Gå til innhold

Tre tidligere Funcom-topper dømt for innsidehandel etter lanseringen av The Secret World


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å få mest mulig utbytte av innside handelen. Når man tar skrittet å drive med hvitsnippkriminalitet (svin og fanteri) så er det rimelig naivt å tro at de ikke ønsket å maksimere profitten på det.
De drev et PR maskineri for å drive verdiene opp i forkant av minst 2 lanseringer hvor de så raste etter lansering pga. produktets tilstand. Dette var de rimgelig godt kjent med og utenforstående gjettet seg til det.

Rimelig vanlig markedsmanipulasjon dette (og andre teknikker) men dessverre blir veldig få dømt.

 

Disse (som heldigvis/forhåpentligvis ikke er en del av Funcom lenger) er heller ikke alene om slik type aktivitiet i privat IKT sektor og jeg håper virkelig Økokrim setter alle kluter til for å ta hver eneste parasitt (noe de er for alle som jobber rumpa av seg for disse bedriftene).

Noen gjør det litt mindre opplagt enn det disse drev med og er vanskligere å ta. Det har foregått mye slikt de siste 30 årene.

 

At de er frifunnet på dette punktet betyr kun i mine øyne at bevisføringen/materialet ikke har vært tilstrekkelig/godt nok, dog ikke i tvil om at det fant sted. At man blir frifunnet betyr ikke alltid at man er uskyldig men at bevismaterialet eller saksføringen ble underkjent.

Heller inget enkelt område å få noen dømt.

 

Kom gjerne med dine betraktninger på saken.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har vært en svært svak sak fra økokrim sin side, siden dag en. Selv om denne artikkelen forsøker å vinkle det annerledes så ble de faktisk frikjent på 90% av punktene de var tiltalt for. Økokrim har tapt svært mange høyprofilerte saker de siste åra, så de har mye press på seg politisk. Derfor vinkler de dette som en seier, ikke det store nederlaget det er for dem. De punktene det ble dom på er spesielle, for å si det forsiktig, så jeg blir veldig overrasket om dette ikke ender med full frikjenning i lagmannsretten...

Lenke til kommentar

Takk for oppklarende inside-info. Er også klar over at profilerte organer som Økokrim er under press, spesielt fordi det forekommer mye økonomisk kriminalitet i landet og noe må gjøres. Der det er penger vil de sorte og grå sugerørene være fler enn man klarer å telle og de må tas.

Så hvis noen er uskyldig dømt i en prestisjesak her og samtidig har vært fokusert på å utføre en god lederjobb fremfor pengegrabbing (som altfor mange i ledelse, styr og stell driver med) så beklager jeg! Gode ledere er jeg sterkt tilhenger av.

 

Og selv om det ikke nødvendigvis er kriminelt så er jeg ikke tilhenger av måten mange feter opp egen lommebok ved å trikse og mikse. Mange spekulerer hardt i gråsoner.

Men jeg har sett så mye gjennom årene at ingenting overasker meg lenger. Kynisme og grådighet finner man overalt.

 

 

Når det er sagt er jeg heller ikke tilhenger av en bilfiendtlig regjering (alle siste 20 år) og blir derfor forundret over at det kryr av biler med over 500.000 i skatt/avgift på norske veier.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...