Gå til innhold

TEST: Apple iMac 27" (2017)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet mitt er at min 2013 27" imac holder i bøtter og spann. for ett år siden så kjøpte jeg ett 1TB ssd kit fra owc.com og tok av skjermen og byttet den lille 128GB ssd´en som var en del av fusion disken den kom med. Når skjermen allikevel var av så byttet jeg også den innebygde snurre disken med en 1TB samsung 850Pro. Maskinen ble som ny og jeg har en følelse at den vil holde i et par år til. Så kanskje 2019 modellen er for meg.

Lenke til kommentar

Jeg liker den selv om ord som kjedelig er assosiert med den nye iMac'n, eller kanskje det er slik å forstå at den bare har ikke endret seg mye?

Jeg digger ting det som fungerer og at man ikke stadig må tilbake til tegnebordet får å rette opp feil.

Apple er stramt design, og jeg håper de forbli der.

Tar bort alt du ikke trenger, og gjør at veldig "kjedelig" og velfungerende!

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med å jobbe mot remote desktop på en windows maskin fra mac? Vurderer imac, men er litt usikker på hvordan opplevelsen vil være å remote inn mot windows og bruke et mac tastaturmot dette.

Regner med at det er umulig å koble en laptop til imac'en, og kun bruke den som skjerm?

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med å jobbe mot remote desktop på en windows maskin fra mac? Vurderer imac, men er litt usikker på hvordan opplevelsen vil være å remote inn mot windows og bruke et mac tastaturmot dette.

Regner med at det er umulig å koble en laptop til imac'en, og kun bruke den som skjerm?

 

jeg gjør det på jobb. det funker helt fint selv om jeg må gå på google å kopiere alfakrøll og skråstrek for å lime inn her og der noen ganger.

Lenke til kommentar

Jeg liker den selv om ord som kjedelig er assosiert med den nye iMac'n, eller kanskje det er slik å forstå at den bare har ikke endret seg mye?

Jeg digger ting det som fungerer og at man ikke stadig må tilbake til tegnebordet får å rette opp feil.

Apple er stramt design, og jeg håper de forbli der.

Tar bort alt du ikke trenger, og gjør at veldig "kjedelig" og velfungerende!

 

Ja, de tar bort alt du ikke trenger, utenom skjermen da, i dette tilfellet :)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tek.no skrev: "Det har gått over to og et halvt år siden vi sist testet en 27-tommers Apple iMac her i Tek.no. Da var det «Retina»-skjermen som var den helt store nyheten. En 5K-skjerm – oppløsning på 5120 × 2880 piksler – var slett ikke dagligdags på det tidspunktet."

 

Det kan Tek trygt si, for på den tiden så vi at Dell annonserte sin skjerm UltraSharp 27 Ultra HD 5K til nøyaktig samme pris som iMac 27" 5K med samme skjermpanelet, men da fikk du IKKE en datamaskin med på kjøpet.

Og likevel påstår noen at iMac er dyrt.

 

 

Tek.no skrev: "Vi håper du liker iMac-designet like godt som Apple selv, for med unntak av en høyere oppløst skjerm har det ikke skjedd noe spennende med det eksterne siden iMac fikk en slankekur for fire og et halvt år siden."

Her unnlot Tek å fortelle hva Tek regner som "spennende", gjerne ved å dra inn eksempler på "spennende" eksteriør på konkurrerende maskiner slik at vi får en referanse.

Oppsann, det glemte jeg; det mest spennende på den konkurrerende fronten de siste fire-fem år er jo at konkurrentene endelig har BEGYNT å komme med alt-i-ett-maskiner, dvs samme designet som Apple startet opp med for tretten år siden.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar

tek.no skrev: "Vi håper du liker iMac-designet like godt som Apple selv, for med unntak av en høyere oppløst skjerm har det ikke skjedd noe spennende med det eksterne siden iMac fikk en slankekur for fire og et halvt år siden."

 

Her unnlot Tek å fortelle hva Tek regner som "spennende", gjerne ved å dra inn eksempler på "spennende" eksteriør på konkurrerende maskiner slik at vi får en referanse.

 

Oppsann, det glemte jeg; det mest spennende på den konkurrerende fronten de siste fire-fem år er jo at konkurrentene endelig har BEGYNT å komme med alt-i-ett-maskiner, dvs samme designet som Apple startet opp med for tretten år siden.

 

Det er vel en smule upresist? Alt-i-ett-maskiner har eksistert lenge, man kan såklart snevre det inn til veldig spesifikke typer, men da må man isåfall gjøre det når man uttaler seg.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Oppsann, det glemte jeg; det mest spennende på den konkurrerende fronten de siste fire-fem år er jo at konkurrentene endelig har BEGYNT å komme med alt-i-ett-maskiner, dvs samme designet som Apple startet opp med for tretten år siden.

 

Det er vel en smule upresist? Alt-i-ett-maskiner har eksistert lenge, man kan såklart snevre det inn til veldig spesifikke typer, men da må man isåfall gjøre det når man uttaler seg.

Du ber meg om å presisere nærmere det som er ganske så åpenbart og underforstått for de fleste som har fått med seg utviklingen på AIO-fronten de siste få årene, men OK, la meg være mer presis: det mest spennende på den konkurrerende fronten de siste fire-fem år er jo at konkurrentene endelig har BEGYNT å komme med alt-i-ett-maskiner som er verdt å nevne, både designmessig og spesifikasjonsmessig, i forhold til iMac.

Kjentes det bedre ut?

Lenke til kommentar

 

 

Oppsann, det glemte jeg; det mest spennende på den konkurrerende fronten de siste fire-fem år er jo at konkurrentene endelig har BEGYNT å komme med alt-i-ett-maskiner, dvs samme designet som Apple startet opp med for tretten år siden.

 

Det er vel en smule upresist? Alt-i-ett-maskiner har eksistert lenge, man kan såklart snevre det inn til veldig spesifikke typer, men da må man isåfall gjøre det når man uttaler seg.

Du ber meg om å presisere nærmere det som er ganske så åpenbart og underforstått for de fleste som har fått med seg utviklingen på AIO-fronten de siste få årene, men OK, la meg være mer presis: det mest spennende på den konkurrerende fronten de siste fire-fem år er jo at konkurrentene endelig har BEGYNT å komme med alt-i-ett-maskiner som er verdt å nevne, både designmessig og spesifikasjonsmessig, i forhold til iMac.

Kjentes det bedre ut?

 

 

Ja, da framkommer det ihvertfall at det er en mer eller mindre ren subjektiv vurdering. På samme måte som jeg kan si at Apple enda ikke har kommet med en desktop som er ved å nevne feks.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Designet til Apple er like kjedelig som fargen er grå.. Det har ikke vært noen store forandringer på nesten 10 år. På tide å freshe opp designet litt, synes jeg. Det er ikke rart at folk går bananas når de endelig slipper ut en mobil med en "ny" farge (svart, rosa,..). Burde kanskje ta det som et hint eller??

Lenke til kommentar

Tek.no skrev: "Det har gått over to og et halvt år siden vi sist testet en 27-tommers Apple iMac her i Tek.no. Da var det «Retina»-skjermen som var den helt store nyheten. En 5K-skjerm – oppløsning på 5120 × 2880 piksler – var slett ikke dagligdags på det tidspunktet."

 

Det kan Tek trygt si, for på den tiden så vi at Dell annonserte sin skjerm UltraSharp 27 Ultra HD 5K til nøyaktig samme pris som iMac 27" 5K med samme skjermpanelet, men da fikk du IKKE en datamaskin med på kjøpet.Og likevel påstår noen at iMac er dyrt.

 

 

Alle AIO maskiner er dyre og stort sett til alle formål er de dårligere også. Du betaler laptop pris for en desktop, og får med deg alle ulempene en laptop har, uten at du får mobiliteten til en faktisk laptop.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synd at denne maskinen høyst sannsynlig har samme problem som iMac har hatt i alle generasjoner. Hadde selv iMac 27" late 2009 som jeg var svært fornøyd med en stund - helt til det oppstod støv rundt panelet som kom til syne som store grå "flekker" på skjermen. Svært synlig med hvit bakgrunn/nettleser o.l.

 

Sendte den inn, fikk nytt panel, men problemet oppstod igjen svært raskt.

 

Et raskt googlesøk viser at dette problemet også gjelder det nye designet med retina-skjerm, selv om Apple tilsynelatende har limt panelet sammen med glasset.

Dette gjør det i tillegg umulig å rense skjermen selv.

 

Det er et gjentagende problem, skjer det én gang så skjer det igjen. Derfor styrer jeg unna.

Lenke til kommentar

På samme måte som jeg kan si at Apple enda ikke har kommet med en desktop som er ved å nevne feks.

 

Ojsann, her ble du så opphengt i å kverulere at du i farta glemte å sjekke om det generaliserende motsvaret ditt har dekning i IT-historiske fakta. Det har det ikke. Så sånn sett så er det litt artig, men samtidig svært lite troverdig, at du synes at det ikke er "verdt å nevne" f.eks Apples DESKTOP “Macintosh” fra 1984 som skapte IT-historie ved å være den første AIO men samtidig generelt den aller første datamaskin på forbrukermarkedet som hadde GUI og mus, og som bidro at at Apple ble en suksess som selskap. Jeg husker at MS-DOS-brukerne lo og fnyste da Macintoshen dukket opp, og kalte musa og GUI’et for “leketøy”. Da Microsoft kom diltende etter noen år etterpå med det samme, så lo de ikke lengre.

 

Joda, du må gjerne påstå at den ikke er nevneverdig så mye du orker, men da skal du sannelig få slite med å overbevise de av oss som er blitt tørr bak øra og som har vært førstehåndsvitner til den historiske utviklingen fra dengang inntil idag, t.o.m de av oss som ikke liker Apple, men som likevel har skjønt såpass at historiske fakta knuser enhver diskusjon.

 

Enda artigere, men desto enda mindre troverdig, er det at du i din generaliserende påstand om at Apples desktoper er lite nevneverdige inkluderer iMac, som er den primære delen av Apples desktop-serie, og som i kraft av å være et snart 20 år gammelt og dermed et av verdens eldste datamaskinvaremerker, har satt spor etter seg i IT-historien som ingen annen konkurrent kan vise maken til: iMac var den aller første datamaskin på forbrukermarkedet med USB-port. Apple var den som aller først introduserte WiFi på forbrukermarkedet (iBook, 1999) men var blant de tidligste til å introdusere WiFi også på sin desktop; iMac. iMac var den desktop som “drepte” den utbredte oppfatning at alle desktoper skulle være beige, iMac “drepte” også Sonys 3.5” floppydisk-drive etter at Apple var en av de første den første som innførte den på en datamaskin i 1984, iMac drepte det optiske drevet på samme måte. iMac har også satt standardene for industrielt design på en måte ingen annen konkurrent har kunnet vise maken til: multifarget gjennomsiktig plastkarosseri dukket opp på alle mulige slags produkter etter at Apple først hadde vist konkurrentene veien ved å benytte dette på iMac, til både kritikernes og publikums store forbløffelse. Det er vel ingen andre som har vært nominert så mye og vunnet så mange designpriser for sine desktoper som Apple. Den gjeveste prisen er iF Design Award, som Apple har vunnet gjennomsnittlig annet hvert år etter tusenårsskiftet, og da snakker vi kun dekstop/iMac, og holder andre produktkategorier som også har vunnet prisen utenfor. Salgsuksessen iMac var alene om å redde Apple etter at selskapet ble dødforklart i 1996-97. Apple gikk videre ved å utgi sin AIO-flatskjerm desktop iMac med karosseri i børstet aluminium etter først å ha prøvd børstet aluminium på laptopen Powerbook G4 (som man også fikk i titan) med stor suksess, og jaggu kom ikke konkurrentene diltende etter da også; nå skal liksom alt være i børstet metall. Og det skulle vel være unødvendig å nevne at iMac var den aller første desktop på markedet med 5K skjerm og oppløsningstetthet bedre enn øyets retina.

 

M.a.o, gjorde du den feilen som typisk historieløse Dunning-Kruger-kasus gjør i kraft av sin oppblåste selvsikkerhet: å generalisere. Og dermed gikk du gjennom tynnisen med et mageplask. Les deg opp på IT-historie slik at du ikke utgyter fullt så mye pisspreik, da kan vi snakkes.

Lenke til kommentar

Designet til Apple er like kjedelig som fargen er grå.. Det har ikke vært noen store forandringer på nesten 10 år. På tide å freshe opp designet litt, synes jeg.

 

Det virker som du har greie på dette. Da kan du vel fortelle oss uvitende om hvilken av Apples konkurrenter som har mindre kjedelig design på sin AIO-maskin og som Apple bør da lærdom av? Jeg bare spør, jeg.

 

Det er ikke rart at folk går bananas når de endelig slipper ut en mobil med en "ny" farge (svart, rosa,..). Burde kanskje ta det som et hint eller??

 

Dette forsto jeg ikke helt, for sist jeg sjekka så var det ingen annen enn Apple som har variert fargen så mye på sine produkter, især hvis vi snakker iMac som artikkelen over handler om, se f.eks:

http://images.techhive.com/images/article/2012/10/flowerpowerdalmatia-100007480-orig.jpg

http://www.mac-history.net/wp-content/uploads/2014/02/imac-artificial-colors.png

Apple har forsåvidt gjort det samme med iPhone og iPod i årene etter:

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/G/01/electronics/detail-page/nano-group.jpg

https://www.newyorkcomputerhelp.com/wp-content/uploads/2013/01/NYC-iPhone-5-color-change.jpeg

http://static1.businessinsider.com/image/57d0691cb996eb94008b66f6-1200/the-iphone-7-comes-in-five-colors-rose-gold-gold-silver-and-two-shades-of-black.jpg

Så da kan jo du som har greie på dette fortelle oss uvitende om hvilken annen produsent som har hatt så stor variasjon i fargene. Før du svarer med f.eks evt henvisning til diverse produkter, å bør du kanskje sjekke evt årstallet for lanseringen, slik at vi slipper noen diskusjon om hvilket selskap som var først ute med ideen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...