Gå til innhold

Google skal visstnok bygge annonseblokkering inn i sin egen nettleser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For noen år siden gadd jeg ikke å bry meg om adblock. Tenkte det er best å se nettsidene slik som de var laget.

Dråpen som veltet glasset var en annonse fra et flyselskap. Jeg hadde flere faner oppe, og plutselig spillte PCen kraftige lyder fra motorene i et Boeing 747.
Hvilken fane bråker? Det tok en stund å finne riktig fane og trykke X.

Flash-annonsen fra flyselskapet førte IKKE til økt omsetning. Jeg fikk ikke plutselig lyst til å besøke Mallorca.

Da jet-motoren startet, fikk jeg i stedet hastverk med å skru av synderen.

Da installerte jeg disse ad-block greiene som alle snakket om.
Nå kan jeg ikke leve uten.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eg har ikkje brukt adblock på over 10 år. Nettsidene lever av annonseinntekter, så det er litt absurd å fjerne visning av det som faktisk får ei nettside ein nyttar seg av til å gå rundt. Er reklamen for overveldande så lar eg vere å besøke den nettsida, enkelt og greit. Eg forventar ikkje å kunne besøke alle nettsider på internett med eit visuelt inntrykk som passar meg.

 

Det blir litt som å gå inn i ein butikk og rive ned alle reklameplakatane fordi dei var irriterande.  :dremel:

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Problemet med mykje av reklamen er også at den sporar kvar du er og går. Det er ingen andre som har noko med kva nettsider eg brukar. Korleis eg brukar dei eller kor eg skal eller kjem frå.

Så lenge dette er ein del av nettsider så er slike scripts og trackers blokkerte og med dei også reklamen.


Eit eksempel er jo Tek. For å sjå grafar og diverse i testane utan problem så må ein akseptere CrazyEgg. Dette er ein tracker/analyzer.

Endret av Gazer75
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stille stående reklame bilder er ok til en viss grad bare de ikke innbefatter 50% av siden du skal lese all annen "rørlig" reklame er banned hos meg og klarer ikke en web side å holde seg til dette så er adblock på jeg prøver på mange sider i slå av og på for å se men i 99% av tilfellene så er det et eller annet blinkene og irriterende film snutter så det blir til at adblokkeren er på hele tide siden man er lei av å "prøve" hele tiden.

Lenke til kommentar

det er litt absurd å fjerne visning av det som faktisk får ei nettside ein nyttar seg av til å gå rundt

 

Det er ikke absurd, men helt som forventet. Det er få som er helt imot all reklame, men det som får folk til å reagere er i hovedsak at annonser er overdrevne og at det ikke har blitt så veldig mye bedre på flere tiår med forstyrrelser. Det er ikke sikkert det er din favorittside som er avgjørende for om folk bruker reklameblokkering, men din favorittside kan likevel bli skadelidende fordi andre nettsteder ikke viser de besøkende den respekten de fortjener. Dersom en har en nettside som avhenger av annonser så er da noe av det lureste en kan gjøre å lære av hva som negativt trigger folk, ta en runde på sine rutiner for å se om det er noe en kan gjøre bedre og deretter å vennlig spørre de besøkende om å gjøre et unntak, det verste er å bli sur og kreve noe da det sannsynligvis heller får de besøkende til å gå til en konkurrent.

 

Folk har mange og ulike årsaker til å blokkere reklamer, deriblant at de er store/for mange/lange, de er svært forstyrrende (gjerne autostart med lyd!), de spretter opp/dekker innhold/åpner faner, de sporer deg på tvers av sider selv om man gjerne ikke ønsker dette, er gjerne i tillegg på tross av sporing uinteressante (såkalt "relevant reklame" fungerer sjeldent i praksis fordi besøkende allerede har funnet det dem behøver og disse brødsmulene med sporingsdata dem legger fra seg på veien brukes til å servere reklame for det dem ikke behøver lengre. Tilfeldig reklame er ofte mer relevant!). Ikke minst har man et sikkerhets aspekt, de færreste nettsteder sitter med kontrollen over annonsene internt så i stedet brukes det i de fleste tilfeller innleide annonseselskaper som alle er opplagte mål for aktører som ønsker å spre skadevare. Dette er en berettiget bekymring da det har skjedd flere ganger opp gjennom årene og vi kan regne det som selvsagt at det vil komme flere eksempler.

 

Det er ganske naturlig at folk går lei og at man da får en oppadgående trend med å blokkere reklame. Det er akkurat som forventet. Spørsmålet er hvordan en velger å forholde seg til innstillingen folk har til reklamer. En ting er ihvertfall helt sikkert, og det er at man vil tape på å gå til krig mot de besøkende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...