Gå til innhold

SAMLETEST: Mesh-nettverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men er mesh nettverk avhenging av hverandre? Så vis en kobles ut tar de andre over?

 

Gir de høyere kapasitet en Asus RT-AC5300?

For litt vanskelig for folk som aldri har prøvd dette hvordan det egentlig funger.

Beste ville vært å ha flere acesspoint mener når jeg men ulempen man må sette opp kanaler.

Antar appen tar seg av dette.

 

Med så mange acesspoint kan man droppe 2.4 Ghz og 5 ghz og kun bruke 50 ghz.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvordan står altibox sin wifi pluss løsning seg i forhold til disse? Verdt å teste?

Vel tviler på den er særlig bedre en Asus RT-AC3200.

Problemet hvis det er en murvegg eller mye metal f.esk fryser\kjøleskap blir signalstyrken elendig på 2.4 ghz.

5 ghz har veldig kort rekkevidde. Hvis man trenger under 100 mbit er kanskje dette ikke nødvendig vanligvis.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Var så lei av dårlig dekning og nedsatt hastighet ved bruk av repeatere at jeg bestilte meg en Google WiFi pakke med tre enheter. Hadde ikke all verdens tro på stor bedring....

Dette endret fullstendig både min holdning til WiFi dekning i private hjem, den virkelige dekning/hastighet og også måten jeg med letthet kan styre nettilgang på overfor barna.

Løp og kjøp. (eller egentlig; sitt i ro og bestill på nett fra over dammen) Veldig enkelt å sette opp og få til å virke, enkel, men absolutt god nok admin software. Så til slutt, veldig grei software som, i motsetning til de andre jeg har sett fra diverse routere, gir meg lett mulighet til å sette opp tidsstyring til barna. Samt enkelt fra Galaxy telefonen kan pause den enheten jeg vil i mitt nett.

 

Verden smiler! :-) Veldig synd denne ikke finnes i Norge, men verden er liten på nett så det er bare å bestille.

Lenke til kommentar

Verden smiler! :-) Veldig synd denne ikke finnes i Norge, men verden er liten på nett så det er bare å bestille.

 

Er ikke problemet med disse foreløpig at de ikke er godkjent for bruk i Norge eller Europa på grunn av styrken eller frekvensen de sender med? Det samme gjelder vel et par andre kandidater som Eero, Luma og Plume.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men vil man virkelig ha mesh?

 

På hastighetsmålingene burde man dobbeltsjekket hvilken AP man er tilkoplet, om man er tilkoblet 'feil' AP så vil jo det gjøre store utslag på opplevd hastighet. Problemet med mobiltelefoner, og egentlig PCer, er manglende styring/regler på roaming (annet enn "aggresivitet").

Slik at denne testen kan potensielt ha store feil med hastighetene oppgitt.

 

Tipper man får bedre ytelse og totalopplevelse ved å sette opp et par enkle APer og leie inn en person til å foreta en dekkningstest og konfigurere de opp for deg.

Lenke til kommentar
Tipper man får bedre ytelse og totalopplevelse ved å sette opp et par enkle APer og leie inn en person til å foreta en dekkningstest og konfigurere de opp for deg.

Antar du snakker om bedrifter her, da privatpersoner gidder vel ikke å betale for dekningstest og sette det opp.

Med mindre de får elkjøp\lefdal og expert å sette opp routeren i butikk så kobler man bare til routeren hjemme eller får hjelp av internetlevrandøren.

Lenke til kommentar

 

Hvordan står altibox sin wifi pluss løsning seg i forhold til disse? Verdt å teste?

Vel tviler på den er særlig bedre en Asus RT-AC3200.

Problemet hvis det er en murvegg eller mye metal f.esk fryser\kjøleskap blir signalstyrken elendig på 2.4 ghz.

5 ghz har veldig kort rekkevidde. Hvis man trenger under 100 mbit er kanskje dette ikke nødvendig vanligvis.

Rekkevidde basert på omgivelser og frekvens følger fysikkens lover om bølgeutbredelse, så der er jeg enig med deg om at det sannsynligvis ikke er store forskjeller.

 

Poenget var at altibox med sin wifi pluss tilbyr maskenett med opptil 3 aksesspunkter, tilsvarende produktene i testen. Men jeg kjenner ikke til produsent eller modell. Er det en kinesisk "noname" produsent som altibox tjener grovt på? Eller er det kvalitet som kan måle seg med de andre produktene i testen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Amplifi støtter ethernet backhaul. Men så klart bare hvis man har flere av selve routeren. Så hvis man har kablet der man skal ha punktene er det bedre å kjøpe 2 eller 3 av pakken som bare inneholder routeren. Koster ca 1600kr pr stykk så blir ikke så langt unna på pris og er en bedre og mye raskere løsning enn å bruke de man setter rett i kontakten som bare er trådløs hvor hastigheten blir mye dårligere hvis man går igjennom de sammenlignet direkte mot routeren  :)

Endret av MuppetOwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg liker ingen løsninger hvor router må kjøpes som en del av løsningen sammen med AP og switch(er). En ender gjerne opp med å godta restriksjoner i funksjonalitet eller en må måtte bytte alt. Dog er det kanskje slik hjemmemarkedet ønsker det, enkelt og billig er alfa omega.

 

Ubiquiti hadde en gang mesh (zero-handoff) som standard på alle unifi ap'ene, trist de har slutta med det. De har jo kommet med UAP-AC-M/UAP-AC-M-PRO som en slags erstattning, men slike egne produktlinjer kompliserer ting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så hvis man har kablet der man skal ha punktene er det bedre å kjøpe 2 eller 3 av pakken som bare inneholder routeren.

Vel, jeg fortrekker da heller et Unifi Mesh (UAP-AC-M/UAP-AC-M-PRO) + en PoE switch + en router (pc /m pfSense).
Lenke til kommentar

Ubiquiti hadde en gang mesh (zero-handoff) som standard på alle unifi ap'ene, trist de har slutta med det. De har jo kommet med UAP-AC-M/UAP-AC-M-PRO som en slags erstattning, men slike egne produktlinjer kompliserer ting.

 

Det er vel fortsatt zero-handoff på alle Unifi-APer såvidt jeg vet? 

Unifi er veldig ukomplisert, men du trenger en kontroller, enten på PC eller via CloudKey. Hele Unifi-linjen begynner å komme seg UI-messig, og for min del mangler bare en skikkelig ptp-vpn i USG uten å måtte sette opp IPSEC i json-filer før det er alt jeg trenger. 

Endret av Gnerevo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er vel fortsatt zero-handoff på alle Unifi-APer såvidt jeg vet?

Nei. Dvs de sa det skulle komme, men det var ikke tilstede ikke sist jeg testet. Men det er vel snart et år siden jeg faktisk testet.

 

Edit:

Jeg leste litt og tror ikke ZHO kommer på de nye. Men de støtter isteden "Fast Roaming", en variant av 802.11r. Problemet med den greia er at enheten selv må be om å bytte AP (roaming), noen enheter tviholder på et svakt AP, mens andre bytter altfor fort.

Ved ZHO var det bare et annet AP som tok over uten at enheten oppdaget noe (ulempen med ZHO er at alle AP går over samme kanal). I et "sant" Mesh vet ikke enheten at den bytter AP mens AP'ene selv vet hvilket punkt de ulike enhetene bør bruke.

Unifi er veldig ukomplisert, men du trenger en kontroller, enten på PC eller via CloudKey.

Nja. Kontrolleren trenger du bare for oppsett, det kjører jo fint uten. Jeg separerer alltid WIFI fra LAN (ulike regler i router) så jeg må koble opp en pc (med kontroller) på WIFI nettet om endringer skal gjøres.

Hele Unifi-linjen begynner å komme seg UI-messig, og for min del mangler bare en skikkelig ptp-vpn i USG uten å måtte sette opp IPSEC i json-filer før det er alt jeg trenger.

Denslags settes opp i router hos meg, min filosofi er at AP'ene kun skal håndtere WIFI og minst mulig annet.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Hele Unifi-linjen begynner å komme seg UI-messig, og for min del mangler bare en skikkelig ptp-vpn i USG uten å måtte sette opp IPSEC i json-filer før det er alt jeg trenger.

Denslags settes opp i router hos meg, min filosofi er at AP'ene kun skal håndtere WIFI og minst mulig annet.

Poenget hans her var vell å bruke USG som router? :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Poenget hans her var vell å bruke USG som router? :)

Ah.. Ting blir tydeligvis litt rart når en ikke leser.

 

Har ikke sett allverdens på USG, så kan lite om funksjonaliteten der. Bygger heller ruter/brannvegg selv, supermicro har noen kjekke SoC kort.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...