Gå til innhold

TEST: MacBook Pro 13 med TouchBar (2017)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte en MacBook Pro 13 m/touchbar for noen uker siden. Det er min første mac noensinne, og det er egentlig aldri noe jeg har vurdert som et alternativ, men etter at verken Dell, Asus, Samsung eller noen av de andre store PC-produsentene klarte å lansere et produkt jeg fikk lyst på, så valge jeg å gi Apple et forsøk.

 

Etter å ha lagt fra meg tanker om hva annet jeg kunne ha kjøpt for 20.000 kr, så må jeg ærlig innrømme at jeg stortrives. Maskinen innfrir i all høyeste grad til mine behov og forventninger. MacOs har vært en prøvelse, men også der begynner jeg etter hvert å føle meg hjemme. Operativsystemet føles på mange måter mer gjennomført ut enn hva Windows har gjort de siste årene (misforstå meg rett, jeg liker W10 godt, men det irriterer meg at jeg flere år etter lanseringen møter på "gamle Windows" litt lengre inn i systemet). Da får jeg heller leve med at det tilsynelatende ikke finnes noen enkel måte å lukke skjermen mens MacBooken er koblet opp mot TV-en, uten at hele driten slår seg av.

 

Kort oppsummert: Tommel opp til den nye MacBook Pro 13 fra en ny Mac-bruker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Last ned appen InsomniaX. :) Det gjør akkurat det du etterspør.

 

Angående testen, er jeg helt enig i at Touch Bar må forbedres. Den må få kraftigere lys, være synlig fra skarpe innsynsvinkler (når du ligger med dataen på magen), og helst ha farger som differensierer knappene, da du trenger noen annen tilbakemelding nå som følesansen fra palpasjon frafaller. En tanke er også om de burde gjøre størrelsen på ikonene like store som de andre tastene (få en bredere touch bar), og ha samme avstand som mellom de andre tasterekkene. Kanskje til og med ha noen fysiske kjennemerker på touch bar, som ikke er så synlige til vanlig. 

 

Mitt primære problem med Touch Bar akkurat nå, er at jeg ikke treffer det jeg vil uten å se direkte på den. Uavhengig av mengde øving. 

 

Det andre jeg ekstremt gjerne kunne tenkt meg, var at de lanserte en 15-tommer uten dedikert grafikk til lavere pris, og jobbet med å få på plass større batteri. Etter å ha hatt MacBook Air som forrige maskin, med faktisk forventet batteribruk på 12 timer, synes jeg det er kjipt med mer enn en halvering til vanlig bruk. Også få fikset diskanten da på høyt volum. :) Høyttalerne i nye Mac er de beste noensinne opptil 50% volum (som igjen er høyere enn hva jeg har hørt i noen andre bærbare), men på fullt volum er de direkte vonde å høre på. 

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Rå" maskin med fattigmanns-touchscreen? Nei takk.

 

For min del er det ikke fattigmanns-touchscreenen som er ankepunktet, heller mangelen på en vanlig usb-a plugg. Når to av tb3 portene allikevel kjører på halv fart kunne de likså godt byttet de med tradisjonelle usb porter. Da hadde man i det minste sluppet dongle helvetet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Latterlig min maskin til halve prisen vil kjøre i ring rundt denne.

 

 

Så flott for deg. Har du mer konstruktivt å komme med?

Det må vel være innenfor å påpeke at man for mindre penger får maskiner som yter mer? Hvorfor skal man forsvare høy pris? Jeg forstår sammenhengen mellom kvalitet og pris, men det er ikke noen automatikk i at enhver pris er innenfor selv om produktet er eksklusivt og av høy kvalitet. Nå står så klart Apple fritt til å ta hva de vil, enn så lenge folk blar opp, men det er verdt å påpeke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Da får jeg heller leve med at det tilsynelatende ikke finnes noen enkel måte å lukke skjermen mens MacBooken er koblet opp mot TV-en, uten at hele driten slår seg av.

 

Hvis strømmen står i så troooor jeg at den ikke skrur seg av, mener å huske at jeg har merket det noen ganger

Så vidt jeg har kunnet lese meg frem til, så holder den seg våken dersom strømmen står i OG man har koblet til et ekstern tastatur. Det blir litt knotete, synes jeg.

 

Det er likevel ikke et spesielt stort problem for meg, og det lot seg for øvrig ordne med Insomnia-appen som ble foreslått over, så jeg nevnte det mest som et eksempel på en av flere småting hvor jeg merker at Windows tilbyr mer frihet enn MacOS. Windows har dog flere irritasjonsmomenter ved seg også, så alt i alt er jeg godt fornøyd så langt. :)

Lenke til kommentar

 

 

Latterlig min maskin til halve prisen vil kjøre i ring rundt denne.

 

 

Så flott for deg. Har du mer konstruktivt å komme med?

Det må vel være innenfor å påpeke at man for mindre penger får maskiner som yter mer? Hvorfor skal man forsvare høy pris? Jeg forstår sammenhengen mellom kvalitet og pris, men det er ikke noen automatikk i at enhver pris er innenfor selv om produktet er eksklusivt og av høy kvalitet. Nå står så klart Apple fritt til å ta hva de vil, enn så lenge folk blar opp, men det er verdt å påpeke.

 

 

 

Det er det absolutt lov å påpeke, men da bør innlegget inneholde noe mer konkret enn bare en løs påstand om alt som er så mye bedre til halve prisen. Den begynner å bli litt oppbrukt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...