Gå til innhold

LGs nye PC-skjerm har både 4K-oppløsning, HDR-støtte og et lekkert design


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med skjermkort fra NVIDIA er nok denne uaktuelt. AMD og NVIDIA skulle samarbeidet for en felles standard av sine FreeSync/G-Sync så slipper vi dette rotet.

 

FreeSync er en åpen standard, og nVIDIA kan implementere den når de måtte ønske uten noe som helst kostnad for de.

Lenke til kommentar

100HZ eller mer formoder jeg? Etter å ha hatt fantastiske Predator X34A i et års tid skal jeg aldri tilbake til 60HZ skjerm igjen.

Hvorfor formoder du det når den er på DP 1.2 som ikke støtter 4k (som er skjermens oppløsning) på over 60 Hz? Hva din personlige preferanse er vil nok være komplett irrelevant i produsenters portefølje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jakoozie: IPS har da svært godt og uniformt sortnivå. VA også for den del, men du tenkte kanskje på TN i første setning?

Sortnivået i seg selv er kanskje greit på IPS, men de fleste har i alle fall innslag av backlight bleed/ips glow. Det er det verste jeg vet, og selv de beste IPS-skjermene har dette. VA-skjermer har ofte ikke det.  

 

TN er jo crap på bildekvalitet, og helt uaktuelt for meg, så var ikke det jeg mente nei. 

Lenke til kommentar

Jakoozie: IPS har da svært godt og uniformt sortnivå. VA også for den del, men du tenkte kanskje på TN i første setning?

IPS-LCD har typisk et marginalt svakere sortnivå sammenlignet med TN, typisk rundt 0.01 cd/m^2 med maksimal lysstyrke på 100 cd/m^2. Statisk kontrast på IPS-LCD ligger typisk rundt 1100:1, mens kremen (av TV-størrelse paneler) klarer oppmot 1700:1

VA-LCD har i forhold et vesentlig bedre sortnivå enn IPS, typisk rundt 0.003 cd/m^2 med maksimal lysstyrke på 100 cd/m^2. Statisk kontrast på VA-LCD ligger typisk rundt 3500:1, mens kremen (av TV-størrelse paneler) klarer oppmot 6000:1

 

Det er en grunn til at jeg har en FG2421.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Med skjermkort fra NVIDIA er nok denne uaktuelt. AMD og NVIDIA skulle samarbeidet for en felles standard av sine FreeSync/G-Sync så slipper vi dette rotet.

 

Problemet er NVIDIA, som insisterer på sitt eget opplegg. AMD har tilrettelagt for samarbeid.

 

AtW

 

Jeg er i gruppen som er irritert over Nvidia og at de ikke gjør G-sync åpent eller bare joiner freesync-bølgen. Enig i at de er problemet her.

 

For meg som ikke har teknisk innsikt på hvordan det funker, er det mulig å lage en omvei slik at Nvidia og FreeSync fungerer?

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så innebærer gsync skjermer en fysisk modul som skjermprodusentene kjøper fra nvidia for x antall dollar. I tilleg så skal denne modulen også skvises inn i en skjerm som de forsøker å gjøre så tynn og rammeløs som overhodet mulig. Freesync er en funksjon som finnes i displayport standarden og krever ikke noen ekstra dollar fra produsentene å implementere. Dermed legger de det ved selv om det ikke blir fryltelig elig mye brukt.

Lenke til kommentar

Usikker på om jeg vil vente bare på AOC Agon AG322QCX, som har 1440p, VA, og 144hz - eller om jeg heller skal vente på en skjerm med 144hz, 4K og HDR? Nå som denne har fått en prisantydning på rundt 10 000, hvor mye kan en tenke seg at en 30"+ med nevnte specs kan koste? Og et muligens tidsperspektiv på når en slik kan komme på markedet?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt..

Hvor stor prosentandel av grafikkort-markedet har AMD?

Når det gjelder skjermer som kommer på markedet virker det som om Freesync har den største andelen.

Det må jo være en stor mismatch et sted.

La oss håpe skjermkortene AMD snart skal lansere er konkurransedyktig med Nvidia sine.

Lenke til kommentar

Hvor stor prosentandel av grafikkort-markedet har AMD?

Hvis Steam er representativt for skjermer der synkronisering er aktuelt, så har Nvidia 2,76 ganger større GPU-markedsandel enn AMD. Link.

 

La oss håpe skjermkortene AMD snart skal lansere er konkurransedyktig med Nvidia sine.

Jeg håper heller at Nvidia tar i bruk FreeSync (gjerne i tillegg til gsync)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt..

Hvor stor prosentandel av grafikkort-markedet har AMD?

Når det gjelder skjermer som kommer på markedet virker det som om Freesync har den største andelen.

Det må jo være en stor mismatch et sted.

La oss håpe skjermkortene AMD snart skal lansere er konkurransedyktig med Nvidia sine.

Mismatchen er at Nvidia insisterer på sin proprietære variant der man må betale for bruk samt en chip. Håper alle skjermprodusentene driter i den så Nvidia etterhvert tar seg sammen og går for en åpen standard. AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er jo også at Gsync-skjermer går som varmt hvetebrød. Hvis folk sluttet å kjøpe disse så hadde kanskje nVidia tatt til fornuften, Gsync som det er nå er altfor lukrativt for nVidia å slutte med.

 

Jeg har så langt klart å la være å kjøpe Gsync-skjerm, til tross for mange fristelser. Håper jeg klarer å holde det til freesync er universelt eller at AMD kommer med et kort som kan konkurrere. Nekter av prinsipp å la meg binde til én produsent av skjermkort.

 

Drømmeskjermen for meg, som er sånn halvveis gjennomførbar i nærmeste fremtid, er VA-panel med HDR, høy bildeoppdateringsfrekvens, 4k/3440p og høy bildeoppdateringsfrekvens (144+) med freesync. Noen som vet om dette finnes?

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...