Gå til innhold

TEST: Fujifilm X100F


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

13 tusen? For denne? :D

 

next!

For noen er det vel verdt ja, se for eksempel denne fotografen som har tatt et helt bryllup med forgjengeren X100S.

Den er veldig diskret og hendig, med en veldig anvendelig brennvidde.

http://blog.briankraft.com/fuji-x100s-wedding-photography-colorado/

 

Men for samme pris får du X-T20 og 23mm /2.0 (som jeg har kjøpt). Da får du også vippbar touchskjerm, men objektivet er en del større. Også helt fantastisk!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

13 tusen? For denne? :D

 

next!

For noen er det vel verdt ja, se for eksempel denne fotografen som har tatt et helt bryllup med forgjengeren X100S.

Den er veldig diskret og hendig, med en veldig anvendelig brennvidde.

http://blog.briankraft.com/fuji-x100s-wedding-photography-colorado/

 

Men for samme pris får du X-T20 og 23mm /2.0 (som jeg har kjøpt). Da får du også vippbar touchskjerm, men objektivet er en del større. Også helt fantastisk!!

For samme pris så kan du kjøpe full-frame speilrefleks, gitt at du gir opp retro-design fetish og faktisk setter gode bilder på toppen av prioriteringslisten. Just sayin'.

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller er det en gjennomgående antydning til uskarphet i bildene? Savner liksom det siste ekstra. Men foruten dette er fargene, kontrastene og dybdeskarpheten nydelig til ikke å være fra en speilrefleks.

 

Det er vel ikke noe som tilsier at det skal være noe dårligere enn en speilrefleks på det? Det er samme sensorstørrelse, eneste forskjellen er at det er kun et eneste litt upraktisk objektiv fastmontert på det.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det bare meg, eller er det en gjennomgående antydning til uskarphet i bildene? Savner liksom det siste ekstra. Men foruten dette er fargene, kontrastene og dybdeskarpheten nydelig til ikke å være fra en speilrefleks.

 

Det er vel ikke noe som tilsier at det skal være noe dårligere enn en speilrefleks på det? Det er samme sensorstørrelse, eneste forskjellen er at det er kun et eneste litt upraktisk objektiv fastmontert på det.

 

AtW

 

Alt dette ligger ofte mer i optikken enn selve kameraet, så derfor sammenligning med denne som har fast optikk og speilrefleks. Men poenget mitt var skarpheten.

Lenke til kommentar

 

 

Er det bare meg, eller er det en gjennomgående antydning til uskarphet i bildene? Savner liksom det siste ekstra. Men foruten dette er fargene, kontrastene og dybdeskarpheten nydelig til ikke å være fra en speilrefleks.

 

Det er vel ikke noe som tilsier at det skal være noe dårligere enn en speilrefleks på det? Det er samme sensorstørrelse, eneste forskjellen er at det er kun et eneste litt upraktisk objektiv fastmontert på det.

 

AtW

 

Alt dette ligger ofte mer i optikken enn selve kameraet, så derfor sammenligning med denne som har fast optikk og speilrefleks. Men poenget mitt var skarpheten.

 

 

Om det er opptikken som teller, så bør det vel være enda mindre overraskende at det kan sammenliknes med spesilrefleks? De har jo optikk i alle mulig slags kvaliteter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller er det en gjennomgående antydning til uskarphet i bildene? Savner liksom det siste ekstra. Men foruten dette er fargene, kontrastene og dybdeskarpheten nydelig til ikke å være fra en speilrefleks.

 

Det står vel også i artikkelen at kameraet "tegner mykt" :-P

Lenke til kommentar

 

 

13 tusen? For denne? :D

 

next!

For noen er det vel verdt ja, se for eksempel denne fotografen som har tatt et helt bryllup med forgjengeren X100S.

Den er veldig diskret og hendig, med en veldig anvendelig brennvidde.

http://blog.briankraft.com/fuji-x100s-wedding-photography-colorado/

 

Men for samme pris får du X-T20 og 23mm /2.0 (som jeg har kjøpt). Da får du også vippbar touchskjerm, men objektivet er en del større. Også helt fantastisk!!

For samme pris så kan du kjøpe full-frame speilrefleks, gitt at du gir opp retro-design fetish og faktisk setter gode bilder på toppen av prioriteringslisten. Just sayin'.

 

Ja du kan kjøpe mye rart, men det kan jo ikke sammnelignes! Tror de fleste som kjøper et slikt dyrt kamera har bildekvalitet høyt på lista, og der leverer den jo bra, som du så på linken. En speilrefleks er stor, tung og bråkete, og lar deg ikke ta bilder på en diskret måte som denne gjør. Og retrodesignet er også bra på mange måter, ved at du kan sjekke innstillinger uten å skru det på. Har kjøpt en X-T20 nå, og den er veldig inspirerende og flott å bruke, med egen blender, lukker og kompensasjonsinstilling.

Lenke til kommentar

Da X-100 kom så var det fullstendig uaktuelt for meg, p.g.a. manglende zoom, men etter å ha brukt fastoptikk en god del de siste årene (DSLR/speilløst), der jeg har trakket rundt uten å ha med alternativ optikk, så er dette ikke lenger et argument i mot X-100 for min del.

Prisen er vel det eneste argumentet til at jeg sliter med å forlate "tenkeboksen". Det går ikke på å ha råd, men mer på om det er verdt å bruke så pass med penger på et kamera som ikke vil være mitt førstevalg, men som er tenkt på som et "lommevennlig" (jakkelomme) kamera når jeg er ute og rusler.

 

For meg så er ikke brennvidden på dette "kompaktkameraet" noe problem, den ligger nær det brennviddeområdet jeg etterhvert har brukt mest.

 

Sony RX-100 V ville kanskje vært ett "smartere" valg når det gjelder lommevennlighet, zoom og pris, men jeg er allerede i Fujileiren og det å skulle ha enda ett system (i tillegg til Fuji/Canon) å sette seg inn i frister ikke akkurat.

 

hmmm.......

Lenke til kommentar

Synes det blir litt feil å trekke negativt på "Ikke touch- eller utfellbar skjerm" på et X100 kamera. Har daglig brukt X100S i snart 4 år og aldri savnet disse egenskapene på mitt kamera - snarere tvert imot. Skjermen brukes kun når jeg må bla i menyer. At kameraet har fått joystick og ekstra hjul er veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...