Gå til innhold

Forskere: Det nye løsepengeviruset er egentlig et «utslettelsesvirus»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«I dette tilfellet er det hovedsakelig viktig infrastruktur i Ukraina som er rammet»

 

Sitatet sammen med antydningen om at det står en stat bak, antyder Russland. Det er for svakt. Det at angrepet STARTET i Ukraina, og på grunnlovsdagen (som symboliserer løsrivelsen fra Russland), er nesten som en signatur. Selv om notPetya har angrepet banker i Russland også.

 

De tidligere hacker-angrepene fra Russland mot Ukraina har jeg i det stille applaudert. Disse årvisse advarslene har vært en fin måte å beskytte befolkningen på Krim mot å for eksempel få strømmen kuttet på julaften (som Ukraina gjorde, og da startet Russland med disse angrepene, som kommer hvert år like over jul eller i januar). Men notPetya-angrepet går tilsynelatende langt over streken, fordi, i motsetning til de tidligere angrepene fra Russland i Ukraina, den som står bak dette angrepet mangler styring når dyret er sluppet fri.

 

Jeg lurer på om noe har skjedd som har fått Russland til å gjøre alvor av de årlige advarslene (begrensede manuelle angrep). Det er jo ikke januar nå, og skadeomfanget er stort. Dyret er automatisert og styringen er mangelfull. Det ligner mer på typisk USA+Israel malware, slik som Stuxnet, som også spredde seg en del ut over målområdet (Iran). Bortsett fra hvor not-Petya angrepet startet, nemlig i Ukraina.

 

https://www.theguardian.com/technology/2017/jun/28/notpetya-ransomware-attack-ukraine-russia

  • Liker 3
Lenke til kommentar

«I dette tilfellet er det hovedsakelig viktig infrastruktur i Ukraina som er rammet»

 

Sitatet sammen med antydningen om at det står en stat bak, antyder Russland. Det er for svakt. Det at angrepet STARTET i Ukraina, og på grunnlovsdagen (som symboliserer løsrivelsen fra Russland), er nesten som en signatur. Selv om notPetya har angrepet banker i Russland også.

 

De tidligere hacker-angrepene fra Russland mot Ukraina har jeg i det stille applaudert. Disse årvisse advarslene har vært en fin måte å beskytte befolkningen på Krim mot å for eksempel få strømmen kuttet på julaften (som Ukraina gjorde, og da startet Russland med disse angrepene, som kommer hvert år like over jul eller i januar). Men notPetya-angrepet går tilsynelatende langt over streken, fordi, i motsetning til de tidligere angrepene fra Russland i Ukraina, den som står bak dette angrepet mangler styring når dyret er sluppet fri.

 

Jeg lurer på om noe har skjedd som har fått Russland til å gjøre alvor av de årlige advarslene (begrensede manuelle angrep). Det er jo ikke januar nå, og skadeomfanget er stort. Dyret er automatisert og styringen er mangelfull. Det ligner mer på typisk USA+Israel malware, slik som Stuxnet, som også spredde seg en del ut over målområdet (Iran). Bortsett fra hvor not-Petya angrepet startet, nemlig i Ukraina.

 

https://www.theguardian.com/technology/2017/jun/28/notpetya-ransomware-attack-ukraine-russia

 

Jepp, jeg tenkte det samme. Ligner på Stuxnet i type ukontrollerbar spredelse og angrep. Nesten verre da Stuxnet letet etter noe spesifikt. Det ser ikke ut som at notPetaya gjør det samme.

 

Det er helt umulig å si hvor dette angrepet kommer fra. Både USA, Russland og andre store internasjonale aktører har relativt gode motiv. Er man heldig sitter noen etterretningstjenester på noe info, men hva disse sier i offentligheten kan ha politiske motiver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

«I dette tilfellet er det hovedsakelig viktig infrastruktur i Ukraina som er rammet»

 

Sitatet sammen med antydningen om at det står en stat bak, antyder Russland. Det er for svakt. Det at angrepet STARTET i Ukraina, og på grunnlovsdagen (som symboliserer løsrivelsen fra Russland), er nesten som en signatur. Selv om notPetya har angrepet banker i Russland også.

 

De tidligere hacker-angrepene fra Russland mot Ukraina har jeg i det stille applaudert. Disse årvisse advarslene har vært en fin måte å beskytte befolkningen på Krim mot å for eksempel få strømmen kuttet på julaften (som Ukraina gjorde, og da startet Russland med disse angrepene, som kommer hvert år like over jul eller i januar). Men notPetya-angrepet går tilsynelatende langt over streken, fordi, i motsetning til de tidligere angrepene fra Russland i Ukraina, den som står bak dette angrepet mangler styring når dyret er sluppet fri.

 

Jeg lurer på om noe har skjedd som har fått Russland til å gjøre alvor av de årlige advarslene (begrensede manuelle angrep). Det er jo ikke januar nå, og skadeomfanget er stort. Dyret er automatisert og styringen er mangelfull. Det ligner mer på typisk USA+Israel malware, slik som Stuxnet, som også spredde seg en del ut over målområdet (Iran). Bortsett fra hvor not-Petya angrepet startet, nemlig i Ukraina.

 

https://www.theguardian.com/technology/2017/jun/28/notpetya-ransomware-attack-ukraine-russia

 

Jepp, jeg tenkte det samme. Ligner på Stuxnet i type ukontrollerbar spredelse og angrep. Nesten verre da Stuxnet letet etter noe spesifikt. Det ser ikke ut som at notPetaya gjør det samme.

 

Det er helt umulig å si hvor dette angrepet kommer fra. Både USA, Russland og andre store internasjonale aktører har relativt gode motiv. Er man heldig sitter noen etterretningstjenester på noe info, men hva disse sier i offentligheten kan ha politiske motiver.

Ikke helt enig stuxnet var en sniker, den var designet for å spre seg over minnepinner og lokalnett og hadde kun ett spesifikt system som mål.

Ja det spredde seg men ikke mye hadde trolig begrensinger i spredning for å gjøre det mindre trolig at den ble oppdaget.

 

Dette er en vanlig sjokk orm med fokus på max spredning om jeg forstår riktig.

Virker litt som en hack for meg, hadde vært smartere å hatt en forsinkelse på den og så slettet / overskrevet.

Lenke til kommentar

Hvordan klarer de sosiale media site'ne å unngå disse virusene som noen gange stenger ned store systemer i firmaer og statlige funksjoner? Tenke seg hvis facebook kollapset pga et virus. Du store!

 

Flere serverparker og sikkert rimelig mye brukt på sikkerhet og påpasselighet. Jeg tror faktisk med den virkeligheten vi har i dag at mange ville tatt livet av seg om slikt som fb og youtube skulle blitt slettet ^^
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Dette er flotte greier. På grunn av dette viruset her, og at jeg har brukt TNT Express som er berørt og nede for telling, risikerer jeg nå å få hele sommeren ødelagt samt personlige økonomiske tap på rundt 50k.. jeg kunne kaldkvelt de som satt dette ut i spill.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...