Gå til innhold

Brukere melder om mystisk «klikkelyd» fra nye MacBook Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er dessverre ikke det, men byggekvaliteten og driftssikkerheten kjører, i min erfaring, store vide ringer rundt eple-laptops.

Går vel på hva man prioriterer. Thinkpads har ofret design og brukeropplevelse i alle fall. Gammeldags og stygge (synes jeg). Et par år siden jeg hadde Macbook sist nå, men kvalitet og driftsikkerhet er da noe jeg har forbindet med de hele tiden. Litt kjipt at de ikke kan repareres/oppgraderes lett. Og så ser de mye bedre ut. Touchpaden er  overlegen alle andre jeg har testet.

Lenke til kommentar

 

De er dessverre ikke det, men byggekvaliteten og driftssikkerheten kjører, i min erfaring, store vide ringer rundt eple-laptops.

Går vel på hva man prioriterer. Thinkpads har ofret design og brukeropplevelse i alle fall. Gammeldags og stygge (synes jeg). Et par år siden jeg hadde Macbook sist nå, men kvalitet og driftsikkerhet er da noe jeg har forbindet med de hele tiden. Litt kjipt at de ikke kan repareres/oppgraderes lett. Og så ser de mye bedre ut. Touchpaden er  overlegen alle andre jeg har testet.

 

Moderne og "ligner på apple" betyr ikkje det samme. Eg skjønner ikkje korleis thinkpads har ofra brukeropplevelse. Eg meiner at et tastatur som har knapper du faktisk kan kjenne at går nedover når du trykker på dei er ein bedre brukeropplevelse enn ett tastatur flatt som eit papir. Kvifor skal alt på død og liv være så tynt? Det er Apple som har ofra brukeropplevelse til fordel for tynt design. Men dei har gode touchpads det skal dei ha. Men hadde vert greit å hatt plass til håndleddet på pcen. Folk som faktisk bruker pcen sin til å arbeide på vil bruke et skikkelig tastatur med escape knapp. Alle andre kan fortsette å swipe opp og ned på facebook på macbookene sine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Moderne og "ligner på apple" betyr ikkje det samme. Eg skjønner ikkje korleis thinkpads har ofra brukeropplevelse. Eg meiner at et tastatur som har knapper du faktisk kan kjenne at går nedover når du trykker på dei er ein bedre brukeropplevelse enn ett tastatur flatt som eit papir. Kvifor skal alt på død og liv være så tynt? Det er Apple som har ofra brukeropplevelse til fordel for tynt design. Men dei har gode touchpads det skal dei ha. Men hadde vert greit å hatt plass til håndleddet på pcen. Folk som faktisk bruker pcen sin til å arbeide på vil bruke et skikkelig tastatur med escape knapp. Alle andre kan fortsette å swipe opp og ned på facebook på macbookene sine.

Nå er jeg enig i at de siste MB har ofret en del for å bli tynnere. Nevnte at det er noen år siden jeg hadde  Når retina MBP kom så var den tilnærmet perfekt i mine øyne. Ordentlige taster, bra touchpad osv osv. 

 

Moderne og ligner på apple er ikke det samme nei, men se rundt på nye laptops med bra design og legg merke til at Thinkpads er IKKE blant de. De ser ut som arbeidslaptoper som feks de gamle IBM maskinene. Og den røde prikken til å styre musa er ufattelig gammeldags og burde fjernes. En god touchpad knuser den hver gang.

 

Jeg er alt for gode Windows-laptoper, men det er ikke mange som leverer like komplett pakke som MacBook (Pro) har gjort (fram til de siste 2 årene da). 

 

Apple har tapt seg med fjerning av kontakter og sette vekt/tynnhet foran ALT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg skulle defintivt ønske jeg kunne fått et Thinkpad-tastatur på Macbook Proen min (og at jeg kunne fått den uten tullete Touch Bar), men det å kunne jobbe på et offisielt supportert Unix-OS er verdt mer. Tross alt kan jeg koble til et eksternt tastatur, men MacOS får jeg bare på produkter fra Apple.

Når det gjelder klikkelyd høres det jo veldig ut som noe temperaturrelatert, og da burde det ikke være noe problem. Er det noe som faktisk ødelegger maskinen og/eller skjer hele tiden gjelder kjøpsloven. Apple respekterer den (jeg fikk nettopp en ny iPad etter at en som var 4 år og 10 måneder fikk ødelagt batteri).

 

Imho er MacBook Pro fortsatt den beste proffmaskina, men de andre tar innpå og Apple har gjort noen veldig merkelige valg i siste generasjon. Hadde Thinkpads kommet med et skikkelig OS hadde jeg seriøst vurdert å bytte. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

De er dessverre ikke det, men byggekvaliteten og driftssikkerheten kjører, i min erfaring, store vide ringer rundt eple-laptops.

Går vel på hva man prioriterer. Thinkpads har ofret design og brukeropplevelse i alle fall. Gammeldags og stygge (synes jeg). Et par år siden jeg hadde Macbook sist nå, men kvalitet og driftsikkerhet er da noe jeg har forbindet med de hele tiden. Litt kjipt at de ikke kan repareres/oppgraderes lett. Og så ser de mye bedre ut. Touchpaden er  overlegen alle andre jeg har testet.

 

Designet synes jeg er genialt. De som ikke vet bedre rynker på nesen fordi den ikke samler fingeravtrykk, er glossy, har rosa deksel eller LED-lys under. De som faktisk har peiling nikker anerkjennende. Det som er sexy med en Thinkpad er nesten uansett hva som måtte skje så fungerer den, hver eneste gang, når du trenger den. Som er det absolutt viktigste, mener jeg, med en bærbar PC. Touchpadden er helt kurant både på Macs og Thinkpads, men i vanlig bruk er den jo meningsløs. Da må du jo ta hendene bort fra tastaturet for å røre på musepekeren! Det er helt idiotisk og sånn kan man jo ikke jobbe. 

 

 

Moderne og "ligner på apple" betyr ikkje det samme. Eg skjønner ikkje korleis thinkpads har ofra brukeropplevelse. Eg meiner at et tastatur som har knapper du faktisk kan kjenne at går nedover når du trykker på dei er ein bedre brukeropplevelse enn ett tastatur flatt som eit papir. Kvifor skal alt på død og liv være så tynt? Det er Apple som har ofra brukeropplevelse til fordel for tynt design. Men dei har gode touchpads det skal dei ha. Men hadde vert greit å hatt plass til håndleddet på pcen. Folk som faktisk bruker pcen sin til å arbeide på vil bruke et skikkelig tastatur med escape knapp. Alle andre kan fortsette å swipe opp og ned på facebook på macbookene sine.

Nå er jeg enig i at de siste MB har ofret en del for å bli tynnere. Nevnte at det er noen år siden jeg hadde  Når retina MBP kom så var den tilnærmet perfekt i mine øyne. Ordentlige taster, bra touchpad osv osv. 

 

Moderne og ligner på apple er ikke det samme nei, men se rundt på nye laptops med bra design og legg merke til at Thinkpads er IKKE blant de. De ser ut som arbeidslaptoper som feks de gamle IBM maskinene. Og den røde prikken til å styre musa er ufattelig gammeldags og burde fjernes. En god touchpad knuser den hver gang.

 

Jeg er alt for gode Windows-laptoper, men det er ikke mange som leverer like komplett pakke som MacBook (Pro) har gjort (fram til de siste 2 årene da). 

 

Apple har tapt seg med fjerning av kontakter og sette vekt/tynnhet foran ALT.

 

Jepp, ofring av funksjonalitet for tykkelse er også idiotisk og jeg synes Apple dro den for langt med siste MBA, med kun en usb-c (og ingen magsafe? hallo?). Tastaturet er bedre enn mye laptops i den klassen, Vaio osv, men Thinkpad er som vanlig noen hoder foran, selv på syltynne X1 Carbon. Den røde prikken er 100% genial og jeg kan garantere at den vil forbli på Thinkpads i all overskuelig framtid. Alternativet er å måtte ta hendene fra tastaturet for å flytte på muspekeren, og det er jo grusomt ineffektivt. Men klart, brukes PCen primært til å scrolle på Facebook er det sikkert kurant nok, men da funker faktisk touch-skjerm bedre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Designet synes jeg er genialt. De som ikke vet bedre rynker på nesen fordi den ikke samler fingeravtrykk, er glossy, har rosa deksel eller LED-lys under. De som faktisk har peiling nikker anerkjennende. Det som er sexy med en Thinkpad er nesten uansett hva som måtte skje så fungerer den, hver eneste gang, når du trenger den. Som er det absolutt viktigste, mener jeg, med en bærbar PC. Touchpadden er helt kurant både på Macs og Thinkpads, men i vanlig bruk er den jo meningsløs. Da må du jo ta hendene bort fra tastaturet for å røre på musepekeren! Det er helt idiotisk og sånn kan man jo ikke jobbe. 

 

Lest setningen din? Dette er et ufattelig elitistisk og snobbete uttrykk. Jeg har da ikke nevnte NOE av det du nevner der. Og det som er "sexy" er at den fungerer? Det har da ingenting med utseendet å gjøre.

 

Og jeg nekter å tro at Thinkpads ikke har noen problemer whatsoever. At den fungerer bra har jeg tro på, men det har mine Macbook Pros også gjort i mange år uten problemer i det hele tatt. Anektodisk blir det uansett.

 

 

Jeg skjønner at angående den røde prikken så får man bare være uenig. Jeg liker ikke den, men forstår at det er mange som gjør det. En god touchpad er mye mer effektivt for meg.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt klart elitist ja, men det skal ikke så mye til når selv profesjonelle brukere (les skoler, bedrifter osv) velger skrot som consumer-laptops fra HP eller Acer. De som faktisk bryr seg om disse tingene som byggekvalitet, tastatur, osv anerkjenner glatt at Thinkpads er best i klassen og da er ikke et mattsvart chassis med Thinkpad-logoen på noe "gammeldags og stygt", men snarere et ikon på noe av det ypperste du kan få av kvalitet i bærbare PCer.

Kjenner til en stor videregående skole som da fylket bestemte å kjøpe inn HP i stedet for Thinkpads måtte ansette to personer, en på heltid og en deltid, for å ta unna alle problemene elevene kom med. Særlig gjaldt det ladere og batterier, touch-striper (for volum og slikt), og bakgrunnsbelysning på skjermer som døde. Så kan man snakke videre om de 8 mil-speccene en Thinkpad klarer, osv osv. At de ikke har noen problemer er naturligvis ikke sant, men det finnes nok belegg for å si at byggekvaliteten er milevis fra "vanlige" laptops. Så er det vel noen som er nært eller til og med over, som Panasonic Toughbook. Men da er man over på rugged-utstyr.

Måtte faktisk bytte vifte/heatsink assembly på en X301 eller første-gen X1 Carbon, husker ikke i farten. Da kom en hyggelig fyr innom kontoret mitt, skrudde på et møterom mens jeg tok en kaffe og 15 minutter seinere kunne jeg jobbe videre. 

Det er mer effektivt for deg med en touchpad før du venner deg til trackpointen ja, men når den er innlært er alt raskere. Flytting av muspeker spesielt ved redigering av tekst, til andre ting som scrolling ER jo mye mer effektivt når det kan gjøres uten å flytte hendene fra F/K.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier ikke imot at det har god kvalitet. Og selv om kanskje designet og logoen kan være synonymt med kvalitet så gjør ikke de at de ser pene ut.

 

Det blir som med multicom sine Gaming laptoper. De fleste kjenner igjen det designet og skjønner at det nok en en godt speccet laptop. Hjelper den ikke å være mindre stygg.

 

 

Ingenting galt å sette funksjon framfor form. Bare ikke si at de er lekre laptoper, for det er de ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...