Gå til innhold

Denne Raspberry Pi-konkurrenten takler 4K-oppløsning og HDR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra at det er alternativer til Raspberry Pi. Men som vi har sett tidligere så er RPI i en egen klasse når det kommer til økosystem. Det er vel ingen andre som har så mye forskjellig utstyr og add-on's som raspberry pi. Både originalt men spesielt fra tredjepartselverandører. Hvordan akkurat det vil slå ut for Rock64 er jeg litt usikker på. Foreløpig ser det ikke ut til å være veldig mye som tilbys. Men det er kanskje nok å klare 4K i 60 FPS? Det gjør jo Rock64 til en virkelig minimalistisk mediaplayer, smartTV erstatter, etc. 

 

Hva ville forresten du bygd med bakgrunn i Rock64? 

Lenke til kommentar

Vil denne funke greit til diverse PC-bruk som surfing, Office, streaming, torrents, etc? Vurderer en slik istedenfor en langt dyrere Intel NUC. 

 

Det er nettlesing som alltid har vært begrensningen, for det er veldig tungt. Jeg begynte å bruke et sånt kort til en desktop 2009, med en IGEPv2, som var noe sterkere enn første Raspberry Pi, som kom noen år senere. Det fungerte helt fint til alt bortsett fra surfing. Så det gjorde jeg med NX/RDP.

 

IGEPv2 er latterlig pinglete i forhold til tilsvarende ting i dag, så det meste bør være helt greit. Jeg mener; folk surfer på tavler og telefoner, som bruker samme datamaskin som brukes i disse kortene. Men det er klart at "funke greit", er ganske subjektivt.

Lenke til kommentar

 

Vil denne funke greit til diverse PC-bruk som surfing, Office, streaming, torrents, etc? Vurderer en slik istedenfor en langt dyrere Intel NUC. 

Det er nettlesing som alltid har vært begrensningen, for det er veldig tungt. Jeg begynte å bruke et sånt kort til en desktop 2009, med en IGEPv2, som var noe sterkere enn første Raspberry Pi, som kom noen år senere. Det fungerte helt fint til alt bortsett fra surfing. Så det gjorde jeg med NX/RDP.

 

IGEPv2 er latterlig pinglete i forhold til tilsvarende ting i dag, så det meste bør være helt greit. Jeg mener; folk surfer på tavler og telefoner, som bruker samme datamaskin som brukes i disse kortene. Men det er klart at "funke greit", er ganske subjektivt.

 

Nettlesing tungt? Merkelig, og overraskende for meg. Rart hvis den takler 4k 60p, men ikke surfing...

Lenke til kommentar

 

 

Vil denne funke greit til diverse PC-bruk som surfing, Office, streaming, torrents, etc? Vurderer en slik istedenfor en langt dyrere Intel NUC.

Det er nettlesing som alltid har vært begrensningen, for det er veldig tungt. Jeg begynte å bruke et sånt kort til en desktop 2009, med en IGEPv2, som var noe sterkere enn første Raspberry Pi, som kom noen år senere. Det fungerte helt fint til alt bortsett fra surfing. Så det gjorde jeg med NX/RDP.

 

IGEPv2 er latterlig pinglete i forhold til tilsvarende ting i dag, så det meste bør være helt greit. Jeg mener; folk surfer på tavler og telefoner, som bruker samme datamaskin som brukes i disse kortene. Men det er klart at "funke greit", er ganske subjektivt.

Nettlesing tungt? Merkelig, og overraskende for meg. Rart hvis den takler 4k 60p, men ikke surfing...

4K 60p går som en lek for slike kortmaskiner pga. hardware akselerasjon, altså det er ikke beregninger i CPU eller GPU som gir bilde, det er kretsene i GPU, altså fysisk dekoding av signalet, da trenger man ikke prosessorkraft :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...