Gå til innhold

TEST: Philips BDM4037UW


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CEyhgY86

Er overrasket over problemene med bildekvaliteten og innsynsvinkelen du nevner her. Jeg kjøpte en 43" (Philips BDM4350) for et år siden, og jeg kunne absolutt ikke tenke meg å gå tilbake til noe mindre. En sann fornøyelse å jobbe med, spesielt med video redigering og foto. I mange tilfeller en del ledig plass på skjermen, men det oppfatter jeg som "luksus". Fargene på 43-tommeren er også glimrende uten at jeg har gjort noen målinger som nevnes her, men de oppfattes som meget bra over hele flaten (skjermen er bare ca. 2 cm fra bordplaten med en sterk fleksibel arm festet på veggen bak). Så modellen du tester her høres ut som en del dårligere enn 43-tommeren fra samme produsent.

 

Nevner dette slik at det ikke blir en "absolutt sannhet" at en 40+ tommers skjerm er for stor for alle.

 

Et annet poeng er at jeg tenkte meg en 38 til 40" skjerm om jeg skulle kjøre UHD uten skalering. Så kom denne 43-tommeren på markedet (ca. en tusenlapp dyrere enn skjermen du tester her), og for meg var det bare å slå til.

Lenke til kommentar

Kan skjønne at en slik blir for stor for de fleste å bruke som PC skjerm. Den kan jo fungere som en erstattning for de som har fler-skjerm oppsett fra før da. Selv har jeg en 32" 4K skjerm, og den er mer enn stor nok den. Selv på denne "lille" 32 tommeren foretrekker jeg også å ha nettleser vinduet plassert omtrent midt på skjermen. På slike 4K PC skjermer har jeg også funnet ut at det er best å kjøre Linux siden man har større kontroll på å stille på fonter i GUI'et, uten å bruke DPI skalering slik man i Windows.

Lenke til kommentar

En sann fornøyelse å jobbe med, spesielt med video redigering og foto. I mange tilfeller en del ledig plass på skjermen, men det oppfatter jeg som "luksus". 

 

Enig der. Men når man skal lese mye tekst på skjermen, og man må bevege hodet mer siden skjermen er så stor, så kan det bli slitsomt i lengden. 

Lenke til kommentar

Skal du gå på større skjerm styr unna alt for høy oppløsing, det skalerer som regel bare dårlig i operativsystemet og krever enda mer av skjermkort.

 

Bruker 34" 21:9 skjerm (Predator X34A) og den har perfekt oppløsning for størrelsen (3440 x 1440). Ingenting blir for smått med 100% innstiling i windows. Hadde en 43" Dell 4K som er litt større enn den i artikkelen og likte den ikke i det hele tatt pga oppløsningen.

 

Punkt 2 er å ALDRI gå for VA panel. Har hatt 3 middels prisede VA panel-skjermer og felles er upresise farger. X34A skjermen kjører IPS panel med 100% sRGB, bruker den daglig til semi-kritisk fargearbeid. Nyere IPS gir også flott sortnivå så dette er ikke lenger noen VA-fordel.

 

Punkt 3 må jo være 100hz. Etter å ha hatt 100+ HZ vil en aldri tilbake til 60hz skjermer, også for vanlige kontorapplikasjoner. Alt glir fint og ikke antydning til hakking når en flytter vinduer etc.

 

Så Niklas, anbefaler deg å prøve noen uker med X34A, du kommer ikke til å levere den tilbake :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CEyhgY86

Skal du gå på større skjerm styr unna alt for høy oppløsing, det skalerer som regel bare dårlig i operativsystemet og krever enda mer av skjermkort.

 

Bruker 34" 21:9 skjerm (Predator X34A) og den har perfekt oppløsning for størrelsen (3440 x 1440). Ingenting blir for smått med 100% innstiling i windows. Hadde en 43" Dell 4K som er litt større enn den i artikkelen og likte den ikke i det hele tatt pga oppløsningen.

 

Punkt 2 er å ALDRI gå for VA panel. Har hatt 3 middels prisede VA panel-skjermer og felles er upresise farger. X34A skjermen kjører IPS panel med 100% sRGB, bruker den daglig til semi-kritisk fargearbeid. Nyere IPS gir også flott sortnivå så dette er ikke lenger noen VA-fordel.

 

Punkt 3 må jo være 100hz. Etter å ha hatt 100+ HZ vil en aldri tilbake til 60hz skjermer, også for vanlige kontorapplikasjoner. Alt glir fint og ikke antydning til hakking når en flytter vinduer etc.

 

Så Niklas, anbefaler deg å prøve noen uker med X34A, du kommer ikke til å levere den tilbake :)

 

Jeg har også en LG 34" 21:9 skjerm med 3440 x 1440 oppløsning, og det var når jeg brukte den uten skalering at jeg tenkte at jeg måtte opp i 38-40 tommer for å kunne bruke en UHD skjerm uten skalering (på grunn av pixel størrelsen). Så når 43-tommeren fra Philips kom på markedet, var det faktisk litt større enn jeg hadde planlagt/ønsket meg (punktene på 43" skjermen er litt større enn 21:9 LG skjermen uten skalering).

 

Og om det skulle bli en plage å måtte bevege hodet for å kunne se helt oppe eller nede på skjermen, kan jeg jo redusere vinduet?!? Ikke noe jeg har opplevd enda. Web browseren kjøres vanligvis i et ca. 1600 x 2000 pixels vindu (BxH). Mail programmet laaangt ut til høyre side og noen andre saker rundt omkring om det trengs. Som sagt, for meg, en sann fornøyelse å bruke!

Lenke til kommentar

Til testen: VA og fravær av sync og høydejusterbarhet ødelegger det som ellers kunne vært en suksesshistorie. Glem denne, finn heller en god 40-tommer før dere dømmer 40 tommer til generelt for stort.

 

Kan skjønne at en slik blir for stor for de fleste å bruke som PC skjerm. Den kan jo fungere som en erstattning for de som har fler-skjerm oppsett fra før da. Selv har jeg en 32" 4K skjerm, og den er mer enn stor nok den. Selv på denne "lille" 32 tommeren foretrekker jeg også å ha nettleser vinduet plassert omtrent midt på skjermen. På slike 4K PC skjermer har jeg også funnet ut at det er best å kjøre Linux siden man har større kontroll på å stille på fonter i GUI'et, uten å bruke DPI skalering slik man i Windows.

Jepp, skalering er fortsatt dårlig i Windows. Ellers så er jeg ikke helt enig i at én stor skjerm er en god erstatning for multiskjermoppsett. Jeg synes det har en egenverdi å kunne maksimere vinduer på en skjerm uten at det dekker over alt annet man holder på med. 2-3 skjermer synes jeg er passelig. Har prøvd 4 og 6 også, men det synes jeg blir for oppstykket. Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Brukte den forrige versjonen en stund i spilling, ligger nå i et pincab. Sortnivå (VA) er helt OK, fargene er ganske blasse om en ikke i det minste kjører native og kompenserer bittelitt med nVidia sin Digital Vibrance. Ettersleng / litt småtregt panel i tillegg, men bevares for et enormt stort og skarpt bilde. Det er definitivt morsomt å spille og jobbe på, men så går en tilbake til den gamle trofaste 24" og ser hva en går glipp av. For min del var oppløsningen på 40" helt på grenseland. Med tanke på at innsynsvinkelen er litt dårlig, og en da flytter den litt lengre vekk for å unngå nakkesleng, blir det bare mindre og mindre..

 

EDIT: Vet ikke om den nye versjonen her har dette problemet, men den gamle slet også med "linjestøy". En kunne observere horisontale skygger som fulgte forbi kontrastlinjer, f.eks. toppene på vinduer som skygget videre horisontalt mot enden av skjermen.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

For stor for pulten faktisk. ^^ Om man sitter så tett som i TG, så synes jeg oppriktig litt synd på de.  :wallbash:

 

Pulten bør jo uansett ha plass til et solid tastatur, mus og en stor (eller flere mindre skjermer). Kanskje også docking for de som er så (u)heldige at de benytter en laptop på jobb/kontoret. Selv i kanskje norges minste leilighet, hvor rommet var 1m bredt, så hadde jeg i det minste plass til et fler-skjerm oppsett. Og siden da, så har det vært 3-4 skjermer på jobb (24" / 27"), og 55" på kontoret hjemme (tok mindre plass enn trippel 27"), og totalt mer overflate.  :thumbup:

 

Recommended. 

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Som spillskjerm, noe Philips neppe har tiltenkt akkurat denne modellen, klarer ikke denne modellen å henge helt med i svingene. Med en oppdateringsfrekvens på 60 bilder i sekundet, uten støtte for verken Nvidias eller AMDs synkroniseringsteknologier, sliter den spesielt når mange raske bevegelser skjer på skjermen. Dette kommer forøvrig også frem i filmer med hektiske scener, men det er mindre merkbart her. 

Viss jeg forstår det som står der riktig, så sliter skjermen med for høy responstid, hvorfor skal det da hjelpe med G-Sync og FreeSync?

Så vidt jeg vet så er de teknologiene til for å glatte ut at skjermkortet sliter med å hold f.eks 60 fps i spill. Og når det kommer til film så må man vel opp i 8k 60 fps før moderne pc sliter?

Lenke til kommentar

Har 43" (4k) og 30" (2560x1600) på skrivebordet no.

Ja, ting kan bli for stort, dette er på grensa, men savner ikkje gamle oppsettet over dette... Det som er på 30" blir langt borte, men har flytta meste parten av apps inn på 43" og bruker 30" til meir statiske ting. Det funker fint! 

 

Hadde før 30" og 24", men 24" bestemte seg for å ikkje skru seg på ein dag, etter 10 år sa den takk for seg. (Dell 2405FPW)

 

 

Dell P4317Q og U3011, begge med IPS panel, koster litt meir, men meiner det er verdt det over TN og VA panel. 

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en 43" (Philips BDM4350) for et år siden, og jeg kunne absolutt ikke tenke meg å gå tilbake til noe mindre. En sann fornøyelse å jobbe med, spesielt med video redigering og foto.

 

Jeg har samme skjerm og bruker den til samme bruk, også veldig fornøyd. Hvis jeg skal trekke frem noe negativt så stemmer ikke de ukalibrerte fargene 100% med min andre skjerm, så jeg dobbeltsjekker hvitbalanse og farger med en annen skjerm etter at jeg er ferdig. Til retouching/healing tool/dodge-burn så er skjermen helt fantastisk å jobbe med i forhold til en skjerm med normal størrelse. Behovet for å zoome inn og ut i lightroom har så godt som forsvunnet.
Lenke til kommentar

Jeg savner virkelig at dere nevner spesifikt om skjermen er matt (AG-coating - og om denne er "mild" eller "aggressive") eller glanset ("glare").

 

Her kommer det frem av bildene at akkurat denne skjermen er rimelig glanset av seg, men for en som har meget sensitive øyne, må jeg enten bli fortalt via tester eksakt hvordan skjermen er å se på eller prøve den selv - hvilket, utifra bosted, gir et heller dårlig utvalg i de lokale elektro-butikkene (Expert/Euronics).

Lenke til kommentar

Jeg har denne på min nye jobb, og er foreløpig meget godt fornøyd.

 

Jeg bruker den derimot med fire skjermkabler, PictureByPicture. Dermed har jeg fire arbeidsflater i Windows som fungerer uavhengig av hverandre, det blir som fire 20" Full HD-skjermer, bare _helt_ kantløst. Fungerer så bra at sjefen har kjøpt maken...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...