Gå til innhold

HD-Voice på GSM


Anbefalte innlegg

Hei. Kan noen bekrefte om Telenor eller Telia har HD-Voice på GSM?

Dette er sakset fra Telia sine sider:

 

"HD-voice er en oppgradert taleteknologi som brukes i 2G og 3G nettet i dag. Med HD-voice blir lyden under samtaler kraftig forbedret i forhold til tradisjonell mobil-lyd fordi båndbredden på talesamtalen er over dobbelt så stor som før. I praksis betyr dette at lyden på samtalen virker mer «varm og ekte» i forhold til tidligere.

 

Med HD Voice så er det også lagt inn filtere som tar bort mye av bakgrunnsstøyen i en samtale. Dette gjør igjen at selv om man gjennomfører en samtale i et område med mye lyder, vil personen i den andre enden høre deg og din stemme bedre en tidligere. Videre utvikling av HD Voice vil komme i fremtiden slik at teknologien kan tas i bruk også når man ringer fra en mobiloperatør til en annen."

 

Jeg mener at dette er egentlig viktigere enn Volte, for det er jo få telefoner som støtter det. Er man i grisgrendte strøk er det jo ofte kun GSM man får inn...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor har i alle fall gått ut med i 2013 at de skal rulle det ut på 2G. Vet ikke hva som er status i nettet pr. nå.

Telia har også en utrullingspolicy.

 

Er alt etter planen burde det vel være i drift allerede for begge selskapene. Er jo ikke verre en å teste litt selv på en samtale hvis du kan tvinge telefonen til å bare bruke 2G

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Vet du at de ikke har det, eller bare virker det sånn? Vet du om samtalene dine går på 2G eller 3G? Er HD- voice avhengig av telefontype? Ringer du til Telenor eller Telia? Hvilken kodek er det egentlig som kalles HD-voice?

 

Jeg spør ikke for å være vanskelig, men for å illustrere hvor vanskelig det er.

Lenke til kommentar

Prøvde i går med en Samsung S5 Active. Låste den først til 3g og ringte enn annen med Telenorabonnent. Da var det helt tydelig HD-voice.

Låste den så til 2g og ringte igjen, og det var den gamle dårlige lyden.

Det er jo ikke sikkert at Samsungen støtter HD-voice i GSM da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke tatt bort AMR WB /G.722-2 codec støtte i Telenors og Netcoms(Telias) GSM UMTS/HSPA nett om det er det du mener. Den er støttet der og i LTE nettet.

 

Kodeken ivaretar redusert båndbredde i tillegg til at det gir wideband (hd) frekvens med comfort noise støtte og voice aktivitet deteksjon.

 

Utsagnet at båndbredden er dobbelt så stor er frekvensområdet codec'en støtter (50-7000hz) i motsetning til tradisjonell tale 300-3400hz.

WB-AMR opererer med ni bitrater : 23.85, 23.05, 19.85, 18.25, 15.85, 14.25, 12.65, 8.85, 6.6 kbit/s.

Lenke til kommentar

Så lang tid produsentene har hatt på å implementere dette i håndsett burde det vel ikke være dem som er den største bremsen, men dette varierer nok mellom produsenter og hvilke kjernemarked de designer for. Det er nok de mest tettbefolkede områdene som får teknologioppgraderinger først. Nå vet jeg ikke om dem oppgraderer hele basestasjonen og f.eks sender den gamle til India eller om de flikker opp og oppraderer eksisterende utstyr.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Hei. Kan noen bekrefte om Telenor eller Telia har HD-Voice på GSM?

Dette er sakset fra Telia sine sider:

 

"HD-voice er en oppgradert taleteknologi som brukes i 2G og 3G nettet i dag. Med HD-voice blir lyden under samtaler kraftig forbedret i forhold til tradisjonell mobil-lyd fordi båndbredden på talesamtalen er over dobbelt så stor som før. I praksis betyr dette at lyden på samtalen virker mer «varm og ekte» i forhold til tidligere.

 

Med HD Voice så er det også lagt inn filtere som tar bort mye av bakgrunnsstøyen i en samtale. Dette gjør igjen at selv om man gjennomfører en samtale i et område med mye lyder, vil personen i den andre enden høre deg og din stemme bedre en tidligere. Videre utvikling av HD Voice vil komme i fremtiden slik at teknologien kan tas i bruk også når man ringer fra en mobiloperatør til en annen."

 

Jeg mener at dette er egentlig viktigere enn Volte, for det er jo få telefoner som støtter det. Er man i grisgrendte strøk er det jo ofte kun GSM man får inn...

 

 

Telenor har implementert HD-Voice i alle sine nettverk.  Det betyr at HD-Voice på 2G (GSM), 3G (UMTS) og 4G (LTE).  Men det forutsetter at du har en telefon som også støtter dette.  De aller fleste nyere telefoner støtter HD-Voice på 3G men det er ikke så vanlig på 2G.  

 

For å sjekke om du har en telefon som støtter HD-Voice på 2G må du se om den støtter AMR-WB/G722.2 på GSM nettet.  HD-Voice benytter en kodek som heter AMR-WB (Adaptive Multi Rate - Wide Band) også kalt G722.2.

 

Telia har valgt en litt annen tilnærmering.  Siden AMR-WB ikke er støttet av så mange telefoner på GSM nettet så benytter de AMR-NB.  AMR-NB (NB = Narrow Band) er en kodek som er kompatibel men GSM EFR (Enhanced Full Rate) på 12.2 kbps.  GSM-EFR (og derfor AMR-NB) støttes i dag av alle GSM telefoner.  Siden AMR-WB er bakoverkompatibel med AMR-NB er det ikke nødvendig med transkoding via PCM noe som gir bedre lydkvalitet også mot GSM nettverk.

 

Oppsummert

Telenor - støtter AMR-WB (HD-Voice) også på GSM dersom telefonen støtter det og signalet er godt nok.  Hvis ikke benyttes AMR-NB på GSM

Telia - støtter AMR-NB på GSM

 

Dette betyr i praksis at begge operatørene har innført teknologi som gjør at en slipper transkoding via PCM når en ringer fra 2G til 3G/4G og andre veien.  Men de har fortsatt ikke IP basert samhandling seg imellom noe som gjør at dersom en ringer fra Telenor til Telia (og andre veien) så blir samtalen transkodet via PCM (64 kbps ren talestrøm med 8 kbps sampling og 100-3600 khz lyd frekvensområde).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

OT, men likevel: jeg sitter på telefonsupporten til avfallsdeklarering.no, bruker en iPhone 5C som henger på husets egen Telenor 3G2100-BTS. Jeg snakker med hele landet, og har opplevd det meste av kodek, telefoner og nett. Hvilken dialekt folk snakker, er viktig for hvor godt jeg skjønner hva som sies. De tre, fire første sekundene går med til å finne ut hvilken dialekt det går i, og til å fininnstille øret. Damestemmer er lettest å skjønne, muligens pga den ekstra informasjonen som ligger i diskanten. Trege trøndere, derimot...

Lenke til kommentar

Trodde HD-voice var en ny fancy codec, men det er altså fremdeles gamle standarder og DSP i sentralene for å skille talesignal fra støy.

Det er jo egentlig en fornuftig løsning for å utnytte legacy.

 

Husker jeg kunne justerte talekvaliteten allerede på Ericcson GA628, og det begynner å bli noen år siden.

Lenke til kommentar

Takk, Øystein H :D :D Er du i bransjen?

 

 

Var ansvarlig for avtaler for en tid tilbake hos tidligere arbeidsgivere.  Hadde mange samtaler med både Telia og Telenor i den tiden.  Siste oppdateringer fikk jeg for ca 6 mnd siden.  Kan selvsagt ha skjedd noe siden da.   Utenom det så jobber jeg med teknologi/IT/datanettverk i forskjellige varianter og dette er et av mine private interessefelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Lykken er å være buddy med noen hos Telia. En periode trodde kona mi at den forrige dekningssjefen hos Telia, var eksen min. Håper du ikke leser dette, Aso.

Lenke til kommentar

Bra oppsummert av Øistein H.

Til informasjon er kodeken AMR-NB (narrow band) ikke høykvalitets (wide band) .Kodeken omfatter frekvensområdet 300-3400hz . Den bruker da selvsagt også mindre båndbredde.

Bitrate : 04.75, 05.15, 05.90, 06.70, 07.40, 07.95, 10.20, 12.20 kbit/s

 

Wide er frekvensspekteret (band) kodeken kan gjengi (fra 50hz opptil 7Khz) og er i utgangspunktet hvorfor de betegnes som HD.

 

Narrow band er telefon tale . Det gamle 300hz til 3.4Khz.

 

.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg tviler på om OneCall fortsatt har noe eget nett, eller nettelementer. Telia har sikkert integrert OneCall fullstendig nå,

 

Jeg tviler på at ICE-kunder får mer hos Telia enn Telias egne kunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...