Gå til innhold

Nå kan du snart kjøpe Nokias nye Snake-telefon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bittelitt malurt hører til i dette knallfargede plastbegeret. For det første er nettverksstøtten på fattige GSM/2G i 900 og 1800 MHz. I disse dager omdisponeres mobilfrekvenser ganske hyppig, og det er rett og slett ikke alle steder eller operatører som har støtte for de riktige 2G-frekvensene. I Norge skulle det likevel fungere fint, her er den viktigste ulempen at du ikke får oppgraderingene i lydkvalitet som 3G og 4G gir.

 

Mangel på LTE og VoLTE gjør denne uaktuell.
Lenke til kommentar

For noe ræl. Hva skal man med den. De fleste har vel skuffen full av slikt. Selv har jeg flere. Ligger å støver ned. Har en mate 9 pro, og da er den selvskreven over alt. Har lite tro på den greia der skal selge som varmt hvetebrød.

Jeg skjønner på en måte litt hva du mener. Billige Nokias med lang standby har alltid eksistert. Hva gjør denne så annerledes at folk plutselig er interessert nå? AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Retro er bare kult, uten at det kan måles eller forklares. Tenk på VW New Beetle. Den fyller egentlig ikke noe annet behov enn å være kul.

Lenke til kommentar

For noe ræl. Hva skal man med den. De fleste har vel skuffen full av slikt. Selv har jeg flere. Ligger å støver ned. Har en mate 9 pro, og da er den selvskreven over alt. Har lite tro på den greia der skal selge som varmt hvetebrød.

 

Det er de færreste som kommer til å kjøpe denne som hovedtelefon, men som en backup kan den være suveren. Backup for å ringe med, ikke for å komme seg på facebook.. :p

Lenke til kommentar

Retro er bare kult, uten at det kan måles eller forklares. Tenk på VW New Beetle. Den fyller egentlig ikke noe annet behov enn å være kul.

New Beetle hadde vel oppdatert chassis, motor og stort sett alt annet. Det som serveres her er noe ræl av komponenter som for lengst har gått ut av dato (overdriver for å vise et poeng). For 600kr kunne man ha forventet en telefon som brukte snapdragon 205 (eller liknende).

 

LTE Cat 4 modem with up to 150 Mbps download, 50 Mbps upload;

Support for 4G, 3G and 2G networks;

Support for 802.11 b/g/n, Bluetooth 4.1, ANT+, FM radio;

Dual Core CPU at 1.1 GHz;

Qualcomm® Adreno™ GPU;

3 megapixel rear camera, 0.3MP selfie camera

VGA display at 480p 60 frames per-second;

HD Video streaming;

Support for Linux based OS;

Support for dual SIMs;

 

https://www.qualcomm.com/news/releases/2017/03/20/qualcomm-205-mobile-platform-brings-4g-connectivity-more-people-more-places

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

Tilgang til 2G900 gjør denne aktuell i mange år enda.

Hvis man ikke er opptatt av personvern da, 2G er ferdig cracket for lange siden og er å renge som plaintext. Med andre ord bør det unngås.

 

Hvordan kan jeg gjøre det i praksis? En rask sjekk på finnsenderen.no viser at 90+ % av senderne støtter 2G.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg kjenner problematikken rundt imsi catchere, men det jeg lurte på var hvordan man unngår å bruke 2G nettverket.

 

BTW: hva er forskjellen mellom imsi og serienummeret på SIM-kortet?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Å unngå 2G er kanskje ikke så lett da jeg tror at de fleste telefoner i dag ikke tilbyr valget om å kun bruke 4G/3G eller 4G. Det finnes servicemenyer / apper hvor man kan slå av 2G i modemet, men den type funksjonalitet er ment og tilgjengelig kun for spesielt interesserte (antar jeg).

 

Når det er sagt avhenger det veldig av hvor man bor og ferdes. Jeg har brukt Network Cell Info til å kartlegge telefonens oppetid på de ulike nettene (funksjonalitet i versjonen uten annonser*), og de gangene jeg har målt har den hatt en oppetid på 4G på rundt 98%, resten av tiden befant den seg i 3G, med et par dupp ned til 2G.

 

* https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wilysis.cellinfo&hl=no

Lenke til kommentar

Blir jo som å reise tilbake i tid, lavkvalitet fargeskjerm, liten lagringsplass dårlig med apper.

 

Så kanskje eldre vil være en fan av disse?

Lagringsplass er faktisk ikke noe problem, kjørte minnekort i Nokias forrige modell og den tok 32GB. Problemet er derimot lagring av sms og navn i telefonkatalogen. Antall sms var så lavt som et par- tre hundre stykker, som gjorde at jeg ukentlig måtte bla igjennom og velge hvilke meldinger eller samtaler jeg måtte kaste. Ikke å anbefale for de som er nostalgiske! Og som sagt navnene i telefonkatalogen er svært begrenset, får gjerne ikke plass til fulle navn der. Det er helt meningsløst at en telefon i 2017 ikke kan lagre tonnevis av korte tekster.

 

Da jeg ringte Microsoft (mener det er MS som lager dette søppelet) og klagde så sa de at når man kjøper så billig telefon kan man ikke forvente mer.

 

Vil derfor sterkt advare mot slike telefoner med mindre man ikke trenger fulle navn i telefonkatalogen eller beholde sms'er.

 

Dumme telefoner før var faktisk mye bedre enn dumme telefoner idag. Kunne få mye flottere telefoner for 9 år siden, like lang batteritid som nye Nokia. Men overlegne musikkavspillere, spill, meldingssystem, lagringsplass og kamera. Det eneste som var dumt da var proprietære ladere og noen ganger minnekort.

 

Jeg ønsker meg i utgangspunktet en ny dum telefon. Facebook er jeg ferdig med for lengst, sitter nok foran internett fra før så har nesten aldri behov for det på farta. Ønsker å lade mobilen en gang i uken, foretrekker taster fremfor touch, MYE mindre størrelse, skikkelig system for sms, støtte for minnekort, usb-kontakt og god musikkavspiller. Alt annet er jeg villig til å ofre. Så langt jeg kan se finnes ikke dette.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...