Gå til innhold

TEST: Samsung Galaxy S8+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan dere ikke begynne å test kameraet i de mest populære appene? Bruker selv en S7 Edge nå som min iPhone 7 Plus er inne til service og selv om kameraet er prima og ikke står tilbake for min iPhone 7 Plus i det hele tatt så hjelper det lite i praksis når kvaliteten synker markant så fort man bruker noe annet enn Samsung sin egen kamera-app. Kamerakvaliteten i spesielt Snapchat er ikke i nærheten av den samme som når du tar bilder via kamera-appen, og det samme kan sies om du tar bilder direkte i Instagram. I disse appene så er iPhone 7 Plus markant bedre.

 

I og med at Snapchat og Instagram er så latterlig populære som de er og nesten alle jeg kjenner nærmest utelukkende tar bilder i en av disse to appene og ytterst sjeldent via kamera-appen så syntes jeg dette er noe som virkelig er på sin plass å få frem i anmeldelser. Spesielt om variasjonen i bildekvalitet varierer såpass som det ser ut til å gjøre.

 

Er jo ikke mye verdi i kamerabiten av anmeldelsen for folk flest om kvaliteten ikke er representativ i de soleklart mest populære "kamera-appene" i verden. Om vi får bedre fokus på dette så vil det forhåpentligvis legge et større press på disse utviklerne med tanke på faktisk optimalisere mot diverse kameraer også.

 

 

Dette må vel nesten være i en aller annen sammenheng med at apputviklere ikke kan, eller rett og slett ikke gidder å optimalisere imot Samsung sin kameraprogramvare/ISP? Vet at Cyanogen/Lineage lenge har klaget over at Samsung gir absolutt null og niks dokumentasjon eller grunnlag for at de kan nyttiggjøre seg av eller optimalisere mot ISP i nyere Samsungtelefoner så det er fult mulig det er mye av samme utfordringen for apputivklere her? Hva vet vel jeg. Syntes uansett det er utrolig dårlig at slike problemstillinger ikke kommer mer frem i lyset i anmeldelser som dette når flere av disse appene er blant topp fem mest brukte appene i verden. Snapchat har vel over 158 millioner aktive brukere daglig osv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

LMH1:

Du spør hvor rask en flaggskip-telefon til ett av de største produsentene er, med tanke på spill-ytelse?

 

 

Akkurat dette med spillytelse er jo relevant. Her har vi jo tidligere sett av "rå maskinvare" ikke nødvendigvis fører til noe merkbart bedre spillytelse. Er jo absolutt greit med noe annet enn syntetiske benchmarks å forholde seg til. Utfordringen med Android her er vel at de færreste utviklere optimaliserer mot spesifikke modeller, og da vil jo spesielt modeller med Exynos få mye uforløst potensiale. Nå er jo uansett hoppet i ytelse fra år til år temmelig minimalt, spesielt sammenlignet med hva som var tilfellet for få år tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En annen pussighet er synlig i 3D Mark-testen i tabellen over. Der S8 blåser all konkurranse av banen i Geekbench og AnTuTu, der også sistnevnte måler grafikkytelse, fremstår den som uventet svak i 3D Mark.

 

Her må vi nesten forholde oss til forskjellige tall enn hva som kommer frem av anmeldelsen?

 

Geekbench 4 Single:

 

#1: iPhone 7 Plus, 3390

#2: iPhone 6S Plus, 2510

#3: Galaxy S8+, 2000

#4: Huawei P10, 1925

#5: Huawei Mate 9 Pro, 1918

 

 

Geekbench 4 Multi:

 

#1: Galaxy S8+, 6696

#2: Huawei P10, 6053

#3: Huawei P9 Plus, 5766

#4: Huawei Mate 9 Pro, 5686

#5: iPhone 7 Plus, 5560

 

 

3D Mark Unlimited:

 

#1: iPhone 7 Plus, 36132

#2: Xiaomi Mi Mix, 32590

#3: Xiaomi Mi5S, 30542

#4: OnePlus 3, 29725

#5: Xperia X Performance, 29596

 

 

AnTuTu:

 

#1: iPhone 7 Plus, 181032

#2: Galaxy S8+, 174213

#3: Xiamoi Mi Mix, 152149

#4: Huawei P10, 143951

#5: LG G6, 140671 

 

 

 

Fryktelig lite som underbygger en påstand om at; Der S8 blåser all konkurranse av banen i Geekbench og AnTuTu

 

S8+ ser jo ikke engang ut til å vinne majoriteten av disse benchmarksene du refererer til? Dette mener du er å "blåse konkurrentene av banen"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er jo ikke mye verdi i kamerabiten av anmeldelsen for folk flest om kvaliteten ikke er representativ i de soleklart mest populære "kamera-appene" i verden. Om vi får bedre fokus på dette så vil det forhåpentligvis legge et større press på disse utviklerne med tanke på faktisk optimalisere mot diverse kameraer også.

Fra Samsung Camera SDK: http://developer.samsung.com/galaxy/camera/guide

 

Vet ikke hvor oppdatert den Samsung Camera SDK teksten er, ting som HDR er kanskje ikke lenger aktuelle da de allerede er lagt til i Androids Camera API: https://developer.android.com/reference/android/hardware/Camera.Parameters.html

Since basic camera functionalities are common across different vendor devices, there is no need to provide different implementations for each vendor/device.

....

Camera SDK provides enhanced features and APIs available to users for developing enriched camera-based applications. This SDK offers additional functionalities and capabilities on top of existing Android Camera API2 capabilities. The Camera application interface utilizes the Android Camera APIs. Camera SDK also provides easy-to-use, fast performing APIs for new image processing and computational photography needs.

 

Camera SDK Processors provide the user with features such as High Dynamic Range, Low-Light environment photography, Depth of Field, and Landscape photography (Panorama).

Det er forøvrig to problemstillinger: 1. det å ta bildet (tilgang til kamerafunksjoner) 2. det å prosessere og transkode bildet for sending.

 

Når det gjelder sistnevnte, er det mye rart å se på Android, Whatsapp er en versting på komprimering, mens for eksempel Signal virker å ha minst aggressiv komprimering av de jeg har prøvd.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Ikke flat versjon. Fingeravtrykksleseren er veldig malplassert. Samme kameraet som S7. Høøy pris. Pluss en del litt småirriterende mangler som ikke funker ennå.

 

Tror jeg beholder min S7 istedet.

 

Mye bra med S8 selvfølgelig, men ikke nok til å oppgradere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde den kommet i flat versjon med den gamle hjemknappen med fingeravtrykksleser på gammel posisjon hadde det kanskje blitt kjøp.

 

Vi får se hva som kommer neste år...

 

Er nysgjerrig på om VR ytelsen er noe bedre, støtte for VR video med høyere oppløsning/fargedybde osv. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Samme kameraet som S7.

Når du allerede har en S7, er selvfølgelig ikke kameraet i S8 noen grunn til å oppgradere, men generelt sett liker jeg godt at de holder seg til dette kameraet som jo er veldig bra. Riktignok liker jeg vidvinkel-løsningen til LG G6 godt også.

 

 

To ting jeg trenger svar på som jeg ikke finner noe om i testen:

- Har den ANT+?

- Har den støtte for Galileo?

Rene faktaopplysninger er best å finne på GSM Arena.

http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s8-8161.php

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

En annen pussighet er synlig i 3D Mark-testen i tabellen over. Der S8 blåser all konkurranse av banen i Geekbench og AnTuTu, der også sistnevnte måler grafikkytelse, fremstår den som uventet svak i 3D Mark.

 

Her må vi nesten forholde oss til forskjellige tall enn hva som kommer frem av anmeldelsen?

 

 

 

Fryktelig lite som underbygger en påstand om at; Der S8 blåser all konkurranse av banen i Geekbench og AnTuTu

 

S8+ ser jo ikke engang ut til å vinne majoriteten av disse benchmarksene du refererer til? Dette mener du er å "blåse konkurrentene av banen"?

 

Virker rart det som er skrevet og hva tabellene viser ja. 

 

S8 hadde jo rykter om fikk 205,284 i tester i AnTuTu tidligere fra en video, men mulig det er fake eller fra en prototype.

 

 

Nå er det jo også forskjell hvilken prosessor på S8 har i Europa og USA. Mulig exynos er dårligere enn Snapdragon men mener å ha sett exynos gjorde det stort sett bedre.

http://www.androidcentral.com/galaxy-s8-benchmarks-show-exynos-8895-outpacing-snapdragon-835

Endret av MuppetOwl
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...