Gå til innhold

RYKTE: – Microsoft blåser nytt liv i Windows Phone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok microsoft må tenke mere i android stilen eller så må de lage fullversjon av windows 10 som kjøper mobilapp på toppen?

 

Første problem er det er for få apper for det første.

For det andre er maskinvaren i mobilen for svak og det blir for dyrt tror jeg.

Lenke til kommentar

Tror nok microsoft må tenke mere i android stilen eller så må de lage fullversjon av windows 10 som kjøper mobilapp på toppen?

 

Første problem er det er for få apper for det første.

For det andre er maskinvaren i mobilen for svak og det blir for dyrt tror jeg.

 

Tro kan du gjøre i kirka.

Win10 er lettkjørt, og går glatt på "svakere" HW enn Android.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tror nok microsoft må tenke mere i android stilen eller så må de lage fullversjon av windows 10 som kjøper mobilapp på toppen?

 

Første problem er det er for få apper for det første.

For det andre er maskinvaren i mobilen for svak og det blir for dyrt tror jeg.

 

Maskinvare på Lumia telefonene var aldri svak,det er enkelte apper som er ikke optimalisert for operativsystemet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Jeg håper inderlig at dette stemmer - jeg byttet ut min Lumia 640 med en S7 edge i fjor, og jeg savner fremdeles startskjermen og flyten til Windows 10 Mobile.

 

Synd at appene ikke er der, for hadde jeg kunne velge fritt ville jeg foretrukket W10M over både iOS og Android.

Lenke til kommentar
Dette er jo ikke noen oppsiktsvekkende nyhet eller ny utvikling fra MS side. Faktisk er denne artikkelen alt for tynn om man skal si noe om MS' jobb mot fremtidens Windows mobiltelefoner. MS har jobbet beinhardt med utvikling av Windows 10 for mobile OS, det er bare så forsvinnende lite som skrives om det her på TEK og andre steder.

 

Windows 10 mobile, som det heter per nå, har aldri vært satt i glemmeboken, men man må se på hva som har skjedd for å skjønne hva MS nå gjør. OS'et har møtt en god del motgang, fraværet av viktige apper gav OS'et en tung start og selv om det gikk oppover ble til sist SnapChat spikeren i kista for bred aksept i konsumentmarkedet.

 

Dette førte til at MS måtte ta et par skritt tilbake og omstrukturere satsingen sin, men de sluttet aldri å utvikle Windows 10 for mobil. De måtte imidlertid tenke i andre retninger. De hadde få apper på plattformen, relativt sett, og fikk få nye utviklere til plattformen på grunn av få devicer, relativt sett. Intel skrinla SOC'en som var ment for mobile enheter, og MS egen totale dominas på Windows mobil plattformen hjelp ikke da de skviset ut deres egne OEM'er som var viktige for MS.

 

MS hadde allerede begynt å smelte sammen OS på mobile enheter med desktop OS gjennom Windows 10 OneCore, altså felles kjerne, og felles applikasjonsplattform UWP. Men fokuset på UWP og mobil gav liten vekst på UWP plattformen. Når de ikke lyktes med mobil begynte MS å fokusere på de områdene der de er store. PC.

 

Der hadde MS nå i praksis skapt en ny device kategori gjennom Surface serien. Maskiner som i form minnet om nettbrett, men i funksjon var en PC. Flere OEM'er har hengt seg på, og dette har blitt en stadig voksende produktkategori samtidig som man ser at nettbrettmarkedet er på tilbaketog. Det var her MS begynte å fokusere på utviklere og UWP, for det var her de var store og hadde antallet devicer i markedet og brukere med interesse for å bruke konseptet "Store" for å skaffe programvare. Det var, og er, imidlertid ikke rett fram å flytte dette vell etablerte tankesette fra nettbrett og mobil over til PC, og det har gått sakte. Men det er altså her MS har snakket UWP og utvikling, det var her de måtte starte veien videre med utviklere.

 

At de ikke har fokusert på mobil som ingen anser som stort nok, og heller jobbet veldig mot utviklere for PC, tablets og 2 i 1 maskiner betyr ikke at MS ikke har jobbet videre med utviklingen av Windows på mobile enheter. Windows 10 mobile har fått oppdateringer, og oppdaterer fremdeles.

 

Det som imidlertid er spennende er ikke utviklingen av Windows 10 mobile, men Windows 10, Windows 10S og Windows 10 for ARM, samt CShell for Windows 10 og Win32 emulering på ARM.

 

For noe tid tilbake lanserte Microsoft Windows 10S som en en Store only variant av Windows 10, dette betyr at MS er dedikerte på utviklingen av deres Store, men også at de er kommet til et sted der de føler at de har nok moment til at Windows Store blir aktuell for brukeren. Adobe, Citrix, flere store spillprosjekter, samt en god del mindre apper og spill kommer til hver dag.

 

På Computex lanserte nå nylig HP, Lenovo og Acer (eller var det Asus?) nye maskinkategorier for Windows. ARM baserte maskiner med Snapdragon 835 som kjører Windows 10 for ARM vil gi ultraportable maskiner som alltid er tilkoblet og "våkner" like kjapt som mobiltelefoner, samtidig som man vil se en økning på batterilevetid på 50%. Disse vil også kunne kjøre Win32 applikasjoner gjennom Win32 emulering, og jeg har sett demo der de gjør dette med Photoshop, og det fungerte faktisk veldig bra.

 

Det vi nå ser er altså nye retninger for Windows 10, både med tanke på Microsoft Store, men også maskinvaren som ligger i brunn, som er den samme som på mobil. Videre virker det som at MS det siste halve året faktisk har fått medvind i UWP applikasjonsutviklingen, primært vinklet mot PC. Men, det ligger i sin natur at det å utvikle native UWP for PC også vil kunne overføres til mobile enheter da det er deviceuavhengig kode.

 

Så, da har vi Windows på mobil maskinvare. Vi har utviklere som satser på UWP.

 

Så har vi C-Shell. Windows 10 mobile har W10 mobile shell, selv om det har felles kjerne med W10. Det MS gjør med C-Shell er å gjøre Windows 10 shell fleksiblet nok til å tilpasse seg alle device typer og skjermstørrelser, samt input typer. Windows 10 som kjøres på en touchskjerm i mobiltelefonstørrelse vil da kunne se ut som Windows 10 mobile. Altså behøver ikke MS lenger Windows 10 mobile.

 

De kan kjøre full Windows 10 for ARM på en Snapdragon 835 mobiltelefon, og det vil se ut som Windows 10 mobile. Kobler man dette til en continuum dock vil man få full desktop, og man kan kjøre Win32 applikasjoner gjennom den innebygde emulatoren.

 

De har all teknologien så og si ferdig utviklet, de har momentet på PC-siden. Selvfølgelig vil det komme Windows 10 datamaskiner i mobiltelefon formfaktor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tror nok microsoft må tenke mere i android stilen eller så må de lage fullversjon av windows 10 som kjøper mobilapp på toppen?

 

Første problem er det er for få apper for det første.

For det andre er maskinvaren i mobilen for svak og det blir for dyrt tror jeg.

 

Windows 10 for ARM er en realitet. Det ble som jeg skrev tidligere på computex bekreftet at flere maskinvareleverandører nå vil levere maskiner med Windows 10 for ARM som kjører snapdragon 835. SD835 vil også bli å finne i mobiltelefoner. SD835 vil dekke behovene til de aller fleste mer enn godt nok.

Lenke til kommentar

Å tenke som robot (android) ville være en STOR feil. Det fins ikke noen telefon som er så lettkjørt og sikker som W10M. Etter mange forsøk med andre OS har jeg endelig funnet topp OS. W10M. Mangler noen APPer for de som er opptatt av det det er det eneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Mangel på apper er ikke lenger noe problem. Problemet nå er mangel på telefoner. Jada, jeg vet at jeg høres spydig ut, men tenk litt over det før dere begynner å skryte av OSet.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Mangel på apper er ikke lenger noe problem. Problemet nå er mangel på telefoner. Jada, jeg vet at jeg høres spydig ut, men tenk litt over det før dere begynner å skryte av OSet.

 

Telefoner finns der ute. Ikke mange, men vil man ha kan det skaffes. Hvorfor er det galt å skryte av et OS som ingen andre kan måle seg med?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Sa jeg at det var galt? For all del, kos dere med WP, men jeg tviler på at det blir noe mer enn et nisjeprodukt.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Sa jeg at det var galt? For all del, kos dere med WP, men jeg tviler på at det blir noe mer enn et nisjeprodukt.

 

Vet ikke om du leste det jeg skrev over, det ble litt langt. Men MS har laget Windows 10 for ARM, OS'et kjører altså på mobiltelefon maskinvare.

 

På Computex lanserte flere leverandører nye bærbare datamaskiner basert på ARM, som kjører Windows 10 for ARM.

 

Windows 10 for ARM er native UWP, men kan emulere Win32.

 

Flere store aktører har begynt å utvikle for UWP plattformen det siste halve året, stadig flere porterer Win32 applikasjoner til UWP, og stadig flere lager native UWP. Mye er primært myntet på PC i utgangspunktet, men UWP utvikling er i utgangspunktet krys formfaktor.

 

Microsoft lager CShell for Windows 10, som i praksis gjør at OS'et kan kjøre på alle skjermstørrelser og formfaktorer. På en mobiltelefon vil Windows 10 da kunne se ut som Windows 10 mobile.

 

Per design utvikler MS for mobil, fordi OS'et per design da støtter alle formfaktorer.

 

Når maskinvareprodusentene nå lager ARM-enheter, if form av laptop, 2i1, nettbrett formater, så er det kun snakk om tid før en mobil er aktuelt. MS vil helt sikkert slippe en Surface PC i mobiltelefonformat, og den kjører da full Windows 10.

 

Forskjellen nå, er at de gjennom sin størrelse på PC-markedet bekjemper det største problemet de hadde når de lanserte sine mobiler, at de var for små til at utviklere laget apper.

 

Vil alt bli supert i morgen, nei, men nå som både utviklere og maskinvareprodusenter satser på plattformen, så vil også mobilene komme. Jeg tror ikke det skjer så mye i år, men det kan være vi får se mer av planene presentert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@Serpentbane: begge innleggene dine inneholder masse teknisk prat, sikkert riktig alt sammen, men den jevne bruker av smarttelefoner kommer aldri til å verken lese, forstå eller bry seg om det.

Lenke til kommentar

@Serpentbane: begge innleggene dine inneholder masse teknisk prat, sikkert riktig alt sammen, men den jevne bruker av smarttelefoner kommer aldri til å verken lese, forstå eller bry seg om det.

 

Denne posten vil jeg servere deg igjen om ca. 3-4-5 år, uten sennep og ketchup :)

 

AMR + Windows har ting på gang nå..

Lenke til kommentar

@Serpentbane: begge innleggene dine inneholder masse teknisk prat, sikkert riktig alt sammen, men den jevne bruker av smarttelefoner kommer aldri til å verken lese, forstå eller bry seg om det.

 

Hvorvidt det er tekniske prat eller ikke kan diskuteres, jeg trodde jeg gjorde det enkelt.

 

Saken er at MS har laget en verson av Windows 10 som kjører på samme maskinvare som brukes i moderne smarttelefoner.

 

Det blir nå lansert mange datamaskiner, to i en maskiner og tablet maskiner som kjører Windows 10 og samme maskinvare som brukes i moderne smarttelefoner. Dette gjør at maskinene alltid er tilkoblet, våkner til liv like kjapt, og har like langt eller lengere batterilevetid enn vi er vant med fra nettbrett.

 

Disse maskinene og Windows 10 versjonen er native knyttet til UWP applikasjonsplattformen, altså Microsoft Store apper. Men, den kan også emulere tradisjonelle programmer.

 

Denne kombinasjonen av maskinvare og OS gir den aller største andelen av befolkningen alle fordelene fra mobil/nettbrettverden på et fullt Windows OS.

 

Med tydelig satsning fra MS, mange maskinvareleverandører som lanserer maskinvare for OS'et, og en stor brukermasse som er potensielle kunder i MS store, så er det plutselig mer aktuelt for utviklere å lage apper for MS Store, altså UWP applikasjoner.

 

Nå som Windows 10 kjører på samme maskinvare som finnes i mobiler, og utviklere lager apper, så kan man spørre seg. Hvorfor ikke lage en mobil med Windows 10? De kjører jo allerede på samme maskinvare.

 

Men full Windows 10 på mobil blir ikke brukervennlig sier mange.

 

Enters CShell. Som jeg skrev over deler PC og mobil felles kjerne og applikasjonsplattform, men ikke shell. CShell er et adaptiv Shell for Windows 10 som lar OS'et tilpasse GUI etc til hvilken enhet og skjermstørrelse det kjører på. Installerer man Windows 10 på en PC får man full desktop, installerer man samme OS på en mobil får man en Windows 10 mobile lignende desktop. Kobler man mobilen til en stor skjerm, får man full desktop.

 

Dermed er det ikke lenger noen argumenter mot å kjøre Windows 10 på en mobiltelefon formfaktor.

 

Man kan argumentere for at dette i praksis ikke vil medføre noen betydelig endring fra Windows 10 mobile all den tid apper er mangelvare. Det er helt riktig, og det er også årsaken til at MS ikke har lansert noen Surface Phone. Det er derfor de fokuserer der de er store.

 

Med stadig flere brukere og utviklere i MS Store økosystemet så vil premissene for en Windows Mobil endre seg. Man vil få apper der. Og når en Windows 10 mobil også i praksis er en full datamaskin som også kan kjøre PC-applikasjoner for de som behøver det, så vil det trolig evige fraværet av SnapChat ikke være så avgjørende for en stor nok andel brukere. De andre store sosiale mediene finnes på Windows allerede.

 

Beklager, men det er ikke lett å skrive hvordan MS ser ut til å jobbe med få ord.

 

Dessverre er det lite skriverier om dette, og MS har ikke sakt mye selv enda. Men alt av informasjon jeg plukker opp ender opp i konklusjonen jeg drar ovenfor.

 

Surface Phone vil komme som et konsept for hva OEM'er kan gjøre med plattformen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...