Gå til innhold

FEATURE: Jeg skjønner hvorfor dette har en spesiell plass i hjertet hos mange


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-sDLjFF

Så bra at du likte Ocarina of Time. Denne artikkelen ga i det minste svar på et av spørsmålene jeg satt igjen med etter å ha lest din anmeldelse av Breath of the Wild: Hvorfor får artikkelforfatteren fornemmelser til mange spill, herunder Jak & Daxter og Shadow of the Colossus, når det som nevnes har vært brukt i mange Zelda-spill før disse kom ut.

 

Samtidig dukker det opp et nytt spørsmål: Hvordan klarte du der å sammenligne Breath of the Wild med Ocarina of Time når du ikke hadde spilt sistnevnte?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så bra at du likte Ocarina of Time. Denne artikkelen ga i det minste svar på et av spørsmålene jeg satt igjen med etter å ha lest din anmeldelse av Breath of the Wild: Hvorfor får artikkelforfatteren fornemmelser til mange spill, herunder Jak & Daxter og Shadow of the Colossus, når det som nevnes har vært brukt i mange Zelda-spill før disse kom ut.

 

Samtidig dukker det opp et nytt spørsmål: Hvordan klarte du der å sammenligne Breath of the Wild med Ocarina of Time når du ikke hadde spilt sistnevnte?

Redaksjonssjef her, men jeg kan svare for Andreas. Skribenten begynte faktisk å spille Ocarina før Breath. Denne artikkelen har ligget i systemet en stund, fordi jeg ikke har fått tid til å prioritere den før nå.

 

EDIT: Gikk tilbake i samtaleloggene for å dobbeltsjekke. Denne artikkelen ble først pitchet i begynnelsen av januar.

Endret av Arodem
Lenke til kommentar

Dette blir sikkert litt som å banne i kirken, men jeg synes dette er et utrolig oppskrytt spill. Eller la meg si det på en annen måte - Jeg føler dette er et spill man måtte oppleve når det kom for å kunne verdsette det.

 

Jeg annser meg selv som en rimelig stor Zelda fan. ALTTP er fremdeles et av de beste spillene jeg har spillt, og jeg elsker egentlig alle 2D Zelda samt WW, TP og BOTW.

 

OOT derrimot fikk jeg aldri spillt når det kom. Jeg hoppet i stedet på PS1 toget og prøvde ikke OOC før etter PS2 kom, og dette tror jeg ødela mye for meg. Jeg vente meg til den bedre grafikken og kontrollen til neste generasjon og klarte derfor aldri å se sjarmen til dette spillet.

 

Det jeg føler ødelegger OOT fullstendig for meg er:

 

-Grafikken. Spillet ser grått og kjedelig ut, det er svært lite farger her noe som gjør at jeg ikke har lyst til å tilbringe tid i denne verden. Se på alle de andre spillene, fargerike spill som gjør at jeg virkelig har lyst til å se meg rundt.

 

-Grafikken igjen. Du kan si hva du vil men jeg synes graikken er stygg. Teksturene i Deku Tree og Jabu-Jabu's Belly ser forferdelig ut, spesielt Jabu-Jabu's Belly ser ut som noen har spydd på veggene. Jeg trenger på ingen måte god grafikk, men jeg trives best i pen grafikk.

 

-Spillet ser så tomt ut, det mangler rett og slett liv. Hyrule Field er stor men inneholder ingenting, by og fjell ser naken ut. Verden føles så tom at jeg ikke gidder å utforske.

 

-Kontrollen og kamera er mye dårligere enn både ALTTP og WW som jeg hadde spillt før, det var rett og slett ikke gøy å spille.

 

 

Jeg har prøvd spillet flere ganger men hver gang så avslutter jeg når jeg kommer halvveis fordi jeg kjeder meg. Det er litt synd for alle skryter av det men jeg tror, som jeg sa tidligere, at dette spillet i likhet med de fleste fra førstegenerasjon 3D måtte oppleves når det kom.

Min mening, ikke bli sur! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så dere brukte den ene anmelderen deres som ikke har spilt Zelda før til å anmelde BoTW? Bra valg Gamer. Bra valg.

A: Andreas spilte i hvert fall store deler av Ocarina of Time før han spilte Breath of the Wild. Han refererer til Ocarina of Time i anmeldelsen. Jeg skriver nettopp det i kommentaren som er like over din. 

 

B: Å ikke ha spilt alle spillene i en serie, betyr ikke at man ikke er skikket til å anmelde en oppfølger – i hvert fall ikke når oppfølgeren er så løsrevet fra fundamentet som er etablert de siste 19 årene som BotW var. 

 

C: At du skal komme med slike kommentarer i tråder, både når de har noe med Breath of the Wild å gjøre og når de ikke har noe med spillet å gjøre, er ikke veldig konstruktivt. Slutt.  

Endret av Arodem
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis "Breath of the Wild" er så bra som ryktet tilsier, har det da vitterlig ingenting å si om anmelder har spilt et snart 20 år gammelt spill i Zelda-serien eller ikke, spesielt med tanke på hvor ulikt BotW er sine forgjengere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg annser meg selv som en rimelig stor Zelda fan. ALTTP er fremdeles et av de beste spillene jeg har spillt, og jeg elsker egentlig alle 2D Zelda samt WW, TP og BOTW.

 

OOT derrimot fikk jeg aldri spillt når det kom. Jeg hoppet i stedet på PS1 toget og prøvde ikke OOC før etter PS2 kom, og dette tror jeg ødela mye for meg. Jeg vente meg til den bedre grafikken og kontrollen til neste generasjon og klarte derfor aldri å se sjarmen til dette spillet.

 

Det jeg føler ødelegger OOT fullstendig for meg er:

 

-Grafikken. Spillet ser grått og kjedelig ut, det er svært lite farger her noe som gjør at jeg ikke har lyst til å tilbringe tid i denne verden. Se på alle de andre spillene, fargerike spill som gjør at jeg virkelig har lyst til å se meg rundt.

 

-Grafikken igjen. Du kan si hva du vil men jeg synes graikken er stygg. Teksturene i Deku Tree og Jabu-Jabu's Belly ser forferdelig ut, spesielt Jabu-Jabu's Belly ser ut som noen har spydd på veggene. Jeg trenger på ingen måte god grafikk, men jeg trives best i pen grafikk.

 

-Spillet ser så tomt ut, det mangler rett og slett liv. Hyrule Field er stor men inneholder ingenting, by og fjell ser naken ut. Verden føles så tom at jeg ikke gidder å utforske.

 

-Kontrollen og kamera er mye dårligere enn både ALTTP og WW som jeg hadde spillt før, det var rett og slett ikke gøy å spille.

Du nevner at du har vært gjennom ALTTP. Anbefaler deg å prøve ut A Link Between Worlds og Ocarina of Time 3D-utgaven på 3DS. Sistnevnte burde ha fått en oscar for hvor bra det er pusset opp på 3DS både grafisk og når det kommer til kontrollere. Begge spillene ser veldig bra ut i 3D på New 3DS og New 3DS XL (de gamle 3DS'ene er det bare å skru av 3D og la den være av da det ikke virker bra).

 

ALBW var på høyde med ALTTP i mine øyne og en veldig verdig oppfølger (den bruker tilogmed samme map som ALTTP).

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-sDLjFF

Dette blir sikkert litt som å banne i kirken, men jeg synes dette er et utrolig oppskrytt spill. Eller la meg si det på en annen måte - Jeg føler dette er et spill man måtte oppleve når det kom for å kunne verdsette det.

 

Jeg annser meg selv som en rimelig stor Zelda fan. ALTTP er fremdeles et av de beste spillene jeg har spillt, og jeg elsker egentlig alle 2D Zelda samt WW, TP og BOTW.

 

OOT derrimot fikk jeg aldri spillt når det kom. Jeg hoppet i stedet på PS1 toget og prøvde ikke OOC før etter PS2 kom, og dette tror jeg ødela mye for meg. Jeg vente meg til den bedre grafikken og kontrollen til neste generasjon og klarte derfor aldri å se sjarmen til dette spillet.

 

Det jeg føler ødelegger OOT fullstendig for meg er:

 

-Grafikken. Spillet ser grått og kjedelig ut, det er svært lite farger her noe som gjør at jeg ikke har lyst til å tilbringe tid i denne verden. Se på alle de andre spillene, fargerike spill som gjør at jeg virkelig har lyst til å se meg rundt.

 

-Grafikken igjen. Du kan si hva du vil men jeg synes graikken er stygg. Teksturene i Deku Tree og Jabu-Jabu's Belly ser forferdelig ut, spesielt Jabu-Jabu's Belly ser ut som noen har spydd på veggene. Jeg trenger på ingen måte god grafikk, men jeg trives best i pen grafikk.

 

-Spillet ser så tomt ut, det mangler rett og slett liv. Hyrule Field er stor men inneholder ingenting, by og fjell ser naken ut. Verden føles så tom at jeg ikke gidder å utforske.

 

-Kontrollen og kamera er mye dårligere enn både ALTTP og WW som jeg hadde spillt før, det var rett og slett ikke gøy å spille.

 

 

Jeg har prøvd spillet flere ganger men hver gang så avslutter jeg når jeg kommer halvveis fordi jeg kjeder meg. Det er litt synd for alle skryter av det men jeg tror, som jeg sa tidligere, at dette spillet i likhet med de fleste fra førstegenerasjon 3D måtte oppleves når det kom.

Min mening, ikke bli sur! :)

Personlig mener jeg gameplay og historien er tidløs, selv om jeg forstår hva du mener med grafikken.

 

Men har du prøvd 3DS-versjonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-sDLjFF

Hvis "Breath of the Wild" er så bra som ryktet tilsier, har det da vitterlig ingenting å si om anmelder har spilt et snart 20 år gammelt spill i Zelda-serien eller ikke, spesielt med tanke på hvor ulikt BotW er sine forgjengere.

Det handler mer om at han ikke har spilt noen Zelda-spill, og deretter trekker frem at BotW låner fra andre ikke-Zelda spill, når Zelda-spillene hadde gjort det samme flere ganger før disse spillene kom ut.

 

Men nå kom det frem at han faktisk hadde prøvd et Zelda-spill, tre måneder i forkant, da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-sDLjFF

Så dere brukte den ene anmelderen deres som ikke har spilt Zelda før til å anmelde BoTW? Bra valg Gamer. Bra valg.

Jeg tipper at det ikke var den eneste de hadde som ikke har spilt Zelda før...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker fremdeles det aller meste fra Ocarina of Time fra da jeg spilte det i 1998, men jeg husker nesten ingenting av den intetsigende historia til Breath of the Wild som jeg ble ferdig med i går.

Jeg stiller meg gjerne bak karakteren sistnevnte fikk av Gamer.

 

Er vel ikke heeeeelt det samme.

Lenke til kommentar

Jeg savner nok også den kunnskapen som kunne ligget i bunn hvis anmelderen hadde spilt mer Zelda tidligere. Breath of the Wild-anmeldelsen synes jeg bærer litt preg av at anmelder tar spillet for andre ting enn det er ment å være, og gjør litt merkelige sammenligninger på grunn av manglende referanser. Men, dette har jo blitt diskutert opp og ned her inne nå :)

 

Ocarina of Time er et fantastisk spill, og er nok mitt favorittspill gjennom all tid. Synes det har tålt tidens tann veldig godt!

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

 

Så dere brukte den ene anmelderen deres som ikke har spilt Zelda før til å anmelde BoTW? Bra valg Gamer. Bra valg.

A: Andreas spilte i hvert fall store deler av Ocarina of Time før han spilte Breath of the Wild. Han refererer til Ocarina of Time i anmeldelsen. Jeg skriver nettopp det i kommentaren som er like over din. 

 

B: Å ikke ha spilt alle spillene i en serie, betyr ikke at man ikke er skikket til å anmelde en oppfølger – i hvert fall ikke når oppfølgeren er så løsrevet fra fundamentet som er etablert de siste 19 årene som BotW var. 

 

C: At du skal komme med slike kommentarer i tråder, både når de har noe med Breath of the Wild å gjøre og når de ikke har noe med spillet å gjøre, er ikke veldig konstruktivt. Slutt.  

 

 

A: Han spilte ikke Ocarina of Time, men 3DS-versjonen så det argumentet er syltynt. Alle med et snev av spill-interesse, og ikke minst om man har spill som jobb bør være mer bevandret i Zelda-universet enn som så. 

 

B: Nei, det betyr ikke at man ikke er skikket - men det er absolutt en fordel. Jeg vil tro at veldig mange som var/er interessert i å kjøpe og spille Breath of the Wild har spilt minst ett Zelda-spill før, og ønsker å lese en anmeldelse fra en som vet litt mer om spillserien han skal anmelde. Dette høres mer ut som ansvarsfraskrivelse enn en forklaring. 

 

C: Klart det er konstruktivt, dessuten fordrer dere til slike tilbakemeldinger med den click-bait-linjen dere har lagt dere på de siste månedene. Jeg har lest Gamer.no siden starten, lenge før dere ble en del av TEK-nettverket og kvaliteten er dalende. Både med tanke på antall artikler dere produserer, samt kvaliteten på disse. Dere må regne med at folk blir krasse (eller lite konstruktive som du skriver) når dette skjer. 

 

Redaksjonen deres bærer VELDIG preg av å være PlayStation og Xbox-drevne, med en altfor lav snittalder med tanke på hvor gammel den gjennomsnittlige gameren i Norge er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

A: Han spilte ikke Ocarina of Time, men 3DS-versjonen så det argumentet er syltynt. Alle med et snev av spill-interesse, og ikke minst om man har spill som jobb bør være mer bevandret i Zelda-universet enn som så. 

 

Størsteparten av redaksjonen består av frilansere, så det er et fåtall av oss som faktisk "jobber med spill".

 

Redaksjonen deres bærer VELDIG preg av å være PlayStation og Xbox-drevne, med en altfor lav snittalder med tanke på hvor gammel den gjennomsnittlige gameren i Norge er.

 

Redaksjonen inneholder nok mer enn Xbox og PlayStation-dreven, og jeg tror nok snittalderen ville overrasket deg hvis du tror den er lav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du nevner at du har vært gjennom ALTTP. Anbefaler deg å prøve ut A Link Between Worlds og Ocarina of Time 3D-utgaven på 3DS. Sistnevnte burde ha fått en oscar for hvor bra det er pusset opp på 3DS både grafisk og når det kommer til kontrollere. Begge spillene ser veldig bra ut i 3D på New 3DS og New 3DS XL (de gamle 3DS'ene er det bare å skru av 3D og la den være av da det ikke virker bra).

 

ALBW var på høyde med ALTTP i mine øyne og en veldig verdig oppfølger (den bruker tilogmed samme map som ALTTP).

 

Glemte å nevne ALBW, jeg kjøpte 3DS bare for å spille det spillet og ja, jeg elsket det!! :)

 

 

Personlig mener jeg gameplay og historien er tidløs, selv om jeg forstår hva du mener med grafikken.

 

Men har du prøvd 3DS-versjonen?

 

Har det ikke, men har prøvd det. Det virket som en bedre versjon men spillet virker fremdeles for tomt og jeg fikk ikke lysten til å springe rundt og utforske.

Det er det jeg liker aller best med Zelda, når du springer rundt og ser huler, sirkler eller andre mystiske objekter som bare venter på at du skal løse gåten de er en del av :)

Lenke til kommentar

 

 

Så dere brukte den ene anmelderen deres som ikke har spilt Zelda før til å anmelde BoTW? Bra valg Gamer. Bra valg.

A: Andreas spilte i hvert fall store deler av Ocarina of Time før han spilte Breath of the Wild. Han refererer til Ocarina of Time i anmeldelsen. Jeg skriver nettopp det i kommentaren som er like over din. 

 

B: Å ikke ha spilt alle spillene i en serie, betyr ikke at man ikke er skikket til å anmelde en oppfølger – i hvert fall ikke når oppfølgeren er så løsrevet fra fundamentet som er etablert de siste 19 årene som BotW var. 

 

C: At du skal komme med slike kommentarer i tråder, både når de har noe med Breath of the Wild å gjøre og når de ikke har noe med spillet å gjøre, er ikke veldig konstruktivt. Slutt.  

 

 

A: Han spilte ikke Ocarina of Time, men 3DS-versjonen så det argumentet er syltynt. Alle med et snev av spill-interesse, og ikke minst om man har spill som jobb bør være mer bevandret i Zelda-universet enn som så. 

 

B: Nei, det betyr ikke at man ikke er skikket - men det er absolutt en fordel. Jeg vil tro at veldig mange som var/er interessert i å kjøpe og spille Breath of the Wild har spilt minst ett Zelda-spill før, og ønsker å lese en anmeldelse fra en som vet litt mer om spillserien han skal anmelde. Dette høres mer ut som ansvarsfraskrivelse enn en forklaring. 

 

C: Klart det er konstruktivt, dessuten fordrer dere til slike tilbakemeldinger med den click-bait-linjen dere har lagt dere på de siste månedene. Jeg har lest Gamer.no siden starten, lenge før dere ble en del av TEK-nettverket og kvaliteten er dalende. Både med tanke på antall artikler dere produserer, samt kvaliteten på disse. Dere må regne med at folk blir krasse (eller lite konstruktive som du skriver) når dette skjer. 

 

Redaksjonen deres bærer VELDIG preg av å være PlayStation og Xbox-drevne, med en altfor lav snittalder med tanke på hvor gammel den gjennomsnittlige gameren i Norge er.

Først og fremst: Du er 100% off topic nå, men jeg svarer deg her for å kommentere påstandene offentlig. Så får moderatorene flytte innleggene i et mer passende forum om de ser det nødvendig videre.

 

A: Hva så om han spilte 3DS-versjonen? Det er ikke mange store betydelige forskjeller mellom de to versjonene. Det er som å reagere på at noen spiller Heroes of Might & Magic III HD i stedet for den gamle, eller StarCraft: Remastered i stedet for StarCraft. Han spilte store deler av spillet før han begynte med Breath of the Wild. Det er et faktum.

 

B: Ansvarsfraskrivelse? Hvordan konkluderer du med det? Det er et rent svar på den syrlige, sarkastiske kommentaren din der du i bunn og grunn hevder at siden vi valgte en person som ikke har spilt mye Zelda til å anmelde Botw, så er anmeldelsen mindre verdt. Noe som er et merkelig argument. Jeg må da ikke ha spilt Adventure for å kunne komme med legitimt kritikk av det første Zelda-spillet heller, og må ikke ha spilt det første Zelda-spillet for å kritisere Dark Souls? Eller Maniac Mansion for å kritisere The Walking Dead-sesongene? Å ha en bred referanseramme er ett ledd i kritkk, ja, og Andreas har kunnskap om et bredt felt med spill.

 

C: Nei, dette er ikke konstruktivt. Det er ikke fruktbart, og det gir ikke meg eller andre i Gamer nye impulser.

 

Vis meg gjerne eksempler på artikler der vi clickbaiter. Men definer gjerne hva du mener med clickbaiting først, siden folk bruker dette skjellsordet om alt mulig rart de ikke liker på internett nå om dagen. Og vis meg hvordan vi var bedre før samtidig. Er genuint interessert i å se dette.

 

Denne linjen om at alt var bedre før har for øvrig vært gjennomgående siden jeg begynte å lese Gamer fast selv i 2007. Og den dukker stort sett alltid opp rundt kontroversielle meninger som skiller seg fra konsensus – eller at vi er for snille med et spill som har bugs. Se på kommentartrådene under anmeldelsene for Killzone 2, L.A. Noir eller Uncharted 2 for førstnevnte, se på Fallout 4 eller The Elder Scrolls IV: Oblivion for sistnevnte. Det er alltid det samme «Dere var bedre før». «Er det fremdeles noen som tar Gamer.no seriøst?» «Dere har mistet en leser. Takk for meg.» Poenget her er at den linjen ikke er nok – kritikken MÅ være mer konstruktiv. 

 

Om antall artikler: Jeg gikk faktisk kjapt gjennom arkivet. Vi ligger rundt samme nivå som vi har gjort gjennom tidligere år. Men det har blitt flere artikler om e-sport (fremdeles bare mellom 20 og 30 prosent), så om du ikke interesserer deg for det kan jeg forstå den kritikken.

 

Om kvaliteten på artikler: Dersom du synes kvaliteten har sunket, er det trist. Vi gjør det vi kan med de ressursene vi har. Jeg skulle mer enn gjerne ha fått ansatt én eller flere journalister på fulltid, slik at vi kunne fostret et sted der personer kan tenke og jobbe med spill uten andre obligasjoner. Annonsemarkedet og ad-block-bruk gjør ikke det mulig for øyeblikket. Det er utrolig synd, ikke bare for oss men for norsk spillkritikk generelt.

 

Men: hvis manglende kvalitet er grunnsteinen i den krasse kritikken din MÅ (!!!) du slå fast hva du mener med «kvalitetsartikler», for uten det må vi bare skyte i blinde og håpe på at vi treffer det du anser for å være kvalitet. Uten det blir ikke den syrlige kritikken din konstruktiv. Den blir bare syrlig.

 

Om snittalderen: Vil anslå at snittalderen på redaksjonen ligger et sted mellom 25 og 30 for øyeblikket. Det er den største lesergruppen hos oss også.

 

Om Xbox/PlayStation-kommentaren din: Vi prøver å dekke det vi kan av Nintendo-spill, men det har vært stille på Wii U-fronten en stund, og Switch har ikke kommet helt i gang ennå. Men du kan glede deg til en Puyo Puyo Tetris-anmeldelse i morgen, og Mario Kart 8 Deluxe skal anmeldes så fort vi får tak i det. Om du mener at vi er dårlige på PC, er jeg enig i at vi kan bli flinkere der.

Endret av Arodem
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kan ikke si meg mer enn enig at det burde være noen med kjennskap til universet som anmeldte det, men det er virkelig patetisk hvor såret så mange er over kritikken det fikk. Spill det, ha din egen mening og hold kjeft. Det er heller verdt å klage når det er klinkeklart at gamer promoterer elendige spill ved å gi høye karakterer. Den anmeldelsen har vært en ærlig anmeldelse. Kanskje ikke mange er enige, men den var ærlig uansett.

Endret av Stormwolf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...