Gå til innhold

TEST: Sony UBP-X800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med Xbox One S som også har 4K-Bluray? Den støtter riktignok kun HDR10 og ikke Dolby Vision, men nå er sistnevnte blitt fullstendig software basert så da kan det komme (hvis noen er villig til å betale tipper jeg).

 

Xbox One S til snaue 2000 kr som også er en konsoll og windows 10 maskin hvor det allerede finnes en god del apper.

Endret av Lostfields
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med Xbox One S som også har 4K-Bluray? Den støtter riktignok kun HDR10 og ikke Dolby Vision, men nå er sistnevnte blitt fullstendig software basert så da kan det komme (hvis noen er villig til å betale tipper jeg).

 

Xbox One S til snaue 2000 kr som også er en konsoll og windows 10 maskin hvor det allerede finnes en god del apper.

Har flere som har kjøpt seg One S for UHD-BD-avspilling og de fleste har gått over til Samsung sin dedikerte spiller som nå fåes til rundt 1600kr. One S har mye tregere innlasting av filmen og i tilllegg problemer med delay fra f.eks. toslink utgangen mot Bose-anlegg.

 

Personlig har jeg Samsung sin spiller og er sånn passe misfornøyd med den. Den fungerer fint når den fungerer, men den sliter når man pauser flere ganger i løpet av filmen. Da kan lyden ofte bli ut av sync.

Lenke til kommentar

Men har blueray 4k spillene blitt særlig bedre? Med samsung 4k 28" skjerm 30 hz er det for meg umulig å se forskjell på bilde med 4k samsung spiller og sony BDP-S1700B gir like bra bilde på youtube som blueray.

 

Eneste er 4k spillere støyer mere og er dyrere.

Lurer på om man må ha 60 hz panel for å få valgt 4k oppløsning? For jeg fikk ikke valgt det når jeg prøvde for nesten 1 år siden.

 

Min erfaringer er PC gir best 4k oppløsning. Men finnes ikke 4k blueray drev til de ennå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Litt overrasket av at det skal være noe særlig forskjell på bildekvaliteten på ulike blu-ray spillere. Det skrytes for eksempel av fargene som den testede Sony spilleren leverer. Jeg stusser litt over dette. Er det egentlig så mye lyd og bilde prosessering i en Blu Ray spiller, så lenge man velger å ikke opp- eller nedskalere oppløsningen på signalet ut fra spilleren? Trodde spilleren bare skulle levere en digital bitstrøm til tv og forsterker uten å fikle med farger, lyd, osv. Alså mer eller mindre urørt rett fra platemediet?

 

Om man sammenlikner to ulike 4K BluRay spillere med avpilling av native 4K materiale, på UHD TV, slik at hele avspillingskjedet er uskalert fra disk til TV. Vil man kunne se forskjell?

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Litt overrasket av at det skal være noe særlig forskjell på bildekvaliteten på ulike blu-ray spillere. Det skrytes for eksempel av fargene som den testede Sony spilleren leverer. Jeg stusser litt over dette. Er det egentlig så mye lyd og bilde prosessering i en Blu Ray spiller, så lenge man velger å ikke opp- eller nedskalere oppløsningen på signalet ut fra spilleren? Trodde spilleren bare skulle levere en digital bitstrøm til tv og forsterker uten å fikle med farger, lyd, osv. Alså mer eller mindre urørt rett fra platemediet?

 

Om man sammenlikner to ulike 4K BluRay spillere med avpilling av native 4K materiale, på UHD TV, slik at hele avspillingskjedet er uskalert fra disk til TV. Vil man kunne se forskjell?

 

Videostrømmen er komprimert, og den dekodes i spilleren og sendes gjennom HDMI i et ukomprimert format. I dekodinga av komprimert videomateriale er det rom for å gjøre dette bra eller mindre bra. Blu-ray er mindre komprimert enn f.eks. DVD, og det er således mindre rom for "tolkning" når bildet skal dekodes. Men her er det altså teknisk sett rom for at spilleren gjør jobben bra eller dårlig.

 

Når det gjelder lyd så sender spilleren bitstrømmen til HDMI eller coax rett fra kilden, bit for bit. Det er ingen dekoding eller prosessering av dette signalet i spilleren i det hele tatt, med mindre man ber spesifikt om det. Og det er det sjelden noen grunn til å gjøre, så lenge forsterkeren støtter formatet. Så det er direkte meningsløst å snakke om at "lyden ikke er farget" eller at den "gjengis nøytralt". Det er ikke Blu-ray-spilleren som tolker signalet, det er det D/A-konverteren i forsterkeren som gjør. Og der er det i aller høyeste grad rom for å gjøre jobben bra eller dårlig! Men hvis lyden er "farget" eller ikke "gjengis nøytralt" er det altså forsterkeren som gjør det - ikke spilleren.

 

Det blir litt som å skrive anmeldelser av minnepinner, at noen av dem "farger lyden" i lydfilene når de spilles av derfa. Eller at noen av dem "farger dokumentene på en pen måte". Å overføre noe bit for bit er en eksakt vitenskap, og så lenge ingenting prosesseres er kopiene identiske. Å skrive ting som i anmeldelsen her vitner om kunnskapsløshet om hvordan dette egentlig fungerer.

 

I gamledager, da D/A-konverteren som regel satt i selve spilleren og sendte ut et analogt signal - ja da var dette i høyeste grad et tema. Men her må man altså skille snørr fra bart og forstå hvordan ting fungerer.

Lenke til kommentar

Min UBP X800 sliter med lyd-dropouts. Dette gjelder for alle formater og streaming til tross for at spilleren er oppdatert med siste firmware (M36.R.0173).

Etter søk på nett ser jeg at det er en del som klager over det samme. Lurer nå på om jeg skal returnere spilleren eller om jeg skal vente på en ny firmware fra Sony.

Lenke til kommentar

Men har blueray 4k spillene blitt særlig bedre? Med samsung 4k 28" skjerm 30 hz er det for meg umulig å se forskjell på bilde med 4k samsung spiller og sony BDP-S1700B gir like bra bilde på youtube som blueray.

 

Eneste er 4k spillere støyer mere og er dyrere.

Lurer på om man må ha 60 hz panel for å få valgt 4k oppløsning? For jeg fikk ikke valgt det når jeg prøvde for nesten 1 år siden.

 

Min erfaringer er PC gir best 4k oppløsning. Men finnes ikke 4k blueray drev til de ennå.

 

Hz skal ikke ha noe å si, da filmene både på BD og UHD er i 24Hz, foruten noen få.

 

Og de fleste UHD filmene som er utgitt er oppskalert ifra 2K materiale. Så oppløsnings messig så er ikke forskjellen spesielt stor enda. Der hvor forskjellen er enorm, er når man får utnyttet HDR signalet som ligger i UHD formatet. Det er verdt alle penga.

 

Testet for en stund siden på Samsung sin første UHD spiller, og der var BD versjonen av "Chappie" bedre enn UHD versjonen når HDR var slått av. Men med HDR så var UHD versjonen milevis bedre.

Lenke til kommentar

Litt overrasket av at det skal være noe særlig forskjell på bildekvaliteten på ulike blu-ray spillere. Det skrytes for eksempel av fargene som den testede Sony spilleren leverer. Jeg stusser litt over dette. Er det egentlig så mye lyd og bilde prosessering i en Blu Ray spiller, så lenge man velger å ikke opp- eller nedskalere oppløsningen på signalet ut fra spilleren? Trodde spilleren bare skulle levere en digital bitstrøm til tv og forsterker uten å fikle med farger, lyd, osv. Alså mer eller mindre urørt rett fra platemediet?

 

Om man sammenlikner to ulike 4K BluRay spillere med avpilling av native 4K materiale, på UHD TV, slik at hele avspillingskjedet er uskalert fra disk til TV. Vil man kunne se forskjell?

 

Opplevde overraskende stor forskjell i bildet når jeg gikk ifra Samsung sin UHD til Oppo sin. Hadde hele tiden sittet med en følelse at Samsung rotet litt til fargene i sin spiller, noe som viste seg å være korrekt når jeg fikk Oppoen.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Kanskje ikke så rart om en har problemer å se forskjell på 4k materiale på små skjermer når seeravstand på 65" skjermer minimum en meter og maksimum 2,77 meter for å få utbytte av de ekstra detaljene og ideal avstand er 1,30 meter !på min 55" føles 1 meter rimelig korrekt .Sikkert mange som har kjøpt seg for liten skjerm eller sitter for langt unna og har kastet bort mange tusen så rådet er å krype nær kilden <1

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...