Gå til innhold

Nå er det offisielt over og ut for mp3-formatet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har nok ingen praktisk betydning for videre bruk, det skal være sikkert og visst. Selv begynte jeg å bruke MP3-formatet på siste halvdel av 90-tallet.

 

Det som er trist er at det fortsatt ikke ser ut til at bransjen har blitt enige om en ny standard for utgivelse av musikk. Fortsatt foretrekkes CD-formatet blant de fleste, og nå er også LP i vinden igjen. Hvorfor disse eldgamle formatene brukes ved nyutgivelser i 2017, er for meg en gåte. Ja, det er nesten så man har lyst til å gråte.  :no:

 

DVD-Audio burde blitt den nye standaren etter min mening, men som vi vet så gikk det ikke sånn:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Audio

 

I 2013 var det noen som kom opp med idéen om å gi ut høyoppløst lyd på Blu-ray-plater:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/High_Fidelity_Pure_Audio

 

Dette har tydeligvis også blitt en flopp. Er det noen av dere her som hadde hørt om HFPA før? Mulig folk ikke ønsker å ha musikken sin på plater eller fysiske medier lenger. Greit nok, men seriøse musikere (og plateselskaper) burde i det minste begynne å tilby musikken i et nedlastbart (lossless) digitalt format i minimum 24-bits lydkvalitet.  :w00t: Burde ikke være noe behov for å gi ut noe som er dårligere enn 24-bit/96 KHz i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilket formater er mest bruk i dag? Flac og mp4? Vertfall det jeg bruker noe.

Er vel ikke vits å komprimere musikk lengere, da 128 GB lagringsplass er ikke mye i dag.

 

Spørs vel litt hvor du snakker om, men på mange steder er nok mp3 fortsatt mer populært enn feks aac (mp4), flac tipper jeg er den mest populære lossless codecen. AAC har større fordeler på lave bitrater, på "CD-kvalitet" er ikke forskjellen så stor.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er absolutt eit poeng med komprimering av musikk endå. Mp3-spelarar og mobiltelefonar har ikkje alltid 128 GB og plass til store mengder ukomprimert musikk. Når dei fleste uansett ikkje høyrer forskjell så er det ikkje så mykje poeng i lossless.

 

Nettspelaren til Spotify er visst i Mp3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med WMA eller Apple Lossless  samt WAV som bruktes før i spill.

 

Kanskje mere ukjent er Vorbis som er mere kjent som unix\linux.

 

Ukjent er vel heller APE.

 

http://lifehacker.com/5927052/whats-the-difference-between-all-these-audio-formats-and-which-one-should-i-use

 

så fremdeles litt usikker om noen av disse har fremtid.

Om ikke lenge tviler jeg lagringsplass blir noe problem.

Da er vel heller problemet å finne opp noe som er enkel i bruk.

 

Zeph: SanDisk MicroSDXC Ultra 128GB

At produsentene ikke har slik minnekort i sine produkter er ikke formatet sitt feil.

Tror også produsentene ser under 32 GB er for lite for android 7 eller nyere.

Men godt mulig produsentene vil tilby fri lagring i skyen istedenfor mere plass på spilleren i fremtiden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva med WMA eller Apple Lossless  samt WAV som bruktes før i spill.

 

Kanskje mere ukjent er Vorbis som er mere kjent som unix\linux.

 

Ukjent er vel heller APE.

 

http://lifehacker.com/5927052/whats-the-difference-between-all-these-audio-formats-and-which-one-should-i-use

 

så fremdeles litt usikker om noen av disse har fremtid.

Om ikke lenge tviler jeg lagringsplass blir noe problem.

Da er vel heller problemet å finne opp noe som er enkel i bruk.

 

Zeph: SanDisk MicroSDXC Ultra 128GB

At produsentene ikke har slik minnekort i sine produkter er ikke formatet sitt feil.

Tror også produsentene ser under 32 GB er for lite for android 7 eller nyere.

Men godt mulig produsentene vil tilby fri lagring i skyen istedenfor mere plass på spilleren i fremtiden.

 

WMA er ikke noe spesielt godt format, ALAC er ganske poulær blandt de med apple-enheter, og WAV er stort og tungvindt. Vorbis er ikke "mere kjent som "unix/linux" så litt usikker på hva du mener. APE er en av de beste losslesscodecene teknisk, men ett av en gruppe mindre populære losslesscodecer. Forskjellen mellom de er ikke så stor, og flac har blitt "standarden".

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok jeg vil fortsette å rippe CD-ene mine i 320 kbps MP3 og FLAC i overskuelig fremtid. Og fuck det å skulle gjøre om 1 TB med MP3 til AAC. Orker ikke rippe / laste ned så mye. :p

 

E: For min egen del så har jeg også nok av gamle MP3-spillere i aktiv tjeneste til at det å gå bort fra MP3 ikke vil være gangbart.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

 

Hvilket formater er mest bruk i dag? Flac og mp4? Vertfall det jeg bruker noe.

Er vel ikke vits å komprimere musikk lengere, da 128 GB lagringsplass er ikke mye i dag.

AAC er visst i vinden - https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Audio_Coding

 

FLAC er for stort til å være en standard, man trenger ikke fullstendig lossless for en nær-perfekt audio opplevelse

 

Hvorfor er FLAC for stort til å være en standard, og hvem definerer "standarden"? FLAC er bare et format. De som gir ut musikk kommersielt må gjerne bruke hvilket som helst format så lenge det ikke komprimerer med tap/reduserer lydkvaliteten på noen måte.

 

Det at man ikke trenger fullstendig lossless for en nær-perfekt lydopplevelse er ikke noe argument for at man skal fortsette med å bruke "lossy"-formater. Er ingen grunn til at man skal "ødelegge" lyden med sånne formater lenger. Jeg snakker nå ut i fra et kommersielt ståsted; altså når folk kjøper musikk de ønsker å høre om igjen flere ganger. Hva folk velger å gjøre med musikkfilene etter at de er kjøpt og betalt, er en helt annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FLAC på mobilen til 100 kr headset :)

 

Det finnes spill hvor spillmusikken tar og betydelig mengder gigabytes. Som Titanfalls berømte 35 GB med ukomprimert lyd. Nå si du har 20 spill installert. Det er 700 GB lyd. Og da finner du ut, jo kanskje det er lurt å komprimere selv om vi har harddisker på terabytes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ripper all musikken min til FLAC, men jeg har ikke FLAC på mobilen. Tar ti sekunder å konvertere et FLAC-album til mp3. Så syncer jeg mp3ene over til mobilen. Og om jeg vil bruke et annet format enn mp3 engang, så er "masteren" der lossless, så jeg vil aldri ha ytterligere kvalitetstap etter konvertering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det finnes spill hvor spillmusikken tar og betydelig mengder gigabytes. Som Titanfalls berømte 35 GB med ukomprimert lyd. Nå si du har 20 spill installert. Det er 700 GB lyd. Og da finner du ut, jo kanskje det er lurt å komprimere selv om vi har harddisker på terabytes.

Nå er vel det ikke mange spill dette gjelder for, uansett så vil det kreve mere av cpu hvis det var i FLAC.

 

Man må vel alltid vurdere å kjøpe ny harddisk uansett, er vel ikke mange med 8-10 TB harddisker her.

Så tviler det er stort nok problem. Godt mulig spillet hadde tatt lengere tid å startet også hvis lyden er komprimert

Lenke til kommentar

FLAC på mobilen til 100 kr headset :)

 

Det finnes spill hvor spillmusikken tar og betydelig mengder gigabytes. Som Titanfalls berømte 35 GB med ukomprimert lyd. Nå si du har 20 spill installert. Det er 700 GB lyd. Og da finner du ut, jo kanskje det er lurt å komprimere selv om vi har harddisker på terabytes.

 

De lydfilene du snakker om i Titanfall går mer på dialog på X antall språk.

De rett og slett dummet seg ut med at du MÅ laste ned alle språkpakkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med WMA eller Apple Lossless  samt WAV som bruktes før i spill.

 

Kanskje mere ukjent er Vorbis som er mere kjent som unix\linux.

 

Ukjent er vel heller APE.

 

http://lifehacker.com/5927052/whats-the-difference-between-all-these-audio-formats-and-which-one-should-i-use

 

så fremdeles litt usikker om noen av disse har fremtid.

Om ikke lenge tviler jeg lagringsplass blir noe problem.

Da er vel heller problemet å finne opp noe som er enkel i bruk.

 

Zeph: SanDisk MicroSDXC Ultra 128GB

At produsentene ikke har slik minnekort i sine produkter er ikke formatet sitt feil.

Tror også produsentene ser under 32 GB er for lite for android 7 eller nyere.

Men godt mulig produsentene vil tilby fri lagring i skyen istedenfor mere plass på spilleren i fremtiden.

APE-formatet er det som komprimerer best gjennomsnittlig, i hvert fall når det er snakk om CD-kvalitet (16-bit/44.1 kHz). APE er også jevnt over godt støttet. Foretrekker dette fremfor FLAC, til tross for at FLAC bruker mindre prosessorkraft ved avspilling. Når det er snakk om komprimering av 24-bits lyd virker det som om utslagene ikke er like store. Til dette kan man mest sannsynlig like gjerne bruke FLAC eller et annet format. Har ikke fått testet ut/sammenlignet dette ordentlig enda. Trolig er det OptimFROG som gjør den beste jobben med 24-bits lydfiler: http://losslessaudio.org

Lenke til kommentar

 

Det finnes spill hvor spillmusikken tar og betydelig mengder gigabytes. Som Titanfalls berømte 35 GB med ukomprimert lyd. Nå si du har 20 spill installert. Det er 700 GB lyd. Og da finner du ut, jo kanskje det er lurt å komprimere selv om vi har harddisker på terabytes.

Nå er vel det ikke mange spill dette gjelder for, uansett så vil det kreve mere av cpu hvis det var i FLAC.

 

Man må vel alltid vurdere å kjøpe ny harddisk uansett, er vel ikke mange med 8-10 TB harddisker her.

Så tviler det er stort nok problem. Godt mulig spillet hadde tatt lengere tid å startet også hvis lyden er komprimert

 

 

Flac er lagd for å være lett å decode, og krever i praksis nesten ikke CPU i det hele tatt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...