Gå til innhold

KOMMENTAR: Hva er det Apple driver med nå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om jeg har mer troa på at Apple kan klare å flette et touch-basert OS sammen med en laptop enn noen andre av de store selskapene, blir det høyst sannsynlig kroken på døra for min del, om det skal ta over for OSX.

Sannsynligheten er høy for at vi blir sittende igjen med et like neddummet OS som Windows har blitt. Så lang priser jeg meg lykkelig for at Apple ikke har tullet seg nedover den stien.

Men så lenge de ikke tar vekk macOS / OSX, må de bare gjøre akkurat som de vil for min del :p

Lenke til kommentar

@b115242: Det er ingenting som tyder på at Apple har sjanse til å flette MacOS sammen med iOS. MacOS forblir noe helt annet. Apple er ikke i nærheten. Det eneste de gjør er å legge til diverse avansert funksjonalitet til iOS, men at det skal bli nok til å erstatte MacOS - det er sinnsykt langt frem.

 

@Lutra: Hvordan er Windows blitt neddummet? At det har et litt enklere visuelt uttrykk enn før? Windows 10 er jo mye kraftigere enn noe tidligere OS fra Microsoft, og da særlig for power users. Hva er dummere enn før? Jeg brukte sikkert ikke like mange avanserte funksjoner i Windows før, så kjenner meg iallfall ikke igjen i beskrivelsen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart at så mange som ikke kan forestille seg at MS jobber mot noe annet enn Win32, som har kritisert nærmest alt MS har gjort opp mot mobil, og at RT og S ikke støtter Win32, plutselig ser for seg at slike dingser fra Apple ikke gir noen Win32 mangelsykdom i det hele tatt.

 

Ja, iOS har mange apper, men det var ikke alltid slik. RT gikk på en kjempesmell i teknologimedia for utviklere en gang rakk å vurdere apper. S vil vist nok aldri lykkes fordi Win32 ikke er på plass. Det handler mye om omtale og hvordan media vinkler ting. Synes det er spesielt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@b115242: Det er ingenting som tyder på at Apple har sjanse til å flette MacOS sammen med iOS. MacOS forblir noe helt annet. Apple er ikke i nærheten. Det eneste de gjør er å legge til diverse avansert funksjonalitet til iOS, men at det skal bli nok til å erstatte MacOS - det er sinnsykt langt frem.

 

@Lutra: Hvordan er Windows blitt neddummet? At det har et litt enklere visuelt uttrykk enn før? Windows 10 er jo mye kraftigere enn noe tidligere OS fra Microsoft, og da særlig for power users. Hva er dummere enn før? Jeg brukte sikkert ikke like mange avanserte funksjoner i Windows før, så kjenner meg iallfall ikke igjen i beskrivelsen din.

Hva med det faktum at det jevnlig overprøver brukerens valg. Win 10 er irriterende "neddummet", i betydningen at det ikke lar deg bestemme selv. AtW

Lenke til kommentar

Rart at så mange som ikke kan forestille seg at MS jobber mot noe annet enn Win32, som har kritisert nærmest alt MS har gjort opp mot mobil, og at RT og S ikke støtter Win32, plutselig ser for seg at slike dingser fra Apple ikke gir noen Win32 mangelsykdom i det hele tatt.

 

Ja, iOS har mange apper, men det var ikke alltid slik. RT gikk på en kjempesmell i teknologimedia for utviklere en gang rakk å vurdere apper. S vil vist nok aldri lykkes fordi Win32 ikke er på plass. Det handler mye om omtale og hvordan media vinkler ting. Synes det er spesielt.

 

Jeg forstår ikke hvordan du fortsatt kan mene at dette er en mediavinklingsssak, tror du virkelig MS er et lite bakgårdsselskap som ikke klarer å komme seg fra hva noen teknojournalister skriver? De leverte et dårlig produkt, det er problemet, hva er fordeln til windows? Det er ikke så veldig mye, utenom det enorme programvareutvalget.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Rart at så mange som ikke kan forestille seg at MS jobber mot noe annet enn Win32, som har kritisert nærmest alt MS har gjort opp mot mobil, og at RT og S ikke støtter Win32, plutselig ser for seg at slike dingser fra Apple ikke gir noen Win32 mangelsykdom i det hele tatt.

 

Ja, iOS har mange apper, men det var ikke alltid slik. RT gikk på en kjempesmell i teknologimedia for utviklere en gang rakk å vurdere apper. S vil vist nok aldri lykkes fordi Win32 ikke er på plass. Det handler mye om omtale og hvordan media vinkler ting. Synes det er spesielt.

 

Jeg forstår ikke hvordan du fortsatt kan mene at dette er en mediavinklingsssak, tror du virkelig MS er et lite bakgårdsselskap som ikke klarer å komme seg fra hva noen teknojournalister skriver? De leverte et dårlig produkt, det er problemet, hva er fordeln til windows? Det er ikke så veldig mye, utenom det enorme programvareutvalget.

 

AtW

 

 

Poenget med kommentaren var til syvende og sist ikke å klage på at Windows ikke fikk nok omtale, men hvor lett mange journalister ser for seg at en iOS-enhet kan erstatte en datamaskin, samtidig som manglende Win32 støtte er en total dealbreaker på Windows, by default. Jeg vet hva du mener om akkurat Win32, så jeg starter ikke den diskusjonen her nå :)

 

Men selvfølgelig er mediaomtale en stor del av dette. Dette gjelder ikke bare MS, og det gjelder ikke bare i negativ forstand. Jeg skriver ikke at dette er grunnen alene, bare så det er sakt. MS selv burde tuppet sin egen markedsavdeling bak. De ventet alt for lenge med å etablere et skikkelig internt samarbeid mellom flere avdelinger.

 

iPhone ble lansert uten mulighet til så sende MMS i det hele tatt eller SMS til flere mottakere på en gang, den kunne ikke ta opp video, man kunne ikke endre ringetoner, man kunne ikke sende kontaktinfo til andre, støttet ikke 3G, hadde et plagsomt tastatur, e-postappen var middelmådig, manglet GPS og den hadde ikke mange apper. Like fult var det så og si utelukkende hyllest og jubel i media, og for å være litt flåsete, fra av journalister som i veldig stor grad hadde et gudommelig forhold til sine Mac. Og dette var ikke utelukkende omtale gjort av de som normalt omtaler mobiltelefoner. Selvsagt var iPhone også en game changer på mange vis som jeg ikke ville vært foruten, men det hadde nok vært mer lunkent i starten om reaksjonene hadde vært "ok, fint og flott, men man får faktisk ikke gjort det man forventer av en mobil.

 

Så har man fulgt opp med en jevn strøm av nyheter om nylanseringer og programoppdateringer på førstesidene i diverse aviser spesielt på nett, og jeg ser mange fremdeles har nye versjoner av iOS som førstesidestoff på nett. I en periode var alt av reklame som på en eller annen måte var relatert til mobiltjenester prydet med en iPhone eller iPad. Telenor og Telia hadde egne sider der man kunne kjøpe iPhone plassert midt på førstesiden, og så kunne man lete seg fram om man skulle ha noe annet.

​​Poenget er at det handler om vinkling og eksponeringsmengde. Det er ikke utelukkende produktene selv som har sidestilt iPod, iPhone og iPad med begrepene MP3 spiller, smarttelefon og nettbrett, selv om dette har gått litt over de siste årene med nye buzzord som Samsung og Galaxy.

 

Hvis media omtaler Windows 10 S som en sikrere variant av Windows som dekker behovet til de aller fleste, samt at man får stadig flere apper trygt fra MS store, så vil dette gi en helt annen mottakelse enn om journalister glemmer og sette seg selv i den jevne leserens stol og bare fokuserer på at Windows 10 S ikke er full Windows 10 og definerer denne versjonen som mangelfull og ikke tilstrekkelig by default, samtidig som det påpekes at iOS og Android er et bedre på grunn av antall apper alene, da er lista allerede lagt i forhold til den umiddelbare mottakelsen.

 

Hvorvidt du mener det ene eller andre utgangspunktet er riktig er ikke relevant, det er i stor grad den omtalen brukeren eksponeres for som vil ende opp å være "sannheten". Og den eksponeringen er det i stor grad media som står for.

 

Hva man anser som fordeler og ulemper kan være så sin sak. Jeg anser personlig Windows 10 og maskinvaren den kjører på å være overlegen nettbrett i det aller meste, selv uten Win32 støtte. Min mor og far bruker nå en Surface 3 med dock, og bruker den både som nettbrett og på kontoret med tastatur og mus. De dekker fint sine behov for denne, og foruten Office har de ikke noen Win32 apper installert. Office kunne gjerne vært UWP varianter. De kunne sikkert bruke en PC på kontoret og en iPad med en million apper de uansett aldri bruker, men hvorfor er det bedre?

 

Jeg prøver på ingen måte å bagatellisere utfordringen MS har sett opp mot apper. SnapChat alene er nok til at enormt mange hundre millioner mennesker ikke vurderer Windows på mobil. Men det gjør ikke automatisk iOS eller Android automatisk til et bedre valg en Windows 10S. Muligheten til å kjøre Win32 gjør heller ikke Windows 10 automatisk til et bedre valg en Windows 10S.

 

Med fare for å være bitter her, så er jeg ikke det. Jeg har ikke noe i mot iPhone eller Android mobiler og nettbrett. Jeg poengterer bare effekten og tyngden media har inn mot brukeren. Og som jeg skrev, jeg tenker ikke da bare på sider som tek.no.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...