Gå til innhold

TEST: Den store dekningstesten 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å kunne måle i skoger\ på sjø eller langt fra nærmeste by?

 

Hva mener dere her er dekningen god nok selv i de dypeste daler.

 

Tviler på i tunell\grotter kommer vel ingen av disse godt ann, eller dekningstest under vann?

Uansett tror jeg det er slutt på den tiden at telenor har best dekning men telia har fremdeles best fart?

 

Kommer ikke tydlignok frem hva dere tester med samsung s8?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Litt vanskelig å kunne måle i skoger\ på sjø eller langt fra nærmeste by?

 

Hva mener dere her er dekningen god nok selv i de dypeste daler.

 

Tviler på i tunell\grotter kommer vel ingen av disse godt ann, eller dekningstest under vann?

Uansett tror jeg det er slutt på den tiden at telenor har best dekning men telia har fremdeles best fart?

 

Kommer ikke tydlignok frem hva dere tester med samsung s8?

 

Det står i begynnelsen av artikkelen at de bruker en gs7 ...

Hvis resultatene ikke er gode nok for deg, får du ta en titt på oversikten igjen ... Dette er en massive mengde med informasjon og det det er lagt fram på en veldig god måte.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hvor pålitelige er disse målingene da? Har det noe å si tidspunkt på døgnet, dag i uken, rundt høytider etc?

 

Hei!

 

Tidspunkt spiller definitivt inn, og vi målte for eksempel ikke hastigheter på fjellene i påsken - da ville hastighetene trolig vært lavere.

 

Likevel er det umulig å gi et nøyaktig bilde av hvordan hastighetene er i hele landet til enhver tid, døgnet rundt. Vi mener imidlertid at vi har et såpass stort datagrunnlag, og gjort så mange forskjellige typer målinger på forskjellige steder, at vi føler oss trygge på å kunne kåre en vinner.

 

- Niklas

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det var vel fortjent og ikke uventet for min del. Har fått nytt abonnement med Telenordekning for første gang på snart 20år og opplever for første gang dårlig dekning på Østlandet

 

Du fikk med deg at Telenor ble kåret til vinner på Østlandet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ironisk nok opplever jeg bedre dekning med Telenors nett enn med Telia i Østfold. Har kjørt mange mil siden fjor høst. Kvinnfolket er gravid og har bekkenløsning. Letteste å hive henne i bilen og administrere spotify på telefonen. Hennes faller ut oftere enn min. Hun har iphone 6 med Onecall mens jeg har sony z1 compact med Telipol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svar til Kynxx: "Ironisk nok opplever jeg bedre dekning med Telenors nett enn med Telia i Østfold. Har kjørt mange mil siden fjor høst. Kvinnfolket er gravid og har bekkenløsning. Letteste å hive henne i bilen og administrere spotify på telefonen. Hennes faller ut oftere enn min. Hun har iphone 6 med Onecall mens jeg har sony z1 compact med Telipol."

 

Interessant konebehandling...

Endret av Chutikran
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har Telenor, og er meget godt fornøyd med dem.

 

De har i løpet av siste året montert sender ved min arbeidsplass, der dekningen var kyss-meg-i-ræva.

 

Dessverre har ikke Telia noen sender der ennå, så de som bruker deres nett, må til tider gå utendørs og ringe.

 

Dermed vil alle eventuelle planer om å bytte til billigere abonnement med f.eks Chess eller OneCall måtte vente.

 

Komplett Mobil bruker Telenors nett, så det kunne jo vært et alternativ.

Lenke til kommentar

Svar til Kynxx: "Ironisk nok opplever jeg bedre dekning med Telenors nett enn med Telia i Østfold. Har kjørt mange mil siden fjor høst. Kvinnfolket er gravid og har bekkenløsning. Letteste å hive henne i bilen og administrere spotify på telefonen. Hennes faller ut oftere enn min. Hun har iphone 6 med Onecall mens jeg har sony z1 compact med Telipol."

 

Interessant konebehandling...

 

Det er hun som vil ut på tur. Jeg er bare sjåfør :p

Lenke til kommentar

 

 

 

- Skuffende å se at heller ikke i år har dere inkludert Bømlo kommune, Stord kommune og/eller Fitjar kommune i dekningstesten.

 

F.eks. Brandasund ligger på Gisøy, som er det nord-vestligste punktet i Bømlo kommune.

Det tilhørte tidligere Fijar kommune, men etter at plassen fikk vei- og bru-forbindelse så har det blitt en del av Bømlo kommune.

 

Etter egen erfaring så tyder det på at dekknigen varierer ganske mye hvor man ferdes på Bømlo.

Men en ting er sikkert og det er at jo lengre nord man kommer desto dårligere blir dekningen.

Bømlo har primærtsett hatt relativt god Telenor dekning, men selv den sliter når man ferdes langt nok nord i kommunen.

Telia(Netcom) er så godt som ubrukelig når man nærmer seg Brandasund, om man da ikke drar opp i høyden eller drar ut i båt for å oppnå bedre sikt.

 

Må nevnes at disse erfaringene ble akumelert sist i August i 2015, da jeg og en venn dro med ungene hans på slep for å delta på Bradasundsdagene.

 

Mulig at ting har forbedret seg siden den gang, men selv så tviler jeg på det.

Uansett hvilken standard man velger å legge vekt på.

 

Kanskje en smule kynisk av meg å si, men jeg tror ikke at teleselskapene synes at den dårlige og tidvis ikke eksisterende dekningen går utover nok befolkning til at det er verdt bryet og pengene for utbedring.

 

Jeg håper selvsagt på at jeg tar feil der.

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Overrasket over at Telia vinner selv om Telia er kommet godt etter Telenor de siste årene.

Jobber i bransjen med å montere basestasjoner og Telenor har flere fordeler.

-Eier langt flere stasjoner (hus med mast) enn Telia og selv om Telia får leie plass er Telenors antenner i toppen av masten som gir best dekning.

-Telenor bygger alltid ut med 2 frekvenser på 4G som gir mulighet for 4G+ og langt større hastigheter.

 

Jeg tror at hvis testen hadde blitt kjørt i litt utenfor allfarvei ville Telenor vunnet. Det er i alle fall min erfaring. Hadde Telia selv noen måneder, men måtte bytte til Telenor igjen. Opplevde at jeg ikke hadde dekning til å føre samtaler når jeg drar utenfor allfarvei.

 

Hvis man bor midt i en by spiller det ingen rolle hvem man velger. Telenor er ikke alltid best på dekning alle steder, men i snitt litt utenfor byer og E6 tror jeg de er det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jobber som yrkessjåfør og har hatt både Telenor og Telia. Etter min mening så er det definitivt Telia som har den beste dekningen etter veiene hvor jeg kjører. Ikke noe mer irriterende å komme frem til en perfekt rasteplass hvor man skal ta den lovpålagte 45 minutterspausa og ser at man bare har dårlig 2G dekning, noe jeg opplevde alt for ofte med Telenor kontra Telia.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Selv er jeg Telia kunde, og den høyeste ned-hastigheten jeg har oppnådd så langt er 213 Mbit/s på Jet stasjonen i Askim sittende i bil. Og rundt 30 Mbit/s opp på samme måling. Men såklart, hastigheten varierer voldsomt avhengig av hvor i geografien man befinner seg, hjemme ligger jeg på rundt 10 Mbit/s ned da jeg bor rimelig avsides.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Skuffende å se at heller ikke i år har dere inkludert Bømlo kommune, Stord kommune og/eller Fitjar kommune i dekningstesten.

 

F.eks. Brandasund ligger på Gisøy, som er det nord-vestligste punktet i Bømlo kommune.

Det tilhørte tidligere Fijar kommune, men etter at plassen fikk vei- og bru-forbindelse så har det blitt en del av Bømlo kommune.

 

Etter egen erfaring så tyder det på at dekknigen varierer ganske mye hvor man ferdes på Bømlo.

Men en ting er sikkert og det er at jo lengre lengre nord man kommer desto dårligere blir dekningen.

Bømlo har primærtsett hatt relativt god Telenor dekning, men selv den sliter når man ferdes langt nok nord i kommunen.

Telia(Netcom) er så godt som ubrukelig når man nærmer seg Brandasund, om man da ikke drar opp i høyden eller drar ut i båt for å oppnå bedre sikt.

 

Må nevnes at disse erfaringene ble akumelert sist i August i 2015, da jeg og en venn dro med ungene hans på slep for å delta på Bradasundsdagene.

 

Mulig at ting har forbedret seg siden den gang, men selv så tviler jeg på det.

Uansett hvilken standard man velger å legge vekt på.

 

Kanskje en smule kynisk av meg å si, men jeg tror ikke at teleselskapene synes at den dårlige og tidvis ikke eksisterende dekningen går utover nok befolkning til at det er verdt bryet og pengene for utbedring.

 

Jeg håper selvsagt på at jeg tar feil der.

 

Telenor og Telia er kynisk og meget opptatt av å vinne disse testene. Jeg jobber i bransjen og vet at Telenor setter inn ressurser for å tette hull der hvor denne testen kjøres for å komme på topp av pallen.

I praksis betyr det at steder i distriktet der Tek ikke kjører gjennom med sin bil vil bli nedprioritert med tanke på utbygging. Det bør være til ettertanke selv om testen blir gjort i beste mening av Tek.

Kanskje man til neste år ikke kjører samme rute og tar noen kraftige avstikkere for å finne ut hvem som faktisk har best dekning og båndbredde. Midt i byene og langs E6 er ikke spesielt spennende lengre. Her er de like.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...