Gå til innhold

Snart skal Apple gi MacBookene sine mer krutt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får håpe de oppdaterer air. De nye mbp er helt hinsides hva pris gjelder. Skal ha veldig lyst på Mac og en haug med adaptere for å kjøpe disse. Håper også magsafe, usb3 og sdkortleseren er på plass

Det kommer ikke til å skje. Antakeligvis blir de stort sett identiske, men med nyeste generasjon fra Intel og kanskje litt lavere priser. Har brukt dem siden de kom nå (både 15" og 13"), og bruker så og si aldri et eneste adapter. Problemet er stort sett kun til stede for de som bekymrer seg på forum, ikke oss faktiske brukere. Etter at jeg kjøpte meg et par nye usb-kabler (c-lightning, c-musb) er alt som før, bare at alle porter er raskere og funker til alt. Eneste adapteret jeg drar rundt på er en skjermutgang, men det må man jo med de fleste andre maskiner også.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Magsafe har "reddet" meg mange ganger, så jeg synes det er trist at Apple har kvittet seg med den. For eksempel når ungene ikke ser seg for og snubler i ledninga. Når jeg skal ha min neste bærbare kommer jeg sterkt til å vurdere en med usb-lading + en magnetisk ladeadapter for usb-c. Her i huset er dette dessverre en nødvendighet.

 

Min nåværende MBP (2012) begynner å dra på årene, så jeg har begynt å vurdere å kjøpe ny bærbar. Men jeg kommer neppe til å velge Apple når det skjer. Hovedgrunnen til det er den manglende fleksibiliteten - man kan hverken oppgradere RAM eller SSD (FY, Apple!). All erfaring viser at om man tror man har nok RAM/harddisk når man spesifiserer en maskin, så tar man feil. Jeg har oppgradert denne MBPen 2 ganger, og det har forlenget livet dens betraktelig. Jeg har også prøvekjørt de nye tastaturene, og funnet dem rett og slett lite komfortable i bruk. På toppen av alt kommer prisen (og ikke minst pris/ytelse-forholdet). Joda, MBP er solid bygd, men prisen er fremdeles skyhøy. Konklusjonen blir nok at min 5-årige flørt med Apple og MacOS sannsynligvis er over.

Lenke til kommentar

^ USB C-kabelen er såpass tynn og liten at den enkelt ryker ut uten å dra maskinen med seg. I tillegg kan du plassere den på hvilken som helst side, sånn at risikoen for at noen snubler i den blir minimert. Også det faktum at den nye ladeblokken kan skiftes USB-C kabel på i stedet for hele sulamitten, gjør den nye laderen til den beste jeg har hatt. :)

 

Synes det er synd om de skal drepe konseptet til MacBook Air. Mener det er strålende med en modell som har strømgjerrig ULV-prosessor, og pris som passer studenten. Endringer jeg kunne tenkte meg for MacBook Air er egentlig bare følgende:

 

- 1920 x 1200 IPS-panel

- USB-C

- Kaby Lake-U

- Mindre rammer

- Butteryfly 2.0 tastatur

- Fingeravtrykk-leser

- 70 Whr batteri

 

Og for dem som sier at de trenger mange adaptere for MacBook Pro med USB-C. Bare tull. Kjøp Samsung T3 eSSD, og en telefon med USB-C (Galaxy 8 f. eks.). Livet ditt vil bli mye enklere, tro meg.  :tease:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Og for dem som sier at de trenger mange adaptere for MacBook Pro med USB-C. Bare tull. Kjøp Samsung T3 eSSD, og en telefon med USB-C (Galaxy 8 f. eks.). Livet ditt vil bli mye enklere, tro meg.  :tease:

 

Å ha en ekstern harddisk hengende i en kabel på en MBP eller en annen laptop for å kompensere for manglende lagringsplass internt i datamaskinen er for meg helt uaktuelt. Grunnen er at jeg 95% av tiden har maskinen på fanget mens jeg sitter i sofaen. Av den grunn er også tingene jeg normalt kobler til helt andre ting enn harddisker, med alle varianter av USB-plugger. Dermed vil jeg uansett ikke slippe unna en adapterjungel med nyeste generasjon MBP. Nei, jeg vil ha en datamaskin som fungerer knirkefritt med det utstyret jeg har, og ikke en maskin som krever at jeg kjøper ørten forskjellige adaptere og/eller nye dingser.

 

Edit: Og, jeg glemte jo helt av: hva i all verden tenkte Apple på da de kuttet ut SD-kort-leser? Hæ? Hæ?

Endret av Arve Synden
Lenke til kommentar

Jeg bruker en pro-dslr hele tida, og det er null problem å ikke ha sd-kortleser. Mye enklere og mer praktisk å importere til telefon eller Mac via usb-3-kabel. Da får man brukt en skikkelig protokoll også, og slipper å fikle med å ta kort ut og inn og huske hvilket av korta som var aktivt.

 

Trenger man en maskin med ekstremt mye lagringsplass og ikke ønsker å punge ut up front har ikke Apple noe produkt som passer. Og det er jo greit, ikke alle har produkter for alle. Jeg er glad maskina jeg må slepe frem og tilbake til jobb hver dag er så lett og liten som overhodet mulig, og har absolutt null behov for større disk enn 512 gb før maskinen uansett er utdatert. Store arkiver med data ligger uansett i sky eller på NAS.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg bruker en pro-dslr hele tida, og det er null problem å ikke ha sd-kortleser. Mye enklere og mer praktisk å importere til telefon eller Mac via usb-3-kabel. Da får man brukt en skikkelig protokoll også, og slipper å fikle med å ta kort ut og inn og huske hvilket av korta som var aktivt.

 

Trenger man en maskin med ekstremt mye lagringsplass og ikke ønsker å punge ut up front har ikke Apple noe produkt som passer. Og det er jo greit, ikke alle har produkter for alle. Jeg er glad maskina jeg må slepe frem og tilbake til jobb hver dag er så lett og liten som overhodet mulig, og har absolutt null behov for større disk enn 512 gb før maskinen uansett er utdatert.

 

Som sagt sitter jeg ca 95% av tida i sofaen med datamaskinen, så alle løsninger som involverer en eller annen form for kabel er kronglete. Derfor er en sd-kortleser helt nødvendig for meg. Når det gjelder lagringsplass høres 512 GB vanvittig lite ut for meg. Jeg har p.t. 2 TB i min MBP, og jeg klarer meg med det (enn så lenge). Å måtte punge ut over 13k til Apple for 2TB lagring (selv om det er SSD) er landeveisrøveri.

Lenke til kommentar

Da høres det ut som du rett og slett bør bytte leverandør til noen som har mer modulære og/eller billigere maskiner. Er sd-kortleser et absolutt krav har ikke Apple noe som dekker behovet ditt lenger. Jeg tipper det ble brukt av en fint liten andel av brukerne, det er mye enklere og bedre for de fleste å benytte PTP enn å styre med filoverføring.

 

Jeg har i all hovedsak gått over til å importere bilder til telefon, ikke datamaskin. Så syncer de i bakgrunnen etterhvert. Funker perfekt, og mye mindre å dra på når jeg er på tur.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg har i all hovedsak gått over til å importere bilder til telefon, ikke datamaskin. Så syncer de i bakgrunnen etterhvert. Funker perfekt, og mye mindre å dra på når jeg er på tur.

 

Bruker du jpg eller råformat? Jeg bruker utelukkende råformat, så filene blir ganske store. Hvordan overfører du fra kamera til telefon?

Lenke til kommentar

Jeg bruker android, ikke iphone. Har egentlig aldri prøvd å gå via telefonen, da det har virket som en mer kronglete vei for meg enn å bare stappe kortet inn i datamaskinen. Men kanskje dette er en løsning for å ta sikkerhetskopi av bilder mens jeg er ute og reiser (men da er man avhengig av å ha god tilgang til wifi, som jo ikke på noen måter er garantert). Må vel da også skaffe meg en skyløsning, og siden jeg uansett vurderer å gå vekk fra Apple er iCloud ikke så veldig aktuell for meg. Vet heller ikke hvor godt iCloud spiller sammen med en android-telefon :-)

Lenke til kommentar

Tror ikke det vil funke noe særlig nei. Tviler på om Android har noe særlig Raw-støtte, og hele arbeidsflyten er basert på iCloud og Photos-biblioteksync.

 

Jeg overfører alt av raw til telefonen, den lager thumbnails og lar meg gjøre kjapp editering og utvalg, og så syncer den opp råfilene til skya. Når råfilene er i sky slettes de automatisk fra telefonen og erstattes av jpgs for å spare plass. Neste gang Macen kommer online får den automatisk alle råfilene lokalt.

 

(Jeg kan selvsagt også hente inn filer på iPad eller Mac, og alt havner inn i akkurat samme arbeidsflyt. Backup håndteres separat.)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Ok, da tror jeg du må belage deg på en del motbakke fremover. Å bruke Apple-produkter men nekte å ta i bruk hele produktet pleier å føre til en del styr. Det aller meste av designet deres er basert på at man tilpasser arbeidsflyten til hvordan det er tiltenkt, ikke motsatt.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg bruker en pro-dslr hele tida, og det er null problem å ikke ha sd-kortleser. Mye enklere og mer praktisk å importere til telefon eller Mac via usb-3-kabel. Da får man brukt en skikkelig protokoll også, og slipper å fikle med å ta kort ut og inn og huske hvilket av korta som var aktivt.

 

Trenger man en maskin med ekstremt mye lagringsplass og ikke ønsker å punge ut up front har ikke Apple noe produkt som passer. Og det er jo greit, ikke alle har produkter for alle. Jeg er glad maskina jeg må slepe frem og tilbake til jobb hver dag er så lett og liten som overhodet mulig, og har absolutt null behov for større disk enn 512 gb før maskinen uansett er utdatert. Store arkiver med data ligger uansett i sky eller på NAS.

 

Å lese fra kort går jo mye fortere og krever ikke å ha huset ved siden av PCen pluss at det ikke trekker batteri, det har vesentlig fordeler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...