Gå til innhold

TEST: Nye Microsoft Surface Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Jeg kan ikke se at dere nevner hvordan denne fungerer som laptop -- altså hvordan den er å ha på fanget. På grunn av konstruksjonen har iallfall tidligere modeller i serien vært ganske plagsomme å bruke som nettopp laptoper.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at dere nevner hvordan denne fungerer som laptop -- altså hvordan den er å ha på fanget. På grunn av konstruksjonen har iallfall tidligere modeller i serien vært ganske plagsomme å bruke som nettopp laptoper.

Her synes jeg du er vel kritisk, om du sitter ved et bord bruker du den som en laptop, Har du ikke et bord bruker du den som en pad. Laptop på faget er sååå 2009 ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Her synes jeg du er vel kritisk, om du sitter ved et bord bruker du den som en laptop, Har du ikke et bord bruker du den som en pad. Laptop på faget er sååå 2009 ;)

 

Fra Wikipedia:

the term laptop appears to have been coined in the early 1980s to describe a mobile computer which could be used on one's lap

 

Til og med Microsoft kaller det en "laptop" på engelsk, selv om den som sagt ikke fungerer veldig bra "på toppen av fanget ditt" :)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

Her synes jeg du er vel kritisk, om du sitter ved et bord bruker du den som en laptop, Har du ikke et bord bruker du den som en pad. Laptop på faget er sååå 2009 ;)

 

Fra Wikipedia:

the term laptop appears to have been coined in the early 1980s to describe a mobile computer which could be used on one's lap

 

Til og med Microsoft kaller det en "laptop" på engelsk, selv om den som sagt ikke fungerer veldig bra "på toppen av fanget ditt" :)

 

Touche!

Lenke til kommentar

 

Her synes jeg du er vel kritisk, om du sitter ved et bord bruker du den som en laptop, Har du ikke et bord bruker du den som en pad. Laptop på faget er sååå 2009 ;)

 

Fra Wikipedia:

the term laptop appears to have been coined in the early 1980s to describe a mobile computer which could be used on one's lap

 

Til og med Microsoft kaller det en "laptop" på engelsk, selv om den som sagt ikke fungerer veldig bra "på toppen av fanget ditt" :)

Jeg bruker min helt fint på fanget, jeg synes denne problematikken er kraftig overdrevet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det rimer ikke at dere gir iPad Pro 9.5 og Surface Pro 8, og samtidig trekker for at Surface Pro ikke har USB-C når iPad Pro ikke har noen form for USB. Tastaturet på Surface Pro er bedre, den har touchpad, og den kan kjøre alle Windows-programmer. At iPad Pro kalles Pro, er egentlig en vits i denne sammenhengen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Et par nyere Android-telefoner (deriblant Nexus 5X) kommer kun med USB-C til USB-C-kabel i esken. Det betyr at med en laptop uten USB-C-inngang, må en for en slik telefon kjøpe en ekstra USB--USB-C kabel.

 

På grunn av økende populære laptoper med kun USB-C-porter, kommer også stadig oftere små, smarte USB-C dongler som kan være mer praktiske enn Surface Docken MS lager (bruksområde for en Surface: Ethernet, VGA). 

 

Og så er det selvfølgelig hele greia med at det er kjekt å ha en universallader til PCen tilgjengelig. Jeg har selv vært på ferie og glemt ladekabel, og ingen butikker i nærheten solgte lader som passet til maskinen. 

Lenke til kommentar

At iPad Pro kalles Pro, er egentlig en vits i denne sammenhengen.

 

... og manglen på en støtte på iPad Pro er grunn nok alene til at den fortjener lavere karakter enn Surface Pro. Den ligger jo bare flatt som en dum fjøl uten tastatur på, og med tastaturet på er støtten dårlig og lite fleksibel sammenlignet med Surface Pro sin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til 10000 er dette en uforståelig tablet.

Til 23 300kr er det den minst proffe laptop-en tenkelig.

 

Hvor godt måtte man ha tatt seg betalt for hver av delene, for ikke å bli straffet mer enn, la oss si totalt 2/10, for pris alene? Hvis vi nå først skal ta utgangspunkt i at "Ingen ekstra USB, USB Type-C eller Thunderbolt 3" ikke skal tas særlig hensyn til…

Lenke til kommentar

.....

Til 23 300kr er det den minst proffe laptop-en tenkelig.

.....

 

Og så kan man legge på minst en tusenlapp for tastatur og ennå vel 400 hvis man vil ha penn. Men det har alltid vært dyrt når noen prøver å lage en (relativt) high end PC i superkompakt format.

 

Jeg har alltid ønsket meg en superkompakt PC som kan erstatte desktop og laptop. Hadde Surface Pro greid det ville prisen ikke vært noen hindring, men for meg er ikke specen god nok. Vil imidlertid tro at for mange er Surface Pro nå på et nivå at man ikke trenger noe annet selv for proff bruk. Hvis lav vekt og liten størrelse er viktig nok kan Surface Pro fremstå som et veldig interessant alternativ, selv til 25K komplett - som den dyreste varianten fort havner på inklusiv tastatur og penn.

Lenke til kommentar

For en variasjon over temaet "mange" som tilsvarer "nesten ingen", så skal jeg være skjønt enig.

 

Det er veldig få PC-er til 25k i superkompakt format som kan skilte med fortjeneste.

 

Ingen av dem har seriøs konkurranse eller graverende mangler for 2.5 eller 10k.

 

For dem som bruker 25k på laptop, er det i all hovedsak proffe egenskaper man får for pengene.

Det er nettopp de kvalitetene man har bruk for, når man ser på helheten.

 

Hva skal man med rask tablet når man ikke har ordentlig tastatur eller mus?

 

Man erstatter ikke en mobiltelefon, som man må forvente at folk har. Har med seg, enklere tilgjengelig, og lettere å bruke, dekker alt opp til en veldig snever mengde oppgaver.

 

Man må altså være i bevegelse eller på sofaen.

 

Man erstatter ikke hverken en kraftig laptop, eller en middels skrivebordsmaskin på noen måter, kanskje med unntak av touch/penn egenskaper, som folk ikke bruker i stort monn.

Da står man igjen med en tablet med akkurat samme egenskaper andre har, til en langt dyrere penge, formodentlig for å kjøre win32-programvare, en kjepphest i sammenhengen.

 

Det er ikke interessant for mange nå, og det kommer ikke til å etablere seg som sådan i fremtiden.

Eller?

 

Edit: Man kan kjøpe en surface pro i gjengse netthandler eller varehus nå. Skal man ha mer enn to, så har man gjerne kjøpt alle de har inne. Man kan og skal altså henholdsvis kjøpe og selge veldig mye annet før det blir snakk om å gjøre endringer. Akkurat hva er det som skal forandre seg der?

Hadde ikke MS vært kjent for forbrukeren som "det eneste alternativet". Som følge av en serie lovbrudd, hadde ikke suface-serien hatt penger til å dekke den dundrende fiaskoen det var, eller holdt den ved like nå. Selv med det kanskje magre overskuddet den leverer nå, er det ingen hemmelighet at MS sine tunge distribusjonskanaler og navn er det den i praksis er verdt.

 

Det er ikke mye igjen av konglomeratet av anti-konkurranse i form av programvare som kun kjører i Windows, og grafikktunge spill er ikke myntet på surface uansett…

Bruken og anseelsen har gått ned. Hva skal man med surface pro?

Det er å sammenligne med de som kjøper "nokia" på instinkt, eller dem som aldri har brukt noe annet enn macOS.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

For en variasjon over temaet "mange" som tilsvarer "nesten ingen", så skal jeg være skjønt enig.

 

Det er i hvert fall mange nok interesserte til at Microsoft og andre produsenter stadig jobber med å få mest mulig ytelse inn i en så liten som mulig maskin.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønner bare ikke hvordan MS tror folk vil forsake tastaturet fra noe bedre og billigere, eller at tablet-konseptet alene trenger et middelmådig tastatur nok til at man skal være villig til å betale slike summer for det.

 

Hvis man legger 1k i tastatur, og 400+ hvor mye mer dette koster enn tilsvarende uten touch-egenskaper, så får man ordentlige ting, i toppklasse.

 

Da står man igjen med et veldig lite ikke-proft segment, som vil ha en alt-i-ett-løsning, når andre alt-i-ett-løsninger finnes.

 

Et marked som ikke er veldig stort, i en avart av maskinvare som heller ikke selges med mange ekstrafunksjoner, for at man skal skape, på en plattform som historisk er svak på nettopp det formålet.

"Creators update", ingen oppdateringsmuligheter, og spionasje. Det er som om de skulle ønske seg at de var Apple, uten å forstå at Apple allerede _er_ Apple.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Og det bør vi gjøre. Med mindre du kun skal bruke Surface Pro til å surfe, se film eller drodle litt i sofaen vil du ønske å ha med et tastatur – som også fungerer som skjermdeksel når du er på farten.

 

Man vil jo ønske å ha et tastatur, men jeg gjør vel under 10% av skrivinga på min 1. generasjon Surface Pro med tastaturet. For eksempel bruker jeg ikke hardwaretastaturet når jeg chatter eller svarer på noe her på forumet. Hvis man skal skrive dokumenter blir det en annen sak. Hardwaretastatur har fordeler, men brettet er lettere å håndtere uten og jeg er som regel i portrait mode. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...