Gå til innhold

Snart er det slutt på trege Android-oppdateringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er gode nyheter. Det kan bli det som gjør at jeg igjen kan anbefale Android-telefoner som ikke er laget av Google. Akkurat nå synes jeg det er umulig å anbefale noen tredjeparts-mobiler, selv toppmodellene, på grunn av tragisk oppdaterings-hastighet og -lengde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Det er vel en mulighet for at mobilprodusentene til dels bruker versjonen av Android som et argument for å få folk til å kjøpe en ny modell når det kanskje ikke er så mye på maskinvaren som har endret seg fra ett år til det neste.

Lenke til kommentar

Så er vel ulempen også man risiker flere feil på noen mobiler?

Kanskje jeg er utdatert, men vet f.eks xiaomi eller nexus 4 tablet har hatt en del bug med software oppdateringer.

 

Slik jeg forstår det istedenfor å lage en ny imagefil så lager de patcher slik man kan teste mindre oppdateringer å finne feil fortere?

For utfordringen er vel ikke alle maskinvareprodusenter priorter å oppdatere drivere og sørge for ytelsen er like god på billig nettbret\mobiler som dyre.

 

Så er enig til en grad de med dyre mobiler er sikere å få Android 7.1.2

Lenke til kommentar

Så er vel ulempen også man risiker flere feil på noen mobiler?

Kanskje jeg er utdatert, men vet f.eks xiaomi eller nexus 4 tablet har hatt en del bug med software oppdateringer.

 

Slik jeg forstår det istedenfor å lage en ny imagefil så lager de patcher slik man kan teste mindre oppdateringer å finne feil fortere?

For utfordringen er vel ikke alle maskinvareprodusenter priorter å oppdatere drivere og sørge for ytelsen er like god på billig nettbret\mobiler som dyre.

 

Så er enig til en grad de med dyre mobiler er sikere å få Android 7.1.2

 

Datterens mobiltelefon, en Huawei y560 kjører Android 5X, men har sprekk i skjerm og alt for lite minne.

 

Overtok min søsters Samsung Galaxy S3, som virker å ha kraftigere prosessor, men ca like kraftig/svak GPU, men den er bare i Android 4X-versjon, til tross for at den altså er sterkere.

 

Hadde denne plattformen vært utviklet og på markedet da disse kom ut, så ville det vært lettere å utvikle nyere androidversjon, da maskinvarespesifikt kjører i eget lag, nesten som en mere avansert BIOS.

 

Slik jeg forstår det, så må dette per i dag fikses rett i OSet, noe som blir mere jobb enn produsentene orker legge i "gamle" modeller. Kanskje ville en slik utforming ført til at endringene er mye mindre, og vi slapp å sitte med relativt greie mobiler som ikke får brukt nye og oppdaterte apper pga at OSet er for gammelt.

Lenke til kommentar

Dette er gode nyheter. Det kan bli det som gjør at jeg igjen kan anbefale Android-telefoner som ikke er laget av Google. Akkurat nå synes jeg det er umulig å anbefale noen tredjeparts-mobiler, selv toppmodellene, på grunn av tragisk oppdaterings-hastighet og -lengde.

 

OnePlus 3T hadde Android N (7.0) i desember i fjor og fikk 7.1.1 en stund siden.

Lenke til kommentar

 

Dette er gode nyheter. Det kan bli det som gjør at jeg igjen kan anbefale Android-telefoner som ikke er laget av Google. Akkurat nå synes jeg det er umulig å anbefale noen tredjeparts-mobiler, selv toppmodellene, på grunn av tragisk oppdaterings-hastighet og -lengde.

OnePlus 3T hadde Android N (7.0) i desember i fjor og fikk 7.1.1 en stund siden.

 

 

Og det er 44 dager siden 7.1.2 ble sluppet. Men hvor mange telefoner, Google-lagde eller ikke, har fått det? 

 

Innstillinger > Om telefonen > Android-sikkerhetsoppdateringsnivå: 

...Min Acer Travelmate c111 - 2003-modell - med Windows XP har nyere sikkerhetspatcher enn telefonen min. (Siste XP-patch omtalt her)

 

 

Men det er en telefon som ellers oppfører seg eksemplarisk og er kjapp og responsiv og sikkert sammenlignbar med nye mellomklassemodeller.  Det er surt å måtte kjøpe en ny telefon bare i tilfelle tilfelle, fordi leverandøren ikke gidder lappe åpne sikkerhetshull. Det har heller ingen sammenheng med pris - de mest solgte modellene koster jo adskillig mer enn en rimelig laptop. 

 

Hvis man kan rulle ut oppdateringer til kjerne og API på Android fra en sentral tjeneste som på andre OS, trenger man ikke vente på bugfikser men enda viktigere sikkerhetsfikser etter de er tilgjengelige, og man trenger ikke gjette på om de kommer eller ikke. 

 

Så jeg regner dette som et viktig skritt i retning av å være et seriøst OS. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...