Gå til innhold

EU gir Google en bot på svimlende 23 milliarder kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betyr dette at Google ikke har lov å innovere (les tilby nye tjenester som allerede eksisterer hos mindre aktører) fordi de har størst brukermasse?

Hva skal til for at denne tjenesten skulle vært lovlig i EUs øyne? At den ikke kommer opp i hovedsøket som henter resultater fra alle søketjenestene? At de gjemmer den og man må rope "Google Shopping åpne deg!" tre ganger?

Lenke til kommentar

"Og viktigst av alt har de fratatt europeiske forbrukere muligheten til å ta genuine valg når det gjelder tjenester og til få å den fulle fordelen av innovasjon, skriver EU-kommisjonen i pressemeldingen."

 

Så Google tvinger altså folk til å bruke Google? Kan ikke se at Google har fratatt europeiske forbrukere å bruke andre søkeverktøy hvis de ønsker det.

Lenke til kommentar

Denne avgjørelsen hadde bare gitt mening hvis Google var en eid av EU eller en ikke kommersiell-aktør.

 

Det er ingen som tvinges til å bruke Google og det er ingen som tvinges til å handle fra den første linken de ser.

 

EU burde heller brukt den enorme summen og de mange årene med arbeide til å hjelpe mennesker til å bli bedre Internettbrukere. Å gi Google en multimilliardbot vil ikke føre til at internettbrukere i EU blir i stand til å klare å søke bedre!

 

Hadde jeg vært Google hadde jeg rett og slett stengt alle Google-EU-domenene.

 

"Due to EU regulations we will no longer provide our service for EU citizens."

 

Hvem hadde driti seg mest ut da?

Endret av MartinGM
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva går disse pengene til?
Trodde Norge allerede overbetalte så til de grader uansett at EU burde ha nok penger nå, Norge betaler jo ekstra når alle disse molbo landene som er med ikke betaler for seg, så igjen, hva går disse pengene til som de gir i bot?
Skulle ønske vi bare kunne fjerne oss helt ifra EU, det har ikke ført med seg noe godt utenom for enkelte land som er store nok ifra før til å lett klare seg.

Faen meg rart vi må betale uansett nå vi egentlig ikke er med i EU, men nordmenn, dumme og naive.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Dere som har kommentert ovenfor her har missforstått premissene som ligger bak lovgivningen som ligger til grunn. At ingen tvinges til å bruke google har egentlig ikke noen relevans.

 

Med det sakt så kommer det til å bli stadig mer problematisk å håndheve dette etter hvert som store enkeltselskaper står bak stadig flere ledd i de diverse leddene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva går disse pengene til?

Trodde Norge allerede overbetalte så til de grader uansett at EU burde ha nok penger nå, Norge betaler jo ekstra når alle disse molbo landene som er med ikke betaler for seg, så igjen, hva går disse pengene til som de gir i bot?

Skulle ønske vi bare kunne fjerne oss helt ifra EU, det har ikke ført med seg noe godt utenom for enkelte land som er store nok ifra før til å lett klare seg.

Faen meg rart vi må betale uansett nå vi egentlig ikke er med i EU, men nordmenn, dumme og naive.

Klart vi må betale bandittbanden i EU, ellers så stenger de oss ute fra mye handel fordi de kan!

Lenke til kommentar

Betyr dette at Google ikke har lov å innovere (les tilby nye tjenester som allerede eksisterer hos mindre aktører) fordi de har størst brukermasse?

Hva skal til for at denne tjenesten skulle vært lovlig i EUs øyne? At den ikke kommer opp i hovedsøket som henter resultater fra alle søketjenestene? At de gjemmer den og man må rope "Google Shopping åpne deg!" tre ganger?

 

Spørsmålet er vel heller om det er innovasjon, eller at de ser at den mindre aktørens idé er veldig god og så kopierer den? Google har jo "adoptert" ideer fra mange mindre aktører - f.eks. prøvde de jo å danke ut Wikipedia, og det ser ut som de er godt på vei med IMDB.

 

Jeg mener oppkjøp av mindre aktører med gode ideer hadde vært på sin plass. Da får gründerne betalt for innsatsen sin. Vinn-vinn.

Lenke til kommentar

"Og viktigst av alt har de fratatt europeiske forbrukere muligheten til å ta genuine valg når det gjelder tjenester og til få å den fulle fordelen av innovasjon, skriver EU-kommisjonen i pressemeldingen."

 

Så Google tvinger altså folk til å bruke Google? Kan ikke se at Google har fratatt europeiske forbrukere å bruke andre søkeverktøy hvis de ønsker det.

 

Vel, folk hadde genuine muligheter til å bruke noe annet enn Windows - men Microsoft fikk allikevel også bot. Google er like ille.

Lenke til kommentar

Denne avgjørelsen hadde bare gitt mening hvis Google var en eid av EU eller en ikke kommersiell-aktør.

 

Det er ingen som tvinges til å bruke Google og det er ingen som tvinges til å handle fra den første linken de ser.

 

EU burde heller brukt den enorme summen og de mange årene med arbeide til å hjelpe mennesker til å bli bedre Internettbrukere. Å gi Google en multimilliardbot vil ikke føre til at internettbrukere i EU blir i stand til å klare å søke bedre!

 

Hadde jeg vært Google hadde jeg rett og slett stengt alle Google-EU-domenene.

 

"Due to EU regulations we will no longer provide our service for EU citizens."

 

Hvem hadde driti seg mest ut da?

 

Det er titalls milliarder i tapte inntekter for Google, hvert år. I motsetning til å la en av sine hundrevis av tjenester konkurrere på like vilkår med andre tjenester i markedet, og kanskje tape noen hundre millioner i året (inntil tjenesten deres er god nok til å naturlig få topp-plassering i søketjenesten). Og det gir en åpning i markedet for søketjenester, mailtjenester, videotjenester med mer som kan vokse seg store, og som deretter kan konkurrerere med Google globalt. Om Google deretter bestemmer seg for å entre det europeiske markedet igjen vil de ha tapt store markedsandeler. Fordelen er da at de muligens slipper unna begrensninger pga monopol, men det er fortsatt et netto tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...