte høna og eggeproblematikken som jeg nevner ovenfor. De fokuserer da på den delen av Windows plattformen de faktisk er store, på PC. PC i denne sammenheng er alt fra store desktopmaskiner til 8" tablets. Der snakker de i veldig stor grad med utviklere.

 

Når det gjelder Windows S så er ikke denne direkte sammenlignbar med RT foruten at den ikke kjører Win32. For det første kan man låse opp muligheten for Win32 støtte. For det andre blir den tilgjengelig på et større utvalg maskinvare i flere prisklasser. For det tredje er Store langt mer moden, selv om de fremdeles behøver mer innhold. Man skal ikke glemme at svært mange faktisk ikke behøver muligheten for å laste ned Win32 applikasjoner fra Internet, for disse vil en W10S være et bedre valg. MS dreper på ingen måte "full" Windows, og bruken av MS Store vil være lik på begge versjoner.

 

I tillegg til dette kan Windows 10 for ARM nevnes, denne kjører på samme maskinvare som mobiltelefonene, og vil ha bedre nytte av UWP applikasjonene selv om den også støtter Win32 emulering. Men her har Intel meldt seg på som en variabel, så hvorvidt MS faktisk får kjørt Win32 emulering på disse gjenstår å se.

Lenke til kommentar

Innenfor normalavvik bruker alle Windows-brukere Win32-software. Ingen trenger å gjøre det, men alle velger å gjøre det. Innenfor normalavvik velger ingen Windows-brukere - eller andre - å bruke UWP-programvare. Dette vil langsomt endre seg men bare når Windows-brukere samtidig får fortsette å bruke den programvaren som de faktisk har valgt å bruke. Det var dette de ikke fikk lov til med RT og S er neste bokstav i alfabetet, og en ny implementasjon på akkurat den samme, grådige ideen om å blokkere tradisjonelle distribusjonsformer. Markedet har takket nei.

 

På den nye laptopen får man kjøpe seg opp fra S til vanlig Windows, men det er ingenting som tilsier at det blir standard for eventuelle mobile enheter. På mobiltelefoner er to OS på samme hardware ennå ikke et reelt tilvalg noe sted jeg har hørt om. Kun lineære oppgraderinger til neste versjon av samme OS.

 

Når det gjelder Intel, vil jeg nok legge mye ansvar på tilstanden på mobilmarkedet hos dem. Men det er jo gammelt nytt, og Microsoft hadde kanskje kommet med ARM-støtte et par år tidligere om de hadde visst hvordan Intel skulle fortsette å antyde men ikke levere. Nokia brente seg nok også litt på å samarbeide for mye med Intel. (Overgangen fra Maemo til Meego var en vesentlig forsinkelse (jeg anslår opp mot to år?) og en viktig komponent i den situasjonen i Nokia som Elop handlet fra - selv om hans bias nok kunne resultert i samme valget uansett.)

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Vits eller ikke, Windows for mobile enheter vil ikke legges dødt. Rent teknisk sett kan ikke plattformen dø da den i praksis er Windows 10. I praksis kan liv måles i antall brukere, og der jar MS et problem.

Jeg fant denne:

How to upgrade Windows Phone 8.1 to Windows 10 Mobile

www.thewindowsclub.com/how-to-upgrade-windows-phone-8-1-to-windows-10-mobile

 

Men jeg vet ikke om det gjelder for alle Phone-telefoner.

 

 

Dette problemet må MS overkomme, de har ikke noe valg. De må prøve igjen. Problemet er bare at det ikke er produktene som henger etter, men økosystemet.

Kjernen til Microsoft sin forretningsmodellen er "salg av operativsoftware" og da blir de "nødt" til å ha inkrementelle

oppdateringer for å tvinge kundene til å kjøpe nytt. Det skaper begrensinger for dem selv, spesielt hvis de trenger å endre seg til å tilpasse seg markedet. De tjener penger, det skal de ha, men til hvilket pris? :)

 

Dette her fikk meg til å lure på levetiden hos softwaren til portable enheter, hvilket av Apple, Microsoft, Android har kortest levetid - når blir softwaren foreldret?

 

MS behøver native UWP applikasjoner. (...) Flere store aktører lager nå apper og spill for UWP. Adobe melder eksempelvis at de satser mye på UWP plattformen fremover. (...)Derfor har de også laget en bridge som lar utviklere pakke Win32 applikasjoner i en UWP container. Og dette har nå begynt å rulle ganske bra. Det er mange fordeler med en store med tanke på distribusjon og vedlikehold av applikasjoner

Interessant. Betyr det at "programmer" som installeres på vanlig vis fases ut iforhold til UWP?

Nøyaktig hvor/hvordan skal skillet gå mellom UWP og Programs?

Jeg kan ikke se at dette vil hjelpe folk til å bli "mindre forvirret" av Microsofts produkter...

Note to self: Hold deg unna brukersupport for UWP/Win32. :)

 

Microsoft kunne lagd en emulator for android/apple apps, men da havner ikke pengene i deres lomme.

 

Det er mulig å oppgradere til Win10 for et utvalg enheter, men man må aktivt gå inn for å gjøre det hvilket er mye av grunnen til at mange ikke har oppgradert. Og så er det også mulig å oppgradere uten offisiell support gjennom Insider Programmet for enda flere modeller. Her kan man legge seg på slow ring for minst mulig hassel. Lumia 920 er ikke offisielt støttet, men jeg har en som jeg har oppgradert gjennom Insider som kjører W10 helt fint.

 

Kjernen i MS forretningmodell er ikke lenger bare salg av OS, selv om den også er betydelig. Men de er først og fremst en software og tjenesteleverandør. Deres satsing på maskinvare er i utgangspunktet ment å være en proof of consept, og selv om de har dratt det lenger de siste årene er de veldig små sammenlignet med de virkelig store. Og her må MS være forsiktig, de kan ikke vokse seg for store slik at de konkurrerer for mye med OEM leverandørene sine. På mobil ble de for store innenfor WP segmentet med sine Lumia. Et segment som i utgangspunktet var lite. Det var flere som leverte WP telefoner, men en liten andel av et lite marked hjalp ikke på satsingen i det lange løp. I tidlig fase kunne det nok hjulpet en god del om Samsung hadde hatt den største delen av WP markedet fremfor Lumia.

 

Poenget er at MS har store bredde, i mye større grad enn Apple, kanskje til og med i forhold til Google selv om de fremstår som mer like på mange måter. Ser man bort fra problemene på mobil og MS behov for å legge om strategier, så har MS generelt sett lang supporttid på sin programvare. Nå som W10 for mobil og W10 stadig smelter mer sammen, så vil utvikling av W10 også være utvikling av W10 for mobil. Videre har MS lagt om med W10, der de tenker Windows as a service mer enn produktslipp med flere års mellomrom. Man vil altså få en mer kontinuerlig oppdatering, dette gjør at man får ny funksjonalitet raskere, men det betyr også at driftsavdelinger vil oppleve at ting endrer seg raskere som gir dem mindre kontinuitet.

 

Men ser man på inntekter fra salg av Windows så endres ikke så mye for MS sin del. Bedrifter betaler fremdeles ofte for lisenser på akkurat samme måte som før. Det trigges en OEM lisens hver gang en datamaskin selges. Det er uansett forsvinnende få private som kjøper nye OS til eksisterende maskiner, nye maskiner kjøpes først.

 

Når det gjelder Win32 vs UWP så er det ingen ting som tyder på at Win32 fases ut med det første. For det første finnes det umåtelig mye Win32 programvare som i større eller mindre grad brukes av mang. For det andre er UWP en ung plattform, og det er fremdeles ting Win32 gjør best. Med det sagt, MS utvikler UWP plattformen hele tiden, og satser tungt på denne.

 

Avanserte brukere og i det minste inntil videre gamere vil satse på Windows 10 fremfor 10S. Gjennomsnittbrukeren vil derimot fint klare seg med Windows 10S, og den vil også på mange måter være bedre for dem. Om det er forvirrende eller ikke kan vel diskuteres.

 

Skillet mellom UWP og tradisjonelle Win32 kan enkelt sies som at alt som hentes i MS Store er UWP applikasjoner. Alt som skaffes andre steder er Win32. Dette er ikke 100% sant, men om du ikke er avansert nok til å vite om nyansene her, så behøver du heller ikke vite om dem. 

 

Veldig mange brukere anser det å gå på nett for å søke etter / finne programvare som skummelt, spesielt om noe skal betales. Min far har aldri, og vil heller aldri forsøke å søke opp og laste ned noe fra Internett. En applikasjonbutikk er noe mange er kjent med fra nettbrett og mobil, og det vil ikke være mer forvirrende å bruke dette på Windows, samtidig er det sikrere, både med tanke på hva man får og betaling. Man slipper også mange av problemene forbundet med oppdateringer. Dette er en innfallsvinkel på ny programvare min far også skjønner. Her om dagen oppdaget jeg plutselig at han hadde samme værapp på maskinen sin som han har på mobilen. Han hadde fint kjørt Windows 10S uten å noen gang komme borti en problemstilling ved å ikke kunne installere Win32 apper.

 

Brukersupporten endrer seg lite. Bruker man MS Store vil det bli enda mindre problemer. Kjører de 10S får de ikke med vilje eller uhell installert skit de ikke skal ha fra nett. Det er færre innfallsvinkler for skadelig programvare da mye av dette ikke kan kjøre på 10S.

Lenke til kommentar

Innenfor normalavvik bruker alle Windows-brukere Win32-software. Ingen trenger å gjøre det, men alle velger å gjøre det. Innenfor normalavvik velger ingen Windows-brukere - eller andre - å bruke UWP-programvare. Dette vil langsomt endre seg men bare når Windows-brukere samtidig får fortsette å bruke den programvaren som de faktisk har valgt å bruke. Det var dette de ikke fikk lov til med RT og S er neste bokstav i alfabetet, og en ny implementasjon på akkurat den samme, grådige ideen om å blokkere tradisjonelle distribusjonsformer. Markedet har takket nei.

 

På den nye laptopen får man kjøpe seg opp fra S til vanlig Windows, men det er ingenting som tilsier at det blir standard for eventuelle mobile enheter. På mobiltelefoner er to OS på samme hardware ennå ikke et reelt tilvalg noe sted jeg har hørt om. Kun lineære oppgraderinger til neste versjon av samme OS.

 

Når det gjelder Intel, vil jeg nok legge mye ansvar på tilstanden på mobilmarkedet hos dem. Men det er jo gammelt nytt, og Microsoft hadde kanskje kommet med ARM-støtte et par år tidligere om de hadde visst hvordan Intel skulle fortsette å antyde men ikke levere. Nokia brente seg nok også litt på å samarbeide for mye med Intel. (Overgangen fra Maemo til Meego var en vesentlig forsinkelse (jeg anslår opp mot to år?) og en viktig komponent i den situasjonen i Nokia som Elop handlet fra - selv om hans bias nok kunne resultert i samme valget uansett.)

 

Du får ha meg unnskyldt for at det blir mye tekst under her, men det er vanskelig å få med alt med få ord.

 

På en ren Win32 installasjon vil helt klart alle applikasjoner være Win32. Poenget er at en enormt stor andel av brukerne bruker Office og nettleser og lite annet. Andre bruker kanskje noe enkel programvare, som Spotify, etc.

 

Mye av dette er allerede tilgjengelig som UWP, og for disse vil Windows 10S være et bedre sted og starte. Den samme brukermassen vil også med fordel bruke MS store for å finne og laste ned programvare da det er både lettere og tryggere. Samtidig er man sikrere fordi mye skadelig programvare også vil ha problemer med å kjøre på Windows 10S maskiner. En annen bonus er at man vist nok har bedre batterilevetid etc. Strengt tatt var det mange som fint kunne klart seg uten problemer på RT også, men andres potensielle problemer ble ofte overført selv om de ikke var reelle. Selgere turte ikke anbefale fordi man aldri visste hva brukeren etter hvert gjorde.

 

Poenget er at det er mange som fint kan, og kanskje til og med bør velge W10S. Om man blir begrenset kan man oppgradere. Dette er en betydelig forskjell fra RT. Nå er det ingen risiko ved å velge Windows 10S. Markedet har ikke takket nei, faktisk ser jeg at svært mange er positive til denne muligheten, både private og i bedriftsmarkedet.

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med å kjøpe seg opp på mobile enheter? Hva er definisjonen på mobile enheter her? Tenker du mobil i form av størrelse, arkitektur, eller mobiltelefon? Det er heller ikke snakk om to OS, det er ett OS hvorav W10S er låst. Du åpner med en lisens og en restart.

 

Windows 10 for ARM er ikke ute enda, så det gjenstår å se hva som skjer der, men det vi vet er at Windows 10 for ARM rent teknisk sett kan emulere og kjøre Win32 applikasjoner. Dette betyr ikke at det ikke kommer rene Windows 10 for ARM enheter som kjører Windows 10S. Hvorvidt det blir mulig å låse opp disse for å emulere Win32 gjenstår å se, men jeg ser ikke hvorfor dette ikke skulle skje. Så har vi x86 tablets og to i en maskiner fra 8" og opp, og rent teknisk sett er det heller ikke her noen teknisk grunn til at dette skulle være noen forskjell. Det er i bunn og grunn samme Windows 10.

 

Så var det mobil. Der er det enda noe uklart hva som skjer. Windows 10 mobile deler kjerne med W10, og kan kjøre de samme UWP applikasjonene, så fremt de er tilpasset mobil og ikke er Win32 bridget til UWP. Men Windows 10 m er per nå forket over på et eget løp, og vi vet ikke helt hvorfor.

 

Det vi vet er at MS i tillegg til Windows 10 for ARM jobber med CShell for Windows 10. Det er kort fortalt et skalerbart GUI som skal kunne kjøre på alle formfaktorer, inklusive PC, tablets, XBOX, Hololens og mobil.

 

Altså, det er allerede klart at det kommer Windows 10 for ARM enheter basert på SnapDragon 835, default med SIM/eSIM-støtte og det man ellers har i en mobil, men i laptop og tablet formfaktor.

 

Snapdragon 835 er samme prosessor som kjører i mange mobiltelefoner, og med SChell vil man også kunne kjøre full Windows 10 på en enhet med mobilskjerm, og GUI vil da skalere til det vi er vant med fra Windows 10 mobile. Den vil kunne kobles til ekstern skjerm, tastatur og mus og kjøre full Windows 10 desktop på lik linje med alle andre Windows 10 for ARM enheter. Og den vil kunne kjøre Win32 emulering, rent teknisk sett. Om MS vil kjøre et W10S konsept der, eller noe annet er det ingen som vet noe om. Men det er veldig nært en PC i lomma konsept.

 

Det kan imidlertid være at SD835 settes som minimum, og at dagens Lumia blir værende på Windows 10m. I seg selv ikke noe kritisk da applikasjonene forblir de samme.

 

Hva som skjer og hvordan markedet reagerer gjenstår og se. MS spiller et komplisert spill her. På ene siden jobber de veldig hardt med å levere ett OS fordelt på alle formfaktorer og to arkitekturer. På andre siden jobber de hardt for å skape interesse for MS Store og UWP.

 

For la oss bare innse det med en gang. Selv en Surface telefon som kan emulere Win32 applikasjoner og meldes inn i Accure AD vil være et nisjeprodukt som mobiltelefon uten apper. For å komme noe sted på mobiltelefonmarkedet må MS levere noe nytt som frister, samtidig som brukerne får gjort det de gjør på mobiler. Her må MS time godt, de må ha det aller viktigste til at brukere ikke begrenses for mye, og dette jobber de nå inn via PC og mobile datamaskiner og UWP satsingen der. Slipper de for tidlig vil konklusjonen være "fint og flott, men den fungerer ikke som mobil". Venter de for lenge vil andre jobbe seg inn på det MS i praksis er alene om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg blir litt oppgitt når jeg leser disse lange, tekniske beskrivelsene. Årsaken til at WP (for å være ærlig så er jeg ikke sikker på hva det heter, en gang) feilet er enkel: da det kom i 2012 hadde det INGENTING som ga mannen i gata noen som helst grunn til å gå fra Android eller iOS. INGEN TING. NADA. NULL. ZIP.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

 

[1] Poenget er at en enormt stor andel av brukerne bruker Office og nettleser og lite annet. 

 

[2] Poenget er at det er mange som fint kan, og kanskje til og med bør velge W10S. Om man blir begrenset kan man oppgradere.

 

 

[1] Jeg utfordrer denne påstanden. Dokumenter den. Personlig har jeg sterk tiltro til at en enormt stor andel har minst étt program de bruker som ikke finnes på UWP, og at den andelen er enda sterkere på de som viser familie og venner vei i PC-valg og maintenance. Og hvis ikke påstanden din holder, er det lite i resten av innlegget som kan bygges på den heller. 

 

[2] Resten av innlegget ditt kan stort sett brukes helt parallelt for å velge Chromebook el.l. over (full) Windows også. Windows har to fordeler som gjør de fortsatt tas med i diskusjonen. Brukere som er kjent med Windows. Og biblioteket med kjent programvare som brukerne allerede har valgt å bruke. Og begge disse fordelene spores tilbake til Win32 og historisk bruk av denne. Ta bort det, og det finnes ingen fordeler framfor konkurrerende plattformer. 

 

Du lurte på hva jeg mente med oppsalg på mobile enheter. Det jeg mener er: det finnes ingen mobiltelefoner hvor du kan kjøpe deg opp fra Windows 10S til Windows 10 og det virker kriminelt naivt å tro at man kommer til å få det. Men om jeg mot formodning skulle være så heldig å ta feil, skal jeg være den første til å vurdere å hoppe på et slik oppsalg. 

Lenke til kommentar

 

 

[1] Poenget er at en enormt stor andel av brukerne bruker Office og nettleser og lite annet. 

 

[2] Poenget er at det er mange som fint kan, og kanskje til og med bør velge W10S. Om man blir begrenset kan man oppgradere.

 

 

[1] Jeg utfordrer denne påstanden. Dokumenter den. Personlig har jeg sterk tiltro til at en enormt stor andel har minst étt program de bruker som ikke finnes på UWP, og at den andelen er enda sterkere på de som viser familie og venner vei i PC-valg og maintenance. Og hvis ikke påstanden din holder, er det lite i resten av innlegget som kan bygges på den heller. 

 

[2] Resten av innlegget ditt kan stort sett brukes helt parallelt for å velge Chromebook el.l. over (full) Windows også. Windows har to fordeler som gjør de fortsatt tas med i diskusjonen. Brukere som er kjent med Windows. Og biblioteket med kjent programvare som brukerne allerede har valgt å bruke. Og begge disse fordelene spores tilbake til Win32 og historisk bruk av denne. Ta bort det, og det finnes ingen fordeler framfor konkurrerende plattformer. 

 

Du lurte på hva jeg mente med oppsalg på mobile enheter. Det jeg mener er: det finnes ingen mobiltelefoner hvor du kan kjøpe deg opp fra Windows 10S til Windows 10 og det virker kriminelt naivt å tro at man kommer til å få det. Men om jeg mot formodning skulle være så heldig å ta feil, skal jeg være den første til å vurdere å hoppe på et slik oppsalg. 

 

 

Som jeg skrev over, W10S er ikke for alle. Jeg skriver at det kan være tilstrekkelig for mange. Og så har vi de som prinsipielt mener noe annet, gjerne de som hyres inn som familiens forståsegpåer. Typen som i som tid installerte Windows XP Pro piratkopien på foreldrenes datamaskin fordi det var bedre. Det var jo Pro. Hvor mange av disse gir faktiske råd basert på behov fremfor egne meninger? Hvis de tenker seg om går det kanskje opp for dem at behovet for støtte og vedlikehold blir mindre, det skal mye mer til å få inn noe snusk fra nettet, og klarer de å legge inn en applikasjon på iPad klarer de det på en PC.

 

Dokumentere? Så du mener jeg skal rusle rundt i nabolaget og lage en liste over installerte applikasjoner og poste resultatet her? Nei, jeg baserer min påstand på det jeg vet om hvordan mange rundt meg bruker sin datamaskin. Jeg jobber også med IKT-drift, og har flere tusen maskiner i vårt driftssystem. Så jeg har litt følelse med hva som skjer på mange maskiner rundt omkring.

 

Faktisk har jeg testet min Lumia opp mot bedriftens Citrixløsning med Citrix UWP via Continuum docken, koblet inn på det interne nettet med sertifikat knyttet mot TPM chipen på telefonen. Og det kunne strengt tatt vært tilstrekkelig for mange av våre brukere. Og det er ikke en gang Windows 10S, men W10 mobile. I dag har vi en skog i mobiler og iPads som brukes til mobil omsorg, og så logger brukerne på en PC på kontoret for å kjøre den fulle applikasjonen i Citrix. Hadde omsorgsapplikasjonen kommet som UWP app kunne vi bytter disse to enhetene mot en mobil på farten og en docking på kontoret. Billigere innkjøp, spart penger på lisenser.

 

Faktum er fremdeles at mange fint klarer seg med W10S. Kan resten av innlegget brukes for å argumentere for Chromebook? Sikkert. Vi ser ikke så mange av dem her hjemme. Trondheim kommune kjører Chromebook i skole. I USA utgjør Chromebook 30% av utdanningssektoren. Så ja. Det er kanskje tilfellet. Det er også noe av grunnen til at MS åpner for en snillere lisensiert variant av Windows, for å kunne levere maskiner med Windows i samme prissegment som Chromebookene.

 

Jeg tror ikke du klarer å se andre brukeres behov for dine egne behov. Jeg vil ikke kunne klare med med Windows 10S på min desktop. Jeg vil fint kunne klare meg med Windows 10S på min Surface Pro.

 

En ting Chromebook, og andre nettbrett, ikke klarer er å oppgradere til en full Windows installasjon. Så om det like vel skulle vise seg at man fikk et behov, så finnes det muligheter.

 

Over til mobil så skrev jeg en del om dette over. Windows 10 mobile vil ikke kunne kjøpes opp til Windows 10 pro i sin nåværende form. Windows 10 for ARM kommer som fullversjon med Win32 støtte, og kjører på SnapDragon 835. Det vil muligens lanseres SD835 enheter med Windows 10S også, disse vil da trolig ikke kunne emulere Win32. Det vil strengt tatt ikke være noe i veien for å lage en mulighet for oppgradering på disse i såfall.

 

Så var det fremtidige mobiltelefoner med Windows. SD835 som driver de kommende W10 for ARM maskinene vil kunne brukes i MS fremtidige telefon, om den kommer. Hva MS velger å putte inn på denne av OS gjenstår og se. Det vil avhenge av flere ting. Kommer den plutselig neste uke kjører den Windows 10 mobile, men det er lite trolig. Om MS får på plass CShell for Windows 10 så vil de kunne kjøre Windows 10 for ARM på den. Da er det i praksis lite som skiller den fra andre Windows 10 for ARM maskiner, da vil du teknisk sett kunne gjøre det samme på mobilen som alle andre maskiner, inklusive kjøre emulering av Win32 applikasjoner, dog trolig kun når den er docket via Continuum, men hvem vet.

 

Hva som nøyaktig skjer er litt i det blå all den tid MS ikke har sagt noe konkret om enheter som kan brukes som mobiltelefoner.

 

Jeg er imidlertid litt skeptisk til ytelsen til SD835 og om ARM-plattformen er helt klar enda. Det vil nok fungere, men det vil også bli sammenlignet med x86.

Lenke til kommentar

Så du har altså slengt ut en udokumentert påstand om at de fleste ikke har noen Win32-programmer de ønsker og bruke, og trenger ikke dokumentere den fordi du har jobbet med IKT-drift med flere tusen datamaskiner i systemet. Basert på denne udokumenterte påstanden bygger du argumentasjon på at de færreste har behov/ønske for å bruke Win32-programvare. Nei, det går ikke.

 

Forøvrig ville ikke det ha noen verdi om du spurte naboene dine, verdi tilfører du om du trekker fram en statistikk fra f.eks. Microsoft som viser indikatorer på hvor mange Win32-programmer som i snitt er brukt. For hverken naboene dine, arbeidsplassen din eller du er troverdige kilder på påstanden du bygger argumentasjonen din videre på. Men ingen i disse diskusjonene har bedre kål på slike ting fra Microsoft enn deg, så det ville vært naturlig om du fulgte opp påstanden med noe som i det minste antydet at det er slik. 

 

Dette sandslottet har ikke substans, hvor vakkert du enn maler videre, er det borte når neste bølge slår over. Som da du forsvarte Windows RT tidligere. Windows 10S er en blindvei med mindre opinionen mener det tilfører ny verdi. Opinionen har ikke ment det så langt. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Ikke rart at det kun er 20% som kjører Windows 10 mobile da Microsoft hadde en helt idiotisk og lite kjennt løsning for å oppgradere fra WP 8.1.

Man måtte inn i Store å laste ned en oppgraderingsapp som så sjekket om telefonen kunne oppgraderes og dette var ukjennt for mange. Denne prosedyren skulle vært en del av den vanlige oppdateringsjekken som kjøres automatisk, men MS valgte ikke det av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det hjelper fint lite å skrive noveller om hvorfor ting er ditt og datt. Windows på mobiltelefoner vil, hvis det fortsatt skal eksistere, være en nisje for veldig få brukere, da plattformen aldri har hatt store markedsandeler. Dessverre/heldigvis?

La dem holde på. De er en menighet som ikke skader noen.

Lenke til kommentar

 

Det hjelper fint lite å skrive noveller om hvorfor ting er ditt og datt. Windows på mobiltelefoner vil, hvis det fortsatt skal eksistere, være en nisje for veldig få brukere, da plattformen aldri har hatt store markedsandeler. Dessverre/heldigvis?

La dem holde på. De er en menighet som ikke skader noen.

 

 

Jeg blir litt oppgitt når jeg leser disse lange, tekniske beskrivelsene. Årsaken til at WP (for å være ærlig så er jeg ikke sikker på hva det heter, en gang) feilet er enkel: da det kom i 2012 hadde det INGENTING som ga mannen i gata noen som helst grunn til å gå fra Android eller iOS. INGEN TING. NADA. NULL. ZIP.

Menighet? Det skrives svært lite på TEK og andre norske sider om hva MS holder på med, og det er faktisk svært mye. Men å vinkle en sak slik at man nærmest får inntrykk av at utviklingen av Windows er død, det er de flinke til. Jeg har aldri påstått at MS vil lykkes, jeg skriver til og med at det gjenstår og se. Men jeg synes også at det på et teknologiforum tilknyttet en artikkel om dette må være lov å skrive noe om hva som faktisk foregår.

 

Er noe av det jeg skrive hallelujapreget? Foruten det faktum at du selv elsker å hate Windows på mobil, Tom? Jeg har aldri skrevet at dette blir stort, at WP er best, at når skjer det. Jeg skriver kun hva som skjer, akkurat nå slik som jeg oppfatter det. Hvorfor MS gjør det de gjør med W10 opp mot forskjellige formfaktorer, versjoner og MS Store.

 

Jeg skal ærlig innrømme at det blir en del tekst. Tekst du ikke behøver å lese, men som jeg går ut i fra kan være interessant for andre, all den tid TEK og andre ikke skriver noe om det.

 
Å si at Windows ikke hadde noe å komme med er snevert at best. Det var ikke stort i USA og heller ikke i Asia, men i Europa var det i mange land like mange Windowsmobiler som iPhone, i Italia var det flere Windowstelefoner i kort periode. Om jeg ikke husker feil var markedsandelen til WP i EU5 landene samlet sett rundt 10%. De hadde ikke oppnådd dette om WP ikke gav brukerne noen verdens ting. 
 
Problemet var apper, og problemet er apper. De viktigste store appene begynte og komme på plass, også en god del lokale apper kom også, som bank apper, NSB osv. Men det største enkeltstående skuddet for baugen på Windows Phone/10 mobile plattformen var SnapChat.
 
Dette er hinderet MS må overkomme, og det jeg skriver ovenfor er en forklaring på hva MS gjør akkurat nå, og hvordan dette noe frem i tid kan tilrettelegge for en bærekraftig Windows på mobil løsning. Ja, i alle tilfeller vil det starte som en nisje, sett opp mot antallet mobiltelefoner i verden vil selv flere titalls millioner Windowsmobiler nærmes være en nisje. Det er der de må starte.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Å si at Windows ikke hadde noe å komme med er snevert at best. Det var ikke stort i USA og heller ikke i Asia, men i Europa var det i mange land like mange Windowsmobiler som iPhone, i Italia var det flere Windowstelefoner i kort periode. Om jeg ikke husker feil var markedsandelen til WP i EU5 landene samlet sett rundt 10%. De hadde ikke oppnådd dette om WP ikke gav brukerne noen verdens ting.

Du skal ikke få med tallene for Italia da? I et marked hvor iOS hadde 10%, klarte WP å karre seg til en veldig dårlig andreplass, sannsynligvis siden pris var en viktig faktor for et marked som led sterkt under Eurokrisen. I 2013 var WP det absolutt beste hvis du ville ha en budsjettelefon uten å ofre hastighet, men ting har endret seg siden da og det finnes mange sterke budsjettmobiler til Android. 

 

Disse 10% var vel aldri i den pengesterke delen av befolkningen, og utgjorde dermed heller ikke noe incentiv for utviklerne.

 

 

 

Om MS får på plass CShell for Windows 10 så vil de kunne kjøre Windows 10 for ARM på den

C shell har vært tilgjengelig for Windows via Cygwin veldig lenge. Forstår ikke hva MS roter med :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...