Gå til innhold

Derfor har Google Maps-kartet oransje flekker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Montro hvordan google vet dette...

høy tetthet av restauranter, barer, kafeer eller andre utesteder

Ja, jeg lurer på hvordan et kart vet hvor steder befinner seg og kan lage anbefalte ruter basert på den informasjonen hvor restauranter og butikker befinner seg.

 

Det er ikke at kartet, eller rettere sagt Google, vet hvor steder, restauranter og butikker er som er greia, men at google vet hvor folk er. Klikker du på en av restaurantene så vil du se når på døgnet det er minst folk det etc.

 

 

Montro hvordan google vet dette...

Det er ingen hemmelighet. Dei sporer mobilene som har lastet ned google maps og godtatt vilkårene for bruk. Det samme gjelder trafikkinformasjonen blant anna.

 

 

 

Montro hvordan google vet dette...

Står jo i artikkelen:

"Områdene blir stort sett merket automatisk ved hjelp av Googles algoritmer, som signaliserer at mange mennesker ferdes på de stedene, og forblir der over lengre tid. "

 

 

Nå er det ikke sånn at jeg ikke vet hvordan Google gjør dette rent teknisk, eller hvor informasjonen kommer fra. 

 

Var mest for å påpeke at denne informasjonen faktisk kommer fra et sted, og at det er forsvinnende få brukere som vet eller har reflektert over hvordan denne typen data håndteres og brukes.

 

Og så har vi de som i en tid der det har blitt skrevet artikkel opp og artikkel ned om Windows 10 og såkalt innebygget spyware, i hovedsak en enorm overdrivelse av de faktiske forhold, velger å bli sittende på W7 fordi de tror MS spionerer på dem. Like vel drasser de med seg en enhet som til en hver tid logger alt de gjør, hvor de er, osv. uten at de selv eller andre stiller veldig til spørsmålstegn ved dette.

 

Poenget er at dette er kjekk funksjonalitet som baserer seg på at vi utleverer oss til store selskaper. Hvorvidt dette er et problem eller ikke kan saktens diskuteres, men at det er innlysende for folk flest at dette skjer er svært lite trolig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk er ikke dumme da. Om de går på kartet og så forteller Google dem hvor mye folk det er til vanlig og hvor lenge de er et sted så bør det være rimelig innlysende at de ikke står der og teller. Spesielt når det står "ekstra lite folk her nå" eller "ekstra travelt". Jeg mener du står der med Google app, GPS på og internettilkobling...

 

Det er derimot annerledes om de vet at @Serpentbane har vært der og der på disse klokkeslettene. Jeg mener essensielt så har de jo den infoen også da....Men den infoen er den de ikke får lov å gi til noen eller bruke da.

 

 

Hvis du går i Google Maps og har hatt internet + gps kan du også se historie for hvor du har vært hvis du lurte. De lagrer det og, og viser  det. Det er ingen hemmelighet.  Det er ingen hemmelighet at om du ikke vil at google og hvem enn som tar info fra dem (NSA) skal vite hvor du går, så bruker du det ikke. Jeg mener de viser det alt til deg, jeg vet ikke hvordan det er å skjule for folk at de lagrer denne infoen?

 

Windows 10 greiene er hysteri for folk som ikke vil ha et eneste elektronisk spor igjen av seg på nettet. For dem er alt spionering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Montro hvordan google vet dette...

 

høy tetthet av restauranter, barer, kafeer eller andre utesteder

Ja, jeg lurer på hvordan et kart vet hvor steder befinner seg og kan lage anbefalte ruter basert på den informasjonen hvor restauranter og butikker befinner seg.

Har du brukt Google Maps har du kanskje lagt merke til kafer, restauranter, NAV og andre landemerker er med ?

Lenke til kommentar

Folk er ikke dumme da. Om de går på kartet og så forteller Google dem hvor mye folk det er til vanlig og hvor lenge de er et sted så bør det være rimelig innlysende at de ikke står der og teller. Spesielt når det står "ekstra lite folk her nå" eller "ekstra travelt". Jeg mener du står der med Google app, GPS på og internettilkobling...

 

Det er derimot annerledes om de vet at @Serpentbane har vært der og der på disse klokkeslettene. Jeg mener essensielt så har de jo den infoen også da....Men den infoen er den de ikke får lov å gi til noen eller bruke da.

 

 

Hvis du går i Google Maps og har hatt internet + gps kan du også se historie for hvor du har vært hvis du lurte. De lagrer det og, og viser  det. Det er ingen hemmelighet.  Det er ingen hemmelighet at om du ikke vil at google og hvem enn som tar info fra dem (NSA) skal vite hvor du går, så bruker du det ikke. Jeg mener de viser det alt til deg, jeg vet ikke hvordan det er å skjule for folk at de lagrer denne infoen?

 

Windows 10 greiene er hysteri for folk som ikke vil ha et eneste elektronisk spor igjen av seg på nettet. For dem er alt spionering.

Jeg sier ikke at folk er dumme. Jeg er imidlertid veldig sikker på at folk ikke vet at de spores når de beveger seg rundt omkring, og jeg er veldig sikker på at de ikke reflekterer over dette. Jeg tok tre sjekker bare for morro i går, med min mor, min fru og min datter. Forklarte dem hva de gule feltene var, og spurte om de kunne se for seg hvordan kartet visste at de mest besøkte stedene i bygda var den lokale butikken og benserten. Det var et tema som ikke var vurdert i det hele tatt, og det måtte mye hinting til før de to yngste begynte å skjønne tegninga. Min mor skjønte det knapt etter at jeg hadde fortalt hvordan det henger sammen.

 

Selvfølgelig står det i vilkårene, selvfølgelig er det nødvendig for å kunne få denne typen informasjon i kartene. Jeg sier ikke at Google skjuler det, jeg sier at de aller fleste som bruker utstyret ikke aner at det skjer, uavhengig av om det er sløvt av dem eller ikke.

 

Kommentaren jeg skrev var ment for at man kanskje skal tenke gjennom at slik funksjonalitet har en pris man kanskje ikke har tenkt på. Hva skjer med all denne informasjonen i fremtiden, og hvordan vil den bli brukt.

 

Sikkerhet er omvendt proporsjonalt med funksjonalitet, og det samme gjelder din egen digitale informasjonssikkerhet. De aller fleste er uvitende, og spesielt de som vokser opp nå er konsumenter av teknologien som ikke har vært med på utviklingen opp hit og ukritisk omfavner alt.

 

Nettvett og personlig datasikkerhet burde vært et eget fag på skolen i stede for nynorsk og annet mindre viktig ræl. For jeg er ikke sikker på om utviklingen er positiv i lengden, reguleringer blir slappere og folk ser bare de lyse sidene.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Er det Google som mapper hvor folk er,

er det Google som forteller folk hvor de skal gå,

eller er det mappet som endres for å passe med Google ?

La oss si jeg har mye penger og vil gjerne ha en gul flekk på restauranten min.

Kan jeg kjøpe en flekkk da ?

Evt kan jeg kjøpe opp en bygning inni det gule,

kaste ut de innfødte, sette opp mitt eget ræl

og Googlifisere hele området.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...