Gå til innhold

Nå er det endelig helt slutt for Windows Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rolig i kommentarfeltet her.

Tenker det blir litt mer action når Windows 7 når samme punkt i livssyklusen.

 

:B

 

Til dere som ikke har oppgradert fra Vista ennå:

Oppgrader til hva som helst annet eller koble fra nettverkskabelen nå. Det er nok zombier på nettet allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vista fungerte bra hos meg, men det var etter en del justering i registret og services osv. Da endte man til slutt opp med noe som var veldig likt win 7.

Win 10 er det samme, så mye dritt kjørende i bakgrunnen som skriver til harddisk osv. Det eneste de fleste services gjør er å irritere meg.

Lenke til kommentar

Microsoft er for pengegriske. De burde egentlig komme med nok et tilbud til disse Vista-brukerne, etterhver som de ser venner bruke Win10. Det hadde vært den beste måten både å fronte Microsoft Windows på, og å fått bekjempe gamle sikkerhetshull på en mer effektiv måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips.

Får igjen noen skattepenger. .. så vurderer å bruke 2-3 tusen av dem på å kjøpe ny pc. Den jeg har nå er nesten 10 år gammel, men har gjort en fantastisk jobb ^^ Kjøpt på elkjøp for 2500.

 

Men hvis det er svært billig å oppgradére, så får vi vel se. Men har kjøpt både Diablo 3 og Jagged Alliance: Back in action i denne tidsperioden, så burde kanskje kjøpe ny ja. Ny pc har vel bra nok spesifikasjoner til å kjøre disse nå.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hmmm ja. Jeg prøvde linux en stund men fikk heldigvis installert windows 10 igjen. Likte ikke linux. Jeg er ikke koder så. :)

 

Pc'er har egentlig ikke utviklet seg så mye de siste ti årene, du får fortsatt PC med 2GB RAM, men også noen med mye mer RAM (4GB-16GB) og SSD disk. Hvis du skal kjøre spill fra DVD så er det beste å kjøpe en PC med innebygget DVD stasjon. Forresten er det bærbar eller stasjonær PC du har, Taurean?

 

Anbefaler å sjekke www.prisjakt.no eller www.prisguide.no :)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Hmmm ja. Jeg prøvde linux en stund men fikk heldigvis installert windows 10 igjen. Likte ikke linux. Jeg er ikke koder så. :)

 

Pc'er har egentlig ikke utviklet seg så mye de siste ti årene, du får fortsatt PC med 2GB RAM, men også noen med mye mer RAM (4GB-16GB) og SSD disk. Hvis du skal kjøre spill fra DVD så er det beste å kjøpe en PC med innebygget DVD stasjon. Forresten er det bærbar eller stasjonær PC du har, Taurean?

 

Anbefaler å sjekke www.prisjakt.no eller www.prisguide.no :)

Stasjonær ^^ Ja, vurdérer bærbar. Hvis de er like funksjonable som stasjonær, så ser ikke jeg problemet, bortsett fra å kunne åpne den og fjerne støv, inspisére den selv, hvor vanskelig dette er. Garantien bryter man uansett, men vedlikehold må den jo ha uansett. Og å sende den inn på reparasjon for den minste ting virker for meg som rent sjansespill for om du får en regning på 1000 kr etterpå.

Lenke til kommentar

Microsoft er for pengegriske. De burde egentlig komme med nok et tilbud til disse Vista-brukerne, etterhver som de ser venner bruke Win10. Det hadde vært den beste måten både å fronte Microsoft Windows på, og å fått bekjempe gamle sikkerhetshull på en mer effektiv måte.

Hvis en ikke har byttet OS siden Vista, så er det da ikke så ille å betale en tusenlapp for å oppgradere? Alternativt kan de jo installere Linux Mint, Ubuntu eller tilsvarende. Sikkert mye tryggere enn Windows Vista.

 

 

Jeg bruker Vista... Hva burde jeg gjøre?

 
Du kunne prøvd Linux. Eller oppgradere operativsystem og/eller pc.
Endret av ukon
Lenke til kommentar

 

 

Stasjonær ^^ Ja, vurdérer bærbar. Hvis de er like funksjonable som stasjonær, så ser ikke jeg problemet, bortsett fra å kunne åpne den og fjerne støv, inspisére den selv, hvor vanskelig dette er. Garantien bryter man uansett, men vedlikehold må den jo ha uansett. Og å sende den inn på reparasjon for den minste ting virker for meg som rent sjansespill for om du får en regning på 1000 kr etterpå.

 

 

Om du skal spille, så spørs det hvilke muskler en billig-PC har å levere. Om det er lettkjørte spill og mindre krav til spesifikasjoner fra spillene du har tenkt på, eller om de kjøres med reduserte innstillinger på oppløsning med mye mere.. så kan jo sikkert en halvbillig-PC duge. Jeg er ikke gamer.

 

Men husk at det er mye dritt i billighaugen også. Jeg var heldig å finne meg en Pentium med 4-kjerne, som kostet omtrentlig kr 2500,- men da ble den levert med snurredisk. Jeg har påkostet den noen etteroppgraderinger fra 4 Gig RAM som jeg syntes yter alt for dårlig opp på 8 Gig RAM, siden det er minnekontrollerens begrensning på Pentium-arkitekturen. Andre arkitekturer klarer betydelig større minnestørrelser, og det kan gjerne kreve en stasjonær-PC dersom en virkelig skal ha mye RAM. Men 8 Gig RAM duger til mye forskjellig allround-bruk vil jeg tro. 4 Gig kan du slite med i enkelte situasjoner. Jeg oppdaterte den også med 500 Gig SSD, som jo koster noen kroner mer enn RAM-oppgraderingen, men det vil nok komme seg i pris etterhvert som markedet mettes i framtiden igjen.

 

Du bør kanskje regne med å havne oppi en kr 5 - 8 tusen, om du skal ha noe med litt spillmuskler på stasjonær, og bærbar er vel ikke så veldig langt unna stasjonære lengre.

 

Grafikkdelen i bærbare PC'er er ofte litt svake til spilling, selv om det nok finnes noen nyere CPU'er som har grei grafikk til en del. I en stasjonær-PC der kan du sette inn nøyaktig det grafikkortet du ønsker.

 

Det er mye skjit-CPU'er du skal styre unna, det er sikkert. F.eks. helt opp på hva man skulle tro var bra, så finnes det noe de holder igjen på. Tenker på Core i3 f.eks. Core i5 og i7 er ikke så ulike hverandre egentlig. Også har du lavbudsjett med navn som Atom og Celeron. Dette godset hører til i Intel-leiren.

 

Elektronikkjeder kan gjerne brenne inne med flere års gamle modeller, det er verdt å være litt obs på. Fordi nyere PC'er gir mer for pengene, alltid, det er udiskutabelt.

 

Ellers så finnes det noe i AMD-leiren også. Kanskje spesiellt på det aller nyeste av CPU derfra.

Endret av G
Lenke til kommentar

Apropos brukte bedriftsmaskiner. Kjøpte nettopp en Panasonic CF-C2 for 2500,- Den er bygd i magnesium og kostet 27000 for 3 år siden. Oppgraderte til 12gb ram og skal bruke den som skolepc. Skulle likt å sett en ny laptop med samme byggekvalitet, IPS-skjerm og over 10 timer batteritid til samme pris:P 

Endret av SVD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...